300B SET Wie heeft er ooit een gebouwd?

Started by Arno P, August 18, 2011, 19:38:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan Deckers

Quote from: paarslicht on August 22, 2011, 15:37:56

Voor TOP SE uitgangs trafo's kun je terecht bij Tribute, Tamura en Tango. ( 3x T, toevallig) Voor goedkoper en net goed genoeg kun je bij AE terecht.

De 3 T (of de 3 J's we weten wat er mee gebeurd is afgelopen songfestival), gewoon naar je budget kijken. Moet overigens zeggen dat de laatste AE-trafo's erg goed zijn (Om te zeggen dat ze "net goed genoeg zijn" vind ik ze te kort doen. Gewoon erg goed spul, samen met Tribute, van NL-makelij (in deze politieke dagen schijnbaar erg in trek ;)

Arno P

Quote from: phy on August 22, 2011, 18:33:25
Nee ze hebben volgens mij geen betere specs daarom zijn ze zo geschikt voor lowthers
ze meten ook niet beter maar ze klinken wel beter.
Ga niet op specs of metingen af als je met units draait die niet eens aan de hifi norm voldoen
maar dat maakt allemaal niets uit het kan beter klinken dan menig hi end hifi setje.  


Hm, ok. Zijn er ergens (dubbel) blind tests waar PIO's in mee deden?

Arno P

Quote from: Jan Deckers on August 22, 2011, 20:39:41
De 3 T (of de 3 J's we weten wat er mee gebeurd is afgelopen songfestival), gewoon naar je budget kijken. Moet overigens zeggen dat de laatste AE-trafo's erg goed zijn (Om te zeggen dat ze "net goed genoeg zijn" vind ik ze te kort doen. Gewoon erg goed spul, samen met Tribute, van NL-makelij (in deze politieke dagen schijnbaar erg in trek ;)

De Sowters SA08 zitten al diep in mijn onderbewustzijn  :D ;)

Arno P

Quote from: paarslicht on August 22, 2011, 19:14:14
Bekijk eens deze site: http://greygum.net/sbench/sbench102/caps.html

De tester merkt op: The paper in oil is extremely clean, best of the group. That may be one reason why some people prefer the sound of the paper capacitors. Although not recorded, oil capacitors in general appear to be very linear. These caps also appear to have relatively stable characteristics with change in frequency. Here's the original set of oil/paper along side the same capacitor but with the frequency changed to 100 Hz.

Het meten hier is niet echt overtuigend. Een echte XLR meetbrug zou wetenschappelijker zijn

paarslicht

Quote from: Arno P on August 22, 2011, 21:11:56
De Sowters SA08 zitten al diep in mijn onderbewustzijn  :D ;)

Een hele goede keuze denk ik maar helaas geen c-kern.

@ deckers
Probleem bij AE is dat hun "standaard" trafo's te klein berekend zijn om echt top te noemen en ze wikkelen van 4Ω naar 8Ω gewoon door  waardoor een duidelijk performance verlies te zien is op 4Ω. De EI trafo's van AE die ik heb nagemeten hebben ook nog eens een een vrij grote verlies faktor (0,4 dB) wat ze gelijk tot de middenmoot bombardeert. Goedkoop zijn ze dan weer wel :)
Als je precies aangeeft hoe je je trafo wilt hebben kun je bij AE beter krijgen maar ik ken maar zeeeeer weinig mensen die weten WAT ze dan moeten vragen.

paarslicht

Quote from: Arno P on August 22, 2011, 21:16:15
Het meten hier is niet echt overtuigend. Een echte XLR meetbrug zou wetenschappelijker zijn

Hoe wil je daar hysteresis mee aantonen?

Arno P

Quote from: paarslicht on August 22, 2011, 21:25:45
Hoe wil je daar hysteresis mee aantonen?

Zou het geen gevolg moeten zijn van de andere te meten parameters?
Meetwaardevergelijkingen worden volgens mij idd niet het medium om pio als winnaar te gaan aanduiden

phy


Arno P

Quote from: phy on August 22, 2011, 21:34:17
Wanneer ga je iets bouwen Arno?

