oproep voor een luister vergelijk Sony ta-fe 370 verus marantz ref serie

Started by viceadmiraal61, August 20, 2011, 10:17:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AbZ

Quote from: chansig on August 21, 2011, 16:26:52
Ach het hoeft ook niet helemaal super dubbel blind te zijn. Maar ik zou wel graag willen lezen wat men nu exact van plan is.
Mee eens.  Vergelijking hoeft niet professioneel te zijn, maar doe dan niet alsof je dat waar wil/kan maken.

Koen K

Quote from: AbZ on August 21, 2011, 16:22:24
Voldoet nog niet aan definitie van dubbelblind.

Klopt, maar wel blind... Dus mits direct contact tussen testdeelnemers en "operators" uitgesloten is kom je volgens mij best een eind. Wetenschappelijk zal het niet zo gauw worden. Empirie is nu eenmaal geen vakgebied dat je er even als (onderdeel van een) hobby bij kunt hebben.

Quote from: AbZ on August 21, 2011, 16:37:04
Mee eens.  Vergelijking hoeft niet professioneel te zijn, maar doe dan niet alsof je dat waar wil/kan maken.

Nou ja, dat is dus een beetje de truuk. Hoewel het niet helemaal professioneel kan is het volgens mij wel degelijk mogelijk om door middel van een enigszins doordachte blinde test wat licht op het onderwerp te schijnen. De ervaring leert namelijk dat zelfs een vlotjes en met normale middelen opgezette blinde test veel "verschillen" als sneeuw voor de zon doet verdwijnen.

AbZ

Quote from: Koen K on August 21, 2011, 16:47:04
Klopt, maar wel blind... Dus mits direct contact tussen testdeelnemers en "operators" uitgesloten is kom je volgens mij best een eind. Wetenschappelijk zal het niet zo gauw worden. Empirie is nu eenmaal geen vakgebied dat je er even als (onderdeel van een) hobby bij kunt hebben.

Nou ja, dat is dus een beetje de truuk. Hoewel het niet helemaal professioneel kan is het volgens mij wel degelijk mogelijk om door middel van een enigszins doordachte blinde test wat licht op het onderwerp te schijnen. De ervaring leert namelijk dat zelfs een vlotjes en met normale middelen opgezette blinde test veel "verschillen" als sneeuw voor de zon doet verdwijnen.
Ok, daar kan ik prima in meegaan.
Ondertussen blijft onduidelijk of de opzet van Fritz idd 'enigzins' blind bedoeld is.
Ik vermoed van niet, omdat een eenvoudige en fatsoenlijke oplossing met switch kennelijk wordt vermeden.

Koen K

Zo'n switch past niet in de logica van kabeljongens en -meisjes  ;)

SB MARANTZ

Een voorversterker die barst van de switches kennelijk wel.  :D
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

AbZ

Quote from: Koen K on August 21, 2011, 17:26:50
Zo'n switch past niet in de logica van kabeljongens en -meisjes  ;)
Ik heb Fritz nog niet specifiek in verband met de switch over de kabels gehoord.  Dat was Pjotr. 
Zijn de draadjes binnen de Blumenhofer en de Marantz trouwens ook van den Juwelier?
Hoe dan ook, de logica is hier simpel: 

Als het volgens de heren aan de switch kan liggen, dan zouden ze meteen al onderkennen,
dat het verschil tussen de Marantz en de Sony wel bijzonder weinig robuust is.
Dit zou ik nogal verbazend vinden.

Overigens valt volgens hun eigen methode (kabels omprikken) makkelijk te checken,
of zij daadwerkelijk horen dat er een switch tussen zit.

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Audiofiel

Quote from: Koen K on August 21, 2011, 16:08:18
Als de uitgangsniveaus gelijk gemaakt worden binnen 0.3 dB of iets dergelijks (en het luisterpaneel niet kan weten welk apparaat er aangesloten is) zou daar niet zoveel mis mee moeten zijn.

Waar komt dat in vredesnaam vandaan? Ik hoor Jacco Dekkers hier ook altijd roepen dat mensen verschil zouden horen in 0,5 of 0,3 dB verschil in geluidssterkte. Ik heb hem toen gevraagd of hij zelf wilde deelnemen aan een dubbelblind test om dat aan te tonen. Vervolgens bleef het stil... ::)


Een aantal techneuten gooit alle (geconstateerde of gehoorde) verschillen steeds maar op een verschil in signaalniveau. Zij doen dat echter zonder dat eerst getest te hebben. Een wetenschappelijke methode is dat dus niet. Dan moet je eerst testen of deze aanname wel klopt. Ik ben benieuwd naar de eerste persoon die 0,3dB verschil in geluidssterkte waar kan nemen als er geschakeld wordt tussen twee identieke bronnen (met dus wel 0,3dB verschil) als er een seconde of drie stilte tussen het schakelen zit (dus schakelen A, nulstand, schakelen B, nulstand, etc.).


