Mijn Pensil 10.2 in massief eiken

Started by Swifty, June 15, 2011, 22:33:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Swifty

Goedenavond allemaal, bij dezen wil ik mijn Pensil 10.2 voorstellen. Het is een full range luidspreker met een variatie op het TL thema: De zogenaamde "Damped Air Coupler". Ze zijn uitgevoerd in massief eiken timmerpanelen. Allereerst: Ik weet dat ik een groot risico neem met de constructiemethode van de zijpanelen. Ik heb zowel de binnenkant van de kast als de buitenkant voorzien van meerdere lagen lak, dus ik heb goede hoop dat een en ander heel blijft. Zo niet, dan heb ik weer wat geleerd zullen we maar zeggen  ;D

De reden van de materiaalkeuze: Ik was op zoek naar een stijf maar niet te zwaar materiaal, waardoor ik door ook nog bracing toe te passen de resonantiefrequentie van de kast zo hoog te krijgen dat de amplitude laag genoeg blijft om onkritisch te blijven. Dit is een hele andere aanpak dan de normale manier die juist de resonantiefrequentie omlaag wil halen door gebruik te maken van MDF, veel massa, bitumen, etc, OOk vind ik massief eiken gewoon erg mooi... ;)

Ik luister nu 3 dagen naar de Pensils en ze klinken behoorlijk fenomenaal moet ik zeggen :music: De Alpairs zijn ongelofelijk goede units, en het kastontwerp is goed afgestemd op de eigenschappen van de driver. Er is diep en gecontroleerd laag, en de hoogweergave is onberispelijk. Maar vooral: Wat een plaatsing, wat een coherentie! Mooi! Het concept van een relatief lichte en stijve kast lijkt helemaal te werken voor een breedbander in een TL kast.

Hier wat fotos:











Peerless Monster

Prachtig! Er gaat niks boven het gebruik van echt hout!
Maar klinken ze niet wat nasaal... Mis je niet een bepaalde sprankeling?
Gewoon nieuwsgierig hoor!!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Swifty

Nee, het is echt een compleet plaatje wat die gekke kleine drivers produceren. Nasaliteit is totaal afwezig. En voor wat betreft de sprankeling: On axis is er juist iets te veel van naar mijn smaak. Ik luister nu ongeveer 20 graden off axis en zo is de klankbalans mooi uitgebalanceerd. Ik had ongeveer dezelfde bedenkingen als jij bij een breedbander, maar ik ben in ieder geval overtuigd dat het dus wel kan, een breedbander met meer voordelen dan nadelen.

Peerless Monster

Quote from: Swifty on June 15, 2011, 23:00:15
Nee, het is echt een compleet plaatje wat die gekke kleine drivers produceren. Nasaliteit is totaal afwezig. En voor wat betreft de sprankeling: On axis is er juist iets te veel van naar mijn smaak. Ik luister nu ongeveer 20 graden off axis en zo is de klankbalans mooi uitgebalanceerd. Ik had ongeveer dezelfde bedenkingen als jij bij een breedbander, maar ik ben in ieder geval overtuigd dat het dus wel kan, een breedbander met meer voordelen dan nadelen.


Ze zijn erg mooi! Zeker als ze klinkenzoals je aangeeft, maar volgens mij snappen we elkaar wel. ;D

Have fun!!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Midcall

#4
Quote from: Peerless Monster on June 15, 2011, 22:49:21
Prachtig! Er gaat niks boven het gebruik van echt hout!

Benieuwd of de eigenaar/bouwer dit na pak hem beet een jaartje ook nog vol zal houden. Massief eikenhout mag mooi zijn, maar het werkt wel, waardoor je toch kieren/scheuren gaat krijgen ben ik bang, de lak zal dit zeer waarschijnlijk niet gaan tegenhouden.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Oud lid

Ze zien er erg strak uit! Mooi hoor.

Erwin B

AbZ

Quote from: Midcall on June 16, 2011, 00:15:46
Benieuwd of de eigenaar/bouwer dit na pak hem beet een jaartje ook nog vol zal houden. Massief eikenhout mag mooi zijn, maar het werkt wel, waardoor je toch kieren/scheuren gaat krijgen ben ik bang, de lak zal dit zeer waarschijnlijk niet gaan tegenhouden.
Dat is al op een ander forum besproken ;)
en als het misgaat heb je iig een mooi excuus voor een nieuw projectje  :smile:

Erg mooie speakers!

wupsie

#7
Kijk; zo zie ik dat graag: afwijken van bestaande paden, en doen waar je zin in hebt:)
Wat de krimp betrefd: zou inderdaad een serieus probleem kunnen worden, naja, zal met scheuren wel mee vallen, gaan mischien wel wat krom staan, laten we dat dan maar karakter noemen.
Zelf ben ik bezig met een set vergelijkbare speakers, opgebouwd uit door en door gekleurd mdf, zwart.
De kasten krijgen aan de voor en boven kant een ingefreest lijstje van blank eiken, waarna, deze kanten worden afgewerkt met een mooie esdoorn fineer.
De basreflexpoort komt aan de voorzijde,deze wordt vervaardigd uit hout, tja, diy all the way :)
De panelen worden koud verlijmd, en wel zodanig, dat na het fineren geen kopse kanten meer zichtbaar zijn.
De achterwand word uitneembaar, en hiervoor wordt in de behuizing vuren regelwerk geplakt, met daar in inslag bussen tbv de schroeven.
Vanmorgen heb ik de laatse behuizing in elkaar geplakt, deze zucht nu onder het gewicht van diverse lijmklemmen:)
Later vandaag ga ik sponningen tbv de eikenhouten latten vrezen.
Tenslotte wordt e.e.a. afgewerkt met een mooie laag Danish oil, uiteindelijk voorzien van bijenwas :)
Ill keep u all posted:0

Plaatjes volgen asap.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Ghanzzzzz

Ziet er netjes uit hoor!
Wat voor speakerpootjes/outriggers heb je ervoor gebruikt (en waar vandaan?)

Swifty

De outriggers zijn verkrijgbaar bij Rumoh. Overigens heb ik inmiddels de poort naar de voorkant verplaatst. Dit geeft toch wat meer mogelijkheden voor wat betreft plaatsing.

Voor wat betreft de houtconstructie: Met het vochtige weer van de laatste tijd kan je wel wat nivoverschil voelen tussen de baffle en de zijkanten maar scheuren doet ie tot nu toe niet. Fingers crossed, maar ik denk dat het wel goed blijft gaan (famous last words... ;D)

Midcall

Quote from: Swifty on July 17, 2011, 18:39:04
Voor wat betreft de houtconstructie: Met het vochtige weer van de laatste tijd kan je wel wat nivoverschil voelen tussen de baffle en de zijkanten maar scheuren doet ie tot nu toe niet. Fingers crossed, maar ik denk dat het wel goed blijft gaan (famous last words... ;D)
Meestal ontstaan de scheuren bij krimp, dus in de winter. Ik acht zelf de kans op scheuren (klein scheurtjes, maar dat is irrelevant verder) op ruim boven de 50%. Het is niet voor niks dat er op de markt geen massief houten speakers te vinden zijn, ook in het cost-no-object segment niet.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

AbZ

Quote from: Midcall on July 18, 2011, 12:52:44
Meestal ontstaan de scheuren bij krimp, dus in de winter. Ik acht zelf de kans op scheuren (klein scheurtjes, maar dat is irrelevant verder) op ruim boven de 50%. Het is niet voor niks dat er op de markt geen massief houten speakers te vinden zijn, ook in het cost-no-object segment niet.
Diapason doet zoiets met 'samengesteld' hout, maar toch vrij grote stukken.
Wel olijfhout, dat weinig vochtgevoelig is na goed drogen.

chansig

Mooie speaker om te zien...

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rinus TrueHD

Het kan me niets schelen wat dat hout allemaal doet.
Ik vind het een schitterende speaker.
Wel done :clapping: :clapping:
Dune HD Smart D1 - QNAP869 pro - Ipad 3 - Samsung 50" plasma

wupsie

Even een vraagje: heb je cv??
Zoja: heb je bakjes water aan de radiatoren hangen?
Ben heel benieuwd hoe deze behuizingen zich gaan houden.
Heb zin om zelf beuken behuizingen te maken namelijk.


Quote from: Swifty on July 17, 2011, 18:39:04
De outriggers zijn verkrijgbaar bij Rumoh. Overigens heb ik inmiddels de poort naar de voorkant verplaatst. Dit geeft toch wat meer mogelijkheden voor wat betreft plaatsing.

Voor wat betreft de houtconstructie: Met het vochtige weer van de laatste tijd kan je wel wat nivoverschil voelen tussen de baffle en de zijkanten maar scheuren doet ie tot nu toe niet. Fingers crossed, maar ik denk dat het wel goed blijft gaan (famous last words... ;D)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.