LP label/persingverschillen en ervaringen

Started by Arno P, October 8, 2011, 22:38:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Het is inmiddels voor de tweede keer dat ik een LP van Music on Vinyl heb waar volgens mij echt niets van de klankbalans klopt...heeft iemand dergelijke ervaringen met dit label of andere labels en hun specifieke "verbeteringen" tijdens het remasteren?

AbZ

Ook verplaatsen naar het vinyl board?

Quote from: Arno P on October  8, 2011, 22:38:11
Het is inmiddels voor de tweede keer dat ik een LP van Music on Vinyl heb waar volgens mij echt niets van de klankbalans klopt...heeft iemand dergelijke ervaringen met dit label of andere labels en hun specifieke "verbeteringen" tijdens het remasteren?
Zelf geen ervaring mee.  Ik koop vooral oude meuk ipv geremasterde meuk.

Glenn-N

Ik heb vandaag voor het eerst 2 titels (Into The Wild & Kind Of Blue) van MOV besteld... Ik ben benieuwd. Heb er namelijk nog wel enkele op de planning staan maar ik ga dus eerst deze 2 eens afwachten.
Verder vind ik, voor zover mijn beperkte ervaringen rijken Ninja Tune en 4AD alvast super.

Jumping Jack

Gisteren Bags & Trane (Milt Jackson & John Coltrane) en Blues and Roots (Charlie Mingus) op Atlantic geluisterd. Het label vermeldt "full dynamic frequency spectrum", en jongens wat klinkt dat fantastisch!

Van MOV heb ik Red Clay van Freddy Hubbard, en daar is helemaal niets mis mee (imo).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Glenn-N

Kind Of Blue van MOV klinkt tot nu toe niet echt super... Ik had er meer van verwacht om eerlijk te zijn. Ga hem straks nog eens beluisteren.
Into The Wild op MOV kan ermee door. Klinkt niet "wauw" maar gewoon ok.


Arno P

Quote from: Glenn-N on January 16, 2012, 11:39:33
Kind Of Blue van MOV klinkt tot nu toe niet echt super... Ik had er meer van verwacht om eerlijk te zijn. Ga hem straks nog eens beluisteren.
Into The Wild op MOV kan ermee door. Klinkt niet "wauw" maar gewoon ok.



Je zou eigenlijk de mogelijkheid moeten hebben om MOV te vergelijken met een ander label/persing van dezelfde plaat

Rowdy

Hoe is de kwaliteit van het label Simply Vinyl vergeleken met het originele label?

Arno P

Quote from: Rowdy on January 24, 2012, 18:50:38
Hoe is de kwaliteit van het label Simply Vinyl vergeleken met het originele label?

Geen idee

Jumping Jack

Op head-fi lees ik er wat gemengde reacties over. Blijkbaar moet je wat geluk hebben, veel albums zijn digitaal geremastered...
Ik zie daar ook een verwijzing naar "sundazed" als zijnde een fantastisch label, daar ga ik eens naar op zoek...

edit: Sundazed is blijkbaar te krijgen bij Recordpal.nl
edit 2: Simply vinyl is blijkbaar meer een 'reseller' dan een echt label, ze hebben maar een aantal eigen uitgaven...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Glenn-N

Kind Of Blue van MOV is inmiddels alweer de deur uit... Klonkt echt niet lekker en er zaten aan het begin van "So What" een paar foutjes in denk ik. Ik twijfel ook of het echt wel 180gr is... Ik heb andere "gewone" LP's die kwalitatiever en zwaarder aanvoelen.
MOV komt er hier dus niet meer in. Had echter nog graag Rage Against The Machine s/t gehad...

Die van Eddie Vedder blijft aangezien de originele exemplaren daarvan aan €150 etc. verkocht worden.

bles

Er is te veel nieuwe vinyl vervuiling op de markt , misschien kunnen we hier een stokje voor steken door de fabrikanten te vertellen dat ze rotzooi verkopen  :police:.

WIE KUNNEN WE ALLEMAAL AANSCHRIJVEN ?


