Linn Sneaky DS Jitter?

Started by Lars_Portman, August 20, 2011, 10:54:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lars_Portman

Ik heb goede DAC alleen ik zit te twijfelen voor de toekomst een goed loopwerk of een streaming apparaat als  Linn Sneaky DS te overwegen die aan te sluiten op de DAC.

Weet iemand of Linn Sneaky DS een lage jitter heeft?  
iemand ervaring met een Sneaky DS op digitaal uit naar een goede dac?

De squeezebox is geen optie. (heb een gemodificeerde gehad maar dat lied me koud misschien dat ook me Arcam DAC van die tijd was??)




Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

garmtz

Linn Sneaky DS heeft een extreem lage jitter. Ongeveer gelijk aan Majik DS(-I). Hier een spectrum.



Waarde ligt rond de 90 ps.

AbZ

Indien nog niet gezien:  er staat een Sneaky op mp.

twani

Quote from: Lars_Portman on August 20, 2011, 10:54:52
Ik heb goede DAC alleen ik zit te twijfelen voor de toekomst een goed loopwerk of een streaming apparaat als  Linn Sneaky DS te overwegen die aan te sluiten op de DAC.

Weet iemand of Linn Sneaky DS een lage jitter heeft? 
iemand ervaring met een Sneaky DS op digitaal uit naar een goede dac?

De squeezebox is geen optie. (heb een gemodificeerde gehad maar dat lied me koud)
Ik heb ook de overstap van een SB (Touch) naar een Linn Ds gemaakt, de SB liet mij ook koud, de Linn maakt muziek! (als een malle ;D)





Lars_Portman

#4
Quote from: twani on August 20, 2011, 22:36:04
Ik heb ook de overstap van een SB (Touch) naar een Linn Ds gemaakt, de SB liet mij ook koud, de Linn maakt muziek! (als een malle  ;D)

Das goed te horen!  ;D

Ik heb net weer wat bij gelezen over Linn DS.

Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

twani

Moet altijd een beetje grinniken als je bij de diverse Squeezebox gerelateerde topics  een Linn DS als fraaie upgrade aanhaalt, een ugrade die ertoe doet al zeg ik het zelf....Steevast pareert men dan met het argument dat een Linn DS in een heel andere prijsklasse opereert, een stelling welke op zich juist is maar in mijn eigen situatie hélemaal niet.
Ik heb namelijk een maand of 16 terug een gebruikte Majik DS incl. Dynamik voeding gekocht voor toen nog 1450 euro.
Als je daar tegenover zet een Touch met de diverse upgrades, want dat doen Squeezebox bezitters bijna allemaal (ze merken namelijk zelf ook wel dat het beter moet en beter kan), voedinkje hier, dacje daar, Best of both worlds aanpassingkje zus, dan blijkt dus dat het rpijsverschil helemaal niet zo groot meer is, het nivo van spelen des te meer.
Dan hun laatste argument zou garantie kunnen zijn, de Linn is tenslotte 2e hands en heeft dientengevolge géén garantie meer. Wel indien je een Squeezebox met man en macht gaat wijzigen vervalt toch echt ook de garantie.
Tenslotte kan ik je over de Linn nog melden dat mij (en ik ben daar gevoelig voor) n0g geen enkele maal het gevoel bekroop dat ik dit component moest upgraden, een blijvertje is het die Linn van mij :inlove:

rbormans

Quote from: twani on August 21, 2011, 23:03:07
Als je daar tegenover zet een Touch met de diverse upgrades, want dat doen Squeezebox bezitters bijna allemaal (ze merken namelijk zelf ook wel dat het beter moet en beter kan), voedinkje hier, dacje daar, Best of both worlds aanpassingkje zus, dan blijkt dus dat het rpijsverschil helemaal niet zo groot meer is, het nivo van spelen des te meer.
De TS geeft al aan een goede DAC te hebben.
Ik meen dat de sb touch bezitters met de upgrades voornamelijk het analoge gedeelte van de touch proberen te verbeteren. Ihmo is de touch digitaal uit de doos niet zo slecht tov de majik als je hier laat uitschijnen.

twani

Ik heb beide uitgebreid in dezelfde set aangesloten gehad, laat ik het zo zeggen: de Touch is inderdaad niet slecht (of goed zoals men wil) de Linn DS is echter heel veel beter, kan er echt niets anders van maken, sorry :(

Lars_Portman

Quote
CD-loopwerk & Jitter

Het loopwerk speelt een aanzienlijke rol in de kwaliteit, jitter correctie werkt alleen maar bij matige loopwerken, en dan nog zeer beperkt, je kunt niet alle schade herstellen die is aangericht bij een loopwerk, ook niet met bufferen e.d, waarom? Omdat - in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt - het digitale signaal niet volledig digitaal is, de tijdbasis is analoog, de tijdstippen waarop de bitjes gelezen worden zijn o.a. onderhevig aan trillingen, servocorrecties en fluctuaties in de voeding (klok). Timingsfouten vervormen het muzieksignaal, dit heet Jitter. Het principe van Jitter is simpel, maar de complexiteit wordt vrijwel altijd onderschat. Jitter beslaat een groot spectrum van verschillende vervormingen die elk andere klankeigenschappen hebben, het is een pricstudie op zich (enkele vaktermen om een idee te geven van verschillende soorten Jitter: Random Jitter, Duty Cycle Distortion, Pulse Width Distortion, Data Dependent Jitter, Intersymbol Interference, Sinusoidal Jitter, Uncorrelated Bounded Jitter). Re-clocken kan nooit alle soorten Jitter verwijderen, bovendien introduceert het re-clock proces weer nieuwe vormen van Jitter.

Jitter vervormt het muzieksignaal, het geeft een hoogfrequent vervorming op elke toon (ook op midden en lage tonen), en het introduceert fase/tijdsverschillen waardoor de harmonische samenhang (tussen grondtoon en boventonen) wordt verstoord. Dit resulteert in hardheid, scherpte, agressiviteit en vervlakking van klank (alle instrumenten krijgen meer eenzelfde klankkarakter), alles klinkt iets rafeliger, wat meer 'versmeerd'. De muzikaliteit en 'ziel' verdwijnen, het zorgt voor onrust en luistermoeheid op lange termijn. Zonder een goed loopwerk is het onmogelijk om het originele muzieksignaal te benaderen, je bereikt nooit meer dat zuivere, rustige, 'analoge', rijke en tastbare geluid, helaas zijn goede loopwerken prijzig.
Vervormingen

Bij vergelijkingen tussen digitale kabels e.d. valt op dat sommigen wat extra jitter (in eerste instantie) mooier vinden klinken, de 'digitale' scherpte die aan elke toon wordt toegevoegd lijkt het geluid wat meer tekening te geven, wat sneller en dynamischer te maken, dit klopt ook: op elke toon zit een vervorming van hoge frequentie, die vervorming maakt de aanzet van elke toon sneller (de voorkant van de golf stijgt sneller). In een systeem dat wat aan pit, levendigheid tekort komt kan een slechtere CD-speler makkelijk als beter beoordeeld worden. Maar deze vervorming brengt je uiteraard verder van de originele opname en sfeer, en op lange termijn is het vermoeiend, het is niet de manier om een goed systeem samen te stellen.

Daarbij komt dat jitter ook voor een breder geluidsbeeld zorgt, sommigen vinden dit ook mooier. Dat bredere beeld komt doordat jitter faseverschillen tussen L en R veroorzaakt, bijv. als een instrument in het midden van het geluidsbeeld staat dan moeten de golven van de linker en rechter speaker exact op dezelfde momenten bij je oren aankomen, jitter geeft afwijkingen in deze tijdstippen, dus in de plaats van het instrument, het instrument 'danst' razendsnel rond 't midden zodat het breder lijkt. Hoe meer jitter hoe breder het beeld. Natuurlijk gaat dit ten koste van de precisie van de plaatsing en van de diepte. Als je een breder beeld zoekt moet je je speakers verder uit elkaar zetten, niet een slechtere CD-speler, loopwerk, DAC of digitale interlink nemen!

Ik zit dus net dit verhaal te lezen.  En weet gewoon van de SB apparaten hebben toch echt wel last van boven genoemde.

Ik heb inderdaad goede dac daar moet een goedloopwerk op komen dat voor de dag komt me een lage jitter.

Ik ben ook nog niet uit of echter een loopwerk HEED DT word of misschien toch streaming Sneaky DS.
Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

rbormans

Quote from: twani on August 21, 2011, 23:18:04
Ik heb beide uitgebreid in dezelfde set aangesloten gehad, laat ik het zo zeggen: de Touch is inderdaad niet slecht (of goed zoals men wil) de Linn DS is echter heel veel beter, kan er echt niets anders van maken, sorry :(
Ok, dacht even dat je ze analoog had vergeleken, vandaar.
Over smaak valt uiteraard niet te twisten.

rbormans

Quote from: garmtz on August 20, 2011, 14:25:24
Linn Sneaky DS heeft een extreem lage jitter. Ongeveer gelijk aan Majik DS(-I). Hier een spectrum.