Wordt deze 0,3dB aanname gefalsificeerd doordat niemand gevonden kan worden die dat kan horen, dan is dit verschil dus ook niet meer als argument te gebruiken om verschillen in de geluidswaarneming aan te tonen. :yin-yang:


En nu gaat Audiofiel even lekker luisteren bij collega Audioloog.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

AbZ

Met een gelijk niveau sluit je gewoon wat factoren uit, maar het is geen enkel probleem om verschillende niveaus in een test te betrekken.  (Dan krijg je bijvoorbeeld een matrix van versterkers maal niveaus.)  De oren van dekkersj zijn hier niet relevant.  Veel plezier bij Audioloog.

chansig

Misschien moet het eerst testen met en zonder getest worden. Maar kwaad kan het toch niet als je de uitgangniveaus gelijk maakt ?

Maar goed laten we eerst even afwachten wat de bedoeling gaat worden en hoe het vergelijk vorm gegeven gaat worden.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

viceadmiraal61

Een heel klein vraagje aan: ABZ.Koen.K.SB.Marantz.....toen jullie een nieuwe versterker kochten,hadden jullie er toen ook twee tot drie staan,waar mee je
direckt kon switchen?.of hadden jullie zo als dat meestal gaat een versterker op proef.of kreeg je een switcher leven gevoel mee...
Ik ben nu zo benieuwd hoe jullie een keuze hebben gemaakt.(op basis van??)

AbZ

Quote from: viceadmiraal61 on August 21, 2011, 19:18:43
Een heel klein vraagje aan: ABZ.Koen.K.SB.Marantz.....toen jullie een nieuwe versterker kochten,hadden jullie er toen ook twee tot drie staan,waar mee je
direckt kon switchen?.of hadden jullie zo als dat meestal gaat een versterker op proef.of kreeg je een switcher leven gevoel mee...
Ik ben nu zo benieuwd hoe jullie een keuze hebben gemaakt.(op basis van??)
Ik heb inderdaad een aantal versterkers en switches in huis en maak daar soms wel eens gebruik van.
Ik weet niet waarom je dat vraagt.  De vraag is niet hoe ik test, maar hoe jij dat met ons wil doen.

Koen K

Quote from: viceadmiraal61 on August 21, 2011, 19:18:43
Een heel klein vraagje aan: ABZ.Koen.K.SB.Marantz.....toen jullie een nieuwe versterker kochten,hadden jullie er toen ook twee tot drie staan,waar mee je
direckt kon switchen?.of hadden jullie zo als dat meestal gaat een versterker op proef.of kreeg je een switcher leven gevoel mee...
Ik ben nu zo benieuwd hoe jullie een keuze hebben gemaakt.(op basis van??)

Nee hoor... Ik sluit de boel altijd gewoon aan en luister er dan lekker naar. Ik pretendeer dan ook niet verschillen te horen / hard te kunnen maken. Dat ik ze beleef c.q. ondervind dat ze er zijn is wat anders.

SB MARANTZ

Nou, dat kwam zo:

Toen ik, het zal medio 50-er jaren geweest zijn, op de koffie was bij onze aller Saul vroeg ik hem of ik eens een 8b mocht lenen.
Deze heeft daarna het pand nooit meer verlaten.

Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

AbZ

Ok, dit is ook allemaal hardstikke leuk (en ik vertoon zelf ook irrationeel gedrag inzake audio,
mocht dat nog niet duidelijk zijn) maar er staan nog een aantal steekhoudende vragen open...

johnhifi

Nou, 53 pagina's hififorum later; een welverdiende ban voor de heer de With mag ik wel zeggen. Gaat hier lekker verder zie ik. Benieuwd wanneer de ALDISONY weer ter sprake komt. Werkelijk schandalig, zo een benadering. Bah.  
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

AbZ

Quote from: johnhifi on August 21, 2011, 22:06:09
Nou, 53 pagina's hififorum later; een welverdiende ban voor de heer de With mag ik wel zeggen. Gaat hier lekker verder zie ik. Benieuwd wanneer de ALDISONY weer ter sprake komt. Werkelijk schandalig, zo een benadering. Bah. 
Nee, we houden het hier netjes & on topic:  hoe wordt de test opgezet en waarom?  No BS.

johnhifi

Quote from: AbZ on August 21, 2011, 22:15:48
Nee, we houden het hier netjes & on topic:  hoe wordt de test opgezet en waarom?  No BS.

Zal mij benieuwen...  ::)
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

AbZ

Quote from: johnhifi on August 21, 2011, 22:16:43
Zal mij benieuwen...  ::)
Optimistisch blijven over de medemens  :smile:  (ondanks de mindere momenten  :-\ )

Laten we proberen het aantal off-topic reacties (zoals deze) onder de 50% te houden.

hifiman

Quote from: johnhifi on August 21, 2011, 22:06:09
Nou, 53 pagina's hififorum later; een welverdiende ban voor de heer de With mag ik wel zeggen. Gaat hier lekker verder zie ik. Benieuwd wanneer de ALDISONY weer ter sprake komt. Werkelijk schandalig, zo een benadering. Bah.  
Wat is er mis met de Aldi?

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

AbZ

Quote from: Audiofiel on August 22, 2011, 01:41:48
Hier ook een tevreden Aldi en Lidl shopper.  ;D
Ik dacht al, waar haal je al die Classé spullen toch vandaan?

Quote from: Audioloog on August 22, 2011, 01:07:23
Wat is er mis met de Aldi?
Fritz vindt een Sony van de Aldi minder sjiek dan een Marantz van de C1000 of zo.  Dit was ongeveer zijn bijdrage op het hififorum.  Hij moet nog even nadenken om een meer professionele reactie te geven.

John Wx

Quote from: AbZ on August 22, 2011, 02:06:45
Ik dacht al, waar haal je al die Classé spullen toch vandaan?
Fritz vindt een Sony van de Aldi minder sjiek dan een Marantz van de C1000 of zo.  Dit was ongeveer zijn bijdrage op het hififorum.  Hij moet nog even nadenken om een meer professionele reactie te geven.

Deel jij die mening niet dan ?

Ik vind een Marantz voor-eind sjieker dan een plastieke Sony van 200 euro

Alleen zou ik het er voor over hebben antwoord is nee maar ik zou ook geen Sony kopen van 200 voor als versterker in mijn set en dat heeft te maken met vooroordelen wat bijna iedereen wel heeft met bepaalde dingen

Als ik 200 euro zou uitgeven aan een SONY koop ik liever een SONY ES 2de hands

Ik snap dan ook niet dat er niet meer mensen hun oude versterker te koop aanbieden die een nieuwe SONY van 200 euro hebben gekocht

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

viceadmiraal61

Oh..hier ook een zeer tevreden aldi fan..hoewel,eigelijk de lidl.Ik heb alleen vraag tekens gezet bij een test van twee versterkers.
1 een low budget Sony van 199,- versus een ref class, Marantz buizen versterker. Kan je een buizen versterker vergelijken met een transistor versterker.
Ik denk van niet...Door een schakel kast brachten het test team de twee bij elkaar,En toen was er geen verschil te horen ???Nu blijft het toch voormij
heel vreemd dat een alom zeer hoog aanschreven ref 8b het aflegd tegen een Sony Low-End. Daarnaast heb ik foto,s gezien van de test opstelling..
luidsprekers pal tegen het raam,groot lcd scherm er tussen.versterkers verspreid op de grond ,onduidelijk bekabeling ect ect..
Nu wilde wij dezelfde test doen,maar dan ,met de luidsprekers goed op gesteld.en vooral de overige spullen.
Door hier over 55 pagina,s te ouwe..h.Zij wilde wel mee werken maar met de schakelkast,en wij wilde die kast niet.
Om door deze stelling door tekomen heb ik wel het een en ander getoets...tot dat het grote opperhoofd mijn heeft verbannen naar het eiland Elba.
A.S. donderdag gaan wij bij de audio ver midden Nederland,deze test uitvoeren,volgens de alom toegepaste methode: goede opstelling van LS en de rest.
Een luisterteam ongeveer 35 man...helaas geen vrouw(en)..Er volgt een you tube video met goed geluid...en dan mijne heren,ik zou zeggen ,ga dan
los op de reactie pagina,Graag wel een goede hoofdtelefoon/of computer set speakers gebruiken..
En dat is nu mijn allerlaatste post ,tot opluchting van vele...Denk ik maar.