Welke DAC voor streaming

Started by Peerless Monster, August 16, 2011, 20:44:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

garmtz

Ik heb overigens de Weiss Firewire --> AES/UBU gehoord op een Resolution Audio Cantata Music Center en dat klonk beduidend minder dan USB --> Cantata. Sterker nog, de Cantata is de mooiste USB DAC die ik ken, dCS spul niet meegerekend.

Peerless Monster

Quote from: aMUSEd on August 16, 2011, 23:53:27
Ik las:En dacht: die wil muziek van een pc/mac/nas af gaan spelen  ;)

Ik speel ook muziek op een mac af en heb gekozen voor een firewire-spdifconverter (zou ook usb mogen zijn hoor) icm een dac.
Het voordeel hierbij is dat je (bijna) elke dac kunt gebruiken.
Linn DS lijkt me ook een mooie oplossing want dan heb je niet eens een mac/pc nodig.

Zoals Garmt al aangeeft kan ik geen extra digitale bronnen op de LINNs aansluiten. EN dat wil ik wel. Ziggo kastje voo TV geluid en een CD-loopwerk dat wordt opgewaardeerd door een goede DAC.

Dus die MAC/NAS oplossing leek me wel mooi. Ik heb overigens een ouder PPCtje (Mac mini) aangeschaft om in ieder geval vol automatisch te rippen, als iemand zijn CD's meeneemt. Dat is ook handig om die bij je apparatuur te hebben. Deze kan alleen geen Pure music starten ivm requirements van het OS. (ten minste ik heb er nog geen hoger OS op gekregen dan 10.4.11, maar naar mijn idee zou 10.5.8 het max kunnen zijn van zo'n PPCtje...)

STel dat ik voor Linn zou kiezen dan zou ik niet voor de DS gaan, maar zou ik zo door sparen voor de Klimax...
Verder heb ik alles al, dus koop ook niet zo veel meer, dus dan kan het hard gaan ;).
Maar zo'n Klimax is nu nog ver van mijn bed show ;).

Dus vandaar een MAC/DAC oplossing...



Quote from: FDLARRY on August 17, 2011, 00:09:22
CYRUS  Stream XP

Niet mooi, wel in 1 keer klaar.

Streaming audio ontvanger met geïntegreerde hoogwaardige DAC, de perfecte basis voor elk streaming systeem. DLNA en UPnP geschikte netwerkaansluitingen voor zowel bedrade als draadloze (WiFi-) ontvangst, USB ingang voor aansluiting van USB portable opslagmedia en Apple iPod digitale USB aansluiting. Met de bijgeleverde tweeweg n-remote afstandsbediening met kleurenscherm kan eenvoudig door al uw muziekbestanden gebladerd worden. TuneIn Radio biedt eenvoudige toegang tot meer dan 30.000 internet radiostations, met uitgebreide zoekopties en preset mogelijkheden. Twee hoogwaardige Burr-Brown DAC's met 24-bit/192 kHz decodering bieden een ultieme weergavekwaliteit. Ondersteunt WAV, FLAC, AAC, MP3, WMA en AIFF bestandsformaten. In Brushed Black uitvoering.



Prachtig, alleen te duur als ik zie wat ik nog meer kan kopen...

Oh bijna vergeten: ik "rip" in AIFF, dus compatibiliteit is dan wel een must als je voor zo'n alles in 1 oplossing zou willen kiezen...
Quote from: Audiofiel on August 16, 2011, 23:54:44
Zeker, maar of hij beter klinkt dan een Classé DAC-1? :sly:


Als je een Mac Mini Server, een DAC-1 en een hele goede geluidskaart voor de Mac Mini koopt, dan ben je minder dan de helft van een nieuwe Esoteric D-07 kwijt... ::)

Ik zocht het te doen met maar 2 apparaten op mijn kastje Arjen.
Anders wordt het 2 much in mijn 3 laags finite...
En ik snap je verkoop praatje natuurlijk ook wel. Het zal ongetwijfeld een prachtige combi zijn, maar het oog wil ook wat... ;) Maar ik hou het wel in mijn achterhoofd als je de combi met de Acoustats model one verkoopt voor een goeie prijs ;)!

Oh by the way, maar dat had ik hier nog niet vermeld geloof ik en zal het nog even veranderen in mijn profiel. Ik heb 2 monoblokjes gekocht... Buizen wel te verstaan :)
Geen geromantisch geneuzel uiteraard, maar echt lekker muziekaal en 3D. Ik ga nog niet zeggen welke. Wel, dat ze nieuw 12 mille zijn ;D. De Plinius wordt gebruikt als pre, maar dat zal met de toekomst dan ook anders moeten... Dus een DAC met volume sturing in eerste instantie kan natuurlijk ook ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Raphie

#27
Quote from: Peerless Monster on August 16, 2011, 23:31:27
Ja ik zag hem geloof ik voor 600 euro voorbij komen...
Maar hij is erg lelijk...
Nee, was is de gewone DAC1, 2e hands en nog niet meer orgineel door modding ook nog.
de HDR is een TOTAAL ander apparaat.

JBL PRX Power!

Bas Akkerman

Leuk topic dit, volgmodus is inmiddels aangezet!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Quote from: Peerless Monster on August 17, 2011, 07:47:16
Oh by the way, maar dat had ik hier nog niet vermeld geloof ik en zal het nog even veranderen in mijn profiel. Ik heb 2 monoblokjes gekocht... Buizen wel te verstaan :)

Iets mooiers gevonden dan de Plinius...  ;D

Staaled

Er loopt op Linn forums een topic over de mogelijke komst van een DS pre.
Linn zelf laat nooit iets los, maar het zou binnen de productlijn een logische volgende stap zijn.
Akurate Kontrol/0 ,inmiddels vervangen door /1 ,heeft dac/decoder aan boord.
Het zou zomaar kunnen dat een DS pre dit ook heeft.
Nogmaals, niets officieel aangekondigd.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

WickedGame

Toch mis ik wel de Cambridge DACMagic, dat het niet genoemd is. Of is deze DAC nu alweer verouderd? of voorbij gestreefd?

Ben daar nog steeds erg tevreden over. Zeker gezien de prijs naar mijn mening een erg goede DAC.

DacMagic
D/A Converters: Dual Wolfson WM8740 24bit DACs
Digital filter: Texas Instruments TMS 320VC5501 DSP upsampling to 24bit 192kHz
Analogue filter: 2-Pole Dual Differential Bessel Double Virtual Earth Balanced
Frequentiebereik: 20Hz to 20kHz (±0.1dB) - steep filter disabled
THD @ 1Khz 0dBFs: <0,001% (24 bit)
THD @ 1kHz -10dBFs: <0.001%
THD @ 20kHz 0dBFs: <0.002%
Signaal/ruisverhouding: -112dBr
Total correlated jitter: <130pS
Crosstalk @ 1kHz: < -100dB
Crosstalk @ 20kHz: < -90dB
Output Impedance: <50ohms
Output level (unbalanced): 2.1V rms
Output level (balanced): 4.2V rms (2.1V per phase)
Digital input word widths supported: 16-24bit (16 bit for USB)
Digital input sampling frequencies supported: 32kHz, 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz (44.1kHz, 48kHz for USB)
Audio output up-sampling: Fixed 24bit 192kHz
Afmetingen (H x W x D): 52 x 215 x 191mm
(2.0 x 8.6 x 7.6")
Weight: 1.2kg/2.6lbs



Peerless Monster

Quote from: S@m on August 17, 2011, 08:44:39
Iets mooiers gevonden dan de Plinius...  ;D

Yep, maar dan ook 3 keer zo duur en zonder voorversterking....
Dus erg knap ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Quote from: Raphie on August 17, 2011, 07:52:06
Nee, was is de gewone DAC1, 2e hands en nog niet meer orgineel door modding ook nog.
de HDR is een TOTAAL ander apparaat.



Ah ja excuus! Dat is wanneer je de typenummers allemaal een beetje hetzelfde houdt.
Je hebt gelijk denk ik, want je hebt de HDR zelf te koop staan.
Waarom doe je hem weg Raphie?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Audiofiel

Quote from: Peerless Monster on August 17, 2011, 07:47:16
Ik zocht het te doen met maar 2 apparaten op mijn kastje Arjen.
Anders wordt het 2 much in mijn 3 laags finite...

Je wilt mijn 4-laags Pagode rack er bij?

QuoteEn ik snap je verkoop praatje natuurlijk ook wel. Het zal ongetwijfeld een prachtige combi zijn, maar het oog wil ook wat... ;)

Het was niet als verkooppraatje bedoeld, ik weet toch wel dat mijn DAC niets voor jouw set is (al was het maar om de kleur). Het was bedoeld als voorbeeld van wat je allemaal zou kunnen kopen voor een dergelijk bedrag en dat je voor veel minder klaar kunt zijn.

QuoteMaar ik hou het wel in mijn achterhoofd als je de combi met de Acoustats model one verkoopt voor een goeie prijs ;)!

Nee Rens, de Acoustats gaan niet weg. Als er wat mis gaat met de föhn, dan heb ik ze hard nodig!

Mijn Pagode rack is nog bespreekbaar, maar de electrostaten niet.

QuoteOh by the way, maar dat had ik hier nog niet vermeld geloof ik en zal het nog even veranderen in mijn profiel. Ik heb 2 monoblokjes gekocht... Buizen wel te verstaan :)
Geen geromantisch geneuzel uiteraard, maar echt lekker muziekaal en 3D. Ik ga nog niet zeggen welke. Wel, dat ze nieuw 12 mille zijn ;D.