Waarde ligt rond de 90 ps.
Voor mijn info: waar zou je grafiek gewijs dan het grote verschil in jitter afleiden tov de grafiek van de sb touch:

Kingpin

#11
Quote from: Raf (B) on August 21, 2011, 23:53:52
Voor mijn info: waar zou je grafiek gewijs dan het grote verschil in jitter afleiden tov de grafiek van de sb touch:

:D

90ps .. man praat men over ... wel eens audio over hdmi gemeten qua jitter  :-X
Als je al een zeer goede dac hebt ga je echt geen verschil horen tussen een linn/SBT anders is er echt iets mis met de keten.
Het grootste verschil zit 'm in het analoge gedeelte, dat is geen vergelijk van een SBT tov een Linn.
Daarnaast doet de Classic iets van <50ps .... en ergens gelezen te hebben doet een Transporter 11ps, 17ps aan de DAC en 35 over spdif ....
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Lars_Portman

#12
Quote from: Kingpin on August 21, 2011, 23:59:24
:D

90ps .. man praat men over ... wel eens audio over hdmi gemeten qua jitter  :-X

Daarom zou ook nooit geen HDMI willen hebben.

Quote from: Kingpin on August 21, 2011, 23:59:24
Als je al een zeer goede dac hebt ga je echt geen verschil horen tussen een linn/SBT anders is er echt iets mis met de keten.

Natuurlijk maakt dat verschil wel loopwerk je gebruikt. Een goede timing is heel erg belangrijk.
Je wil een goede opname horen zo als die bedoeld is.

Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Kingpin

Quote from: Lars_Portman on August 22, 2011, 07:28:59
...Natuurlijk maakt dat verschil wel loopwerk je gebruikt. Een goede timing is heel erg belangrijk.
Je wil een goede opname horen zo als die bedoeld is.
Ik heb het niet over loopwerken maar over aangesloten streamers!
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Lars_Portman

#14
Quote from: Kingpin on August 22, 2011, 09:54:35
Ik heb het niet over loopwerken maar over aangesloten streamers!

Maar ook een streamer moet bron signaal zo jitter loos mogelijk door geven. Dat is wat nu lees nog niet op nivo van een goed loopwerk.

Als streamer zelfde weergave kan halen als CD-loopwerk voor niet veel meer geld dan goed loopwerk zou kosten dan ben ik wel om. Maar gezien dat nog ver van perfect is bij streamers zoals nu lees.


Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Kingpin

#15
Quote from: Lars_Portman on August 22, 2011, 09:58:59
Maar ook een streamer moet bron signaal zo jitter loos mogelijk door geven. Dat is wat nu lees nog niet op nivo van een goed loopwerk.
Sterker .. de meeste streamers zullen het signaal beter doorgeven dan een loopwerk. De meeste loopwerken hebben altijd meer last van jitter dan een streamer omdat een loopwerk alles realtime moet verwerken.

Quote
Als streamer zelfde weergave kan halen als CD-loopwerk voor niet veel meer geld dan goed loopwerk zou kosten dan ben ik wel om. Maar gezien dat nog ver van perfect is bij streamers zoals nu lees.
Je gaat er al vanuit dat een loopwerk beter is dan een streamer omdat je het leest ... wat is je ervaring zelf als je beide systeem op een goede dac aansluit?
Ik wil wel een shootout met je doen .. jou loopwerk op mijn dac vs mijn Dune.
Rippen we een cd op mijn NAS en spelen dezelfde CD af op jou loopwerk, gewoon proefondervindelijk?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Lars_Portman

#16
Edit

Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

ll0ll

Voor zover ik heb begrepen geeft een loopwerk altijd fouten en een streamer niet. Een streamer geeft gewoon het digitale signaal rechtstreeks van de bron (HD) door en zal dus een schoner (zonder fouten) signaal geven.
Een streamer is dus een betere keuze dan de ouderwetse cdspeler.
Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

Kingpin

#18
Quote from: Lars_Portman on August 22, 2011, 10:15:13
Ik heb hele nare ervaring met SB3 want word gewoon niet blij van de sound dus hoe basis streaming kan klinken heb ik al gehoord op een dac.

Dus weet zeker hoe klinkt en heb nog geen loopwerk maar ben wel voor aan luisteren geweest en moet zeggen dat gaat wel ver voorbij die streaming opties. Nou heb Linn inderdaad nog nooit geprobeerd.
Maar staat in de kinderschoenen streaming. En zit enorm gemak aan das grote voordeel.
Maar ook ben wel eens bij audio zaak geweest om luisteren die veel met streaming doet maar overtuigt me niet.