Nog even voorwerk hoor....nog volop bezig met de hoorn af te lakken  ;)

paarslicht

Quote from: Arno P on August 22, 2011, 21:29:58
Zou het geen gevolg moeten zijn van de andere te meten parameters?
Meetwaardevergelijkingen worden volgens mij idd niet het medium om pio als winnaar te gaan aanduiden

Heel verstandig  ;)

Arno P


phy


Arno P


paarslicht

Quote from: Arno P on August 22, 2011, 22:02:21
Bij de AE test komen de russen met de pio niet zover maar de AN scoort overduidelijk

Zo als eerder hier opgemerkt: kies wat past bij je Lowters.

btw de "oude" Audionote was een klassieke olie condensator met (helaas) een bio-olie (degenereerd). De latere AN gebruikt een mylar (polyester) tussenlaag.
Nu heeft mylar niet de beste reputatie in audioland..... maar nogmaals, als je het mooi vindt moet je hem kopen.

Gydotron

Erg mooie trafo's vind je ook hier: http://monolithmagnetics.com/

Je kan mailen in het Nederlands, het is een Belgische firma.

Vriendelijke groet,

Guido

Jan Deckers

Lijken me ook erg OK die mooie trafo's, Guido, al geprobeerd in een 300B versterker?

gr
Jan

Arno P

Quote from: Gydotron on August 23, 2011, 08:51:33
Erg mooie trafo's vind je ook hier: http://monolithmagnetics.com/

Je kan mailen in het Nederlands, het is een Belgische firma.

Vriendelijke groet,

Guido

THX voor die link! Mooie trafo's en volledige specs...keurig!
Uitgangstrafo's zijn top, voeding/filament lijkt mij enigszins beperkt...bijv. middenaftakking HV had ook gemogen (2x400V oid)...niet?...optie tot inbegrepen gloeistroomwinding hoort kennelijk niet bij hun filosofie...kan ik wel waarderen

paarslicht

Quote from: Arno P on August 23, 2011, 10:49:10
THX voor die link! Mooie trafo's en volledige specs...keurig!
Uitgangstrafo's zijn top, voeding/filament lijkt mij enigszins beperkt...bijv. middenaftakking HV had ook gemogen (2x400V oid)...niet?...optie tot inbegrepen gloeistroomwinding hoort kennelijk niet bij hun filosofie...kan ik wel waarderen

Ze hebben een aparte gloeistroom trafo maar daar is wat geks me aan de hand. Reken maar eens uit welk vermogen ze opgeven, daar zitten fouten in....
Bovendien gebruiken ze een SU60A kern waarvan fabrikanten van c-kernen op geven 75,4Watt (bron: http://www.waasner.de/start.htm )

Gydotron

Bij Monolith Magnetics kunnen ze alles op maat maken. Dus voedingstrafo's op specificatie is geen probleem.
Ik heb héél goede ervaringen met hun trafo's. Straks ga ik een SE versterker bouwen met een GM 70. Ward heeft zelf een SE versterker met een TB3/1000. Levert een 160 watt in 8 Ohm met 1 buis!
Maar veel belangrijker is dat ik zijn versterker één van de mooiste is die ik ooit heb beluisterd.

Guido Tent maakt ook gebruik van de MM trafo's, nml in zijn hybride versterker.

Mvg  Guido

Paarslicht: Neem zelf contact op met Ward en stel hem zelf die vraag.

paarslicht

Quote from: Gydotron on August 23, 2011, 13:30:02
Bij Monolith Magnetics kunnen ze alles op maat maken. Dus voedingstrafo's op specificatie is geen probleem.
Ik heb héél goede ervaringen met hun trafo's. Straks ga ik een SE versterker bouwen met een GM 70. Ward heeft zelf een SE versterker met een TB3/1000. Levert een 160 watt in 8 Ohm met 1 buis!
Maar veel belangrijker is dat ik zijn versterker één van de mooiste is die ik ooit heb beluisterd.

Guido Tent maakt ook gebruik van de MM trafo's, nml in zijn hybride versterker.

Mvg  Guido

Paarslicht: Neem zelf contact op met Ward en stel hem zelf die vraag.


Guido, wat moet ik hem dan vragen? Waarom hij buiten de standaard veiligheidsmarges gaat van een c-kern?
Ik ben eerder geneigd om iets anders te kopen en deze trafo links te laten liggen.
Ward maakt overigens prima uitgangstrafo's (die S serie dan), dat moet gezegd worden en ik had ze beter gelijk in mijn rijtje van de 3T's kunnen opnemen want dat verdient die wel.

