bandwidth instelling? Behringer feedback destroyer dsp 1124p

Started by Liber0, September 14, 2011, 14:11:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Liber0

 :o
Kan iemand de banwidth instelling van de Behringer feedback destroyer dsp 1124p
verduidelijken

meeste heb ik rond de 80 staan maar weet niet wat de echte waarde hiervan is

liefst hoeveel hertz naar beneden en boven

mag ook een link met uitleg zijn

Alvast bedankt

Hier is ook veel te vinden algemeen:

http://home.comcast.net/~thomasw-2/SubwooferSetupandEQpage.html
http://home.comcast.net/~thomasw-2/SubwooferSetupandEQpage6.html

de Behringer PA settings how to:

http://home.comcast.net/~thomasw-2/SubwooferSetupandEQpage6.html
http://home.comcast.net/~thomasw-2/SubwooferSetupandEQpage6.html

daxie

die instelling bepaalt de breedte van het filter, dus hoe ver het effect zich uitstrekt rond de center frequentie.
Een heel smal filter zal in een zeer klein gebied rond de center frequentie werken. Een breed filter zal net in een breed gebied werken.

De instelling wordt uitgedrukt in 1/60e van een octaaf. Maw 60/60 zorgt voor een bandbreedte van 1 octaaf, of dus een halve octaaf links en rechts ervan.

Aangeraden is zo breed mogelijke filters te gebruiken.

Liber0


Ik heb nu de bandwidt op 120/60 staan dat is zo breed mogelijk

Dus 40 Hz + 3 dB bandwidth 120/60

is dat dan 38 to 42 Hz??

Octaven weet ik niet zoveel van behalve dat het 8 tonen zijn op een piano keyboard???

Hoeveel hertz is een totale oktaaf dan

Oktaven kan je niet zoveel mee als je met dB metertjes en Hz en bezig bent dus......

Liber0

Uit een ander Forum:


"1 octaaf hoger is een een verdubbeling van het aantal HZ.

Dus 1 octaaf hoger als 100Hz is 200Hz en weer een octaaf hoger is 400 Hz"


dit kan volgens mij niet??

Dus wie weet wel hoe het zit

daxie

octaven zijn Hz'en...

zie wikipedia:
Het octaaf, afgekort aangeduid met P8, is in de muziek het interval tussen twee tonen waarvoor geldt dat de frequentie van de ene toon precies het dubbele is van die van de andere. In dat verband wordt de toon met de dubbele frequentie wel het octaaf van de andere toon genoemd.

maw als 40 Hz je frequentie is, dan is een octaaf lager 20Hz; een octaaf hoger 80Hz.

je kan niet zomaar een bandbreedte kiezen, dat hangt af van het gebied dat je wil aanpakken. Dat kan je enkel te weten komen door een goede meting te doen.

Liber0

Precies Daxie dat probeer ik nu te weten te komen

Dat was ook de vraag toen ik topic starte

wat stel je nu in bij de bandwidth

handigste is dat je de Hz en weet welke je gaat verzwakken of versterken
die kun nl meten en aflezen



40/60  staat ie standaard op als je bandwidth opent
30/60  is half oktaaf op de Behringer
60/60  is heel oktaaf
120/60 is maximaal bij de Behringer

Ook 41/60 54/60 etc zijn ook mogelijk maar wat doet ie dan?? precies

Kan iemand met grafiekje hieronder misschien iets verduidelijken wat je nu doet met de bandwidth op de Behringer DSP 1124P ????

Octaaf   Naam   Notatie                   (Hz)   

0   Subcontra-octaaf                   A0   27,5     A0 is de laagste toon op de meeste piano's.
1   Contra-octaaf                   A1   55   
2   Groot-octaaf           A   A2   110   
3   Klein-octaaf           a   A3   220   
4   Eengestreept octaaf   a'   A4   440   De a' is de a van 440 Hz; de c' is de centrale c op een piano.
5   Tweegestreept octaaf   a"   A5   880   
6   Driegestreept octaaf   a'''   A6   1760   
7   Viergestreept octaaf   a''''   A7   3520   Het hoogste octaaf van een piano (afgezien van C8)
8   Vijfgestreept octaaf   a'''''   A8   7040   
9   Zesgestreept octaaf   a''''''   A9   14080

daxie

je maakt het allemaal veel te moeilijk...

lees op hometheatershack de begintopics rond REW eens door, dat zal je veel duidelijk maken.

AbZ

@Liber0, in de muziek rekenen we de oktaven meestal vanaf de C (dus CDEFG ABC) en dan begint subcontra met een "C van dik 16 Hz = laagste noot op orgels (kan nog iets lager in oudere stemming) maar er is weinig muziek waarin die oktaaf meespeelt (zgn. 'bas' is meestal > 40Hz).

Om de frequentierespons van je speakers/subs in de ruimte gelijk te trekken heb je echter geen muziektheorie nodig.  Zoals Daxie al aangeeft gaat bij het 'oktaven' in audio gewoon om rekenen met een factor 2 van de frequenties ('naar links' = halveren, 'naar rechts' = verdubbelen).

Liber0

Okay bedankt

Ik heb de bandwidth ondertussen al van 120/60 naar 40/60 gebracht

Jammer dat ik nog steeds niet zeker weet in hoeverre de Hz versterking of verzwakking hierdoor beïnvloed wordt

voorbeeld als ik op de behringer 40 Hz + 4dB bandwidth 30/60  is  dat 30 tot 50 hz  versterkt of is dat 20 tot 60 hz versterkt

Ik kan er niets over zeggen met de informatie tot nu toe heb ook de meet apparatuur niet om het te checken wat het doet

Niemand weet het dus

daxie

Quote from: Liber0 on September 16, 2011, 10:32:30
Okay bedankt

Ik heb de bandwidth ondertussen al van 120/60 naar 40/60 gebracht

Jammer dat ik nog steeds niet zeker weet in hoeverre de Hz versterking of verzwakking hierdoor beïnvloed wordt

voorbeeld als ik op de behringer 40 Hz + 4dB bandwidth 30/60  is  dat 30 tot 50 hz  versterkt of is dat 20 tot 60 hz versterkt

Ik kan er niets over zeggen met de informatie tot nu toe heb ook de meet apparatuur niet om het te checken wat het doet

Niemand weet het dus

Zonder meetapparatuur kan je inderdaad niks weten. Verwacht je dat iemand je zomaar kan zeggen wat in jouw ruimte de frequenties zijn die je met een bepaald filter moet aanpassen?
REW kan je perfect het effect van een filter visualiseren.

AbZ

[edit ivm dubbele info / al gegeven door Daxie]

Liber0, je moet gewoon ff goed lezen!

Liber0

De behringer kan dus heel breed
onbruikbaar breed bijna

meeste filters zijn nu rond de 10/60 die ik heb in gesteld

kan iemand een graphic posten met bult of dip en weergeven hoe het filter voor wegwerken op de Behringer 1124 P is in gesteld?
plaatje zegt meer als duizend woorden

Frequentie:
Bandwidht:
Gain:

heel bedankt alvast voor de moeite