Linn staat goed aan geschreven als om streaming gaat maar luisteren zal nooit geen probleem zijn omdat nog eens te doen.
Streaming staat echt niet meer in de kinderschoenen, in de computerwereld al een gemeengoed, al jaren, dat het nu wordt toegepast in de audiowereld en menig audiophyle zich daar niet in kan vinden omdat het "nieuw" is wil niet zeggen dat het maar kort op de markt is.

Jammer dat je slechte ervaring ermee hebt, het kan zo goed klinken!
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Lars_Portman

#19
Quote from: Kingpin on August 22, 2011, 10:42:44
Streaming staat echt niet meer in de kinderschoenen, in de computerwereld al een gemeengoed, al jaren, dat het nu wordt toegepast in de audiowereld en menig audiophyle zich daar niet in kan vinden omdat het "nieuw" is wil niet zeggen dat het maar kort op de markt is.

Jammer dat je slechte ervaring ermee hebt, het kan zo goed klinken! Als je teveel verschillen gaat horen op dezelfde dac wil dat meer zeggen over de dac zelf en over het hele re-jitter gedeelte.
Vergeet niet dat een goede dac met bv een Touch meer kan kosten dan een instap Linn.


Ik heb niet de zelfde dac gebruikt. In verleden heb dit met een andere redelijke dac getest en de emotie is gewoon weg uit de muziek. Dan raakt de muziek mij niet meer bij een SB3.

En denk dat wel verschil zit in een clock van LINN of van Logitech. Dat timing wel licht beter kan zijn.
Daarom mijn zoektoch om misschien basis Linn aan mijn DAC te hangen want deze bevalt me goed en is heel muzikaal brengt zeker plaatsing goed. Daar zit probleem niet.
Ik ben gewoon heel blij met de SOUND van mijn eigen set en wil geen andere dac of versterker.

Mij vraag begon wat jitter was bij een LINN of andere zijn met de ervaring met linn digitaal aan te sluiten als bron. Dan hebben niet over rommel als een SB3 of touch.








Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Kingpin

#20
Quote from: Lars_Portman on August 22, 2011, 10:57:35
Ik heb niet de zelfde dac gebruikt. In verleden heb dit met een andere redelijke dac getest en de emotie is gewoon weg uit de muziek. Dan raakt de muziek mij niet meer bij een SB3.

En denk dat wel verschil zit in een clock van LINN of van Logitech. Dat timing wel licht beter kan zijn.
Daarom mijn zoektoch om misschien basis Linn aan mijn DAC te hangen want deze bevalt me goed en is heel muzikaal brengt zeker plaatsing goed. Daar zit probleem niet.
Ik ben gewoon heel blij met de SOUND van mijn eigen set en wil geen andere dac of versterker.

Mij vraag begon wat jitter was bij een LINN of andere zijn met de ervaring met linn digitaal aan te sluiten als bron. Dan hebben niet over rommel als een SB3 of touch.
Waarschijnklijk heb jij nog nooit een Touch op een goede dac gehoord en dat dan afstempelen als rommel 
Maar snap de hint .. je wilt liever een dure Linn met goede dacs aan boort en die digitaal op jou dac aansluiten.
Dan is de keus toch makkelijk.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Lars_Portman

Quote from: Kingpin on August 22, 2011, 11:22:33
Waarschijnklijk heb jij nog nooit een Touch op een goede dac gehoord en dat dan afstempelen als rommel  :huh2:
Maar snap de hint .. je wilt liever een dure Linn met goede dacs aan boort en die digitaal op jou dac aansluiten.
Dan is de keus toch makkelijk.

Daarom overweeg ook instap model van LINN omdat goede dac al heb.  ;)


Met Rotel ga deze verschillen ook niet horen dat kan niet kwalijk nemen.  ;D

Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

ll0ll

Quote from: Lars_Portman on August 22, 2011, 11:26:04
Daarom overweeg ook instap model van LINN omdat goede dac al heb.  ;)

Als je een goede DAC hebt dan maakt de streamer toch niet uit?
Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

Lars_Portman

#23
Edit
Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Kingpin

#24
Quote from: Lars_Portman on August 22, 2011, 11:26:04
Met Rotel ga deze verschillen ook niet horen dat kan niet kwalijk nemen.  ;D
Tja .. m'n "Dac" koste 'maar' €3500,- .... dus ik begrijp je niet helemaal denk ik, alsof de RSP-1098 in een B-Segment speelt  ;)
Je moet je eens verdiepen welke DAC's er gebruik wordt gemaakt en of er een goede buffer en De-jitter inzit.

Anyway, denk niet dat we op dit vlak op de juiste golflengte zitten, suc6 met je zoektocht.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack