Subwoofer voor toekomstige HT.

Started by Clifdon, August 20, 2011, 23:56:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Clifdon

Na via pm een aantal mensen gevraagd te hebben voor advies denk ik dat het nu tijd is om een thread aan te maken voor het ontwerp van mijn subwoofer(s).

Ik hoop echter nog steeds jullie hulp te mogen ontvangen qua ideeën voor het design etc.

Dit is een heel snel tekeningetje voor als ik 2 woofers in 1 kist zou willen maken


en hier een snel tekeningetje van het ontwerp wat ik zou willen maken mocht er maar 1 woofer in komen


Dit staat allemaal nog niet vast natuurlijk maar het zijn zomaar ideeën.

Ik was eerst van plan om JL audio 13W3v3-4 woofers te gaan gebruiken. Na wat contact met CaptainJack hier op het forum bleek het toch nodig om minimaal JL audio 13W7's te gebruiken of gebruik te maken van MTX audio T615 woofer.

De MTX 15" woofers lijken mij wel redelijk betaalbaar. Maar de Jl audio 13W7's ? Die vallen toch echt buiten mijn budget. Aangezien ik van beide woofers er volgens zegge 2 stuks nodig zou hebben. Ik wilde dit projectje realiseren voor 1000 euro incl. versterking.

CaptainJack heeft mij het advies gegeven om de plate-amp welke ik wilde gebruiken vaarwel te zeggen en te kiezen voor een Behringer iNuke versterker(PA versterker). Goedkoper en minder moeite omdat je deze niet in hoeft te bouwen.

Ik ben er zelf nog niet over uit of de MTX woofer een echt geschikte woofer is. CaptainJack zelf gebruikt hem veel en maakt er naar mijn mening veel mooie subs mee. Ik ga een dezer dagen even wat winISD simulaties draaien. Aan de hand daarvan wil ik ook de beslissing maken of ik 1 sub met 2 woofers maak of dat ik 2 losse subs maak met beide 1 woofer.

Hebben jullie er een idee van of het handig is om bijvoorbeeld als het 2 losse subs worden. Één vented en één closed sub te maken? Om een lekker breed laagbereik te hebben?

EDIT:
Keyser heeft gevraagd wat toelichting te geven over verschillende dingen.

- budget
Zoals hierboven ook te lezen valt heb ik een budget van ong. 1000 euro. Aangezien de sub onderdeel van een totale realisatie van een HT ruimte kan ik ook nog wat schuiven met het beschikbare bedrag. Het liefst natuurlijk minder maar er moet zeker niet bezuinigd worden op 'nodige' zaken.

- bandbreedte
Wat adviseren jullie daarin? De rest van de geluidsset moet ook nog uitgezocht worden. Het word dus ene totaalplaatje wat ik in moet gaan vullen. Lastig is het zeker om dan een goede eis voor bandbreedte neer te zetten. De aanvullende frons/rears worden waarschijnlijk B&W 683 of Focal Chorus 836v. (rears mogen misschien een stapje minder dan de fronts) Hier zullen echter nog een aantal luistersessies voor plaatst moeten vinden.

- maximale ouput
Hier kan ik eigenlijk geen antwoord op geven. Ik heb onvoldoende kennis van zaken om te zeggen 'In mijn ruimte heb ik een sub á deze grootte nodig' Ik heb gevraagd aan Jacco(CaptainJack) Wat het minimale zou zijn qua sub in mijn toekomstige HT. Hij heeft hier op geantwoord met 2x MTX Audio t615 of 2x JL Audio 13w7. Aangezien de JL Audio drivers onmogelijk binnen mijn budget gaan vallen. Worden het waarschijnlijk t615 drivers.(Niets staat vast tot ze in de kast gemonteerd zijn natuurlijk)

- optimalisatie voor één of voor meerdere luisteraars
De ruimte is een Home theater en zal dus ook zeker met meerdere luisteraars bezocht worden. Hoeveel zitplaatsen ik ga realiseren is voor alsnog onbekend.

- maximaal formaat
Ja het maximale formaat is het ideale formaat zal ik maar zeggen? Ik denk dat ik rustig was kwijt kan in die ruimte zeker aangezien hij dedicated is. Maar hier heb je wel het punt te pakken waarom ik vroeg of het bijvoorbeeld beter was om 2 losse subwoofers te maken met beide 1 driver. Dit is allereerst meestal netter in de kamer. Ook denk ik dat het qua plaatsing etc. een stuk makkelijker gaat worden.

