Dipole of Bookshelf

Started by M.P.A. de Jong, November 5, 2003, 20:19:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

M.P.A. de Jong

Ik overweeg om een nieuwe speakerset aan te schaffen. Nu staat mijn bank tegen de achterwand. Kan ik nu beter kiezen voor dipoles of voor bookshelf speakers uit een zelfde serie. Wat zijn jullie ervaringen? Het gaat om een 5.1 configuratie op een Yamaha RXV-440RDS.

Alvast bedankt,
Marantz DV4300, Marantz SR7002, B&W 685, B&W HTM62, B&W M1, BK XXLS400, Philips Pronto RU940, Playstation 3.

Johan Van Gompel

Quote from: M.P.A. de Jong on November  5, 2003, 20:19:35
Ik overweeg om een nieuwe speakerset aan te schaffen. Nu staat mijn bank tegen de achterwand. Kan ik nu beter kiezen voor dipoles of voor bookshelf speakers uit een zelfde serie. Wat zijn jullie ervaringen? Het gaat om een 5.1 configuratie op een Yamaha RXV-440RDS.

Mijn bank staat ook helemaal tegen de achterwand. In een discussie van enkele maanden geleden was het verdict dat directe stralers beter zijn dan dipoles. Sommigen raden echter aan om in een dergelijke super-krappe situatie voor dipoles te opteren.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

patrick_vdb

Hi,

Persoonlijk geef ik ook de voorkeur aan direct-stralers maar er zijn idd situaties waarin dipoles de betere keuze kunnen zijn. In jouwn situatie is niet enkel het gegeven dat de bank tegen de achtermuur staat van belang maar ook de eventuele afstand welke de speakers tov de luisterplek kunnen hebben. Wordt dit vrij kort dan zijn dipoles zeker het overwegen waard ;)

Mvrgr

Patrick

M.P.A. de Jong

Bedankt voor de reacties tot zover. Ik had gezocht maar geen eerdere topics gevonden hierover. De bank is tevens mijn luisterplek. De rears staan dus maximaal 1.50m tot 2.00 meter van me af en dan nog eigenlijk meer de hoogte in dan opzij. Afgaande op de reacties is het dus zeker zinvol om beide opties te overwegen en te beluisteren bergrijp ik.
Marantz DV4300, Marantz SR7002, B&W 685, B&W HTM62, B&W M1, BK XXLS400, Philips Pronto RU940, Playstation 3.

patrick_vdb

Hi,

Wanneer de afstand idd tot zo'n 2 meter is dan zijn direct-stralers zelfs nog een optie ;)

Welke speakers gebruik je als fronts? Wellicht een idee om identieke speakers rondom te plaatsen.

Mvrgr

Patrick

M.P.A. de Jong

Momenteel gebruik ik een set Wharfedale Valdus 500 als front, daarnaast heb ik een jbl-scs138 voor de center, rears en de sub uiteraard. Heb ook een tijdje gedraaid met alleen de jbl set. Daarvoor had ik als rears een hele oude set Wharfedale Denton 2 als rears, maar dat was met een andere receiver (pioneer vsx-d510) en wederom de valdus als front. De combinatie met de pioneer en denton als rear beviel me eigenlijk nog het beste. Maar omdat ik toch ook wat meer homogeniteit in de speakers wilde hebben, heb ik toen die jbl satelieten voor een leuke prijs gekocht.
Ben echter nog niet tevreden, kan ook komen omdat ik intussen dus ook een andere receiver heb staan, de eerder genoemde Yamaha. Op dit moment zoek ik het echter in een andere speakerset icm met de Yamaha.
Marantz DV4300, Marantz SR7002, B&W 685, B&W HTM62, B&W M1, BK XXLS400, Philips Pronto RU940, Playstation 3.

wil

Interessant topic. Ook bij mij staat de bank tegen een achterwand en moeten de rears dus aan weerszijden staan, luisterafstand is dan ook zo'n 1,5-2 m. Achterwand btw is een betonwand...

Maar help me even om t te snappen: wat is het verschil tussen boekenplankspeakers en dipoles?

wil (was ooit blond :P)

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

patrick_vdb

#7
Hi,

Even om spraakverwarringen te voorkomen (of juist om ze te creeeren ;D ).

Dipolaire speakers zijn eigenlijk speakers met een open baffle, maw geen kast. We hebben het hier over speakers met een kast en normale drivers dus praten we over een speaker met een dipolair of bipolair afstraalgedrag ;)

Wat de voorkeur heeft in de genoemde situaties is echt persoonsgebonden. Een speakers met een direct afstraalgedrag zou best kunnen met de genoemde afstanden, een speaker met een dipolair of bipolair afstraalgedrag zou een disfuser en daardoor ruimtelijker geluidsbeeld kunnen neerzetten (waarbij een dipolair wat mij betreft dan weer de voorkeur krijgt boven de bipolair vanwege zijn niervormige afstraling).

@Wil,

De speakers met een bipolaire of dipolaire afstraling wijken af van de "normale" speakers doordat ze de drivers aan de voor en achterkant (of zijkanten) hebben zitten waarbij bij de dipolaire de drivers in tegenfase staan en bij de bipolaire niet.

Mvrgr

Patrick

basset

Ik heb gewone speakers naast de bank op oorhoogte aan de muur zitten en dat klinkt prima. Zit ik in het midden van de bank dan is de afstand ongeveer 1,30 naar beide kanten. Zit ik in de hoek dan is de ene kant ruim 2 meter en de andere kant ongeveel 40 cm.

Tja, concessies he :)

wil

Quote from: patrick_vdb on November  6, 2003, 09:54:12

De speakers met een bipolaire of dipolaire afstraling wijken af van de "normale" speakers doordat ze de drivers aan de voor en achterkant (of zijkanten) hebben zitten waarbij bij de dipolaire de drivers in tegenfase staan en bij de bipolaire niet.

Nou Patrick,
Door deze uitleg zou mijn haar spontaan gaan groeien zodat ik nog blonder wordt :-[. Is er een plaatje of link waar ik deze verschillen (normaal vs. dipole vs. bipole) eens met eigen ogen kan zien?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

garmtz

#10
Op de volgende pagina kun je een vrij goede uitleg lezen over di- en bipolaire speakers:

http://www.smr-home-theatre.org/Interface.html

Bij monopolen die di-polair afstralen, zijn er tweeters op de zijkanten van de kast gemonteerd en stralen dus naar voor en achter de ruimte in. De tweeters zijn bij dit design in tegenfase gemonteerd. Dit betekent dat als de ene tweeter naar voren gaat, de andere naar achter beweegt. Het geluid van de tweeters dooft elkaar uit als je precies op de lijn tussen de speakers in zit (dus met een dipolair stralende surround aan weerszijden van de luisteraar), dus hoor je voornamelijk indirect geluid, dat gereflecteerd wordt door de wanden. Bij een bi-polaire afstraling bewegen de tweeters op hetzelfde moment naar voren/achteren heb je geen di-pool 'nul'. Dit maakt een bi-polaire surround beter plaatsbaar in het geluid dan een di-polaire.

wil


Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60