Kabel ervaring van een non-believer: Isoda hybrid HZ-20-D luidsprekerkabel

Started by audiotechneut, August 27, 2011, 17:14:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiotechneut

Ik heb altijd moeite gehad met het horen van verschillen tussen interlinks en luidsprekerkabels. Er liggen hier allerlij luidsprekerkabels zoals v.d.Hul Clearwater, Monster Quad4 en Supra. Zo had ik ook nog een paartje Isoda HZ-20-D luidsprekerkabels liggen. Ooit overgenomen van een liefhebber die ermee gestopt is. Die heb ik afgelopen week voorzien van degelijke banaanstekers en ingeplugd. Even het 2e pianoconcert van Rachmaninov opgezet en mij neergevlijd op de ideale luisterplek. Binnen enkele seconden had ik een luisterervaring waar ik compleet van ondersteboven was. Zo had ik Rachmaninov nog nooit erder gehoord! Ik ken die CD erg goed en was werkelijk compleet verbaasd over wat deze kabels doen. Het gehele plaatje werd veel ruimtelijker en had meer diepte. Het hoog bleef levendig maar het scherpe randje van de Clearwater was er niet meer. Jeetje, dat zoiets kan! Ik moest de kabel ook wat inkorten en heb toen even een close-up gemaakt van de geleiders. Het is een stelsel can ca 10 twisted pairs van wel 4 verschillende metalen! Ik had wat bijzonders in huis zonder dat ik dat wist. Zijn er meer ervaringen met Isoda Electric?
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

solitaire

Ben net bezig geweest dubbel-aanwezig uit mijn 'verzamelingetje' te verkopen (gaat nog 80cm. origineel HA-08 PSR in de verkoop) ... Heb veel van Isoda, nog steeds een van de betere kabels, spec. de HA en HZ series.



solitaire


Hinterm Horizont geht's weiter.

audiotechneut

Inmiddels even contact gezocht met Isoda Electric. Het blijkt in Japan te zitten. De geleiders zijn een mix van koper, messing en aluminium. Heel bijzonder eigenlijk. Ik heb zoiets nog nooit eerder gezien. Ze klinken in ieder geval echt super!
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

CZ79

Helemaal goed voor je, maar had je ze niet eerder op deze manier beluisterd voordat je ze in de verkoop deed?

Ik ben ondertussen ook voorzien van andere LS kabel maar nog steeds bedankt voor je goede communicatie in de mail.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

audiotechneut

Quote from: cz79 on September  2, 2011, 21:27:58
Helemaal goed voor je, maar had je ze niet eerder op deze manier beluisterd voordat je ze in de verkoop deed?

Ik ben ondertussen ook voorzien van andere LS kabel maar nog steeds bedankt voor je goede communicatie in de mail.
Daar heb je gelijk in Chris, ik was wat te snel. Had ze eerst beter moeten proberen. Ik hoop dat je nu zelf ook goed geslaagd bent.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

CZ79

Zeker ik heb toch de kabels gekocht welke ik uitvoerig beluisterd had en waar ik zo enthousiast over was/ben, namelijk de kabels van Art Speak
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

audiotechneut

Quote from: cz79 on September  2, 2011, 21:44:31
Zeker ik heb toch de kabels gekocht welke ik uitvoerig beluisterd had en waar ik zo enthousiast over was/ben, namelijk de kabels van Art Speak
Welke types Chris? Ben natuurlijk direct nieuwsgierig!
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

CZ79

Louis van Art Speak maakt eigen LS kabels en interlinks van Solid Core Zilver, die geven een geluidsbeeld in combinatie met mijn set en luidsprekers die ik nog niet eerder ervaren heb, muzikaal en vloeiend met nergens een scherpe toon maar wel een detailweergave  waar mijn mond van open viel.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

audiotechneut

Quote from: cz79 on September  2, 2011, 21:55:40
Louis van Art Speak maakt eigen LS kabels en interlinks van Solid Core Zilver, die geven een geluidsbeeld in combinatie met mijn set en luidsprekers die ik nog niet eerder ervaren heb, muzikaal en vloeiend met nergens een scherpe toon maar wel een detailweergave  waar mijn mond van open viel.
Bedankt voor de tips.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Oud lid

Mag ik vragen wat die Art Speak kabels per meter kosten? Heb ook al vaker met een scheef oog naar Art Speak producten gekeken.


Erwin B

CZ79

2x2.5m single wire ca 300 euro, en daar heb je echt super kabels voor, andere bel je hem een keer en neem je je zpullen mee of vraag je of hij een demo set heeft zodat je eerst wat kan beluisteren.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

solitaire

In lijn met 'het klankkarakter' van Isoda zijn Franck Tchang's LiveLine kabels (ook kwa materiaaltoepassing zijn er gelijkenissen), imo. een van een handjevol hedendaagse no-budget, maar nog betaalbare, top kabels.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Cyreg

Quote from: cz79 on September  2, 2011, 22:26:18
2x2.5m single wire ca 300 euro, en daar heb je echt super kabels voor,.........

Heb ook die Artspeak solidcore zilver geprobeerd, geweldig mooi, maar IMO iets te "glad" voor mijn setup.  ;)
Artpeak netkabels en verlengblok met LFD etc en Harbeth samen klinkt toch wel heel "netjes/smooth".