- klankkwaliteit
Laten we het houden op een goede prijs/kwaliteit verhouding?

- voor film, of ook voor muziek?
Eerst was het de bedoeling om voor beide doeleinden een compromis te sluiten. Later ben ik er achter gekomen dat het eigenlijk niet zo denderend gaat worden en dat de ruimte aangezien het een dedicated Home Cinema wordt zich niet echt ideaal laat gebruiken door de muziek luisteraar.
Daarom heb ik gekozen om te concentreren op film, en mocht hij redelijk presteren bij muziek is dat mooi meegenomen. Dat laatste is dus geen eis.

morca

Moet toch wel zeggen dat een JL 13 W7 een hele andere klasse is als de MTX audio T615
Ik weet wel zeker dat de 13 W3 de tegenhanger van de MTX is,en niet de W7. En je met de W3 in een dubbele kist ong hetzelfde resultaat hebt als met de MTX,denk ook iets meer SQ

Met 2 W7 in een kistje......heb je een Gotham.

Maar als ik zo lees vodoet het bij Arjan ook voldoende dus het zijn zeker geen slechte woofers.
Die amp is zeker wel goed idee vermoed dat ik er zelf ook nog 1 bijkrijg  :D

WAt doe je dan? 4 MTXen in 2 dubbele kisten,die kan hij wel voor een mooi prijsje leveren denk ik tov de JL,en ben je zeker ook heel goed af  ;)

Die W7 was ook wel een beetje een duur en wild plan van je,die voldoet niet in je ruimte,dan word het gauw te duur,voor dat geld koop je 3 W3,s ,daar kom jij wel mee weg

Maar binnen je buget van 1000 euro zal Jacco de MTXen voor een betere prijs kunnen leveren denk ik als de JL,s ,lijkt me een goeie keuze.

Clifdon

Ik ben dus nog niet zeker wat het word. Maar Jacco kwam dus met de mtx t615 OF de JL audio 13W7. Naar mijn gevoel en ook als ik naar prijs kijk lijken mij dit niet echte tegenspelers van elkaar.

Maar als ik dan toch aan het simuleren ga (wat ik op dit tijdstip niet meer ga doen). Dan simuleer ik de 13w3 ook nog maar eens tov t615, Simulatie kost toch niets :).

Morca jij hebt het nu over 2 kisten met 4 mtxen. Het eigenlijke plan ligt voorlopig op 2 drivers. Mocht ik uit kunnen komen zou ik 4 drivers ook wel willen proberen. Anders kan er altijd nog een de auto in ofcourse:P. Als ik het goed begrepen heb van Jacco moesten 2 t615 drivers in een gesloten kist voldoen voor mijn ruimte. Wat jij nog niet weet ik dat de ruimte waarschijnlijk een stukje kleiner gaat worden al hij nu is. Ik denk dat er ongeveer een meter van de lengte af gaat. Echter heb ik daar verder nog geen precies zicht op.

Je hebt zeker gelijk dat die W7 units in mijn budget niet uit gaan komen. Ook al zien ze er wel heel leuk uit, ja ik druk me graag voorzichtig uit.

morca

Ok je plan is 2 drivers,de MTXen zullen zeker voldoen in je ruimte als Jacco je die tipt,anders doet hij dat niet  ;)
Ik wilde alleen aanhalen dat de vergelijking met een W7 ver gaat,dat wil niet zeggen dat ik de MTXen slecht vind,maar meer vergelijkbaar met een ander type: de W3.

Die gepoorte kist is mooi man zoiets wil ik met mijn W3 gaan bouwen ,testen hoe een gepoorte klinkt tov een bandpass .
Denk trouwens dat zo,n W7 als je ruimte iets kleiner word wel echt een beest is hoor,of hij voldoet,hoeveel inhoud was je kamer ook al weer, of je kamermaten?

Ik wens je veel succes met je keuze,blijf je topic volgen wat het word,geef geen tips meet mbt de woofers die heb je wel genoeg gehad, ga maar eens lekker simuleren  ;)


CaptainJack

De T615 heeft eigenlijk geen JL tegenhanger.. Dan zou JL een W5 sub moeten bouwen laten we maar zeggen  8)

Ik zal komende week ook even het een en ander simuleren zowel gesloten als gepoort met wat verschillende drivers en je laten weten wat ik denk dat goed uit zal pakken.

Dat de ruimte misschien iets korter wordt is niet erg, zoals ik al eerder heb gezegd is het makkelijk om een sub "zachter" te laten spelen.

FFF

Quote from: CaptainJack on August 21, 2011, 11:59:54
Ik zal komende week ook even het een en ander simuleren zowel gesloten als gepoort met wat verschillende drivers en je laten weten wat ik denk dat goed uit zal pakken.

Hoop dat je die info ook op het forum wil delen. Een kastje bouwen gaat prima, maar ben wat onzeker over mijn simutaie's  ;D
Ben ook wel benieuwd naar de duurdere kasse van de MTX units?

morca

Quote from: CaptainJack on August 21, 2011, 11:59:54
De T615 heeft eigenlijk geen JL tegenhanger.. Dan zou JL een W5 sub moeten bouwen laten we maar zeggen  8)

Ik zal komende week ook even het een en ander simuleren zowel gesloten als gepoort met wat verschillende drivers en je laten weten wat ik denk dat goed uit zal pakken.

Dat de ruimte misschien iets korter wordt is niet erg, zoals ik al eerder heb gezegd is het makkelijk om een sub "zachter" te laten spelen.
Ja ik zat ook al te denken eigenlijk is dat er iets tussenin,maar de W5 bestaat maar die heeft weer andere doeleinden met zijn platte montagediepte  :D

Je hebt Arjan iniedergeval al weer goed blij gemaakt,ik verveelde me en ivm het in beweging blijven hebt ik mijn volgende kistje vast inelkaar gezet.
Ik doe te weinig volgens de dokter dus me kistjes afmaken houd me in het weekend mooi bezig,zo maar eens kijken of ik niet iets vaker een kistje voor iemand kan bouwen.
Zo groot als jij het aanpakt kan ik toch niet meer ,maar die kleine kistjes zijn leuk bezigheids therapie voor iemand die niet te lang stil mag en kan zitten  :D

Clifdon

Quote from: FFF on August 21, 2011, 12:42:10
Hoop dat je die info ook op het forum wil delen. Een kastje bouwen gaat prima, maar ben wat onzeker over mijn simutaie's  ;D
Ben ook wel benieuwd naar de duurdere kasse van de MTX units?

Ik ben zelf ook erg onzeker over mijn simulaties:P dus ik hoop ze zo dadelijk mooi te kunnen vergelijken ;).

Mijn computer is een beetje van het pad af dus waarschijnlijk gaan mijn simulaties nog wel even duren. 100°C als ik een beetje van mijn Cpu gebruik :'). Om verdrietig van te worden.
Ik snap dat je overigens bij speakers ook niet echt over een tegenhanger kan spreken. Want als iedereen dezelfde drivers gaat maken. Dan komen we helemaal nergens.

morca

Tegenhanger noemt men een vergelijkbaar model in spec,s,diameter,Xmax,totale luchtverplaarsing,alleen de prijs varieerd wel eens iets.
Het geluidbeeld vd woofers hoeft en zal helemaal niet hetzelfde te zijn,dat willen we allemaal niet anders is er maar 1 type/merk sub verkrijgbaar  ;)

zijn wij ook gauw uitgepraat hier over sub,s dat zou jammer zijn,en had je geen topic aan hoeven maken  :D

Martijn M

Als je advies wilt, is het naar mijn mening handig om eerst de eisen en beperkingen te formuleren. Hierbij denk ik aan bijv.:

- budget
- bandbreedte
- maximale ouput
- optimalisatie voor één of voor meerdere luisteraars
- maximaal formaat
- klankkwaliteit
- voor film, of ook voor muziek?
- (...)
Dutch & Dutch

Clifdon

#10
Keyser ik ga eens even wat toevoegen aan de startpost. Je hebt gelijk ik ben wel wat zaakjes vergeten. Klein beetje verwarring met mijzelf omdat sommige mensen zullen weten wat mijn budget etc. is. Maar ik had dat hier ook moeten plaatsen voor de specifieke sub(s).

@hieronder, Ja daar heb je gelijk in. Ik was een beetje in de war met wat ik nu wel en niet geplaatst had. Ik heb nu de start post iets aangepast en waarschijnlijk komen er nog wat aanpassingen aan. ook aangezien Tinypic ineens plaatjes verwijderd :(.

morca

Ik en Jacco wisten natuurlijk al wat en waar ong,vandaar dat je het vergeten was misschien,door alle PM,s met info die je al verstuurd had  ;)

Clifdon

Ok, aangepast en geupdate dus die startpost. Maar dan nu even een vraagje waar ik over na zat te denken.

