Stereo versterker gebruiken voor centerspeaker

Started by W.Otter, October 10, 2011, 15:39:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

W.Otter

Hallo allemaal!

Misschien een hele simpele vraag maar die mogen vast ook gesteld worden ;)

Stel ik heb een stereoversterker laten we zeggen; 2 x 100 Watt. Uiteraard zit hier een L+R input op. Stel ik heb een center speaker (bi-wire) die wel 200 Watt lust, nu geeft mijn receiver maar 1 kanaal door voor de weergave van het middelste kanaal. Uiteraard kan ik dit gewoon oplossen door maar 1 kanaal van de stereoversterker te gebruiken maar dan laat ik 100 Watt schieten?!

Is het mogelijk om de center bi-wire aan te sluiten met gebruik van de volle 200 Watt van de versterker? Zelf dacht ik aan een RCA 1*male-2*male kabel? Maar wat doet dit met de apparatuur en het geluid?

Uiteraard kan ik gewoon een monoblok gebruiken maar dat is even niet de vraag ;)

Vriendelijk bedankt alvast!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

EJ

Het hangt van een paar factoren af:

- mag je je versterkerkanalen bridgen?
- is de impedantie van je centerspeaker niet te laag? (moet in het algemeen minimaal 8 ohm zijn)

En verder moet je je afvragen of je er veel mee wint. Je haalt er maximaal 3 dB extra geluidsdruk mee, en dat alleen met je center. Hoe is dan de balans met de andere speakers?

AbZ

Quote from: EJ on October 10, 2011, 15:44:42
Het hangt van een paar factoren af:

- mag je je versterkerkanalen bridgen?
- is de impedantie van je centerspeaker niet te laag? (moet in het algemeen minimaal 8 ohm zijn)

En verder moet je je afvragen of je er veel mee wint. Je haalt er maximaal 3 dB extra geluidsdruk mee, en dat alleen met je center. Hoe is dan de balans met de andere speakers?
Misverstandje?  Vraag gaat over bi-amping (niet over bruggen of bi-wiring).

Antwoord is ja, dat kan, als je speakers er aansluitingen voor hebben.
Wat ermee wint hangt natuurlijk af van de set/combinatie.

EJ

Quote from: AbZ on October 11, 2011, 00:41:09
Misverstandje?  Vraag gaat over bi-amping (niet over bruggen of bi-wiring).

Antwoord is ja, dat kan, als je speakers er aansluitingen voor hebben.
Wat ermee wint hangt natuurlijk af van de set/combinatie.
Nee, geen misverstandje. Lees de vraagstelling nog maar eens goed. Het komt er op neer dat hij wil bridgen (maar dat weet hij nog niet). Sowieso is een centerkanaal maar 1 kanaal (en dus per definitie niet biampen).

erik s.

Quote from: EJ on October 11, 2011, 09:36:39
Nee, geen misverstandje. Lees de vraagstelling nog maar eens goed. Het komt er op neer dat hij wil bridgen (maar dat weet hij nog niet). Sowieso is een centerkanaal maar 1 kanaal (en dus per definitie niet biampen).

quote:  Zelf dacht ik aan een RCA 1*male-2*male kabel
hij schrijft bi-wire, maar bedoelt bi-amp. dat gaat zoals hij dat wil prima.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

AbZ

Quote from: EJ on October 11, 2011, 09:36:39
Nee, geen misverstandje. Lees de vraagstelling nog maar eens goed. Het komt er op neer dat hij wil bridgen (maar dat weet hij nog niet).
Sowieso is een centerkanaal maar 1 kanaal (en dus per definitie niet biampen).
Nog meer misverstand dan ik dacht  ::)  Bi-ampen is per definitie twee versterkerkanalen voor één speaker met (minstens) twee drivers.  Maakt niet uit of dat een center is.  Bruggen kan hij idd ook overwegen maar dat heeft niet per se de voorkeur boven bi-ampen.

Quote from: erik s. on October 11, 2011, 10:01:56
quote:  Zelf dacht ik aan een RCA 1*male-2*male kabel
hij schrijft bi-wire, maar bedoelt bi-amp. dat gaat zoals hij dat wil prima.
Juist.

EJ

Laat TS dan maar eens vertellen hoe zijn centerspeaker in elkaar zit. Ik denk dat hij zelf niet snapt wat hij wil...  ::)

AbZ

Quote from: W.Otter on October 10, 2011, 15:39:20Uiteraard kan ik gewoon een monoblok gebruiken maar dat is even niet de vraag ;)
Heb mede hieruit opgemaakt dat bruggen (mono maken van twee kanalen) juist niet de bedoeling was.

W.Otter

ik ben er even een dag niet en het halve topic zit vol misverstanden ;)
misschien niet goed geformuleerd maar om even wat dingen uit de wereld te helpen; het heeft niets met bi-ampen te maken want ik heb het over een stereoversterker die indd als monoversterker gebruikt wordt ( is dat bridgen? zo ja, hoe doe je dat?)

de center kan bi-wired aangesloten worden dus zou dan met bijvoorbeeld het linkerkanaal(100Watt) van de versterker het laag aan willen sturen en het rechterkanaal(100Watt) de hoge frequenties zodat de volledige 200 Watt van de versterker gebruikt wordt.

mijn receiver geeft voor het centerkanaal maar 1 singaal door terwijl de versterker om 2 vraagt.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: AbZ on October 11, 2011, 00:41:09
Vraag gaat over bi-amping (niet over bruggen of bi-wiring).
Bi-ampen vraagt toch om 2 versterkers? In mijn opstelling komt de versterking uit 1 en dezelfde versterker
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: EJ on October 11, 2011, 09:36:39
Sowieso is een centerkanaal maar 1 kanaal (en dus per definitie niet biampen).
inderdaad, hoe krijg ik dat ene kanaal over de twee kanalen van mijn stereo
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: EJ on October 11, 2011, 15:05:54
Laat TS dan maar eens vertellen hoe zijn centerspeaker in elkaar zit. Ik denk dat hij zelf niet snapt wat hij wil...  ::)

De centerspeaker is bi-wire aan te sluiten vandaar dit hele gekloot met die twee kanalen op 1 speaker. het zit m in het signaal dat door de receiver wordt gegeven, dit is 1 RCA terwijl de stereoversterker om twee vraagt. hoe betrek ik dat andere kanaal van de versterker zodat deze hetzelfde centersignaal doorgeeft aan mijn center.

Hopelijk is het zo wat duidelijker?!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

erik s.

je idee met de rca kabel, naar de 2 ingangen is prima. je biampt je center dan. 1 kanaal naar het hoog en 1 kanaal naar het laag. zo gebruik je het beschikbare vermogen van je versterker.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

W.Otter

Quote from: erik s. on October 11, 2011, 17:48:08
je idee met de rca kabel, naar de 2 ingangen is prima. je biampt je center dan. 1 kanaal naar het hoog en 1 kanaal naar het laag. zo gebruik je het beschikbare vermogen van je versterker.
dat is de enige manier? zitten hier nadelen aan als kwaliteitsverlies o.i.d.?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

AbZ

EJ, je had gelijk dat Otter eea nog niet zo helder had  :coffee:

Quote from: W.Otter on October 11, 2011, 17:56:37
dat is de enige manier? zitten hier nadelen aan als kwaliteitsverlies o.i.d.?
Eerder winst of gelijkspel.  (edit:  ErikS was me voor :) )
Je hebt een Y-kabeltje of een adaptertje nodig, tenzij de versterker een doorlink-uitgang heeft.

W.Otter

Prima! dan had ik het toch bij het goede eind  ::)

wat een geauwhoer voor best een simpele vraag haha toch bedankt voor jullie inbreng!
en excuses voor de slecht geformuleerde vraag  :worship:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

EJ

uhhh, biwiring betekent dat je de 2 kanalen parallel aansluit! En dus bridged. En daar moet je versterker dus tegen kunnen zoals ik al zei.