Daarna Artspeak dikke koperen kabels beluisterd en dat bleek echt 'n prima match voor mijn setup.
Nu in m'n setup dus iets meer sparkle en wat dieper laag  :clapping:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

CZ79

Grappig dat dat zo per set kan verschillen , ik vond de koperkabels prima maar de zilveren deden het net wat vloeiender en dynamischer, zonder verlies van detail en 'sparkle'.
Feit blijft dat het beide mooie kabels zij zowel koper als zilver doen meer dan hun werk en kunnen voor relatief weinig geld een fantastische upgrade zijn
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Cyreg

Quote from: cz79 on September  3, 2011, 13:14:42
Grappig dat dat zo per set kan verschillen , ik vond de koperkabels prima maar de zilveren deden het net wat vloeiender en dynamischer, zonder verlies van detail en 'sparkle'.
Feit blijft dat het beide mooie kabels zij zowel koper als zilver doen meer dan hun werk en kunnen voor relatief weinig geld een fantastische upgrade zijn

Mee eens, maar nav bovenstaande nog even 'n laatste nieuwsgierige vraag aub  :smile:
Hadden de koperkabels geschroefde of gesoldeerde banaanconnectors? Thx
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

audiotechneut

Quote from: Cyreg on September  3, 2011, 14:19:23
Mee eens, maar nav bovenstaande nog even 'n laatste nieuwsgierige vraag aub  :smile:
Hadden de koperkabels geschroefde of gesoldeerde banaanconnectors? Thx
Maakt dat veel uit? Mijn Isoda's zitten geschroefd. Is daar nog verbetering mogelijk?
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

CZ79

Zou ik je niet durven zeggen het waren dezelfde als ik er nu op heb zitten en dat zijn Holow tube connectoren (minmaal overgangsoppervlak etc.), ik gok het erop dat ze gesoldeerd zijn. Bij mijn huidige kabels weet ik het dus ook niet ik zal dat eens checken.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Cyreg

Wel dezelfde connectors? > dan zijn ze waarschijnlijk gesoldeerd  ;)

Mijn ervaring van lang geleden was (ik geloof met Linn K20 = veel draadjes koper).....
....dat ik toen met dezelfde connectors, gesoldeerd, minder goed vond klinken dan geschroefd(lossere klanken)!

Mijn koperen Artspeaks zijn, op mijn verzoek, geleverd met, ook door Louis uitgezochte, schroef-veer-banaantjes  ;D
Dat zou IMO toch verschil in klank tussen onze koperen lskabels kunnen geven.

Nou ja, ook hier geldt > zelf ervaren (maar wel met dezelfde soort connectors en kabel natuurlijk)
In ieder geval weet Louis Raatjes heel goed hoe muziek en apparatuur samen moeten gaan  :clapping:

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

CZ79

Ja dat klopt,en hoe mijn kabels zijn afgemonteerd is hoe het harstikke mooi klonk, ik zal morgen eens kijken...

De beste man weet ook zeker hoe je met kleine aanpassingen (zekeringen etc.) een enorme winst kunt behalen en dat voor weinig geld, hij heeft bij mij alle zekeringen vervangen en in de cd speler nog wat zilverdraad gemonteerd (RCA uitgang) en dat kostte me een paar tientjes en het resultaat was verbluffend.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

audiotechneut

Quote from: cz79 on September  3, 2011, 22:47:03
Ja dat klopt,en hoe mijn kabels zijn afgemonteerd is hoe het harstikke mooi klonk, ik zal morgen eens kijken...

De beste man weet ook zeker hoe je met kleine aanpassingen (zekeringen etc.) een enorme winst kunt behalen en dat voor weinig geld, hij heeft bij mij alle zekeringen vervangen en in de cd speler nog wat zilverdraad gemonteerd (RCA uitgang) en dat kostte me een paar tientjes en het resultaat was verbluffend.
Leuk, al die kleine modificaties. Ik neem aan dat hij de glaszekeringen vervangen heeft? Wat heeft ervoor in de plaats gemonteerd? En hoe zit dat erin? Klemverbinding of gesoldeerd?
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

CZ79

Ja hij heeft de glaszekeringen vervangen door porseleinen, ik weet niet exact welk merk maar het pakte goed uit (qua geluid).
De zekeringen zitten vast met een klemverbinding dus daar verder geen schokkende aanpassingen nodig, gewoon glas eruit en andere erin.



PS.De banaanstekkers zijn gesoldeerd aan de luidsprekerkabel (of andersom :threadclosed:)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

audiotechneut

Quote from: cz79 on September 11, 2011, 12:16:23
Ja hij heeft de glaszekeringen vervangen door porseleinen, ik weet niet exact welk merk maar het pakte goed uit (qua geluid).
De zekeringen zitten vast met een klemverbinding dus daar verder geen schokkende aanpassingen nodig, gewoon glas eruit en andere erin.



PS.De banaanstekkers zijn gesoldeerd aan de luidsprekerkabel (of andersom :threadclosed:)
Het is dan wel zaak om goed naar de snelheid van de zekeringen te kijken. Er zijn trage en snelle glaszekeringen. In audioapparatuur denk ik dat trage toegepast worden. In dimmers bijvoorbeeld zitten vaak snelle. Als snelle glaszekeringen vervangen worden door trage porceleinen versies dan kan het mis gaan met de achterliggende elektronica i.g.v. problemen. Enfin, ik neem aan dat daar naar gekeken is. Als hij zoveel verstand van zaken heeft dan zal hij daar zeker op letten.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

CZ79

Dat gaat me een beetje boven de pet ergo, daar heb ik geen kaas van gegeten, ik vertrouw daarop in de ervaring van Louis...Oooh ja en het klonk echt mooier en 'opener'
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika