300B SET Wie heeft er ooit een gebouwd?

Started by Arno P, August 18, 2011, 19:38:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Quote from: paarslicht on November 12, 2011, 19:55:27
Als je hiermee bedoeld dat je ingang-gevoeligheid laag is dan dan kan ik je volgen, voor de rest maakt het voor een interstage niets uit wat de versterkingsfaktor is.


Wel voor het hele ontwerp...totaal gain moet voldoende zijn voor volledige uitsturing met 1V aan de ingang...en dat met slechts 2 buizen (triode) in de signaalweg ...en een interstage van 1:1

Arno P


Arno P

Quote from: phy on November 13, 2011, 00:31:11

En inderdaad esl kan ook heel mooi zijn daar is niets mis mee  :)


Maar een full range esl gaat niet vliegen op een 8W 300B  ;)

paarslicht

Quote from: Arno P on November 13, 2011, 00:46:50
Wel voor het hele ontwerp...totaal gain moet voldoende zijn voor volledige uitsturing met 1V aan de ingang...en dat met slechts 2 buizen (triode) in de signaalweg ...en een interstage van 1:1

Je legt je zelf wel wat beperkingen op denk ik.
Een E810F dan (in triode ยต=50)

paarslicht

Quote from: Arno P on November 13, 2011, 00:49:24
Maar een full range esl gaat niet vliegen op een 8W 300B  ;)

Echt wel: Stax

Arno P


Arno P


Arno P

Nu wat diepgaande trafokennis nodig.

Na wat leeswerk neigde ik voor de uitgangstrafo naar de 6.4kg M6 Sowter http://www.sowter.co.uk/specs/sa08.htm

Maar als ik naar de blikkwaliteit kijk van de Lundahls http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1620_3_7_9202.pdf dan zou dit de keuze kunnen zijn ook al heb ik hier "slechts" 2,5kg.

Het zal niet zo zijn dat het "mindere" EI concept van de sowter 4kg ijzercompensatie nodig zal hebben....toch?

En dan...max vermogen bij 10..20Hz is ook niet altijd overal 1:1 uit te halen zie ik zo even

(Voor ruimte zouden de sowters mooi bovenop het chassis passen en de rest van de electronica in het chassis. De Lundahls zijn nogal lelijk/te technisch om bovenop het chassis te zetten, en hun afdekkappen zijn nog erger....maar dat zou bijzaak moeten zijn)

Ideeen?

paarslicht

Quote from: Arno P on November 19, 2011, 09:13:33
Nu wat diepgaande trafokennis nodig.

Na wat leeswerk neigde ik voor de uitgangstrafo naar de 6.4kg M6 Sowter http://www.sowter.co.uk/specs/sa08.htm

Maar als ik naar de blikkwaliteit kijk van de Lundahls http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1620_3_7_9202.pdf dan zou dit de keuze kunnen zijn ook al heb ik hier "slechts" 2,5kg.

Het zal niet zo zijn dat het "mindere" EI concept van de sowter 4kg ijzercompensatie nodig zal hebben....toch?

En dan...max vermogen bij 10..20Hz is ook niet altijd overal 1:1 uit te halen zie ik zo even

(Voor ruimte zouden de sowters mooi bovenop het chassis passen en de rest van de electronica in het chassis. De Lundahls zijn nogal lelijk/te technisch om bovenop het chassis te zetten, en hun afdekkappen zijn nog erger....maar dat zou bijzaak moeten zijn)

Ideeen?

Sowter zegt M6 blik te gebruiken maar waar vind ik nu wat Lundahl gebruikt? Ik kan het niet vinden in jou link.

Bij EI is het minder aantrekkelijk om beter dan M6 te kiezen, immers de magnetische voorkeurrichting is daar niet optimaal.
Voor C kernen of ringkernen ligt dat geheel anders, je kan daar gaan tot de groep M0

phy

Quote from: Arno P on November 19, 2011, 09:13:33

En dan...max vermogen bij 10..20Hz is ook niet altijd overal 1:1 uit te halen zie ik zo even

;D ;D ;D Beste Arno je gaat een versterker bouwen voor Lowthers

paarslicht

Quote from: phy on November 21, 2011, 21:45:04
;D ;D ;D Beste Arno je gaat een versterker bouwen voor Lowthers

Klopt is natuurlijk ook zo...... water bij de wijn dus.

Arno P

Quote from: paarslicht on November 21, 2011, 22:32:11
Klopt is natuurlijk ook zo...... water bij de wijn dus.

