B&W 804 of 802?

Started by HJA, November 8, 2003, 14:01:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJA

Ik vraag mij af wat de minimale afmetingen zouden moeten zijn om 802's tot hun recht te laten komen.

Daarover hoor ik verschillende verhalen, maar ben benieuwd naar gebruikerservaringen.

Mijn ruimte is ca 24m2, en is helemaal exclusief voor home cinema en hifi bedoeld.

Ik heb nu 804's en zoek nog rears. Dat zouden 804's of 805's kunnen zijn, maar ik zou ook- na lang sparen- 802's als fronts kunnen inzitten.

Iemand?

Jinsu

Ik persoonlijk zou voor de 802 gaan ;) . Ik ga er vanuit dat je de 802 wel eens gehoord hebt, ze presteren heel wat meer dan een 804, andere punt is het prijskaartje dat eraan hangt.

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

blackball147

1 van onze vaste waarden hier op het forum ( thommy: zie http://users.skynet.be/HomeTheater/THOMMY/INDEX.htm )

heeft een kamer van 5 op 5 ( = 25 m2 ) met 802 en 803 en super subs.

is best aan te horen  ;D

Scarp

Als je het akoestisch goed kan aanpassen dan is die 24 m2 prima te doen. Ligt er wel ff aan hoe de kamer is, want 2 bij 12 is nou niet echt ideaal :) Het belangrijkste is dat je ze gewoon netjes kan plaatsen zonder al te veel moeite te doen. Beetje los staand is natuurlijk ook wel handig.

Als je het kan betalen en de juiste versterking voor hebt, dan zouden 802's met je huidige 804's als rears erg mooi zijn natuurlijk. Als je niet zulke goede versterking hebt, dan is een surround set met 804's en 805's ook erg goed :)

beetle99

waarom niet je N804 inruilen voor 4 maal N803?

Heb je identieke speakers.

gr
Stefan

Scarp

Dan moet je van wel het 803 geluid houden. Ze klinken best anders dan 804's en weer anders dan 802's. Persoonlijk voor mij sla ik de 803's over.

HJA

O.K. dat is duidelijke taal. Gelukkig is de kamer 5 bij 5 en heeft ie niet de door Scarp genoemde afmetingen.

Goede versterking...mmm...., valt daar ook een Rotel RSX 1065 onder?

Vincent

Denk dat de 1065 toch een stapje te licht is vor de 802... Misschien dat je er neen lsose eindversterker op kunt aansluiten voor de frontkanalen?

mvg

Vincent

Scarp

Inderdaad, 802's verdienen goede eindversterking en ik denk niet dat de RSX1065 daaronder valt. Is zeker geen slecht ding en er zal wel geluid uit komen, maar of het zo geweldig is dat betwijfel ik. Dan zou ik als ik jou was eerder je HT afmaken met een HTM1 center en 805's rears. Dan heb je een goede consistente HT.

Robbo

Ik ga hier volledig met Scarp mee.   N804's ipv N805's achter kan ook nog, maar een HTM1 zou ik als eerste nemen.

Het is altijd zeer verleidelijk om een stapje verder te gaan.  Maar het is vaak een klein stapje voor veel geld.  

HJA

Bedankt voor alle adviezen.

Het is dus verstandig om mijn htm2 te upgraden naar een htm2.

Volgende stap is dan 804 of 805.

Bedankt!

Scarp

#11
Quote from: Hansje on November  8, 2003, 19:56:58

Het is dus verstandig om mijn htm2 te upgraden naar een htm2.

Van HTM2 naar HTM1 bedoel je neem ik aan. Dat lijkt me een prima upgrade. Zal de algehele integratie goed doen. Daarbij zou ik 805's als rears nemen. Voor 802's zou ik als ik jou was echt ook een grote stap doen met je versterking anders ga je er gewoon minder aan hebben.