Als ik een Behringer versterker ga gebruiken wat waarschijnlijk is. Met wat voor soort kabel/aansluiting ga ik dat dan aansluiten? Kan ik dan in de sub behuizing een terminal plaatsen? Of moet ik vanaf woofer direct een kabel maken naar de Behringer?
Het was zomaar een vraagje dat in mij op kwam

Martijn M

Ik zal je even een paar richtlijnen geven, zonder hier al te diep op in te gaan.

Algemeen laagweergave:

- DSP is eigenlijk wel een vereiste als je het sublaag écht goed wilt krijgen.
- Meerdere subwoofers verspreid door de kamer leidt tot een vlakkere karakteristiek en de bas varieert minder door de ruimte. Dat betekent, liever vier kleintjes dan één grote.
- Liever vier subs van matige kwaliteit, dan één goede (dit standpunt zal niet door iedereen gedeeld worden).

Zie o.m.:
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Technologyleadership/Documents/White%20Papers/multsubs.pdf
http://mehlau.net/audio/multisub_geddes/


Ontwerp subwoofers:

- Bij het gelijk blijven van het geluidsniveau, gaat een halvering van de frequentie gepaard met een verviervoudiging van de luchtverplaatsing. Luchtverplaatsing is dus heel belangrijk, want het bepaalt direct de maximale output. Bovendien betekent dit dat je veel extra luchtverplaatsing nodig hebt voor maar een klein beetje winst in max. SPL en ook dat je heel veel extra luchtverplaatsing nodig hebt voor het iets dieper door laten lopen van het laag.
- Grotere woofers en grotere kasten zijn doorgaans efficiënter. Om beestachtig sublaag uit een hele kleine sub te persen heb je zeer grote versterkers nodig, terwijl een grote woofer in een grote kast hetzelfde geluidsniveau kan weergeven met veel minder vermogen. Er bestaat dus een spanningsveld tussen prijs, output en formaat.


Als de ruimte er voor is, zou ik waarschijnlijk gaan voor vier woofers in grote BR kasten met een afstemming rond 20 hz en met DSP voor elke sub afzonderlijk.
Dutch & Dutch

morca

Ik zou weer gaan voor 2x gesloten en 2 keer gepoort,je ziet je hebt al 3 verschillende adviezen gehad.
Heb je nog wat om over na te denken,de meningen zijn zeer uitlopend  ;)

Heb je trouwens de Jl audio 13 W6 als optie overdacht,moet je wel je buget iets rekken maar dan heb je wel 2 hele goeie jongens staan

Clifdon

In elk geval bedankt weer voor de reacties!. Ik heb idd weer iets om over na te denken. Ik geloof niet dat er iets is als perfectie in de wereld van geluid. Het is een queeste van keuzes, smaak en compromissen.

Morca ik ga die w6 nog even bekijken dan. Had ik nog niet gedaan nee. Maar je zegt al budget iets uitrekken. het is een mogelijkheid maar ik ben bang dat ik het toch maar even bij dit budget hou. Overigens is het zo dat stel ik kom op een bepaald frequentie gebied nog wat te kort ik later altijd nog met een nieuwe sub aan kan gaan vullen. Dus dan wil ik nu een basis maken die later eventueel uitbreidbaar is snap je?

Clifdon

#16
Ja ik weet het nu is het een dubbel post. Maar als ik edit gaat niemand het lezen ben ik bang.

Ik heb even alle woofers op mogelijke manieren in win isd ingevoerd. Nu maar hopen dat ik niet te veel fouten gemaakt heb.

Met alle woofers bedoel ik de volgende:

MTX T615-44 117,5L
JL Audio 13w3v3-4 88,7L
JL Audio 13w6v2 69,6L
JL Audio 13w7 117L
Ik heb ze overigens allemaal gesimuleerd met een lowpass 4th order 75Hz, Highpass 4th order 12Hz(closed). Dit zijn de filteropties welke Hypex ds 8.0 gebruikt. Die wist ik toevallig. En aangezien ik niet precies weet hoe dat werkt met die filters (dus geen filters van bijv. de behringer iNuke kon gebruiken) heb ik deze maar aangehouden.

Ik voeg de Winisd files ook even toe (hopen dat dropbox links werken)
MTX T615-44
JL Audio 13w3v3-4
JL Audio 13w6v2
JL Audio 13w7
Mocht ik nou iets grandioos verkeerd doen hoor ik het graag even. Ik ben namelijk zelf niet zeker van de zaak.

