SONOS gebruikers ervaringen

Started by richardnl, September 8, 2011, 08:31:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

richardnl

Hallo allen,

In mijn zoektocht naar een goede oplossing voor streamen audio en multiroom heb ik gekozen voor sonos.
Ik merkte dat op het forum geen apart topic is met de gebruikerservaringen van dit systeem vandaar dit topic.
Als ik het allemaal heb geïnstalleerd dan geef ik mijn ervaringen met:

Bridge, Play 3, Play 5 en zp 90.

Bij deze de uitnodiging aan anderen om hun ervaring hier te delen.
Dank

Groet
Richard

Eddye

Ik heb vandaag ook even zitten zoeken naar een algemeen Sonos topic, maar niets kunnen vinden. Mooi initiatief  :thumbs-up:

Gisteren aangeschaft: ZP90
Het viel me op dat alles in de doos zit wat je nodig hebt om direct aan de gang te gaan (inclusief een netwerk kabeltje).
De installatie is een eitje. Na het toewijzen van de shares aan de music library heb je (na een korte indexering) de beschikking over al je muziek.
Ook heb ik om te proberen ook een maandje Spotify Premium en de combinatie met Sonos is ook zondermeer goed. Ik heb wel gehad dat een paar nummers ongeveer halverwege wordt afgekapt.

Ik heb wel een probleem met de iPad app, die is al 2 keer de connectie met de ZP90 kwijt geraakt. Ik ga vanavond proberen daar een oplossing voor te vinden.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

angel1978

Je wil audio gaan streaken ?? ;)

Heb hier een begin gemaakt van een totaal sonos-systeem ( maar i.v.m. de kosten gaat het stapsgewijs :P ).
Nu eerst een S5 aangeschaft om te proberen.
Uitpakken, aanzetten en het werkt  :pompom:

Geweldig geluid ook wat er uit zo'n klein kastje komt.. En geen kabels nodig, geweldig.
Maak hier nu gebruik van i.c.m. een mp3-verzameling die op mijn NAS staat en spotify voor de overige muziek..
Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om radiozenders te laten horen.

Zowel ik als mijn vriendin besturen het systeem middels onze iPhone.. Nooit geen gezoek meer naar de afstandsbediening.

Uiteindelijk is het de bedoeling om er nog een S5 bij te kopen en de 2 in een stereo-opstelling te gaan gebruiken.
Daarnaast op de bovenverdieping nog op elke kamer een S3 en ik ben helemaal happy..

Geweldig systeem  :headbanging:

Eddye

Thuisgekomen, direct weer aan het proberen geslagen. Inmiddels weer 1 keer de verbinding met de iPad weg, nu heb ik de ZP90 op een ander kanaal gezet, afwachten hoe het nu gaat. :(
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Charlemagne

Bij mij speelt de ZP90 via de stereo. Installeren was een fluitje van een cent. Meteen Spotify premium erbij genomen. Niet eens op proef. Ik wil het nu al niet meer missen. Mijn iPad kent geen uitval. Het draait als een zonnetje. Mijn Lyngdorf gebruik ik als DAC. Daar frist het geluid behoorlijk van op.

Verder heb ik samen met een vriend nog een mini-shootout gedaan. Muziek die ik heb als CD vergeleken met de stream via Spotify en de lossless geripte CD vanuit mijn eigen netwerk. De Lyngdorf CD1 speler wint in mijn geval. Het lossless geripte geluid via de Sonos zit er dichtbij. De stream via Sonos/Spotify premium is nog heel genietbaar, maar mist toch detail en ruimtelijkheid. Het hoog klinkt was 'gruiziger' dan via de twee andere methoden. Alles vergeleken via de Lyngdorf-DAC. Daar staat tegenover dat je voor de prijs van een halve CD per maand naar anderhalf miljoen CD's kunt luisteren van laten we zeggen 'radiokwaliteit'. Kennelijk is de compressie van de stream daar debet aan dat het iets minder klinkt, omdat zelf geripte CD's via de Sonos beter klinken. Niettemin vind ik de Spotify premium een waar genot. Zelden zoveel mooie muziek ontdekt als de laatste tijd en dat allemaal voor bijna niets.

Een betere streamer dan de Sonos zou - als ik de verhalen moet geloven - de eigen rips via een  thuis-netwerk beter moeten doen klinken dan de CD zelf. Dat geloof ik graag en ik heb inderdaad bij diverse demo's, o.a. met de Meridian Sooloos, gemerkt dat dat zo is. Maar zo'n streamer is duur en het is de vraag of Spotify er beter mee gaat klinken. Thuis heb ik immers geen anderhalf miljoen platen. Ik meen te weten trouwens dat niet alle streamers voor Spotify geschikt zijn.

Verder is internetradio via de Sonos heel genietbaar. Vooral zenders met een hoge bitrate, zoals Linn Jazz en Classical zijn heel fraai.

Mijn conclusie: de Sonos is een heel behoorlijke en betaalbare streamer, mits je aanvullend gebruik maakt van een goede DAC. De ingebouwde DAC van de Sonos haalt het niveau van een instap CD- speler en niet meer dan dat, heb ik bij mij thuis kunnen beluisteren. De bediening via de iPad is heel comfortabel. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Eddye

Misschien een hele basic vraag, maar toch...

Ik kan de Sonos op 3 manieren aansluiten op mijn SR7005, namalijk via coax, spdif of via de rood/witte cinch.
Als ik de rood/witte cinch gebruik zal de Sonos zijn eigen DAC gebruiken, denk ik? Ik neem aan dat de DAC in mijn SR7005 beter is.
Wat is 'beter', aansluiten via coax of spdif?
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Charlemagne

@Eddye: als je via de cinch audio-uitgangen gaat, de rood-witte dus, dan gebruik je de DAC van de Sonos zelf. De digitale aansluiting zal denk ik niet veel uitmaken in geluidskwaliteit. In mijn geval gebruik ik de cinch digitale uitgang naar de DAC van de Lyngdorf. Of je eigen DAC het wint van de ingebouwde is een kwestie van uitproberen. Bij mij is er duidelijke winst met de externe DAC.

Er zijn mensen die de Sonos nog laten modificeren, b.v. de Cullen mod. Zie: http://forums.sonos.com/showthread.php?t=13284 Daar wordt geclaimd dat ook over de digitale uitgang e.e.a. nog beter gaat klinken. Maar ja! Dat kost weer pegels. Ben eigenlijk wel benieuwd of iemand dat op dit forum heeft laten doen en hoe de ervaringen zijn. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

daxie

Grootste probleem met sonos is het niet ondersteunen van hi-res audio (192kHz/24bits). Reden dat ik nog steeds enkel een S5 in mijn systeem heb.

Bama

#8
heb de zp90, 120 en een s5.
Ik had eerst een zp80 maar hoor eerlijk gezegd geen verschil.
Vind het supermakkelijk werken, erg stabiel en vind het gewoon goed klinken.
Ik heb er een Linn bijgekocht recent en ja die klinkt beter maar ik blijf het sonos systeem er bij houden voor het multiroom gebeuren.
Ik vind de S5 alleen niet mooi klinken, teveel bas. De ZP90 hangt digitaal aan mijn versterker omdat ik niet kapot ben van de dac.
Software van de sonos vind ik erg makkelijk werkt mooier dan bv kinsky wat ik gebruik voor de Linn.
Bedien alles hier met de ipad,ipod, iphone en vrouw en kinderen werken er ook mee, ik ben de enige die de Linn gebruikt eigenlijk.
Je hebt geen informatie over de kwaliteit die je afspeelt en ook niet van de radio dat is met de Linn wel leuk en idd 24 bit kan hij ook niet.

Eerlijk gezegd vind ik de sonos een van mijn beste aankopen vooral gezien prijs kwaliteit. Ik had daarvoor de logitech squeezebox maar dit is veel stabieler en klinkt ook beter.
Ik koop er nog een zp120 bij zo tevreden ben ik.

ps. Cullen modificatie heet volgens mij tegenwoordig anders omdat hij voor een ander bedrijf is gaan werken dacht ik?

Eddye

Inmiddels heb ik het wifi-kanaal van de ZP90 veranderd, en het lijkt erop dat de problemen met de connectie naar mijn iPad nu voorbij zijn.  :bigsmile:

Met betrekking tot de intergratie met Spotify, dit kan nog wel wat beter. Je kan muziek die je leuk vind op de computer met een ster bookmarken, maar op de iPad of via de Sonos desktop kan dat niet. Ook gelijksoortige muziek zoeken kan helaas niet. Hopelijk komt dat allemaal nog.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Charlemagne

Quote from: Eddye on September  9, 2011, 20:08:49
Met betrekking tot de intergratie met Spotify, dit kan nog wel wat beter. Je kan muziek die je leuk vind op de computer met een ster bookmarken, maar op de iPad of via de Sonos desktop kan dat niet. Ook gelijksoortige muziek zoeken kan helaas niet. Hopelijk komt dat allemaal nog.
Met een kleine omweg kan dat wel. Zet de Spotify iPod app op je iPad (er is nog geen specifieke iPad app). Met de app kun je dan playlists maken en sterren uitdelen. Na synchroniseren via je PC of MacBook waar je gelijktijdig ook Spotify op draait, dan ziet je Sonos app de in Spotify aangemaakte playlists en sterrenlijsten. Een beetje omslachtig, maar het werkt, bij mij tenminste. Ik hoop dat de app's worden doorontwikkeld, zodat je het in de toekomst met de Sonos app zelf kunt doen. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Starred

Sinds gisteren heb ik een Bridge, een Play3 en een Spotify abo.
Ik merk dat ik veel audio dropouts wanneer ik Spotify gebruik.
Gewoon radio luisten lijkt wel vlekkeloos te lopen.

Waar kan dit aan liggen en hoe kan je dit verbeteren?

Sailor Jan

Neem contact op met support van Sonos! Die is goed en snel.

De reden is dat Spotify realtime wordt gestreamd naar de Sonos(geen buffer). Elke kleine hik-up ga je merken.  Dat is een klein nadeel.

Wees lief voor jezelf

Starred

Voor de Spotify app op mijn ipad kan ik de 'Stream' en 'Sync' instellen op Normal, High en Extreme.
Dit heeft waarschijnlijk geen invloed op de stream naar de Sonos?

Lennart85

Ik heb het idee dat als ik muziek op mijn Iphone aan het synchroniseren ben met Spotify dat ik dan op mijn Sonos vaker dropouts heb. Misschien dat dat bij jou ook een oorzaak kan zijn.

Eddye

Ik ervaar hetzelfde met Spotify via de Sonos. Vaak dropouts, soms zelfs zo erg dat 1/2 nummers worden overgeslagen. Ik heb wel het idee dat dit iets van de laatste weken is.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Sailor Jan

De Spotify Apps en computer programma benaderen direct een Spotify server en deze bufferen eerst voor het afspelen. Van eerst een paar secondes, later uitbreidend(afhankelijk van bandbreedte) naar een grotere buffer.

Via de Sonos wordt eerst de Sonos server benaderd waarop de spotify databank benaderd wordt.(volgens mij heeft Sonos zijn eigen Spotify server).

Dus spotify app zou niet de Sonos moeten benadelen indien de bandbreedte groot genoeg is.

Zo nu weer aan het werk!
Wees lief voor jezelf

Starred

Net even contact gehad met Sonos. Schijnt een structureel probleem te zijn tussen Ziggo en Spotify, waaraan door diverse partijen wordt gewerkt.
Moet een hele vragenlijst invullen etc en weer terug sturen. Wordt vervolgd...

Starred

Nog een vraagje:

Als je via je iPad bijv. een radio station hebt geselecteerd om af te spelen op de Sonos player en je zet de ipad geheel uit, dan moet de muziek (totdat je een andere muziekbron selecteert of de Sonos zelf uitzet) in principe gewoon continu blijven doorspelen neem ik aan? -

Lennart85

Quote from: Starred on June 28, 2012, 13:31:15
Net even contact gehad met Sonos. Schijnt een structureel probleem te zijn tussen Ziggo en Spotify, waaraan door diverse partijen wordt gewerkt.
Moet een hele vragenlijst invullen etc en weer terug sturen. Wordt vervolgd...

Ik heb ook Ziggo als provider, afwachten en hopen dat ze het verhelpen. Is vrij irritant maar wel fijn dat de oorzaak bekend is.

Sailor Jan

Wees lief voor jezelf

Starred

Als ik via Spotify voor een artiest naar een album zoek, krijg ik vaak meerdere reslutaten voor hetzelfde album.
Zitten er soms verschillen (bijv. audiokwaliteit) tussen deze albums?

johan d

Kan je op een Sonos systeem een usb met muziek erop inpluggen en zo de muziek beluisteren? is dit performant, of toch een NAS nodig?

Charlemagne

#23
Quote from: johan d on February 18, 2013, 14:37:39
Kan je op een Sonos systeem een usb met muziek erop inpluggen en zo de muziek beluisteren? is dit performant, of toch een NAS nodig?

De Sonos heeft geen usb-aansluiting. Dus het antwoord is nee. Hij speelt je muziek vanaf een netwerk, dat kan een NAS zijn maar ook een laptop, MacBook of HTPC. Of vanaf het internet, natuurlijk, b.v. met Spotify, een andere muziekservice mag ook, of internetradio.

Soms voorziet je modem/router in een usb-aansluiting. Bij Fritzbox modems is dat het geval bijvoorbeeld, maar er zijn vast meer merken die daarin voorzien. Dan ziet je Sonos die usb-schijf in het netwerk. Dat zou wel moeten lukken. Als je maar het goede pad naar de share opgeeft in de setup van de Sonos. Dat wordt zoiets als: //naam-van-je USB-schijf/music
De map waarin die muziek staat moet dan wel 'gedeeld' zijn, anders is ie niet toegankelijk. De Sonos heeft de mogelijkheid automatisch te scannen naar muziek op je netwerk die in 'shared' mappen zit. Dus dan vindt ie het pad zelf, als het goed is.

Tegenwoordig, met de nieuwste firmware op de Sonos, kun je ook streamen, rechtstreeks vanaf je iDevice. Met de muziek die op je iPhone etc. zelf staat dus. Die laatste moet dan wel onder iOS6 draaien.

Succes!

ChM

(edit: aanvulling)
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Frequenz


Welk is een geschikte NAS voor een sonossyteem met een Dune?

Ik heb iMAC+ volgende setting in gedachte
- TV (nog te kiezen)
- Sonos Playbar (+in toekomst meer sonos componenten) voor audiostreming
- Dune HD Smart B1 voor videostreaming

De NAS moet dus niet Extra groot zijn, 4 TB lijkt me ruim genoeg. Ik heb een voorkeur voor Synology maar welke?
Her en der lees ik dat je hem best in de winkel laat programeren en servers laat instaleren en dergelijke. Maar ik vrees dat mijn NAS geen moeilijke dingen moet kunnen.