Ik heb overigens ook een aantal gm70 buizen thuis en wie weet..... Maar eerst de sv572-10 want die vind ik nog mooier.

p.s wat versta jij onder MM trafo's? Of bedoel je de M-blik pakketen?



Gydotron

En ik vind dat je eerst informeert bij de fabrikant en als die geen sluitend antwoord kan geven dan mag je gerust kritiek hebben.

MM staat voor Monolith Magnetics.

Een mens maakt keuzes, ik heb destijds heel wat met 300B buizen gewerkt en in mijn systeem (!!) gaf dat toch niet de grote voldoening. Ik vind zelf een 2A3 mooier. Maar dat is persoonlijk!
De meeste voldoening gaf mij een SE versterker met United Electronics VT-4 buis. Die speelde erg mooi. Maar.....soms toch net wat te weinig vermogen.
De GM 70 levert wat meer vermogen en ik ga die in Class A2 zetten.

Verder vind ik het gewoon leuk om nog eens iets te bouwen. Maar, en dit is geen kritiek, ik heb geen exposure nodig.
Maar dat wil niet zeggen dat ik het nog steeds fijn vind om af en toe eens naar wat projecten te kijken.
Wat Arno P doet is eens een ander pad bewandelen, leuk om te volgen!

Grtn  Guido

paarslicht

Quote from: Gydotron on August 23, 2011, 15:17:17
En ik vind dat je eerst informeert bij de fabrikant en als die geen sluitend antwoord kan geven dan mag je gerust kritiek hebben.

MM staat voor Monolith Magnetics.

Een mens maakt keuzes, ik heb destijds heel wat met 300B buizen gewerkt en in mijn systeem (!!) gaf dat toch niet de grote voldoening. Ik vind zelf een 2A3 mooier. Maar dat is persoonlijk!
De meeste voldoening gaf mij een SE versterker met United Electronics VT-4 buis. Die speelde erg mooi. Maar.....soms toch net wat te weinig vermogen.
De GM 70 levert wat meer vermogen en ik ga die in Class A2 zetten.

Verder vind ik het gewoon leuk om nog eens iets te bouwen. Maar, en dit is geen kritiek, ik heb geen exposure nodig.
Maar dat wil niet zeggen dat ik het nog steeds fijn vind om af en toe eens naar wat projecten te kijken.
Wat Arno P doet is eens een ander pad bewandelen, leuk om te volgen!

Grtn  Guido

Met zo'n opmerking ben ik het geheel oneens.
Het zal je maar overkomen dat je er een ongeluk mee krijgt.......

Gydotron

@Paarslicht:Ach ja, dat is jou mening als jij denkt de wijsheid in pacht te hebben is dat prima voor mij.


Sorry Arno P, het was niet mijn bedoeling om jou topic te vervuilen! Ik wilde enkel maar aangeven dat de er meerdere mooie uitgangstrafo's te verkrijgen zijn. Ik denk dat jou hoorn systeem erg mooi kan zijn met een 300B!


Groeten Guido

Arno P

Quote from: Gydotron on August 23, 2011, 18:07:14
@Paarslicht:Ach ja, dat is jou mening als jij denkt de wijsheid in pacht te hebben is dat prima voor mij.


Sorry Arno P, het was niet mijn bedoeling om jou topic te vervuilen! Ik wilde enkel maar aangeven dat de er meerdere mooie uitgangstrafo's te verkrijgen zijn. Ik denk dat jou hoorn systeem erg mooi kan zijn met een 300B!


Groeten Guido


No Problemo  ;)

paarslicht

Quote from: Gydotron on August 23, 2011, 18:07:14
@Paarslicht:Ach ja, dat is jou mening als jij denkt de wijsheid in pacht te hebben is dat prima voor mij.


Sorry Arno P, het was niet mijn bedoeling om jou topic te vervuilen! Ik wilde enkel maar aangeven dat de er meerdere mooie uitgangstrafo's te verkrijgen zijn. Ik denk dat jou hoorn systeem erg mooi kan zijn met een 300B!


Groeten Guido


Het heeft weinig met wijsheid etc.  te maken Guido, slechts met betrouwbaarheid.