5de full range of "echte" center speaker

Started by AppleMies, November 9, 2003, 19:11:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AppleMies

Beste lieden,

Ik heb vanaf volgende week een set-up met 5 identieke full range speakers.  

Na vele jaren met een goede center te hebben gespeeld ging mij het karakter van de center storen bij de muziek DVD's.  Bij andere HT opstellingen als die van mijzelf merkte ik hetzelfde probleem ook de centers waarbij de gebruikte componenten in de center gelijk waren aan die van de main speakers.  

Na luisteren in verschillende opstellingen kan ik het voor mezelf alleen maar verklaren door het afstraalgedrag van de center.  Aangezien die vaak  -door ruimte gebrek?-  op een ander hoogte zijn geplaatst en ook nog eens vlak liggen in tegenstelling tot de main speakers.  Veel centers hebben wel de drivers gemeen met de mains maar hebben dan om een gemis aan laag te compenseren weer 2 mid/laag drivers. Dus wel dezelfde componenten maar een mix die weer afwijkt.  Al met al lijkt mij iedere center een compromis. Juist?

Met films heb ik dit nooit echt gemist c.q. gemerkt maar met muziek dvd's stoorde mij dat steeds meer en vandaar dus ook per volgende week de opstelling met 5 identiek speakers. De multikanaals SACD van Philips op de VAD heeft mij echter overtuigd van het toepassen van 5 identieke speakers geef ik toe.



Hoe ervaren jullie dit?  Of zit ik te overdrijven? :-\




gr.



Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Martin_M

#1
Mij lijkt ook dat de enige juiste center, een center is die gelijk is aan de fronts.
Maar nog zou deze speaker in de praktijk anders kunnen klinken. Het afstraalgedrag naar de vloer/plafond zal gelijk zijn (hoewel; salontafel in de weg?) maar de zijwanden staan voor deze speaker nu eenmaal verder weg. De afstand tot de luisterplek zou ik met time-alignment van de processor regelen. Zet je de speaker nl. in een circel dan is de afstand tot de achterwand dus anders en zou de speaker wel eens anders kunnen gaan klinken.

Alle overige methoden lijken mij een compromis. Hoewel daar in de meeste gevallen best mee te leven valt (ikzelf speel zonder center). In veel kamers kan een gelijke centerspeaker nl. niet. De perfecte plek wordt nl. vaak ingenomen door een TV of een scherm.

Als jij kans hebt gezien toch een fullrange speaker in je ruimt goed neer te zetten lijkt mij dit een goede keuze (en overdrijf je volgens mij niet ;D)

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

AppleMies

Quote from: Martin_M on November  9, 2003, 19:42:04
Mij lijkt ook dat de enige juiste center, een center is die gelijk is aan de fronts.
Maar nog zou deze speaker in de praktijk anders kunnen klinken. Het afstraalgedrag naar de vloer/plafond zal gelijk zijn (hoewel; salontafel in de weg?) maar de zijwanden staan voor deze speaker nu eenmaal verder weg. De afstand tot de luisterplek zou ik met time-alignment van de processor regelen. Zet je de speaker nl. in een circel dan is de afstand tot de achterwand dus anders en zou de speaker wel eens anders kunnen gaan klinken.

Alle overige methoden lijken mij een compromis. Hoewel daar in de meeste gevallen best mee te leven valt (ikzelf speel zonder center). In veel kamers kan een gelijke centerspeaker nl. niet. De perfecte plek wordt nl. vaak ingenomen door een TV of een scherm.

Als jij kans hebt gezien toch een fullrange speaker in je ruimt goed neer te zetten lijkt mij dit een goede keuze (en overdrijf je volgens mij niet ;D)

Martin


Beste Martin,

Bedankt voor je reactie.  Ik heb zelfs andere speakers overwogen om het probleem aan te pakken. Echter, je geeft het al aan, de plaatsing van b.v. de TV stuitte op de nodige (WAF-)problemen.  Al heb ik de wens medio 2004 een "plat" scherm aan de wand te hangen maar nu moet ik toch tot die tijd ook mijn huidige TV ergens kwijt.  Menig eigen speaker is hiervoor te hoog.  Met mijn nieuwe opstelling kan ik mijn tv net boven de nieuwe speaker hangen ( op een VOGELS steun) waarbij de onderzijde van de tv op ca. 100 cm komt. Heel acceptabel.

Dus ik denk voorlopig een goede "audiofiele" oplossing.   Laat nu die 52" platte schermen voah weinah maar komuh ;D



gr.



Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

jaco

Ik geloof voor muziek ook wel in 5 identieke luidsprekers.
Helaas zou ik dan een perforated screen moeten gaan gebruiken, want anders staat de center lelijk in beeld.
Ik heb dus maar de dikste center gekocht die ze hadden bij mijn merk.
Hoewel het afstraalgedrag wel anders zal zijn ben ik er wel tevreden mee. Hij is qua laag ook anders van opbouw dan mijn fronts, heeft 4 16,5 cm woofer i.p.v. 2.

Tot dusver valt hij nog niet door de mand met meerkanaals muziek. En ik vindt het een stuk beter dan zonder center, dat zuigt echt. Ik zit normaal niet midden voor mijn scherm, en dan klinkt het zonder center toch niet echt lekker in mijn opstelling.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Erik

5 dezelfden is natuurlijk het beste, maar dan moet je niet de staande speaker plat neerleggen.
Als je monitors hebt gaat dit een stuk beter. Ik kan hier rustig 5 x 805'jes neerzetten. Heeft ook mijn voorkeur. Ze storen zelfs niet op de tv heb ik gemerkt.
Nadeel hij zal niet dezelfde hoogte hebben als de fronts, tot in hoeverre dat een probleem is, moet ik nog gaan ondervinden.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill