Projector lift - verlaagd plafond afwerking

Started by Robert T, August 17, 2011, 13:36:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robert T

Zoals velen ben ik ook aan het kijken naar het vergroten van het bioscoop gevoel... nu even over het onderwerp beamers en met name de afwerking daarvan. Ik heb in meerdere topics wat ideeen en merken gezien van liften voor de projector. In het kort: ik vraag me af wat de minimale "inbouwdiepte" is van een projector.

De reden dat ik dit vraag is dat ik enkele maanden geleden een verlaagd plafond heb gemonteerd en laten stucen en spuiten. Ik heb tussen het originele plafond en de bovenkant van de gipsplaat 98mm ruimte. Natuurlijk is dit niet genoeg om een beamer in te bouwen maar ik ben op zoek naar liften die de benodigde diepte minimalizeren.

De beamers zijn gemiddeld zo'n 10-15cm hoog...maar wat komt hier nog bovenop aan ruimte die nodig is bij inbouw? Ik heb in een topic van papaleo een custom design gezien maar die bekisting was volgens mij al 36cm hoog en zou ik mijn geval ~25cm onder het plafond uitsteken... en dus niet erg mooi.

Ik ben met name bezig met de afwerking, dat is het meest lastige en ik vermoed dat hier een heleboel ervaring aanwezig is.

Alvast bedankt!


Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

djjr

Ik heb een projectorlift in mijn plafond. De ruimte die ik heb in het plafond kan ik wel even voor je opmeten. Uit mn hoofd een balklaag van 170mm met daar onder een regelwerk van 18mm en daar onder een gipsplaat van 9mm. Totaal dus bijna 20cm.

Ik heb de lift wat moeten verbouwen om hem passend te krijgen. Hij kan nu nog maar een 300mm naar beneden zakken ipv 600 maar dat is voldoende.
Ook heb ik de elektronica box naast de projectorlift boven het plafond gemonteerd waardoor de projector meer ruimte heeft.

Het is officieel een lift voor in een systeemplafond waarbij er 1 tegel van 600x600 naar beneden komt. Merk weet ik niet helaas.

Ik denk dat je met wat passen en meten en eventueel aanpassen van je lift minimaal toch wel een 20 - 25 cm ruimte nodig hebt.

Matthieu

Ik zit met hetzelfde.
Mijn plafond in mijn woonkamer is maar 2.45m hoog.
Nu wil ik mijn plafond zo'n 8cm verlagen, om de kabels erboven te verstoppen.
Ik wil een verlaagde rand van 60cm breed rondom hebben en die mag lager zijn, zo'n 20 a 25 cm.
Kan ik dan mooi spotjes inbouwen enzo.
Zo hoopte ik een lift weg te kunnen werken, zodat mijn projector uit het plafond komt en weer verdwijnt.

Nu blijkt 25cm al niet eens genoeg te zijn.
Ik heb bij projecta gekekn en die liften zijn minimaal 38cm hoog (en dan kan de lift 25cm zakken.

Is er geen minder diepe lift voor een Sony of Epson te krijgen?
20cm om te zakken is al genoeg

copran

Ik heb een tijd geleden een lift laten maken door en hobbyist, en deze paste toen in mijn verlaagd plafond van16 cm.
De lift komt zo'n 25cm omlaag.
Van de lift heb ik in mijn topic een filmpje geplaatst, coprans HT.(pag.5)
Marantz SR7002, KEF Q5, Q3
Infinity Kappa II , Velodyne CHT-8R
Philips 963 SA , Sanyo PLV Z4000
Logitech Harmony ONE , Dune HD Smart D1
Panasonic TH-46PZ85,Panasonic BD 65
Sonos gebruiker.

J.A.F._Doorhof

We hebben er verschillende in het assortiment, prijzen lopen uiteen maar kwaliteit is wel erg goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert T

Ah toch nog opeens wat reacties..!

Zit op het moment in een airport lounge met brakke internet connectie dus Copran, dat filmpje ga ik zeker even bekijken! zeker goed nieuws dat het kan.

Frank... zijn dit bepaalde merken die je verkoopt? Ik heb destijds een tijd zitten googlen maar echte "slanke" liften heb ik niet gevonden, een beetje hetzelfde waar Matthieu op uit komt...

Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben :)
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Je moet vaak het type projector opgeven en de ruimte boven het plafond..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Robert T

Ok bedankt, dat merk had ik idd ook al gezien ja, maar ook daar is diepte best een issue van wat ik me herinner van het zoeken destijds.. Ik wil echt (zoals waarschijnlijk vele anderen) de beamer zo veel mogelijk uit het zicht hebben, evenals het scherm.

Wanneer de storm van recensies voorbij is van de nieuwe projectoren zal ik wel eens komen aankloppen voor een mooie beamer en scherm (frank). Afhankelijk van de speakerkeuze (MA PL's of GX) kan dat best wel eens begin volgend jaar worden...... :crazy:

Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Matthieu

Als deze liften niet te duur zijn kan ik misschien zelfs mijn surroundspeakers uit mijn plafond laten zakken en weer verdwijnen.
Dat maakt mijn vrouw erg gelukkig. ;)
Ik vind er tot nu toe nog niet zoveel over terug, behalve de speaker oplossing, geen prijs trouwens.
Voor projectie moet ik nog even zoeken

planeet

Ik heb thuis audipac als projectorlift. Werkt uitstekend.
Als ik me goed herinner is een inbouwdiepte van 20cm echt wel het minimum (rekenign houden met afwerking etc.)

Matthieu

Bedoelen jullie Audipack?
Ik vind niks op Audipac.

xaryC

Mijn neef heeft voor mij zelf een lift in elkaar geknutseld. Mijn projector staat op een plank die naar beneden schuift via rails aangestuurd door een buismotor voor rolluiksystemen.
Ikzelf had het niet gekund, maar mocht je iemand vinden die zo handig is...

Heeft me een kleine 200 euro gekost (motor en aansturing via marmitek X10 module), en als je dat dan vergelijkt met die liften van 600-800 euro of misschien wel nog duurder was mijn keuze snel gemaakt :)

Ikzelf heb het wel niet kunnen inwerken in het plafond, we hebben als het ware een klein stuk verlaagd plafond gemaakt, waar ik ook 2 spotjes en 2 speakers in heb verwerkt...

In mijn topic vindt je enkele foto's terug... (laatste pagina)

Robert T

Update voor de mensen die het willen weten... ik heb inmiddels wat liftjes gevonden die een inbouwdiepte van 14 en 17.5 cm nodig hebben in het plafond..  dat is al beter dan 30+ centimeter in mijn geval..

Mocht je een adres willen hebben kan je altijd even PM'n. (zelf geen praktijkervaring mee nog)




Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3