Ik ben benieuwd.

QuoteDe Plinius wordt gebruikt als pre, maar dat zal met de toekomst dan ook anders moeten... Dus een DAC met volume sturing in eerste instantie kan natuurlijk ook ;D

Als je gaat voor een hoge kwaliteit is die volumeregeling natuurlijk uit den boze, dan heb je nu eenmaal een voorversterker nodig. Of zijn de buisjes soms een downgrade?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Quote from: Audiofiel on August 17, 2011, 08:58:12
Je wilt mijn 4-laags Pagode rack er bij?

Nee natuurlijk niet.
Dat past niet onder mijn TV.
Ik heb nu 6 componenten in en rondom mijn rack staan...
overigens... ;D Knap he Maar het staat wel vol nu.

Quote from: Audiofiel on August 17, 2011, 08:58:12
Het was niet als verkooppraatje bedoeld, ik weet toch wel dat mijn DAC niets voor jouw set is (al was het maar om de kleur). Het was bedoeld als voorbeeld van wat je allemaal zou kunnen kopen voor een dergelijk bedrag en dat je voor veel minder klaar kunt zijn.

Nee Rens, de Acoustats gaan niet weg. Als er wat mis gaat met de föhn, dan heb ik ze hard nodig!

Mijn Pagode rack is nog bespreekbaar, maar de electrostaten niet.

Ik ben benieuwd.

Als je gaat voor een hoge kwaliteit is die volumeregeling natuurlijk uit den boze, dan heb je nu eenmaal een voorversterker nodig. Of zijn de buisjes soms een downgrade?

Tegenwoordig is het vrij zwart in mijn rack, dus wie weet ;)
Tsja ik denk dat die voorversterker inderdaad een must is.
Maar dat is weer iets waarvoor je kan sparen als je een DAC hebt ter vervanging van de voorversterkingsdeel van de Plinius...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

S@m

Leuk Rens, ook een buizenbak!

Wadia heeft een goede volumeregeling waarbij een voorversterker wel eens onnodig zou kunnen zijn, misschien zelfs beter zonder.

En dan hebben we natuurlijk de Audio Synthesis D.A.X. Discrete Variable. Prachtige DAC met een net zo prachtige volumeregeling. Kom je niet vaak tegen, momenteel heeft A10audio er volgens mij één. En ondergetekende ook, maar die hou ik lekker zelf  ;)


Raphie

Quote from: Peerless Monster on August 17, 2011, 08:57:42
Ah ja excuus! Dat is wanneer je de typenummers allemaal een beetje hetzelfde houdt.
Je hebt gelijk denk ik, want je hebt de HDR zelf te koop staan.
Waarom doe je hem weg Raphie?
Omdat ik hem in m'n studio gebruik, maar ik daar nu een SSL MADI AX interface heb, dat maakt deze unit overbodig.
in de huiskamer loopt alles via de Pioneer KURO welke ik tevens als pre gebruik met actieve monitoren
JBL PRX Power!

Peerless Monster

Quote from: S@m on August 17, 2011, 09:10:11
Leuk Rens, ook een buizenbak!

Wadia heeft een goede volumeregeling waarbij een voorversterker wel eens onnodig zou kunnen zijn, misschien zelfs beter zonder.

En dan hebben we natuurlijk de Audio Synthesis D.A.X. Discrete Variable. Prachtige DAC met een net zo prachtige volumeregeling. Kom je niet vaak tegen, momenteel heeft A10audio er volgens mij één. En ondergetekende ook, maar die hou ik lekker zelf  ;)



Ik ga niet nastreven om dezelfde config te hebben als jij Dick ;).
Maar ik ben nu van mening dat ik alles geprobeerd moet hebben, dus buizen horen daar gewoon bij. Ik ben door ADVR ooit op dat sppor gezet en de laatste luisterssessie heeft echt de doorslag gegeven. Vooral 2 monoblokken (a 40 kilo) met 50 Watt klasse A.... Hmmm heerlijk hoor.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

erik s.

Quote from: WickedGame on August 17, 2011, 08:54:41
Toch mis ik wel de Cambridge DACMagic, dat het niet genoemd is. Of is deze DAC nu alweer verouderd? of voorbij gestreefd?

Ben daar nog steeds erg tevreden over. Zeker gezien de prijs naar mijn mening een erg goede DAC.