HJA

Inderdaad: naar HTM 1. Scheelt 1 cijfertje en 1000EUR.

patrick_vdb

Hi,

Net als Robbo en Scarp zou ik idd eerst denken aan een HTM1 om de frontstage helemaal kloppend te krijgen. Wanneer de financiele middelen het toelaten zou ook N804's als surrounds gaan nemen, en al helemaal wanneer multi-channel muziekweergave een van de prioriteiten heeft. Eventueel nog een nieuwe amp (zelf draai ik momenteel met een N805 en een Parasound 2205 en moet eerlijk zeggen dat de kleine 805'jes zich er erg lekker bij voelen) om het allerlaatste uit de speakers te halen.

Het geld wat je kwijt zou zijn aan een set N802's kun je eventueel ook nog uitgeven aan een akoestische aankleding van de kamer want ook hierin liggen vele mogenlijkheden om het geluidsbeeld te verbeteren.

Mvrgr

Patrick

garmtz

Ideale versterking voor B&W Nautilus = Chord... :)

Ik heb het nooit bij Thommy gehoord (zal zeker gebeuren) en ik denk dat die 802's best aardig zullen klinken daar, maar ik denk ook dat rondom 803 mooier is dan 802 en 804 achter, maar Thommy geeft wel aan dat het echte geluid pas bij de N802 begint... Tja...

thommy

Quote from: garmtz on November 10, 2003, 08:15:58
Ideale versterking voor B&W Nautilus = Chord... :)

Mmm, je vergeet ook nog eens een HCA-3500 of een paar JC-1 ;)
De 2205 heeft echter geen probleemom een N802 aan te sturen maar wat de HCA-3500 hiermee doet is werkelijk fenomenaal.
Deze amp haalt gewoon alles uit een N-802, ik sta er nog dagelijk versteld van.

QuoteIk heb het nooit bij Thommy gehoord (zal zeker gebeuren) en ik denk dat die 802's best aardig zullen klinken daar, maar ik denk ook dat rondom 803 mooier is dan 802 en 804 achter, maar Thommy geeft wel aan dat het echte geluid pas bij de N802 begint... Tja...

Hopelijk kan ik je zeer snel eens begroeten en zal dan zeker je chord eens willen uittesten.

En ja, blijf ik bij dat het echte werk pas met een N802 begint.
tot wat deze speaker in staat is mits een mooie combinatie met de juiste amp is gewoon heeerlijk.
Dit is niet zomaar 1 trapje hoger in de Naut reeks hoor, nee we spreken van een compleet andere speaker maar dan met dezelfde typische eigenschappen (klankkleur)van de lagere reeksen.

En ik geloof ook niet in het feit van overal dezelfde speakers, was wel wat goedkoper geweest voor mij om voor 4 x N-803 te gaan.

Trouwens, die N HTM-1 mag dan ook gebaseerd zijn op de N-804, toch is het niet dezelfde speaker want deze heeft een gesloten kast en al de andere Nauti hebben basspoorten.

Ook moet ik stiekem toevoegen dat de Kimber bekabeling er voor iets tussen zit.
Wat deze Kimber Selects doen met het laag is iets waar ik geen verklaring kan voor geven 8)
Het meest van al is dat ik werkelijk perplex sta van de Kimber KS 2020 digi interconn, nooit heb ik meegemaakt dat een metertje kabel zoveel detail kan weergeven, je houdt het echt niet voor mogelijk.

Mvgr
Yves.



patrick_vdb

Hi Yves,

Iets in mij zegt me dat we best nog wel eens een N802 als surround mogen gaan verwachten in jouwn set-up?

Persoonlijk geloof ik wel in gelijke speakers rondom zoals je wel weet, en dan niet enkel voor multi-channel muziek maar ook voor film (neem alleen al de score). En ja, of een 4xN803 dan per defintie beter klinkt als N802/N803 of N804? De grote stap tussen de N802 en N803 zal hier wel een flinke vinger in de pap hebben, de discussie was waarschijnlijk anders geweest bij de combi N803/N804 en 4x N804?

Mvrgr

Patrick

garmtz

Quote from: thommy on November 10, 2003, 08:48:16
Mmm, je vergeet ook nog eens een HCA-3500 of een paar JC-1 ;)
De 2205 heeft echter geen probleemom een N802 aan te sturen maar wat de HCA-3500 hiermee doet is werkelijk fenomenaal.
Deze amp haalt gewoon alles uit een N-802, ik sta er nog dagelijk versteld van.

Zonder enige twijfel moet dat zeer mooi zijn ja! Ik weet er alles van... ;)  Moet ook wel zeggen dat Chord een ietsiepietsie duurder is en dat Para nog steeds de value-for-money king is in zijn prijsklasse en VER daarboven (hoewel sommige audiofielen dat gewoonweg niet toe durven geven, ze zouden hun credibility immers kunnen verliezen...  ::) ;D)

Quote
Hopelijk kan ik je zeer snel eens begroeten en zal dan zeker je chord eens willen uittesten.

Yep, ga dat maar eens plannen denk ik. Zal wellicht een gecombineerd bezoek worden...

Quote
Het meest van al is dat ik werkelijk perplex sta van de Kimber KS 2020 digi interconn, nooit heb ik meegemaakt dat een metertje kabel zoveel detail kan weergeven, je houdt het echt niet voor mogelijk.

Toch mijn MIT Digital Reference er maar eens uitflikkeren...? ;) Is de Kimber ook muzikaal de overtreffende trap? Oftewel, komt het geluid over als 1 geheel, word je er in opgenomen?

jaco

Quote from: thommy on November 10, 2003, 08:48:16
En ik geloof ook niet in het feit van overal dezelfde speakers, was wel wat goedkoper geweest voor mij om voor 4 x N-803 te gaan.
Geloof je er niet in ? Of vindt je het voor jou beter zoals je het nu hebt ?

Dat zijn 2 verschillende dingen. Als je de 803 niet goed genoeg vindt klinken als voor speaker en dus een 802 neemt. Zou het dan niet nog beter zijn om ook een 802 achter te nemen ?
Ik snap ook wel dat het een financiele aderlating is, maar om die reden te schrijven dat je er niet in geloofd is me te kort door de bocht.
Of is de reden misschien dat een 802 achter te dicht bij staat, en dan zijn klankbeeld niet mooi kan ontvouwen of zoiets dergelijks ?

Vooral met multi kanaals muziek zouden gelijke speakers toch echt de voorkeur moeten hebben.

Om terug te komen op de vraag van deze topic:
Waar zit het verschil met een 802 en een 804 met name in.
Is dat in het klankbeeld, de afbeelding, de body ?
Als hij domweg meer laag genereert zou je het wel met een woofer op kunnen vangen. Maar dat is misschien een andere discussie.

Ik zou in elk geval willen streven naar een center die mee kan komen met je front speakers. Anders is het nog steeds een jammere koop.
Ik heb zelf Kef speakers, en een center gekocht die volgens Kef zelf meer past bij de 2 duurdere modellen luidsprekers. Ik heb toch bewust deze gekocht. Dat zal bij B&W ook wel zo zijn met de HTM-1 en HTM-2.
De geoppere tips van 804's met een HTM-1 lijkt me een goede.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

thommy

Quote from: patrick_vdb on November 10, 2003, 09:22:30
Hi Yves,

Iets in mij zegt me dat we best nog wel eens een N802 als surround mogen gaan verwachten in jouwn set-up?