Ik benader het toch wat anders....gewoon minder wijn drinken met een hogere kwaliteit. Als je in de hele keten overal water erbij gooit drink je uiteindelijk water. Ik was dus op zoek naar trafo-kennis en ervaringen....iemand?

phy

Ik heb (veel) ervaring met Lowthers en met buizenversterkers
en met een Lowther wil je zelfs geen breedbandige trafo.
Die benadering van jou heb ik ook gehad  ;) 

Arno P

Quote from: phy on November 23, 2011, 07:41:46
Ik heb (veel) ervaring met Lowthers en met buizenversterkers
en met een Lowther wil je zelfs geen breedbandige trafo.
Die benadering van jou heb ik ook gehad  ;) 


Ik denk wel dat je lowthers binnen het gebruikte luidsprekerconcept moet plaatsen en dat het te eenvoudig zou zijn om in het algemeen lowthers als units te bedienen met versterkers die iets van de units gaan "compenseren".
Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat als je een lowther enkel in een plankje schroeft dat je behoefte krijgt aan een versterker die het hoog plat legt.....maar in feite zou je de bron moeten aanpakken door de lowther in een design te stoppen waarbij voldoende laag ervoor zorgt dat het in balans is met het hoog en dus makkelijk een "normale" versterker kunt gebruiken.

Terugkomend op de genoemde trafo's ....heb je die ook ooit eens geprobeerd?

phy

Arno
De Lowther wil je de onderste octaaf besparen daar komt alleen maar narigheid van en hij kan het toch niet weergeven ook niet met hoorn ondersteuning
en als je de onderste niet weergeeft moet je de bovenste ook weglaten  om in balans te blijven die kan de Lowther tenslotte ook niet weergeven
ik heb de volgende trafo's geprobeerd op verschillende Lowthers en AER in verschillende hoorns back loaded en front hoorns
Tribute amorf en gewoon  45 buis 2a3 px25 en 300b
AE amorf gewoon EI en C kern  45  2a3 en 300b
Hashimoto H20 3,5U 300b
Tango...  2a3 en 300b
Tamura... 300b
Unitran 45 en 2a3
Amroh  u72 45 en 2a3
Partridge... 300b
Magnequest FS-030
Ik heb nog meer ugt's gebruikt maar niet in combinatie met Lowthers
Helaas niet de transformatoren die jij wil gebruiken


paarslicht

Quote from: phy on November 23, 2011, 17:48:40
Arno
De Lowther wil je de onderste octaaf besparen daar komt alleen maar narigheid van en hij kan het toch niet weergeven ook niet met hoorn ondersteuning
en als je de onderste niet weergeeft moet je de bovenste ook weglaten  om in balans te blijven die kan de Lowther tenslotte ook niet weergeven
ik heb de volgende trafo's geprobeerd op verschillende Lowthers en AER in verschillende hoorns back loaded en front hoorns
Tribute amorf en gewoon  45 buis 2a3 px25 en 300b
AE amorf gewoon EI en C kern  45  2a3 en 300b
Hashimoto H20 3,5U 300b
Tango...  2a3 en 300b
Tamura... 300b
Unitran 45 en 2a3
Amroh  u72 45 en 2a3
Partridge... 300b
Magnequest FS-030
Ik heb nog meer ugt's gebruikt maar niet in combinatie met Lowthers
Helaas niet de transformatoren die jij wil gebruiken



Ik zou voor de "beste" trafo gaan en m.b.v. filters de frequentieband beperken. Als je nu ooit flauw van je hoorns wordt dan hou je tenminste een goede trafo over.

Arno P

PHY/Paarslicht. Thx voor de inzichten.
Ik kan mee gaan in het deels beperken van het laag...maar dan alleen als het ten goede komt aan mid/hoog (doordat de trafo kern kleiner is en het wikkelen wellicht efficienter/compacter kan gebeuren).
Zo breedbandig als mogelijk heeft mijn voorkeur ook al was het om extra fasedraaiing dat voor/bij het kantelpunt plaats zal vinden weg te houden van het gebruikte stuk van de frequentieband.

Het zal ook zo zijn dat als de versterkerketen/design intern een aantal dB in laag/hoog af valt dat er hiervoor wel de ruimte is...

Zit overigens nu weer een lekker plaatje te luisteren op de hoorns Marie Boine Band....wat klinkt het toch heerlijk (ook al met het simpele EL84 PP bakje er aan  ;) )

valve

Beste Arno

Mijn reaktie is wat laat,maar als je een mooie 300bse wilt horen op lowthers in een hedlund hoorn dan zou je even een pm kunnen sturen.
Voor zelfbouw van dit systeem kunnen wij je een heel eind op weg helpen.
mvg
Vincent