zoektocht naar mijn eerste versterker begonnen

Started by twido, October 3, 2011, 21:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

twido

Beste HT liefhebbers.

Mijn eerste surround systeem is langzaam vorm aan het krijgen en nu zoek ik er ook de juiste versterker aan toe te voegen.
Dit is erg moerlijk voor mij omdat ik de grootste hoop snufjes amper ken of begrijp en ik vind gebruikers ervaringen belangrijker dan lijsten met features!
Mijn luidsprekers zijn wel allemaal inbouw materiaal.
Omdat dit nogal onbemind/onbekend is hier op het forum ga ik er wat meer details bijgeven.(zie onder)
Een basbox moet er ook nog bijkomen maar dit zal ik pas later doen (volgend jaar)
Een nas staat ook nog op het (verlang)lijstje.

Wat is de bedoeling of belangrijk voor mij.(70% muziek / 30% film)
de voorste speakers komen in bi-amping te staan en dus dit moet kunnen met de versterker.
In de 2de zone moet ik radio (digitaal of analoog ) kunnen weergeven.
voor de rest liefst zo een eenvoudig mogelijke bediening want ik ben hier nog een echte leek in.
De prijs is rekbaar maar laten we zeggen om en bij de 1000 euro.
Ook leuk is een 2de afstandsbediening (2de zone) of een app voor android. (apple ondersteuning niet nodig)
HDMI 1.4 met RCA uiteraard ook.
3D ondersteuning (heb alles voorzien voor een beamer later bij te plaatsen)

op mijn lijste staan:
onkyo TX-NR709 / TX-NR809 of zelfs TX-NR1009 indien nodig moest blijken (rekbaar budget dus  :smile:)
Marantz SR5006 / SR6006
pioneer vsx-2021/ vsx- LX55 (lijkt me trouwens dezelfde te zijn op het draadloos internet na?)
Denon AVR-2312/ AVR-3312
yamaha , één van de nieuwste liefst al is me niet duidelijk welke dat zijn op hun website.
andere merken? Liefst met motivering waarom je juist deze versterker leuk vind tov de andere.
Of koop ik liever eentje van een 700 euro (onkyo tx-nr609) voor een schitterende surround en een eindversterker voor de stereoweergave?

front L/R speakercraft AIM Cinema 5
Pivoting 1" Aluminum/Magnesium Dome Tweeter
Two 5 ¼" Kevlar® Cone Woofers with Phase Plugs
Two 6" Kevlar® Impregnated Paper Cone Woofers
Front-Mounted Treble, Mid & Bass Adjustment Switches
Bi-Amping Feature
Sensitivity: 91dB 1W/1m
Power Handling: 200 Watts
Impedance: 8 Ohms Compatible
Frequency Response: 35Hz - 20kHz
Dimensions: (H x W x D) (776 mm x 235 mm x 102 mm)
Wall Cut-Out: (H x W) (730 mm x 191 mm)

surround L/R (achterste dus)
Speakercraft AIM Cinema Dipole 5
Two 5 1/4" Kevlar® Cone Woofers with Phase Plugs
Two Pivoting 1" Aluminum/Magnesium Dome Tweeters
Front-Mounted Switches Allow for up to ±3dB of Bass and Treble Adjustment
Front-Mounted Switches for Bipole or Dipole, QFX & Beam Steering Configuration
Bipole Sensitivity: 89dB 1W/1m
Dipole Sensitivity: 82dB 1W/1m
Power Handling: 100 Watts
Impedance: 8 Ohms Compatible
Frequency Response: 48Hz - 20kHz
Dimensions: (H x W x D) (443 mm x 235 mm x 86 mm)

Center
Speakercraft tantra 5
Heb ik geen gegevens meer van want deze is uit productie.