Hi Pat,

Nee, zal er nooit komen mede dat mijn kamer dit niet toelaat :-\
Was de kamer een paar meter langer geweest zou ik dit eventueel wel overwegen.
Maar ben ook best in mijn nopje met de N803 hoor als rear hoor 8)

Zoals je weet stuur ik alle speakers Full aan en gebruik enkel de subwoofers voor het LFE.
Dan moet je er wel voor zorgen dat je rearspeakers toch echt uit de kluiten gewassen zijn.
Wel, de N803 geeft een zeer mooi resultaat indien je hem 'full' gaat aansturen 8)
Is wel wat anders met de N 804, zeer goede speaker maar echt tekortkomend in het laag in vergelijk met de N 803, laat staan met de N 802.

Dus mijn voorkeur indien je voor 4 dezelfde speakers uitkijkt is zeker twee setjes N-803.
Natuurlijk 4 x N802 is weer een hele upgrade, maar hier spreken we toch over een geheel ander budget ;)
Vergeet ook niet dat je dan ook weer gaat uitkijken naar een andere klasse amp en die zijn ook niet van de poes als je het prijskaartje beziet.

QuotePersoonlijk geloof ik wel in gelijke speakers rondom zoals je wel weet, en dan niet enkel voor multi-channel muziek maar ook voor film (neem alleen al de score). En ja, of een 4xN803 dan per defintie beter klinkt als N802/N803 of N804? De grote stap tussen de N802 en N803 zal hier wel een flinke vinger in de pap hebben, de discussie was waarschijnlijk anders geweest bij de combi N803/N804 en 4x N804?

Mvrgr

Patrick

Theoretisch gezien heb je overschot van gelijk, maar je hoeft helemaal niet bang te zijn van een mix hoor.
Toch zeker niet als je bij de N-802 en N803 blijft.
Maar nog eens bevestigen, kies dan zeker voor overall N803 ipv N-804 ;)
En toch voor mij de voorkeur om 803 als front en als rear N804, budgetmatig gezien dan.

Mvgr
Yves.




Scarp

Leuke discussie, maar waar praten we over? Ik bedoel geld speelt ook een rol. Tuurlijk mist de 804 het in het laag tov de 803, maar is dan ook een stuk goedkoper. Tuurlijk is de 802 weer een overtreffende stap, maar wel tegen een bijna verdubbeling van de prijs. Zou wel raar zijn als 804's beter zouden klinken dan hun veel duurder grote broers.

Wat je je moet afvragen is wat je wil en wat je ervoor over hebt. Ik had de keuze om 2x 803 te kopen of 2x804 + HTM1. Beide hebben ongeveer dezelfde prijs, maar mijn voorkeur lag bij de 2e combinatie omdat ik daarmee ook gelijk een passende center had welke ik bij een setje 803's moest missen. Daarbij moet nog eens een setje 805's als rears en je hebt een goede surround set minder dan de prijs van 2x 802. Terwijl je met 2x 802 een beroerde surround set hebt :)

802's zijn mooi, maar ook erg prijzig. Ze zullen zeker hun prijs wel waard zijn, maar je moet het er wel voor over hebben. Een set 804's klinkt ook erg mooi en kost een stuk minder.

thommy

Quote from: jaco on November 10, 2003, 09:34:44
Geloof je er niet in ? Of vindt je het voor jou beter zoals je het nu hebt ?

Blijf er bij, de N802 is outstanding tov de N803 ;)

QuoteDat zijn 2 verschillende dingen. Als je de 803 niet goed genoeg vindt klinken als voor speaker en dus een 802 neemt. Zou het dan niet nog beter zijn om ook een 802 achter te nemen ?

Te kort door de bocht Jaco.
Ik heb nooit beweerd dat de N803 niet goed genoeg was als front.
Ben ook de eerste om dit tegen te spreken, maar de N 802 is gewoon veel beter, veel meer body en laagweergave om je vinger van af te likken.

QuoteIk snap ook wel dat het een financiele aderlating is, maar om die reden te schrijven dat je er niet in geloofd is me te kort door de bocht.
Of is de reden misschien dat een 802 achter te dicht bij staat, en dan zijn klankbeeld niet mooi kan ontvouwen of zoiets dergelijks ?