DacMagic
D/A Converters: Dual Wolfson WM8740 24bit DACs
Digital filter: Texas Instruments TMS 320VC5501 DSP upsampling to 24bit 192kHz
Analogue filter: 2-Pole Dual Differential Bessel Double Virtual Earth Balanced
Frequentiebereik: 20Hz to 20kHz (±0.1dB) - steep filter disabled
THD @ 1Khz 0dBFs: <0,001% (24 bit)
THD @ 1kHz -10dBFs: <0.001%
THD @ 20kHz 0dBFs: <0.002%
Signaal/ruisverhouding: -112dBr
Total correlated jitter: <130pS
Crosstalk @ 1kHz: < -100dB
Crosstalk @ 20kHz: < -90dB
Output Impedance: <50ohms
Output level (unbalanced): 2.1V rms
Output level (balanced): 4.2V rms (2.1V per phase)
Digital input word widths supported: 16-24bit (16 bit for USB)
Digital input sampling frequencies supported: 32kHz, 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz (44.1kHz, 48kHz for USB)
Audio output up-sampling: Fixed 24bit 192kHz
Afmetingen (H x W x D): 52 x 215 x 191mm
(2.0 x 8.6 x 7.6")
Weight: 1.2kg/2.6lbs



de CA is een leuke budget-DAC, maar ik geloof dat de TS op een wat hoger nivo zoekt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Audiofiel

Quote from: S@m on August 17, 2011, 09:10:11
Wadia heeft een goede volumeregeling waarbij een voorversterker wel eens onnodig zou kunnen zijn, misschien zelfs beter zonder.

Ik heb meerdere Wadia's gehoord met zo'n ingebouwde volumeregeling, maar een 'eenvoudige' voorversterker met het volume op de 'fixed' stand speelt hem er snel uit. Het is een kwestie van resolutie verliezen. Een goede volumeregeling hoort niet in het digitale domein te gebeuren, maar in het analoge domein, met een goede buffersectie er bij. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

WickedGame

Quote from: erik s. on August 17, 2011, 09:13:49
de CA is een leuke budget-DAC, maar ik geloof dat de TS op een wat hoger nivo zoekt.

Toch zie ik ook een bedrag staan waarin de CA valt ;)

Ik ken zijn setup in grote lijnen. Hij kent de mijne ook vandaar dat ik toch de CA meld. Tuurlijk kan je het allemaal weer zo gek maken als je zelf wil.

Audiofiel

Quote from: Peerless Monster on August 17, 2011, 09:04:57
Nee natuurlijk niet.
Dat past niet onder mijn TV.
Ik heb nu 6 componenten in en rondom mijn rack staan...
overigens... ;D Knap he Maar het staat wel vol nu.

Misschien moet je de breedte in? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

S@m

Quote from: Audiofiel on August 17, 2011, 09:13:54
Ik heb meerdere Wadia's gehoord met zo'n ingebouwde volumeregeling, maar een 'eenvoudige' voorversterker met het volume op de 'fixed' stand speelt hem er snel uit. Het is een kwestie van resolutie verliezen. Een goede volumeregeling hoort niet in het digitale domein te gebeuren, maar in het analoge domein, met een goede buffersectie er bij. ;)

Daar heb je gelijk in, maar de vraag is of je het ook daadwerkelijk hoort. En da's voor een ieder anders...ook hier is zelf luisteren weer het devies.

Peerless Monster

Quote from: erik s. on August 17, 2011, 09:13:49
de CA is een leuke budget-DAC, maar ik geloof dat de TS op een wat hoger nivo zoekt.

Als het voldoet aan mijn klank eisen is er niks mis mee ;)
Ik had hem natuurlijk al gehoord bij Marc met een squeezeboxje...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Audiofiel

Quote from: S@m on August 17, 2011, 09:22:02
Daar heb je gelijk in, maar de vraag is of je het ook daadwerkelijk hoort. En da's voor een ieder anders...ook hier is zelf luisteren weer het devies.

Zelf luisteren is altijd het advies. Zo heb ik na een luistersessie al twee Wadia-bezitters een voorversterker zien kopen. :hehe:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

WickedGame

Quote from: Peerless Monster on August 17, 2011, 09:24:01
Als het voldoet aan mijn klank eisen is er niks mis mee ;)
Ik had hem natuurlijk al gehoord bij Marc met een squeezeboxje...

Mocht het tot een shootout komen ben ik wel bereid hem mee te nemen.

Peerless Monster

Quote from: WickedGame on August 17, 2011, 09:27:28
Mocht het tot een shootout komen ben ik wel bereid hem mee te nemen.

Thanks Marc ;)
Heb ook al veel goeie verhalen gelezen over de DAC magic...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Audiofiel

Shootouts zijn altijd gezellig. Worden tegenwoordig veel te weinig gehouden. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

WickedGame

Quote from: Audiofiel on August 17, 2011, 09:32:57
Shootouts zijn altijd gezellig. Worden tegenwoordig veel te weinig gehouden. ::)

Mee eens! Maar ja drukte he van iedereen. Altijd lastig om een dag te plannen waarbij iedereen toevallig kan.