Benodigde kabels

Started by apophis, September 16, 2011, 14:32:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

apophis

Hallo allen,

ik ben bezig met een kamer in te richten als HT, maar ben nog een complete n00b op dat vlak. Ik ben even aan het kijken naar welke kabels ik daarvoor nodig heb, en kom voorlopig bij dit uit:

5 audiokabels voor verbinding van speakers met versterker
1 subwooferkabel voor verbinding van subwoofer met versterker
1 HDMI kabel voor verbinding van Blu-rayspeler met beamer
1 Optische kabel voor verbinding van Blu-rayspeler met versterker

Ben ik iets vergeten? Alle hulp en tips zijn heel erg welkom, bedankt alvast!

RobertVanWoerden

Hoi Apophis, lijstje ziet er goed uit. Twee opmerkingen, als je met "5 audiokabels" speakerkabel bedoelt dan is het goed, wat betreft de aansluiting van je blu ray speler naar versterker kun je ook voor een HDMI kabel gaan.

Welke apparatuur ga je gebruiken?

WickedGame

5 Audiokabels (luidspreker kabels) CHECK!
1 Subwooferkabel CHECK!
1 X HDMI van Blu-Ray naar Beamer, okay hier komt dan even een vraag uit. Kan je receiver overweg met HDMI? OF meld je receiver dan kunnen we kijken of het anders kan. Zeker met blu-ray ga je met een optische kabel geen HD soundstreams beluisteren. En zeker als je receiver het kan zou dit wel wenselijk zijn.

Mocht je receiver HDMI hebben en met DTS-HD en Dolby True-HD overweg kunnen dan heb je 2x HDMI nodig en vervalt de optische kabel.

apophis

Wel, ik heb voorlopig enkel een versterker van Denon en twee oude (15j) KEF speakers tweedehands gekocht. Beamer, Blu-ray en kabels heb ik dus nog niet. Net zomin als een sub en 3 andere boxen. Aangezien ik echt een kamer aan het opbouwen ben (lees: gyproc wanden etc), zou ik graag al kabels etc voorzien op de toekomst. Ik heb nl niet het budget om alles ineens te kopen, dus zal stelselmatig uitbreiden.

Ik heb dus ook nog niet echt een idee welke kabels ik me best kan aanschaffen, en bv. welke dikte voor speakerkabels ik best kan voorzien. Volstaat 2,5mm of moet je best toch al richting 4mm gaan? De lengte varieert uiteraard, maar zal maximaal 9m bedragen voor de verste uithoek.

apophis

Quote from: WickedGame on September 16, 2011, 14:41:02
Mocht je receiver HDMI hebben en met DTS-HD en Dolby True-HD overweg kunnen dan heb je 2x HDMI nodig en vervalt de optische kabel.
Receiver heeft geloof ik twee HDMI ingangen, maar kijk ik straks eens na. Maar als het kan, vervang ik de optische door een HDMI. Ik ging er gewoon van uit dat optisch sowieso voor het geluid moest, maar blijkbaar dus niet :-).

Alvast allebei heel erg bedankt voor je reactie, is een grote hulp :-).

WickedGame

Quote from: apophis on September 16, 2011, 14:48:09
Receiver heeft geloof ik twee HDMI ingangen, maar kijk ik straks eens na. Maar als het kan, vervang ik de optische door een HDMI. Ik ging er gewoon van uit dat optisch sowieso voor het geluid moest, maar blijkbaar dus niet :-).

Alvast allebei heel erg bedankt voor je reactie, is een grote hulp :-).

Als je het type van je Denon Receiver weet en post kunnen we het met zekerheid melden.

apophis

#6
Mijn receiver is de Denon AVR-2307, en heeft blijkbaar 2 HDMI ingangen dus jullie advies om met 2 HDMI kabels te werken moet dan wel lukken. Mijn speakers zijn KEF Q90's (150W) en die zou ik willen gebruiken als Front speakers als dat mogelijk is. De rest heb ik dus nog niet.

Welke speakerkabels kan ik hier best voor voorzien? Volstaat 2,5mm of moet je best toch al richting 4mm gaan? De lengte varieert uiteraard, maar zal maximaal 9m bedragen voor de verste uithoek.

Na wat leeswerk op dit forum, ben ik trouwens nog op een 'probleem' gestoten: de kabel voor de subwoofer. Blijkbaar moet je op basis van 'trail & error' uitzoeken waar de sub het beste staat, maar dat brengt natuurlijk het probleem met zich mee dat ik de kabel dus niet achter de gyprocwanden kan leggen. Is het mogelijk om op basis van een schematische voorstelling van de kamer en de plaats van de kijker/luisteraar te bepalen waar de sub waarschijnlijk goed geplaatst zou zijn, zodat ik toch al een kabel kan voorzien?

apophis

Iemand suggesties/tips voor de dikte van de kabel en het 'probleem' met de sub?