Dat laatste is inderdaad de oorzaak, kan je trouwens lezen in mijn vorige post.
3.5 meter is toch het minste dat je van een N802 moet verwijderd zitten, is niet haalbaar in mijn situatie.
Persoonlijk zit ik nu op een dikke 4 meter van de N-802 als front, geen probleem hoor om de dingen volledig laten openbloeien ;)
Rearafstand is een 2.5 meter, is echt onvoldoende om een N-802 aan te kopen.

QuoteVooral met multi kanaals muziek zouden gelijke speakers toch echt de voorkeur moeten hebben.

Multikanaals muziek behoort niet tot mijn gading(persoonlijk)
De soudstage dat een N 802 kan neerzetten in een stereo is zo geweldig dat ik echt geen behoefte aan meerkanaals muziek heb.
Grappig feit is dat ik reeds personen heb moeten overtuigen dat er 'maar' twee speakers speelden.
Is niet met elke opname zo, maar indien de makers het zo wensen, denk ik aan bv electronische muziek, dan wordt het ook zo weergegeven door 1 paar speakers.
Ook de pure dynamiek die van stereo afkomt is op dit ogenblik nog onevenaarbaar.
Al moet ik zeggen dat ik bij dvd concerts(5.1) toch voor 95% er in geslaagd ben om deze dynamiek van stereo te benaderen ;)


QuoteOm terug te komen op de vraag van deze topic:
Waar zit het verschil met een 802 en een 804 met name in.
Is dat in het klankbeeld, de afbeelding, de body ?
Als hij domweg meer laag genereert zou je het wel met een woofer op kunnen vangen. Maar dat is misschien een andere discussie.

Flauwe opmerking en zeker onder je niveau Jaco, weet jij ook beslist, toch zeker je laatste zin.
Body voornamelijk, klankkleur is zeer erkennelijk maar het laag en detail dat een N802 kan geven tov een 804 is echt fenomenaal.
Ik ben er steeds categoriek tegen geweest om als aanvulling met stereo de subwoofer te gebruiken.
Moet ik nu wel toegeven met de komst van de Audiom 15WX dit wel mogelijk is.
Maar toch geef ik de voorkeur dat het laag net zoals het mid en hoog uit dezelfde kast moet komen.
Een volwaardige speaker moet alle registers op zich perfect kunnen weergeven.
Gisteren met nog iemand de test gedaan, stereo enkel met de N802, nadien even de subs mee ingeschakeld, misstaan echt niet hoor maar toch was de voorkeur van beide om enkel de N802 zonder de subs te beluisteren.


QuoteIk zou in elk geval willen streven naar een center die mee kan komen met je front speakers. Anders is het nog steeds een jammere koop.
Ik heb zelf Kef speakers, en een center gekocht die volgens Kef zelf meer past bij de 2 duurdere modellen luidsprekers. Ik heb toch bewust deze gekocht. Dat zal bij B&W ook wel zo zijn met de HTM-1 en HTM-2.
De geoppere tips van 804's met een HTM-1 lijkt me een goede.

Jaco

Kan je volgen en geef toe dat de N HTM1 misschien wel de zwakste schakel zal zijn.
Maar wat is het alternatief op dit ogenblik???
Toch niet je front en rears downgraden voor het niveau van je center!
Moet wel toegeven dat sinds de HTM1 bi-amped is hij zich totaal anders gedraagt, veel meer 'body' en het verschil is dus weer een beetje kleiner geworden.
Ben nu bezig om eventueel een DHZ uit te proberen, maar dat laat ik over aan personen die veel meer kennis van zaken hebben ivm DHZ.

Wie weet koop ik ooit nog eens drivers van een N-803 of N802 om dan zelf een kast er omheen te bouwen ???