Stel ik zou alleen naar dit kijken dan vind ik wel dat de MTX woofer het meeste potentie heeft. Ik heb overigens niets met equalizers gedaan omdat ik gewoon niet wist wat ik daar wel en niet mee moest doen :$. In het programma kun je mooi overal boosten tot je een vlak frequentieverloop hebt. Maar ik neem aan dat het normaal een stuk lastiger word als je met de behringer aan de slag moet.

PaulSQ

http://www.bassmasters-heaven.nl/hi-fi/lijst/35-exodus-audio/63-shiva-x

De site doet wat schreeuwerig /goedkoop aan maar dit is echt wel een mooie driver voor weinig geld (zo op t eerste oog is bv de korf degelijker dan van de besproken MTX woofer), en 2 stuks moet makkelijk voldoende output kunnen genereren voor 40m^2..
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Matthijs Jager

Ik begin me toch een beetje af te vragen waarom er de laatste tijd zo enorm veel car audio subs voorbij komen (en dan nog niet eens echt fantastische car audio subs :S)
De 13w7 staat zelfs in car audio land bekent om zijn erg matige prijs/kwaliteit verhouding, het is zeker geen slechte sub maar voor de prijs is er beter te vinden (nogmaals, zelfs bij car audio toepassingen)

Een sub die geoptimaliseerd is om goed te presteren zonder de gigantische cabingain van een auto zal het in een huiskamer nog veel beter doen.
Ik zou zelf meer aan een Aurasound NS-15/NS-18, TC-sounds LMS Ultra, TC-Sounds LMS-R of CSS SDX-15 denken. De eerste twee als je echt iets moois wil, de laatste twee als het budgetair iets aantrekkelijker moet.
Qua prijs zijn de eerste twee te vergelijken met een 13w7, kwalitatief is het een klasse apart.
Van al de hier boven genoemde subs heb je er echt maar 1 nodig om 40 vierkante meter langzaam aan wat groter te maken. Zelf heb ik een tijdje een Aurasound NS-15 aangestuurd door een Crown K2 gebruikt. Dat ding haalde in een 120 liter bassreflex kast ongeveer 120db op 20Hz met roomgain en klonk enorm strak.

CaptainJack

De JL W7 heeft inderdaad een vrij hoog prijskaartje wat hem tegen werkt.
In het geval van de MTX is het de prijs kwaliteit verhouding die hem interessant maakt.
Daarnaast is de MTX ontworpen om zonder de cabin gain van een auto goed te presteren.
Natuurlijk zullen er betere subs zijn maar daar zal de prijs dan ook naar zijn.

morca

Quote from: Matthijs Jager on August 30, 2011, 14:51:19
Ik begin me toch een beetje af te vragen waarom er de laatste tijd zo enorm veel car audio subs voorbij komen (en dan nog niet eens echt fantastische car audio subs :S)
De 13w7 staat zelfs in car audio land bekent om zijn erg matige prijs/kwaliteit verhouding, het is zeker geen slechte sub maar voor de prijs is er beter te vinden (nogmaals, zelfs bij car audio toepassingen)

Een sub die geoptimaliseerd is om goed te presteren zonder de gigantische cabingain van een auto zal het in een huiskamer nog veel beter doen.
Ik zou zelf meer aan een Aurasound NS-15/NS-18, TC-sounds LMS Ultra, TC-Sounds LMS-R of CSS SDX-15 denken. De eerste twee als je echt iets moois wil, de laatste twee als het budgetair iets aantrekkelijker moet.
Qua prijs zijn de eerste twee te vergelijken met een 13w7, kwalitatief is het een klasse apart.
Van al de hier boven genoemde subs heb je er echt maar 1 nodig om 40 vierkante meter langzaam aan wat groter te maken. Zelf heb ik een tijdje een Aurasound NS-15 aangestuurd door een Crown K2 gebruikt. Dat ding haalde in een 120 liter bassreflex kast ongeveer 120db op 20Hz met roomgain en klonk enorm strak.
Hij kost een beetje duur maar niet goed............. ? Ik heb de W7 nog niet gehoord,en zou zelf voor het geld 2x een 13 W3 kopen of W6.
CCS heb ik gebouwd voor iemand,is zeker goed maar niet beter als JL kan ik je verzekeren  ;) (mijn mening dan )
Die TC sound heeft goeie spec,s maar heb ze nog nooit gehoord.

Die 120 db zegt natuurlijk ook niet veel,bij mijn laatste sub lever ik ook gewoon 5a6 db in vergeken met een ander ontwerp,maar dit klinkt wel beter in mijn ogen,maar dat ga ik nog volledig testen.
Ik heb liever iets minder output en strakker geluid.

De MTXen bevallen ook erg goed voor het geld als ik zo links en rechts lees,moet nog gaan luisteren

En zo,n TC zou ik zeer graag eens beluisteren bij iemand om daar een mening over te vormen,het ziet er wel goed uit.

Matthijs Jager

Ik zeg nergens dat de 13w7 een slechte sub is, alleen dat de prijs/kwaliteit verhouding scheef loopt. (geldt voor JL-audio in het algemeen een beetje)

Die 120db van de Aurasound was een leuke bijkomstigheid. De sub (samen met de K2) waren volledig op kwaliteit uitgezocht, ik denk niet dat je, op een LMS-Ultra na, iets gaat vinden dat een betere geluidskwaliteit geeft, ongeacht de prijs. Het ziet er nog eens prachtig uit ook!
Het enige wat ik gehoord heb wat in de buurt kwam van de Aurasound qua autoriteit in het sublaag was een Meyer PA.
Het enige voordeel van een W7 t.o.v. een NS-15 is de kleinere kast.

Verder hebben slechts weinig kamers meer nodig dan 1 15" driver.

morca

Quote from: Matthijs Jager on August 30, 2011, 18:53:36
Ik zeg nergens dat de 13w7 een slechte sub is, alleen dat de prijs/kwaliteit verhouding scheef loopt. (geldt voor JL-audio in het algemeen een beetje)

Die 120db van de Aurasound was een leuke bijkomstigheid. De sub (samen met de K2) waren volledig op kwaliteit uitgezocht, ik denk niet dat je, op een LMS-Ultra na, iets gaat vinden dat een betere geluidskwaliteit geeft, ongeacht de prijs. Het ziet er nog eens prachtig uit ook!
Het enige wat ik gehoord heb wat in de buurt kwam van de Aurasound qua autoriteit in het sublaag was een Meyer PA.
Het enige voordeel van een W7 t.o.v. een NS-15 is de kleinere kast.

Verder hebben slechts weinig kamers meer nodig dan 1 15" driver.
Ligt eraan wat je wilt,ik heb in een kleine ruimte 1x12 en 1 x 13 staan ,1 bandpass en een closed,dit kijkt zeer mooi film kan ik je verzekeren.
Vanwaar vind jij JL te duur,waar heb je ze gehoord,ze zijn wat duurder maar ook beter dan een boel in die prijsklasse,vind ik dan.

Mijn ervaring is er goed mee,maar alle smaken verschillen  ;)

Matthijs Jager

1 goede sub geeft vrijwel altijd een beter resultaat dan 2 mindere. (je kan je geld maar 1 keer uitgeven)
Ook wat betreft het afstellen zijn 2 subs lastig, of je moet ze dicht genoeg bij elkaar zetten zodat ze "koppelen". Doe je dit niet krijg dan je altijd een interferentie patroon, met pieken en dalen verspreidt door de ruimte.

De JL's die ik gehoord heb zijn de 13w7 en de oude 12w6. Deze laatste was een prima sub, een vergelijkbaar geprijsde focal (33kx) klonk echter beduidend beter.
Beide geïnstalleerd door een ervaren inbouwer, aan de kast/afstelling lag het zeker niet.

Er staan trouwens verschillende 12w6'en te koop op Marktplaats, mocht de T.S. voor JL willen gaan dan zijn er wel 2 te scoren voor 500 euro. (maakt de prijs/kwaliteit verhouding direct een stuk interessanter)

morca

Ik heb ze ook gezien maar heb uiteindelijk 3 nieuwe 13 W3,s gekocht.
Heb toch liever nieuw met garantie,de TS heeft ze ook gezien geloof ik.........

Afstellen met 2 woofers,en helemaal met gesloten en bandpass,moet inderdaad goed gebeuren.
Ze staan naast elkaar en zijn vorige week perfect op elkaar ingeregeld,ben ik na veel testen met een goedkopere woofer die ik had gehad,er wel achter hoe dat afstellen moet.

Van die ene sub ben ik niet met je eens,een goeie gepoorte naast een goeie gesloten klinkt echt veel strakker en mooier als 1 gepoorte,of 1 gesloten hoe groot dan ook.
Die combi geeft je met film vooral veel extra,ik zie meer forumleden die ze apart draaien,die hebben ook 2 sub,s staan 1 voor muziek en 1 voor film.
Ik combineer het,het beste van allebij zeg maar.