:music:

Felicimo

Om nou gelijk MOV helemaal af te schrijven vind ik een beetje overdreven.
Ik heb zelf The Naked Truth - Golden Earring en Notes From San Fransisco - Rory Gallagher
beide van MOV en ze klinken allebei erg lekker... Zeker The Naked Truth, die klinkt als een plaatje

Ik zou MOV nog een kans geven...
Kef Q7 / Q5 / Q9c / JBL sub E-150p / Denon AVR-2809 / Denon PMA-1500AE / Denon DBP-2012 / Denon DCD-1500AE / Denon DNP-730AE / Micro Seiki BL-51 met Stax ua7 Toonarm / Ortofon Rondo Red / LG OLED 55inch C7 / BenQ W5000 / Dune HD Base 3D


Wishlist: mooie goeie Phono Pre

Gebruiker 003

Ik heb er ook een van MOV maar ik moet er nog naar luisteren. Het is er één van Earth, Wind and Fire.

Ik heb tegelijkertijd een silver label LP van MOFI aangeschaft en die valt erg tegen. Het is er één van INXS - Kick. Men heeft volgens mij geprobeerd de opname meer dynamiek te geven, is ook wel gelukt, maar het klinkt daardoor ook vermoeiend en soms wat hard en scherp. Het had mooi geweest als het iets meer in balans had geweest.

Gebruiker 003

Ik heb de LP van Earth, Wind and Fire beluisterd en ben niet heel enthousiast. Ten opzichte van het origineel is er wel iets meer rust, maar dat is meer omdat er sprake is van 180 gram gewicht, niet omdat het uit de opname komt. Wat me vooral stoort ten opzichte van de originele uitgave is bijvoorbeeld de aangezette "s" bij het nummer after the love is gone.

Tis kennelijk toch moeilijk om bij heruitgaves een niveau te halen van bijvoorbeeld Toto IV (classis records) of van Alan Parsons Project - the turn of a friendly card van hetzelfde label. 

AbZ

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe men bepaalt of een heruitgave geslaagd is:  is dat een technisch oordeel?  (precisie van reproductie?  welke benchmark?)  of gewoon hoe het voor jou klinkt?  (ook niets mis mee maar wel wat anders...)  Ik kan me zo voorstellen dat de oude LP (als je die ook hebt ter vergelijking) beter klinkt omdat je het zo gewend bent, terwijl die ook niet meer zo fris is.  Of dat de nieuwe uitgave gewoon niet goed klinkt ongeacht het origineel.  Enzovoort.  Just wondering...

Gebruiker 003

Quote from: AbZ on February 16, 2012, 11:21:56
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe men bepaalt of een heruitgave geslaagd is: 

Ik ga gewoon zitten en luister het hele album. Je hebt dan albums die indruk maken en albums die dat minder doen. Het MOV album maakte minder indruk, niet heel slecht, maar ook niet heel goed. Daarna vergelijk ik het met het originele album van weleer. Verschillen en eventuele verbeteringen worden dan wel snel duidelijk. Ik vind de vroegere albums van EWF die opnieuw zijn uitgegeven veel beter. Maar die zijn niet van MOV.

Kan overigens zijn dat andere uitgaves op MOV wel goed zijn. Ik had destijds bij simply vinyl ook uitgaves die me niet bevielen of juist heel erg bevielen. Ik vind een label als classic records wel veel stabieler. Als je daar iets koopt dan weet je dat het goed is. 

ZIU9

#16
Platen persen is een vak apart, eigenlijk een soort kunst. De diversiteit is enorm wat persingskwaliteit aangaat, zelfs uit een en dezelfde fabriek. Persoonlijk vind ik een scheve persing, een excentrische plaat dus, helemaal uit den boze. Want jank is iets dat ik meteen opmerk en dat verpest de weergave. Gat wijder maken is dan het enige devies. Dan nog de kwaliteit van het vinyl zelf. Hoe gladder, hoe stiller dus hoe groter de dynamiek kan zijn. Daarom gaat de stelling dat audiofiele persingen van 180 grams altijd beter zouden zijn beslist niet in elk geval op. Die 180 grams persingen hebben eigenlijk alleen zin als men een spelertje aanschaft waarop een miezerig vilten matje ligt met een plateautje van nog geen 500 gram. Dan is er van echte resonantiedemping weinig sprake namelijk. Hangt er ook vanaf wat de compliantie van het gebruikte element is, hoe stugger de cantileverophanging, hoe meer resonantie dat teweeg brengt in het vinyl. Die resonantie van het vinyl kun je makkelijk zelf testen door de plaat met het gat op je middelvinger te laten rusten en dan tegen de rand van het vinyl te tikken. Hoe doffer hij klinkt, des te meer vermogen vinylresonantie goed de baas te blijven. Daarom is een goede rubberen mat ook zo belangrijk. Eentje die niet te hard is en een dikte van minimaal 4 millimeter heeft. Indien nodig een gewicht erop en je hebt een goede demping. Een goede platenspeler met een goed plateau en een dikke mat zal weinig resonantieproblemen laten zien. En dus dat zogenaamde audiofiele vinyl in veel gevallen naar het rijk der fabelen verwijzen. Ik heb hier platen van 40 jaar oud die oneindig veel mooier klinken dan menige persing vers van de pers. Maar als ik één fabriek moet noemen die het vak van persen verstaat dan is dat onze bloedeigen Recordservice uit Haarlem.

Linx

9 van de 10 keer heeft het niets met de persing te maken (hoewel hier wel veel verschil in ken zitten), maar meer met het gebruikte source materiaal; generatie van gebruikte master tapes en natuurlijk de keuzes die vervolgens worden gemaakt voor de (re)mix.

Afhankelijk van de muziek die je luistert zou ik aanraden zoveel mogelijk te focussen op de "oude meuk" zoals AbZ al aangaf (liefst eerste persingen) tenzij je zeker weet dat het label dat de nieuwe plaat uitbrengt toegang heeft gehad tot de originele master tapes en onder is gebracht bij een goede engineer, danwel gebaseerd is op goede remasters.

ZIU9

#18
Klopt. Ik heb hier de Traveling Wilbury's box waarin 3 platen zijn opgenomen. Deze Amerikaanse persingen (RTI, www.recordtech.com) zijn zó mooi geperst en opgenomen, dat ik ze tot het beste reken dat ik ooit via grammofoonplaat heb gehoord. Degene die dit voor plaat geschikt heeft gemaakt verstaat zijn vak. Ik heb dezelfde opnamen ook op cd. Haalt het er niet bij! Omgekeerd komt natuurlijk ook voor.

Ik heb hier 'Breakfast in America" van Supertramp op Nederlandse A&M, twee volkomen identieke exemplaren uit dezelfde fabriek. Er zit verschil in! Waarschijnlijk is één exemplaar afkomstig van een van de laatste runs die met die specifieke matrijs is geperst.

Bezoek beslist die site van RT eens, staat veel wetenswaardigs op. Naar mijn weten komt Blue Note daar ook vandaan.

Arno P

Quote from: ZIU9 on October  6, 2012, 03:02:13
Klopt. Ik heb hier de Traveling Wilbury's box waarin 3 platen zijn opgenomen. Deze Amerikaanse persingen (RTI, www.recordtech.com) zijn zó mooi geperst en opgenomen, dat ik ze tot het beste reken dat ik ooit via grammofoonplaat heb gehoord. Degene die dit voor plaat geschikt heeft gemaakt verstaat zijn vak. Ik heb dezelfde opnamen ook op cd. Haalt het er niet bij! Omgekeerd komt natuurlijk ook voor.

Ik heb hier 'Breakfast in America" van Supertramp op Nederlandse A&M, twee volkomen identieke exemplaren uit dezelfde fabriek. Er zit verschil in! Waarschijnlijk is één exemplaar afkomstig van een van de laatste runs die met die specifieke matrijs is geperst.

Bezoek beslist die site van RT eens, staat veel wetenswaardigs op. Naar mijn weten komt Blue Note daar ook vandaan.


Als je de prijzen ziet om een oplage LP's te maken weet je hoeveel marge er op een LP zit als je hem koopt...ze verdienen er goed aan

Linx

Je kan nog zo mooi persen, maar wanneer het gebruikte source materiaal belabberd is dan levert dit helaas niets op. Nou ja niet helemaal waar, dan heb je heel mooi stil vinyl met een slechte opname.

ZIU9

#21
Klopt helemaal, maar dat geldt voor ieder medium. Ik heb hier zat cd's die niet om aan te horen zijn. De kunst van het persen moet natuurlijk bewaard blijven voor komende generaties. Daarom is onze eigen Record Industry uit Haarlem ook zo'n mooie aanwinst, nota bene in eigen land. Zij hebben twee oude 7 inch persen totaal gereviseerd met zelf vervaardigde onderdelen. En het moet gezegd, wat uit die fabriek komt reken ik tot het beste dat er te krijgen is, samen met RTI.

Jammer alleen dat persingen uit Europa niet meer per land van herkomst te herleiden zijn. Persingen uit de oude EMI fabrieken in de UK zijn wat kwaliteit betreft niet constant. Ik heb hier de Coldplay box waarin een tiental singles zijn samengebracht. Maar liefst 6 kanten worden vergald omdat de medewerker in die fabriek verdomde de matrijs recht te leggen.