Ach, we kunnen veronderstelen zoveel we maar willen, echte test is natuurlijk een luistersessie, daarom ook steeds welkom en sta nadien steeds open voor eventueel commentaar waar het beter kan.
Ik verheug me hier op want ik heb niet de absolute kennis in pacht, die bestaat er volgens mij niet.
Laten we ook niet vergeten dat persoonlijk smaak echt veel uitmaakt en dat je nooit iets kan kopen omdat die andere persoon dit goed vindt ;)


Mvgr
Yves.



jaco

Yves,
Quote from: thommy on November 10, 2003, 10:22:14
Blijf er bij, de N802 is outstanding tov de N803 ;)
Te kort door de bocht Jaco.
Ik heb nooit beweerd dat de N803 niet goed genoeg was als front.
Ben ook de eerste om dit tegen te spreken, maar de N 802 is gewoon veel beter, veel meer body en laagweergave om je vinger van af te likken.
..
Dat laatste is inderdaad de oorzaak, kan je trouwens lezen in mijn vorige post. 3.5 meter is toch het minste dat je van een N802 moet verwijderd zitten, is niet haalbaar in mijn situatie.
Juist, de vraag in deze thread is van iemand met een 24 m2 ruimte. Gokje: 6x4 meter. Dus vandaar ook mijn redenatie.

Quote
Multikanaals muziek behoort niet tot mijn gading(persoonlijk)
De soudstage dat een N 802 kan neerzetten in een stereo is zo geweldig dat ik echt geen behoefte aan meerkanaals muziek heb.
Ook de pure dynamiek die van stereo afkomt is op dit ogenblik nog onevenaarbaar.

Dan heb je misschien nog nooit een goede multikanaals weergave gehoord op een systeem wat daarvoor geschikt is. Die hoeft dymamisch zeker niet onder te doen, en puur cijfermatig steekt hij er ver overheen vanwege de grotere dynamiek van SACD en DVD-A (t.o.v. redbook CD)

Quote
Al moet ik zeggen dat ik bij dvd concerts(5.1) toch voor 95% er in geslaagd ben om deze dynamiek van stereo te benaderen
Concert DVD's zijn in mijn boekje niet altijd de beste muziekale opnames, en die ik heb zijn zeker niet de meest dynamische. Studioopnames zijn beter te controleren op dat gebied natuurlijk.

Quote
;)Flauwe opmerking en zeker onder je niveau Jaco, weet jij ook beslist, toch zeker je laatste zin.
Body voornamelijk, klankkleur is zeer erkennelijk maar het laag en detail dat een N802 kan geven tov een 804 is echt fenomenaal.
Ik ben er steeds categoriek tegen geweest om als aanvulling met stereo de subwoofer te gebruiken.
Moet ik nu wel toegeven met de komst van de Audiom 15WX dit wel mogelijk is.
Maar toch geef ik de voorkeur dat het laag net zoals het mid en hoog uit dezelfde kast moet komen.
Een volwaardige speaker moet alle registers op zich perfect kunnen weergeven.
Misschien flauw, maar gezien de originele vraag geeft de vraagsteller niet aan dat hij ontevreden is met zijn 804 speakers. Dus hij mist nu niet fundament lijkt het. Natuurlijk kan het altijd beter, ik neem aan dat een 800 ook weer beter klinkt dan een 802 en dus nog meer benaderd hoe het zou moeten zijn.
Maar juist omdat de vraagsteller om een HT opstelling vraagt, en aangeeft dat een 802 naar heel lang sparen dan misschien ook wel bereikbaar is vindt ik de adviezen van 804 aanvullen met HTM-1 en 805 of 804 achter beter dan hem maar naar een 802 toe praten omdat daar een paar dingen beter aan zijn. Een paar van die dingen zou je (gedeeltelijk) op kunnen lossen met een woofer. Daar is niet iedereen het over eens, maar ook sta ik daar niet alleen in.