Alvast bedankt voor jullie input  :clapping:





hansd

Hallo Twido,
Je heb niet veel reakties gehad op je post misschien komt dat wel omdat je wel erg veel wensen heb mbt je versterker.
Had je al een versterker aangeschaft ?
Bi-amping is bij een goede versterker (een die genoeg vermogen aan boord heb) niet echt een noodzaak lijkt me. Als je een projector wilt gaan gebruiken zijn 2 HDMI uitgangen wel handig . Kijk eens naar de Marantz 7006.
Martin Logan Summit/Logos/Stylos, Vincent 998/997 monoblokken ,Linn Kisto processor, Linn Akurate CD, Technics SL-15 platenspeler met P205CMK cart,Technics sl-10 met 310MC2 cart,Jasmin phono amp, Linn Linto phono amp,Oppo 95 multispeler, 2MJ subjes, Panasonic plasma display 50\', Epson 6000W 3D projector .

activ

Ik denk dat je binnen het gestelde budget een aardig lijstje hebt opgesteld. Waarom je perse bi-amping wilt is mij niet helemaal duidelijk en lijkt mij ook niet direct een noodzaak tenzij je versterker eigenlijk te licht is voor je speakers. Niet dat ik bi-amping onzin vindt maar ik denk dat het in dit geval weinig meerwaarde zal hebben.
Het beste nu is naar mijn idee om gewoon alle versterkers op je lijstje te gaan beluisteren en dan de gene te kopen die jij het beste vindt klinken.

Pinohelmond

Quote from: activ on November 23, 2011, 07:47:25
Ik denk dat je binnen het gestelde budget een aardig lijstje hebt opgesteld. Waarom je perse bi-amping wilt is mij niet helemaal duidelijk en lijkt mij ook niet direct een noodzaak tenzij je versterker eigenlijk te licht is voor je speakers. Niet dat ik bi-amping onzin vindt maar ik denk dat het in dit geval weinig meerwaarde zal hebben.
Het beste nu is naar mijn idee om gewoon alle versterkers op je lijstje te gaan beluisteren en dan de gene te kopen die jij het beste vindt klinken.

Afhankelijk van de speakers inderdaad bekijken of bi-amping wel zin heeft. Mijn speakers op een Marantz SR6004 ging aardig maar na tussenkomt van een stereo-eindversterker die de fronts bi-amped aanstuurt was het toch een wereld van verschil.
Die mogelijkheid zou ik serieus bekijken als ik de topicstarter zou zijn.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

Cobraatje

Aangezien jij voor 70% muziek speelt zou ik voor een AV receiver en een aparte stereoversterker met ht througput gaan.
Dan wordt bij muziek zowel de voor- als eindversterking door de stereoreceiver gedaan. Heb je alleen een eindversterker dan doet de AV receiver de voorversterking.
Ik heb de combinatie Denon AVR 3311 met de PMA1500AE, geweldig geluid met zowel surround als muziek en met 1 druk op een knopje integreer je de PMA in de surround set up. Het verschil tussen de AVR en PMA bij stereo is erg groot. Bijna geen enkele AV receiver kan tegen een stereoreceiver op voor muziek.
De 3311 is van andere kwaliteit dan de 3312, bij veel merken zie je de receivers steeds lichter worden.
Zelf zou ik voor het type van het jaar ervoor gaan, wel hdmi 1.4, HD audio e.d. tegen een betere prijs.

Willy83

Dat is erg grappig dat je dat aanhaalt cobraatje, hoe veel beter klinkt het geluid uit de pma als uit de denon (bi-amped)?

Ik zit al een geruime tijd met de vraag of ik wel of niet een stereoversterker er voor zal zetten en welke prijsklasse ik zou zoeken.

Denk dat de Denon-3311 wel aardig in de richting gaat naar wat je zoekt. Over de andere merken heb ik weinig te zeggen (op het moment van luisteren beviel denon's geluid mij het meest).
| Denon AVR 3311 | CM9 | CMC2 | CM5 | ASW10CM |
| Musical Fidelity M6i | Musical Fidelity M6CD | Oppo BDP-93 |
| Transrotor Zet 3 | SME 309 | Benz Micro Glider SM | Musical Fidelity M1 VINL |
| Sonos ZP90 | Sonos Play 5 |  Sonos Play 3 | Sonos Bridge |

zzr600

De pma 1500 is, mijn inziens, een erg mooie en goede versterker voor het geld. Goede prijs/kwalieits verhouding. Tevens een "veilige" aanschaf i.v.m. Zijn kwaliteit en de prijzen op de occasion markt (waardevast). Gr en suc 6 met de aanschaf van een passende versterker. Ps wanneer je de stereo versterker wilt combineren met de surround versterker, let dan op dat de surround versterker quq in/uitgangen daarvoor geschikt is.....