DIY Peerless XLS 10

Started by Alfa_33, November 4, 2003, 21:20:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alfa_33

.

Vigier

Weet je zeker dat je dat bij de karwei gaat laten doen?

Groet, Joris

Alfa_33

#2
.

Vigier

Omdat ik om eerlijk te zijn met nog geen enkele bouwmarkt een goed resultaat behaald heb! Platen scheef gezaagd, of een paar millimeter van de juiste maat af. Je bent dan langer bezig om alle platen ook werkelijk vierkant en op maat te krijgen dan dat je het zelf gezaagd had.

En welke regio woon je? Misschien zijn er hier mensen die goede ervaringen met bepaalde bedrijven (houthandels, meubelmakers etc) kunnen delen, zodat je weet waar je heen moet gaan?

Groet, Joris

P.S. Als jij goede ervaringen hebt met het laten zagen door de karwei, en alles was binnen een millimeter nauwkeurig, dan heb ik natuurlijk niks gezegd. Zei dit alleen maar op basis van eigen ervaringen. Beste is om een plaats te hebben met een volledig electronische zaagtafel met automatische stofafzuiging (dan komt er tenminste geen zaagsel tussen je plaat en de geleider), en iemand die weet hoe hij er mee om moet gaan)

Pb

Hi,

Ik kan dit beamen ik heb ook alles laten zagen bij de Hubo (voor mijn diy peerless xa 10s) maar geen enkele plaat was werkelijk recht gezaagt. Na zelf enkele uren met een schuurmachine aan de slag geweest te zijn was alles recht. Dus laat het zagen door iemand de het echt kan.

Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

Alfa_33

#5
.

Vigier

Goed, als het een fatsoenlijke computergestuurde tafel is en er staat iemand bij die weet hoe hij er mee om moet gaan, dan is het geen probleem. Maar ik zie nog bij erg veel bouwmarkten zo'n apparaat staan waar je de plank rechtop op zet, dat er dan van links naar rechts zo'n meetlatje schuift, en dat dan het hout van boven naar beneden gezaagd wordt (als je wel eens zo'n apparaat hebt gezien, dan weet je psies wat ik bedoel!)

En meet dus na het laten zagen de platen ook na. Niet alleen de lengte en de breedte, maar even zo belangrijk: kruislings meten! De absolute maat die je meet is niet zo belangrijk om uit te rekenen, maar wel of de beide afstanden kruislings gelijk zijn! (dus "van linksonder naar rechtsboven" moet gelijk zijn aan "van linksboven naar rechtsonder")
Als namelijk hoogte en breedte kloppen, maar kruislings niet, dan heb je een mooi parallellogram waar je niks mee kunt.

Zuk6 met het plaatwerk!

Groet, Joris

Harry HT

Hoi Sander,

Waarom ga je niet langs een meubelmakerij om het te laten zagen, je bent tenslotte een kast aan het bouwen. ;)

Daar kun je ook ideeen opdoen over de afwerking. :idea:

Succes,

Harry HT

Bij jou in de buurt is vast ook zo'n winkel te vinden:
http://www.af.nl/voorraad/catalogus/index.htm
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

blackball147

alvast veel succes gewenst met je DIY project!!

even een vraagje: waar heb je de gegevens voor de juiste maten verkregen? misschien dat ik het ook wel eens interessant vind om zo een modelletje te maken voor hier thuis.

Alfa_33

#9
.

Erik van Voorst (in memoriam)

...leuk dat je eerst het geduld neemt om hem van karton te bouwen...

Groetjes
Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!