Quote
Kan je volgen en geef toe dat de N HTM1 misschien wel de zwakste schakel zal zijn.
Maar wat is het alternatief op dit ogenblik???
Toch niet je front en rears downgraden voor het niveau van je center!
Tja daar denk ik anders over. Ik kijk 90% film, en dan gaat het over het complete geluidsbeeld en niet alleen over het kleine stukje wat uit de linker en rechter luidspreker komt, maar de balans uit alle speakers.
Verder wordt er toch niet gedacht om downgrading, maar enkel over upgrading.
Zou dan een ieder die niet een topmodel koopt een vergissing begaan, omdat hij eigelijk een downgrade gedaan heeft ten opzicht van wat maximaal mogelijk is ??

Ik ken B&W niet goed genoeg om hier heftig over mee te discussieren. Maar om op de vraag van de topic starter te beantwoorden dat hij maar lang moet sparen voor 802's en dan weer om een zwaardere versterker, en dan weer beter kabels die het laatste detail eruit toveren etc. is niet een antwoord waar hij veel aan heeft denk ik.

In absolute zin geef ik je overigens niet ongelijk, zet 4 of 6 zo dik mogelijke speakers neer die je qua klank nog goed neer kunt zetten in je ruimte en een center die mee kan komen. Helaas hangt daar een stevig prijskaartje aan, en die wil of kan niet iedereen betalen.

Quote
Laten we ook niet vergeten dat persoonlijk smaak echt veel uitmaakt en dat je nooit iets kan kopen omdat die andere persoon dit goed vindt ;)
Het lijkt er helaas soms wel op dat menigeen zich op dit forum lijkt te 'verslikken' en meedoet aan: meer, groter, mooier en zich wel degelijk laat leiden door wat andere mensen goed vinden.
Zolang je je dat kunt veroorloven is er niets mis mee, maar als je ook nog andere dingen hebt die je ervoor over moet slaan/uitstellen kun je er misschien beter met een neutrale blik over redeneren, en niet alleen vanuit je eigen situatie.
Ik hoop althans dat ik zo overkom, en niet iedereen maar wil pushen de lat continue hoger te leggen. Hij kan ook net iets te hoog komen te liggen...

Jaco


9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

HJA

Even als topicstarter mijn mening.

Doel van de vraagstelling is beantwoord: Een 802 leidt tot veel grotere investeringen op het gebied van versterking. Dat is een groter probleem dan de luisterruimte, want die kan het wel aan.

Ik ben inderdaad tevreden met de 804's, en voor de rears is het kiezen tussen 804 of 805.

Ik heb nu een htm2, een paar weken, en ik probeer deze om te wisselen voor een htm1. Omdat ik 5 kanaals-geluid belangrijk vind, zowel voor muziek als film. Overigens vind ik de htm2 al heel wat.

Over de stereo-prestaties van zowel de rotel rsx 1065 als de 804's ben ik tevreden, zelfs in combinatie met mijn Loewe subwoofer. Mag ooit wel een B&W worden.

thommy

Ik wil nog 1x reageren op hierboven, want dit dreigt weeral uit de hand te lopen.

Ten eerste wil ik niemand imponeren met 'dikke' speakers.
Ten tweede is mijn weg die ik wil begaan zeer doordacht uitgestippeld en  nooit gebaseerd op iemand anders mening.
Ten derde ben ik voor 90 % klaar met mijn set(nog een zeer goede bron) en dan houdt het echt op.
ik doe ook nooit mee aan de wedren om het duurste te kopen, anders had ik wel voor Meridan 8 serie geopteerd en een vette 9" Barco.

Waar ik me wel aan waag is de enorme drang tot perfectie in het audiogedeelt(persoonlijke smaak)

Ik moet me echt verontschuldigen indien dit gevolgen heeft voor mogelijke schapen maar is echt buiten mijn verantwoordelijkheid.

De vraag is toch begonnen over het verschil tussen diverse Nauti, wel ik kan toch maar een eerlijk antwoord er op geven dat gebaseerd is op effectieve ervaring met de dingen en niet 'van horen zeggen'

Mvgr
Yves.