Analoge upgrade?

Started by Jumping Jack, September 21, 2011, 21:51:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jumping Jack

Ik ben aan het overwegen om het analoge gedeelte van mijn set een upgrade te geven. Ik luister eigenlijk behoorlijk veel vinyl en wil dit dan ook meer op het niveau van de rest van de set brengen.

Mijn vinyl-setup bestaat momenteel uit een pro-ject rpm6.1 met een ortofon samba mc-element en een lehmannaudio black cube decade. Wat zou de efficiëntste stap nu zijn: een ander element (en welk? Benz micro, ortofon rondo red, grado prestige,...) of is dit parels voor de zwijnen op deze platendraaier en neem ik beter een andere (ik denk dan bv aan roksan radius, vpi scout, transrotor zet1,...)? Qua budget wil ik het een beetje in verhouding houden tot wat ik al heb.

Alle suggesties, ideëen en bemerkingen zijn welkom!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Miracle.

Hoi Jack,

Om te beginnen: De Lehmann is het mooiste uit de set. Wil je dat verbeteren zul je behoorlijk diep in de buidel moeten tasten.
Daarna is de tafel ook absoluut geen verkeerde, en zal een upgrade toch in de cijfers met 3 nullen gaan eindigen.

De grootste en goedkoopste upgrade zou volgens mij zijn een ander element.

Wat zou je uit willen geven voor een upgrade?

Met bijvoorbeeld een Benz ACE Lo, van net onder de €600,- heb je al een heel mooie upgrade, maar je kunt het natuurlijk net zo gek maken als je zelf wilt.

Mvg. Miracle.

Rowdy

Ik gebruik een Pro-Ject Perspective met PJ9 arm i.c.m. een Benz Micro Glider M2.

Jumping Jack

@ Miracle:

de lehmann blijft absoluut, ik had hem ook een beetje op de groei gekocht.
Een ander element lijkt mij ook het meest rationele pad te zijn, en mocht ik toch later overstappen op een andere tafel (je weet maar nooit wat er tweedehands voorbijkomt) kan het element mooi mee...

Toevallig geen ervaring met de Ortofon Rondo Red MC? Ik vind nl. niet meteen een Benz-dealer in de buurt (heb een mailtje gestuurd naar de importeur, Sound Design) en de zaak waar ik mijn pro-ject heb gekocht heeft enkel Ortofon... Ik laat het element liever plaatsen, dan is het meteen goed.

@ Rowdy:

de Glider vind ik iets te duur voor deze tafel, ik had een bovengrens van zo'n €600 in gedachten...

Alvast bedankt voor de input, heren!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Op welke criteria (afgezien vd prijs) zoek je een nieuw element?
Is er iets dat je niet bevalt aan die Ortofon Samba MC?
Of is deze gewoon aan vervanging toe?

Jumping Jack

De Samba is een leuk element, maar het blijft een instap MC en dat hoor je eraan. Er zit weinig diepte in de muziek en ik heb de indruk dat het midden wat 'samengedrukt' is en zou dus een element willen dat veel details weergeeft en een meer holografische weergave... Een beetje zoals mijn cd-speler klinkt, maar dan met die typische diepte en vloeiendheid van vinyl...

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is  :dozingoff:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Rowdy


Jumping Jack

Bedankt voor de link, straks eens op het gemak lezen!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Quote from: Jumping Jack on September 22, 2011, 18:21:38
De Samba is een leuk element, maar het blijft een instap MC en dat hoor je eraan. Er zit weinig diepte in de muziek en ik heb de indruk dat het midden wat 'samengedrukt' is en zou dus een element willen dat veel details weergeeft en een meer holografische weergave... Een beetje zoals mijn cd-speler klinkt, maar dan met die typische diepte en vloeiendheid van vinyl...

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is  :dozingoff:
Hmmja, weet ook niet waar het aan ligt in de keten.  Element en/of iets anders?
Ik kan je niet adviseren, maar volg het met belangstelling omdat ik zelf ook met vinyl bezig ben.

Jumping Jack

Enige ander punt waar het kan aan liggen, is de draaitafel, maar dat lijkt mij niet. Een ander element, degelijk afgeregeld, lijkt mij een evidente stap naar verbetering... Dat, en een andere interlink voor tss de pré en de versterker (ik wil een Harmonic tech, bij voorkeur een pro-silway, prijzig en niet vaak tweedehands te vinden) maar daar is absoluut geen haast bij.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Quote from: Jumping Jack on September 22, 2011, 19:28:44
Enige ander punt waar het kan aan liggen, is de draaitafel, maar dat lijkt mij niet.
Een ander element, degelijk afgeregeld, lijkt mij een evidente stap naar verbetering...
Ok, als je het zeker weet is het eenvoudiger  :)

