Restauratie Klipschorns Seventies

Started by negotiata, September 15, 2011, 02:50:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

negotiata

Ik heb een tijdje geleden een paartje klipschorns gekocht. (Lang verhaal)
Ik wou eigenlijk geen topic openen maar vind dat deze mooie vintage speakers dit wel hebben verdient dus bij deze.

Kreeg te horen dat er een paar Klipschorns in slechte conditie te koop waren.
Ik ging onderweg naar de verkoper en ik wist dat ze in bad shape waren dus wist niet wat me te wachten stond.
Eenmaal aangekomen de man bied me iets te drinken aan en hij loopt naar buiten ? Ik dacht wat moet hij buiten ze staan toch niet buiten ?
Buiten aangekomen staat er in een bosje een grote zeecontainer. Hij maakt de zeecontainer open en ik zie ze staan en op dat moment sprongen mij de tranen in mijn ogen...

Ze stonden daar zielig al jaren opgeslagen. Vol met spinnenwebben , en het prachtige fineer hadden ze met een verfroller met blauwgrijze hemaverf bestreken...
Ik had een versterker meegenomen, en testte of er nog leven inzat.  En ja hoor gelukkig gaven ze geluid , er zat nog leven in.

Bij een kast was het houten plankje aan de zijkant los. En ik zag dat er een Beyma GT woofer ingebouwd zat ipv de originele K33-B woofer met vierkante magneet.

De man was vastbesloten om een goed bedrag ervoor te vangen.  We hebben onderhandeld en ik heb ze gelijk meegenomen.( Wou ze geen seconde langer achterlaten bij deze "audiobeul" )
Vastbesloten om ze in hun oude glorie te herstellen. De staat hoe ze er toen uitzagen, hebben mij en mijn vrienden ontsteld en ik denk iedere muziekliefhebber met ons.

Voor mensen met een zwak audiofiel hart aub nu wegklikken....

- To be or not to be, thats the question -

negotiata

#1
Ja mensen pijnlijke beelden.

Thuis aangekomen gelijk alles losgeschroefd, de filters de hoorns en de woofers.
Toen zat ik met een dilemma . Want wou ze in hun oude glorie herstellen, dus moest een originele K-33-B Woofer hebben met vierkante magneet met minder nam ik geen genoegen.

Contact gehad met klipsch en hun hadden alleen een modernere replacementwoofer met ronde magneet de laatste uitvoering maar die wou ik absoluut niet erin hebben.
Na in veel forums een oproep geplaatst te hebben kreeg ik na een maand maar geen respons en toen wees iemand mij op een woofer op Ebay amerika!

Het was de woofer die ik zocht ! En ook nog  uit dezelfde serie . Ik helemaal blij en de goede man gelijk gecontacteerd.  Eigenlijk verstuurde hij alleen binnen amerika maar het was een klipsch liefhebber in hart en nieren en nadat ik mijn relaas aan hem had geschreven verkocht hij mij zijn woofer met plezier , en stuurde hem op naar mij !

Toen bracht ik mijn filters en hoorns weg om ze te laten testen doormeten en schoon te maken.
De kasten heb ik ook weggebracht om ze door een timmerman op te laten schuren strak te laten maken en zwart te laten spuiten.

Na 2 weken kwam mijn woofer aan uit amerika goed ingepakt met veel piepschuim mooi stuk karton voor de woofer en passend gemaakt in piepschuim , petje af voor mr american !

Vlak daarna werd er contact met me opgenomen de hoorns waren in goede conditie en de filters waren doorgemeten en schoongemaakt en waren ook nog goed ! Mijn dag was compleet ! ( Dank je wel Willie !  :clapping: )
Ik heb ze toen in elkaar gebouwd om even te luisteren ik was zo nieuwgierig er waren ondertussen maanden voorbij.

Ik pakte mijn marantz PM-15 32 kilo pure power en sloot mijn setje aan .  Ik testte ze met diana krall wonderful en rosenberg trio noches paco de lucia. Ik kreeg kippevel en genoot met volle teugen.
Wat een geluid wat een leven kwam eruit het voelde zo goed zo lekker dat ik dacht ze verdienen meer dan wat ik tot nu toe heb gedaan.