Jankend geluid is het gevolg, dit is een voorbeeld van een fout die door pure minachting voor het kopende publiek, en pure minachting voor het medium vinyl, pure desinteresse dus, is ontstaan. Terug gaan naar de winkel heeft geen zin, de beste man of vrouw kan daar niets aan doen en een eventueel vervangend exemplaar zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde fouten vertonen.

www.recordindustry.com

Hier letten ze op dat het gat wel in het midden zit tenminste.


Arno P

Quote from: ZIU9 on October  6, 2012, 22:37:11
Klopt helemaal, maar dat geldt voor ieder medium. Ik heb hier zat cd's die niet om aan te horen zijn. De kunst van het persen moet natuurlijk bewaard blijven voor komende generaties. Daarom is onze eigen Record Industry uit Haarlem ook zo'n mooie aanwinst, nota bene in eigen land. Zij hebben twee oude 7 inch persen totaal gereviseerd met zelf vervaardigde onderdelen. En het moet gezegd, wat uit die fabriek komt reken ik tot het beste dat er te krijgen is, samen met RTI.

Jammer alleen dat persingen uit Europa niet meer per land van herkomst te herleiden zijn. Persingen uit de oude EMI fabrieken in de UK zijn wat kwaliteit betreft niet constant. Ik heb hier de Coldplay box waarin een tiental singles zijn samengebracht. Maar liefst 6 kanten worden vergald omdat de medewerker in die fabriek verdomde de matrijs recht te leggen.

Jankend geluid is het gevolg, dit is een voorbeeld van een fout die door pure minachting voor het kopende publiek, en pure minachting voor het medium vinyl, pure desinteresse dus, is ontstaan. Terug gaan naar de winkel heeft geen zin, de beste man of vrouw kan daar niets aan doen en een eventueel vervangend exemplaar zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde fouten vertonen.

www.recordindustry.com

Hier letten ze op dat het gat wel in het midden zit tenminste.

Maar welke LP's zijn door die bekende "persers" geperst?

Linx

Quote from: ZIU9 on October  6, 2012, 22:37:11
Klopt helemaal, maar dat geldt voor ieder medium. Ik heb hier zat cd's die niet om aan te horen zijn. De kunst van het persen moet natuurlijk bewaard blijven voor komende generaties. Daarom is onze eigen Record Industry uit Haarlem ook zo'n mooie aanwinst, nota bene in eigen land. Zij hebben twee oude 7 inch persen totaal gereviseerd met zelf vervaardigde onderdelen. En het moet gezegd, wat uit die fabriek komt reken ik tot het beste dat er te krijgen is

Ikheb idd gehoord dat de platenperserij van Sony is overgenomen. Ik woon zelf in Haarlem, denk je dat het mogelijk zou zijn om hier een kijkje te nemen

Quote from: ZIU9 on October  6, 2012, 22:37:11Persingen uit de oude EMI fabrieken in de UK zijn wat kwaliteit betreft niet constant. Ik heb hier de Coldplay box waarin een tiental singles zijn samengebracht. Maar liefst 6 kanten worden vergald omdat de medewerker in die fabriek verdomde de matrijs recht te leggen.

Ik met heel eerlijk zeggen dat ik het voordeel niet zie om nieuwe muziek van digitale masters op vinyl te beluisteren, kan me namelijk niet voorstellen dat deze weergave die van cd zal overtreffen.

ZIU9

Op afspraak is dit te regelen weet ik. Ik ben er nog nooit geweest, maar het zou leuk zijn, misschien kunnen we iets op touw zetten met meerdere geïnteresseerden.

Wat verschil in weergave tussen lp en cd aangaat, dit is een eindeloze discussie die ik niet aanga. Omdat er zovele voors en tegens zijn namelijk. De cd biedt vele voordelen, maar meer van practische aard. Geen slijtage door afspelen, geen gedoe met andere naalden, elementen en draaitafels, hoewel er beslist verschil bestaat tussen weergave van spelers. Maar goed, je begrijpt wat ik bedoel.

Wat weergave van lp betreft kán het mooier klinken, maar dan moet je alles hebben aangepast op optimale weergave. Doe je dat niet, en dat maak ik vaak genoeg mee, dan is de weergave beslist ondergeschikt aan die van cd. Neem die waardeloze plasic USB gevallen maar als voorbeeld. Zoals die in de markt gezet worden zullen beslist veel mensen, na aanschaf, diep teleurgesteld zijn. Dat vind ik pure belazerderij. Die dingen kunnen geen enkele kwaliteit bieden namelijk.