Jumping Jack

Ik weet dat de tafel niet slecht is, maar ik weet ook dat er veel tafels veel beter zijn  :D
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Quote from: Jumping Jack on September 22, 2011, 20:59:38
Ik weet dat de tafel niet slecht is, maar ik weet ook dat er veel tafels veel beter zijn  :D
Ja, niets ten nadele van die Pro-Ject hoor, maar je suggereerde zelf al dat het geen blijvertje is?  Ligt voor de hand dat een element veel uitmaakt, maar als ik er eentje van 600 ga uitproberen doe ik dat liever op een tafel waar ik langer 'op kan bouwen' if u catch my drift.  Weet niet of dat wijsheid is.

m9

#13
ik heb me vandaag laten vertellen dat een ortofon spu element (gm 2 of zoiets) met een schick arm ook een erg mooie combinatie is, hoewel jelco armen ook erg goed schijnen te zijn.

let wel op de compliance factor van het element dat je wilt gebruiken omdat niet iedere arm en element goed samen gaan.

ik ben zelfs nog een stapje verder verwijderd omdat ik eerst nog een draaitafel aan moet schaffen.

ik zit zelf te denken aan een luxman pd-444, liefst met een sme V arm en een hele mooie ortofon of micro benz element.

tis alleen zo jammer dat dit in de duizenden euros gaat lopen :).

ik ben erg benieuwd waar je keuze op gaat vallen, maar hou de diverse fora goed in de gaten alvorens tot kopen over te gaan.

als je een mc element met een lage output gebruikt heb je als je phono pre niet voldoende gain biedt nog een step up transformator nodig.

http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html

Jumping Jack

@ M9:

aparte tafel die Luxman, heel mooi.
En de SME V is heel knappe arm, maar 'nogal' prijzig... Met nog een mooi element erbij ga je inderdaad vlotjes in de duizenden euros.

Mijn phono-pré is geen probleem, die kan quasi alles aan hoor.

@ Abz:

ik weet het, ik probeer het voor mezelf zo rationeel mogelijk te houden maar ik zit toch heel dromerig te kijken naar bv de Roksan Radius 5, MKII (met Nima-arm: net onder de 2k), of een VPI Scout (met JMW-9-arm: 2.5k)  :wub:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

m9

zag laatst een vpi aries scout tka op ebay, deze tafel is ook een van de evt gegadigden, heb vele lovende recensies gelezen hierover.

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

frank2

Ik heb een Roksan raduis 5 met benz ace element. Het klinkt als je stroom goed is, behoorlijk goed, in verhouding tot mijn Oppo+Tuc komt hij eigenlijk dicht in de buurt.
Een Benz ace element is zeer dynamisch en niet rond zoals een grado. Er is ergens op het net een site waar ze allerlei elementen verkopen en daar staat ook bij wat het element doet.

Trouwens ik heb mijn element bij wenw audio besteld en daarna is het door een vertegenwoordiger die de Benz Ace elementen verkoopt, en die dat dus dagelijks doet dat inbouwen voor 50 euro ingebouwd en afgesteld.

Als je het verschil tussen jouw platenspeler en de mijne wilt weten, je mag 'm meenemen en hier testen naast die van mij, ik heb nl. geen idee of mijn Roksan beter is dan jouw project. Ook de Raduis 5 is vlgs. mij een instapmodel.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

zoldar

Quote from: Jumping Jack on September 22, 2011, 18:21:38
De Samba is een leuk element, maar het blijft een instap MC en dat hoor je eraan. Er zit weinig diepte in de muziek en ik heb de indruk dat het midden wat 'samengedrukt' is en zou dus een element willen dat veel details weergeeft en een meer holografische weergave... Een beetje zoals mijn cd-speler klinkt, maar dan met die typische diepte en vloeiendheid van vinyl...

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is  :dozingoff:

Dat is een klein beetje wat ik ook zoek aan klankeigenschappen.

In hifi news stond een mooie test met elementen tot zo'n 550 euro. orto 2m black, sumiko blu evo III, goldring 2500, denon en een nagaoka.  Daar kwam de ortofon 2m black als beste uit de bus vanwege een 3d weergave en recht-door-zee detailrijke weergave. Geen warme gloed a la denon of grado.

Hieronder iemand die zo'n 50 elementen test en de wav (16 bit/44khz) files hiervan op internet zet. beter is zelf luisteren maar als je dit over je dac gooit hoor toch duidelijke klankverschillen.

qua draaitafels stond er in de hifi world vam mei 2011 een mooi test met draaitafels: project xpression, nottingham interspace, SRM Tech Arezzo, roksan radius 5.2 en mitchell gyro se. allemaal met een 2m black. met name de gyro kwam goed uit de bus als het gaat om breed stereobeeld samen met de radius en de Arezzo.

Ik draai nu met een SRM Tech Arezzo/RB251-Cardas incognito/Graham Slee Reflex M. element is een 2m blue maar ik ben ook op zoek naar een upgrade. Maar ik moet zeggen dat bij een goede LP (dit weekend alice in chains unplugged gehaald) de draaitafel het qua ruimtelijkheid het ruim wint van de red book CD via de Moon 300D DAC. Er zit meer links en rechts van de speakers en diepete is ook meer. Maar met namen de resolutie in het midden en hoog is gewoon een hele stap beter. Er is meer muziek, vloeiend mar zeker niet afgeroomd of zoetsappig. Dit is high rez, met een kraakje hier en daar :)

Volgende week ga ik een 2M Black testen met de eigen platenspelert.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Jumping Jack

Quote from: frank2 on September 25, 2011, 16:18:25
Ik heb een Roksan raduis 5 met benz ace element. Het klinkt als je stroom goed is, behoorlijk goed, in verhouding tot mijn Oppo+Tuc komt hij eigenlijk dicht in de buurt.
Een Benz ace element is zeer dynamisch en niet rond zoals een grado. Er is ergens op het net een site waar ze allerlei elementen verkopen en daar staat ook bij wat het element doet.

Trouwens ik heb mijn element bij wenw audio besteld en daarna is het door een vertegenwoordiger die de Benz Ace elementen verkoopt, en die dat dus dagelijks doet dat inbouwen voor 50 euro ingebouwd en afgesteld.

Als je het verschil tussen jouw platenspeler en de mijne wilt weten, je mag 'm meenemen en hier testen naast die van mij, ik heb nl. geen idee of mijn Roksan beter is dan jouw project. Ook de Raduis 5 is vlgs. mij een instapmodel.

Hey Frank,

allereerst bedankt voor het aanbod maar je woont jammergenoeg behoorlijk veraf om even een vergelijk te doen...

De Radius is het instapmodel van Roksan, maar die hebben momenteel maar twee modellen (Radius en Xerxes). De Radius zit trouwens al een aantal prijsklassen boven de RPM6.1 die nieuw een 800€ kost, met arm maar zonder element. Niet dat de prijs alles zegt, maar het duidt toch ergens op, ik denk op basis van hetgeen ik heb gelezen, dat de Radius de RPM vlot naar huis speelt. De Xerxes wordt allom geroemd als een fantastische tafel, vandaar die verleidelijke advertentie die ik eerder postte. Komt erbij dat mijn set voor het overige ook volledig uit Roksan bestaat (mss van belang voor de synergie? ik ben alvast fan van hun producten)... Het is een serieuze tweestrijd: langs de ene kant zegt een voorzichtig stemmetje op mijn schouder om het gewoon te laten zoals het is, het is al stukken beter dan wat 90% van de mensen ooit zullen aanhoren, en aan de andere kant zit een schreeuwertje te roepen dat ik het gewoon moet doen, geld moet rollen.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Misschien gewoon een buitenkansje afwachten, zoals die Lehmann van je.  Gezien de enorm uiteenlopende (smaken in) vormgeving bij de duurdere tafels is het ook lastig adviseren.  Ik vind Avid erg mooi maar misschien vindt jij het lelijk? 

Zou iig wel even verder kijken dan Roksan.  Denk dat het 'hetzelfde merk' hier weinig zegt.  Pro-Ject maakt goeie tafels voor het geld maar staat weer niet bekend om hun eindversterkers.  Komt ook nog element en phono stage tussen...

Jumping Jack

De vormgeving maakt niet alleen advies lastig, ook kiezen wordt lastiger... Plintloos vind ik mooi (RPM, Radius, Avid ook) maar een Fat Bob bv niet, met plint vind ik minder vaak mooi maar een Xerxes, VPI Scout(master) dan weer wel.

Ik weet ook wel dat "hetzelfde merk" weinig uitmaakt, is meer een soort emotionele component zeg maar. Buitenkansjes zijn absoluut the way go, alleen jammer dat het heel moeilijk is om veel verschillende tafels te kunnen beluisteren (dealers zijn hier in Belgie niet dik gezaaid) en daar komt inderdaad nog bij dat een arm, element en pré een grote impact hebben op het eindresultaat waardoor een vergelijk quasi onbegonnen werk is...

Ik wacht wel af en hou de bekende sites (hifi.nl, audiomarkt.de, marktplaats,...) in de gaten.
Enig nadeel aan tweedehands: de afregeling van de tafel.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Oud lid

Ik weet het niet met die spullen uit het Oostblok.


Erwin B

Jumping Jack

De tafel komt blijkbaar oorspronkelijk uit Duitsland...

Maar het doet er niet meer toe, ik heb besloten om er niet op in te gaan. Het afstellen van de tafel zou volgens wat ik heb gelezen absoluut geen sinecure zijn en er is niet meteen een Roksan-dealer in de buurt die het even kan komen doen... Ik ben wel benieuwd naar de VPI-tafels op de komende New Music show in Brussel...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs