Jriver Mediacenter op een NAS

Started by twani, September 1, 2011, 10:34:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

twani

Mijn Flac "muziek bieb" staat op m`n laptop, ik gebruik J-river mediacenter als afspeelsoftware, gebruik Twonky en ben over die combinatie zeer tevreden.
Aangezien de HD van de laptop best snel volloopt met die grote FLAC bestanden wil ik heel graag aan een "Single Bay" Qnap Nas, hoeft de laptop ook niet meer aan ;)
Op een Qnap zit standaard al Twonky echter hoe zit het met Jriver? deze zal toch ook op de NAS moeten neem ik aan? Bijkomend issue is dat J-river (volgens mij) niet op Linux is gebaseerd terwijl de meeste Nassen dat wel zijn.
Wie heeft de kennis?

Groet,
Theo.

Sjettepet

Waarom zo omslachtig?

Als ik het goed begrijp gebruik je je laptop als afspeelapparatuur, met J-River als software. Je kunt je verzameling flacs gewoon op een NAS, externe schijf of whatever zetten en met J-River laten indexeren.
Ik zie wel vaker dat mensen met alle geweld willen streamen, met Twonky en andere oplossingen, terwijl het toch veel eenvoudiger is om gewoon bestanden op een netwerkschijf te openen.

Of begrijp ik je verkeerd?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

rbormans

#2
Gaat je vraag over streamen naar je Linn, of voor muziek op de laptop?
Heb je nu Twonky draaien op de laptop?

Indien het over de Linn gaat heb je voldoende aan de NAS met Twonky (of een andere upnp server).
Om je Linn te bedienen heb je nog een upnp control point nodig, waarover een vrij uitgebreid topic (linkje) bestaat van alle mogelijke varianten.

edit: om het duidelijk te stellen, een upnp control point staat niet op de NAS; als je JRiver op die manier wil gebruiken zal je naast de NAS ook je laptop nog steeds moeten opstarten



twani

Het gaat expliciet om het streamen van de FLAC bestanden naar de Linn. Mijn upnp controlpoint is Chorus DS op de iphone, die snap ik dus......
Correct me if I`m wrong maar laat ik nu altijd gedacht hebben dat ik (bijv. in dit geval JR) een Mediacenter (met Asiodrivers) nodig had om m`n muziek te kunnen afspelen. Begrijp ik nu goed dat een NAS met Twonky erop voldoende is? Betekent in mijn geval  ook dat Jriver het omcodeer werk doet, daar waar zónder Jriver de Linn DS dat voor z`n rekening neemt?
Ahum......ik stream al meer dan een jaar met een geluidstechnisch zeer tevredenstellend resultaat, maar wat moet ik nog veel leren zeg, pfff.

twani

Oh ja, ik heb inderdaad Twonky én Jriver op m`n laptop draaien....

Sjettepet

Maar je hebt je laptop niet aangesloten op je dac/versterker? Je streamt naar de Linn?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

twani


rbormans

Quote from: twani on September  1, 2011, 14:06:13
Het gaat expliciet om het streamen van de FLAC bestanden naar de Linn. Mijn upnp controlpoint is Chorus DS op de iphone, die snap ik dus......
Correct me if I`m wrong maar laat ik nu altijd gedacht hebben dat ik (bijv. in dit geval JR) een Mediacenter (met Asiodrivers) nodig had om m`n muziek te kunnen afspelen. Begrijp ik nu goed dat een NAS met Twonky erop voldoende is? Betekent in mijn geval  ook dat Jriver het omcodeer werk doet, daar waar zónder Jriver de Linn DS dat voor z`n rekening neemt?
Ahum......ik stream al meer dan een jaar met een geluidstechnisch zeer tevredenstellend resultaat, maar wat moet ik nog veel leren zeg, pfff.
Voor upnpAV heb je 3 zaken nodig
- server = Twonky (kan op een aantal NASsen geinstalleerd worden)
- renderer = Linn DS
- control point = Chorus DS

JRiver is niet nodig (ik dacht dat je JRiver als een control point gebruikte, met de Catwalk plugin)



twani

Ah.. dit stukje is me nu duidelijk alhoewel ik aanneem dat ik Jriver nog steeds moet gebruiken om te rippen. Onduidelijk zijn mij nu nog de volgende zaken:

1-  Wie (of wat) ontrafelt in mijn huidige set up de FLAC codec, J-river of de Linn DS?
2-  Gaat Twonky in een eventuele nieuwe NAS situatie ook mijn "bieb" beheren en organiseren?
3-  Ik heb Jriver oa. gekozen vanwege de standaard aanwezige Asio drivers (wasapi in mijn geval) hetgeen volgens mij de Windows afspeelsoftware  (welke klankbedervend is) omzeilt, wat gebeurt hiermee?
4-  Indien muziek geïmporteerd in Jriver, hoe krijg ik deze dan op de NAS?

Veel vragen nog, ik weet het hoop dat jullie me er even mee willen helpen, dank...........

Groet,
Theo.

rbormans

#9
Quote from: twani on September  1, 2011, 15:02:12
Ah.. dit stukje is me nu duidelijk alhoewel ik aanneem dat ik Jriver nog steeds moet gebruiken om te rippen. Onduidelijk zijn mij nu nog de volgende zaken:

1-  Wie (of wat) ontrafelt in mijn huidige set up de FLAC codec, J-river of de Linn DS?
2-  Gaat Twonky in een eventuele nieuwe NAS situatie ook mijn "bieb" beheren en organiseren?
3-  Ik heb Jriver oa. gekozen vanwege de standaard aanwezige Asio drivers (wasapi in mijn geval) hetgeen volgens mij de Windows afspeelsoftware  (welke klankbedervend is) omzeilt, wat gebeurt hiermee?
4-  Indien muziek geïmporteerd in Jriver, hoe krijg ik deze dan op de NAS?

Veel vragen nog, ik weet het hoop dat jullie me er even mee willen helpen, dank...........

Groet,
Theo.

Als je nu ript met JRiver kan je dat blijven doen (een NAS heeft geen CD drive).

1-Ik zou denken nu al de LINN, want als je ook nog chorus DS gebruikt zit volgens mij JRiver er niet tussen (wat ik me wel kan voorstellen is dat je in chorus DS iets selecteert, en dat je dat dan ook ziet op JRiver, omdat beiden gelinkt zijn aan de DS)
2-Ja
3-Windows drivers zijn niet relevant voor de LINN, enkel voor afspelen via de laptop
4-Je moved the FLAC file van je laptop naar je NAS (via windows explorer).

Ik zou denken dat je JRiver geconfigureerd staat dat hij de Twonky media library weergeeft (auto import op de metadata) , en niet de lokale files -- kan je dat even verifieren?

twani

Duidelijke antwoorden op alle 4 de vragen, super bedankt daarvoor. Het laatste issue over autoimport op metadata kan ik in Jriver niet vinden :(

rbormans

Quote from: twani on September  1, 2011, 20:45:09
Duidelijke antwoorden op alle 4 de vragen, super bedankt daarvoor. Het laatste issue over autoimport op metadata kan ik in Jriver niet vinden :(
Ik vraag me enkel nog af of je in j.river ook de media server hebt draaien
Volgens hun site zit dat ook in het pakket. Dan heb je er mogelijk 2 naast elkaar op je laptop.
Kan je nakijken in chorus ds op welke server je connecteer (rechts boven)?

twani

Morgenavond zal ik daar even naar kijken, ben nu op de terugreis van vakantie, nogmaals dank.

Theo.

twani

Hallo Raf,

Chorus connecteert alleen met Twonky, zie geen enkele J-river melding in Chorus, dat verklaard de verder ook probleemloze werking ;D
Jouw uitleg heeft me prima op weg geholpen, dank je wel :worship:

Groet,
Theo.