Dit is hoe ze er toen uitzagen :
- To be or not to be, thats the question -

negotiata

#2
Toen ik ze zo zag spelen in hun hernieuwde leven dacht ik bij me eigen , deze speakers verdienen meer dan een opknapbeurt !
Ik wil ze echt opnieuw tot leven brengen !

Ik heb een tijdje naar een fineerder gezocht en kwam uit bij een vakman die me adviseerde om ze noten te fineren.
Hij had allemaal stukjes hout en ik vond noten ook mooi en ik dacht dit hout verdienen ze.

Eerst was ik van plan om ze boven wenge te fineren en onder noten . Ben er nog niet helemaal over uit dus heb eerst de onderkant laten doen en twijfel of ik ze helemaal noten moet fineren of
2tone onder noten en boven wenge. Of de bovenkant Hoogglans zwart te laten spuiten en onder noten. Ik hou jullie op de hoogte als ik de knoop heb doorgehakt !

Dit is de onderkant in noten ! Ik zat er aan te denken om ze te laten behandelen met rustin danish oil maar ook daar ben ik nog niet over uit.

Hier een voorproefje met noten gefineerd.



- To be or not to be, thats the question -

Richi

#3
Leuke leeskost Negotiata! Ik heb je topic meteen doorgestuurd naar een audiovriendje die een paar jaar geleden nieuwe Klipschorns heeft aangeschaft. Prachtige speakers als je de ruimte hebt.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Jumping Jack

Schitterend project! (enne: noten all the way imho)
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Ejorne

#5
Inderdaad een mooi project...  8)

En ja, welke afwerking verdienen ze? Daar heb ik geen idee van. Ze verdienen mi vooral om bespeeld te worden na die jaren lange eenzame opsluiting.

AbZ


erik s.

#7
keep up the good work.
ik heb hier zelf nog een setje La Scala's staan die ik moet opknappen.
ik had ze jaren geleden te koop staan. toen er een koper kwam luisteren zei mijn vrouw: die gaan niet weg!... :)
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

negotiata

Quote from: Jumping Jack on September 15, 2011, 08:44:04
Schitterend project! (enne: noten all the way imho)

Dat vond ik dus ook. Als je goed kijkt zie je dat het ook uit een stuk is. Vond ik het mooiste !

Ben benieuwd met welke olie ik ze wil laten behandelen we gaan een stukje bestrijken met zowiezo Danish oil en nog een soort olie.
Even kijken wat het mooiste is. Ben benieuwd en hou jullie zeker op de hoogte.
- To be or not to be, thats the question -

negotiata

Quote from: Ejorne on September 15, 2011, 08:58:39
Inderdaad een mooi project...  8)

En ja, welke afwerking verdienen ze? Daar heb ik geen idee van. Ze verdienen mi vooral om bespeeld te worden na die jaren lange eenzame opsluiting.

Dat zowiezo ! Ik weet nu hoe ze klinken maar nu wil ik ze eerst in hun kostuum hijsen, opmaken en dan de buhne weer opsturen en hopen dat ze dan weer een 30 jaar meekunnen.
- To be or not to be, thats the question -

SB MARANTZ

Quote from: Negotiata on September 15, 2011, 03:07:47

Vlak daarna werd er contact met me opgenomen de hoorns waren in goede conditie en de filters waren doorgemeten en schoongemaakt en waren ook nog goed ! Mijn dag was compleet ! ( Dank je wel Willie !  :clapping: )
Ik heb ze toen in elkaar gebouwd om even te luisteren ik was zo nieuwgierig er waren ondertussen maanden voorbij.




Your welcome Rico'tje.  :D
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

jowi

Ik neem aan dat je die filters beter opnieuw kunt opbouwen? Of minstens de componenten vernieuwen?

SB MARANTZ

Nee hoor, dat was niet nodig.
De papier in olie C's waren prima en de rest hoeft sowieso nooit vervangen te worden.

Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

larsie

Dus die klipschhorns uit 1945 zijn zo goed dat ze vandaag de dag nog meekunnen kwa geluid?
Arcam AV40  NAD M25   Dali Helicon 800, c200 helicon on wall, svs sb13plus   sony 77a80j
Appletv pioneer bdp-lx71

negotiata

#14
Quote from: larsie on September 15, 2011, 16:50:00
Dus die klipschhorns uit 1945 zijn zo goed dat ze vandaag de dag nog meekunnen kwa geluid?

Dat weet ik niet ?

Deze zijn van eind jaren 70.

Je zou echt versteld staan als je zou horen !

Zijn schitterende speakers met een open geluid met veel power. Ik weet wel zeker dat ze veel huidige speakers helemaal wegblazen !

105dB @ 1watt/1meter  dus zeer makkelijk aan te sturen !
- To be or not to be, thats the question -

morca

In een container  :crazy:
Gelukkig heb jij ze nu staan,en je maakt er wel werk van ,en echte restauratie met org parts  :thumbs-up:
Deze ga ik even volgen

H&C Hifi

Ik wist niet dat jij zo goed kon ouwehoeren rico  ::)

Ik ben benieuwd naar het eind resultaat 8)

negotiata

#17
Quote from: HcHifi.nl on September 15, 2011, 22:29:18
Ik wist niet dat jij zo goed kon ouwehoeren rico  ::)

Ik ben benieuwd naar het eind resultaat 8)

Ik wou jou ook nog bedanken voor je raad en daad Marcel !

Nog even geduld dan zijn ze klaar en heb ik ze terug....

Maar dan komen er weer andere dingen naar boven die ik nog wil toevoegen. To be continued !
- To be or not to be, thats the question -

negotiata

#18
Quote from: jowi on September 15, 2011, 14:02:09
Ik neem aan dat je die filters beter opnieuw kunt opbouwen? Of minstens de componenten vernieuwen?

Ik heb wel even met de gedachte gespeeld toen ik ze terugkreeg. Maar toen ze weer ingebouwd waren en ik ging zitten luisteren was ik helemaal verkocht.

Er zitten nu de originele type-AA filters in. Maar ik sluit niks uit als ik ze straks terug heb en ik uitgebreid heb geluisterd. Dan kan ik alsnog beslissen of ze erin blijven, of dat  ik nieuwere filters aanschaf of ze opnieuw opbouw . Maar dat is een zorg voor later  ;D
- To be or not to be, thats the question -

jowi

Je zou ze eens door kunnen meten, liefst met de originele specificaties, zodat je weet wat ze moeten doen. Het lijken me geen complexe filters in ieder geval. Ik zou in ieder geval willen weten of ze gelijk aan elkaar zijn. En dan bedoel ik in eerste instantie de karakteristiek dus xover punt, impedantiecurve etc, niet zozeer de losse componenten...

SB MARANTZ

Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

negotiata

Ik zoek eigenlijk nog origineel klipschorndoek .

Heb bij hchifi geinformeerd als klipsch dealer. Nadat ze contact hadden opgenomen met de importeur werd mij medegedeeld dat het besteld kon worden tegen een redelijke prijs.
Alleen werd het minstens 2 maanden wachten omdat ze per vrachtschip werd verstuurd.

Heeft iemand een adresje of nog wat van dat doek liggen ?
- To be or not to be, thats the question -

solitaire

Tender Love & Care


fantastisch


succes



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

negotiata

#23
De kogel is door de kerk,

Nadat het onderste gedeelte met noten is bekleed. Heb ik besloten om de bovenkant donker wenge te laten fineren !
Dat heb ik besloten om het grote oppervlak te "breken".

En ik denk dat het ook mooi zal staan bij de rest van mijn set alles zwart en hoogglans zwart.

We gaan ook proefstukjes maken met olie om te kijken wat het mooiste is. Ik zat te denken aan Danish rustin oil.

Of hebben jullie suggesties wat ook mooi kan zijn om er op te smeren qua olie ?

- To be or not to be, thats the question -

dre73

osmo hardewax olie.
zelf vind ik de zijde/mat versie erg fraai.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.