M&G HTip - Chamber of dreams (9-10-11)

Started by mtissink, October 10, 2011, 08:53:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

Quote from: keyser on October 25, 2011, 13:47:10
HTip, dat laag is nog wel voor verbetering vatbaar. De resonanties rond 30, 40 en 65 hz zou ik notchen. Drie subs toevoegen is zeker geen optie? ;)
Hahaha, grapjas! Dus nee, 3 subs extra is iets teveel van het goede ;) Op basis van welke grafiek concludeer je dit?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijn M

Uhm... op basis van je eigen grafieken op de vorige pagina!

Met name die rond 42 hz is lastig. Er is duidelijk een piek bij de linker en rechter meetpositie, maar in het midden trekt er juist een dip. 343/42*2 = 4 meter. Is dat ongeveer de breedte van je kamer (kan er prima 10 of 20 procent naast zitten hoor, afhankelijk van de mate van demping van je wanden)?

Die andere twee pieken zie je in alle metingen terug. Die zou je dus prima kunnen EQ'en. Die op 42 hz is het makkelijkst op te lossen door een tweede sub te plaatsen, of door de sub in het midden van de breedte van de kabel kamer te plaatsen. Waar staat de sub nu?

Dutch & Dutch

HTip

Quote from: keyser on October 25, 2011, 14:25:16
Uhm... op basis van je eigen grafieken op de vorige pagina!
Dat snap ik ;) Is het de meting van REW (waterval) of van de DD-18? Daar zit nogal wat verschil tussen, nl.

Quote
Met name die rond 42 hz is lastig. Er is duidelijk een piek bij de linker en rechter meetpositie, maar in het midden trekt er juist een dip. 343/42*2 = 4 meter. Is dat ongeveer de breedte van je kamer (kan er prima 10 of 20 procent naast zitten hoor, afhankelijk van de mate van demping van je wanden)?

Die andere twee pieken zie je in alle metingen terug. Die zou je dus prima kunnen EQ'en. Die op 42 hz is het makkelijkst op te lossen door een tweede sub te plaatsen, of door de sub in het midden van de breedte van de kabel kamer te plaatsen. Waar staat de sub nu?
Je zit aardig in de buurt. Breedte is 396, terwijl de bruto ruimte 407cm is. De dip rond 42Hz is inderdaad alleen in het midden tussen de stoelen. De pieken heb ik eerlijk gezegd weinig last van. Geen idee ook hoe ik die met EQ zou kunnen aanpassen.

De sub staat overigens langs de lange wand ongeveer in het midden. Misschien dat verschuiven nog effect heeft. Kan ik nog eens gaan proberen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijn M

Uiteraard heb ik gekeken naar de metingen met REW. De meting met de Velodyne bevat veel te veel smoothing om iets over staande golven te kunnen zeggen.

Zet eens een sinus van 42 hz op en ga in de middelste stoel zitten. Beweeg dan een beetje naar links en rechts met de hoofd. Dat geeft gegarandeerd een raar trekkerig gevoel aan je oren.
Dutch & Dutch

HTip

Quote from: keyser on October 25, 2011, 16:14:49
Uiteraard heb ik gekeken naar de metingen met REW. De meting met de Velodyne bevat veel te veel smoothing om iets over staande golven te kunnen zeggen.
Daar had ik in het topic van morca, waar dit trouwens ook wordt besproken, ook over gelezen. Dus als ik het goed begrijp moet ik eigenlijk de fijnafstelling van de DD-18 met REW doen.

Quote
Zet eens een sinus van 42 hz op en ga in de middelste stoel zitten. Beweeg dan een beetje naar links en rechts met de hoofd. Dat geeft gegarandeerd een raar trekkerig gevoel aan je oren.
Dat is een goede test. Vanavond even op zoek naar een testsignaal. Zal wel op een van mijn calibratieschijven staan.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

met erw kun je volgens mij ook testsignalen genereren op een frequnetie...maar ben nie zeker

HTip

Quote from: denoontje on October 26, 2011, 11:57:12
met erw kun je volgens mij ook testsignalen genereren op een frequnetie...maar ben nie zeker
Ik moet nog de kabeltjes aanschaffen :-X Ben sinds de M&G niet meer in de stad geweest :unsure:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive