Welke DAC voor streaming

Started by Peerless Monster, August 16, 2011, 20:44:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peerless Monster

Ik ga de wereld van high end streaming eens betreden.
Ik heb nog geen budget gesteld, maar daar valt wel een mauw aan te knopen.
Een DAC van 350 euro die ook voldoet, is ook prima ;D.

Heb een aantal op mijn lijstje staan om te luisteren.
Mijn droom is de
- Esoteric D-07. Waarom? Prachtig design.
- Metaxas Audio systems Phos
- teac ud-h01 dac
- en wat er nog verder ter tafel komt...

Dis topic is bedoeld om ervaringen te delen over DACs, zoals bovenstaande om uiteindelijke de DAC te vinden die ik ga kopen...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Om te beginnen de TEAC:

- USB Audio Class2 High-speed Input from PC/MAC (Tenor 8802)
- 32-bit/192kHz Dual D/A Convertors (BurrBrown 1795 x 2)
- Up-conversion to 32bit/192kHz
- Supports Asynchronous Transfer Mode
- Toroidal-core-Power Transformer
- Detachable AC Socket
- Headphone Out with Volume Control
- Aluminium Front Panel

General Specifications:
- USB Input: x 1 (USB2.0)
- Digital Audio Inputs: x 2 (Coaxial, Optical)
- Balanced Audio Output: x 1 (XLR, 1-GND, 2=Hot, 3=Cold)
- Audio Output: x 1 (RCA)
- Headphone Out: x 1 (6.3mm)
- Input Signal Sampling Rate: 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz, 176.4kHz, 192kHz
- Operation:230V AC, 50kHz
- Dimensions (W x H x D): 215mm x 55mm x 215mm
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Roeland

Ik ben wel fan van Audio GD (Kingwa).

Leuke DAC's gericht op headhifi, maar zeker ook goed te gebruiken een een stereo opstelling.
Big bang for the buck  ;)

http://www.audio-gd.com/Pro/dac/NFB-2/NFB2EN.htm

Ook vind ik de Stello DAC's erg lekker klinken, maar die zijn wat duurder dan je budget.

Audiofiel

Die Esoteric D-07 kost €4500. Voor dat geld kun je toch ook aardig wat andere dingen kopen lijkt mij. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

AbZ


aMUSEd

Antilope Audio Zodiac
Weiss Audio dac202
Resolution Audio Cantata Music Center
Linn DS

Dit zijn momenteel volgens mij de bekendere dacs (geen van alle gehoord overigens).

AbZ

Quote from: aMUSEd on August 16, 2011, 21:36:24
Antilope Audio Zodiac
Weiss Audio dac202
Resolution Audio Cantata Music Center
Linn DS

Dit zijn momenteel volgens mij de bekendere dacs (geen van alle gehoord overigens).
Daar zit je wel ff in een andere prijsklasse dan die Teac en NuForce  ;D
Dan zijn er wel meer leuke opties, oa Musical Fidelity.
Je 'selectie' snap ik niet helemaal:  wel Weiss, geen Lavry of Benchmark, wel twee streamers erbij?

Raphie

De benchmark HDR heeft USB ingang, maar zit wel boven de 2k€ nieuw
JBL PRX Power!

Kingpin

Hoe beter de DAC des te kleiner het verschil in bron, bespaart je een hoop kosten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

garmtz

Is het niet handig om te beginnen met hoe je e.e.a. zou willen bedienen en/of wat de bron gaat worden voor het streamen? Een DAC kopen is het minst van je zorgen... :)

aMUSEd

Quote from: AbZ on August 16, 2011, 22:20:17
Je 'selectie' snap ik niet helemaal:  wel Weiss, geen Lavry of Benchmark, wel twee streamers erbij?
Het zijn allemaal dacs die je aan de pc/mac en/of nas kan knopen en er zijn veel positieve ervaringen te lezen.
Lavry zou er inderdaad ook goed bij passen (en er zullen er wel meer zijn).

Peerless Monster

Quote from: garmtz on August 16, 2011, 23:25:38
Is het niet handig om te beginnen met hoe je e.e.a. zou willen bedienen en/of wat de bron gaat worden voor het streamen? Een DAC kopen is het minst van je zorgen... :)

Een mac mini?
In ieder geval is de DAC naar mijn idee het belangrijkst in de klankeigenschappen toch?
Budget is overigens niet bepaald. Ik kan er voor sparen of ik kan het al hebben liggen...
Het is om het even, het gaat er om dat het past binnen mijn eisen van klank en dus ook uiterlijk.
De D-07 staat dus daarom bovenaan mijn lijstje. 4500 euro vind ik nog wel meevallen... ;)
Zeker voor een Teac Esoteric ;D Dat is nog wel bij elkaar te sparen...

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Quote from: Raphie on August 16, 2011, 22:21:57
De benchmark HDR heeft USB ingang, maar zit wel boven de 2k€ nieuw

Ja ik zag hem geloof ik voor 600 euro voorbij komen...
Maar hij is erg lelijk...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Quote from: Kingpin on August 16, 2011, 22:47:09
Hoe beter de DAC des te kleiner het verschil in bron, bespaart je een hoop kosten.

Dat is ook mijn idee...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Quote from: AbZ on August 16, 2011, 21:16:15
NuForce Icon HDP misschien ook leuk?  (MSRP $449)

http://www.nuforce.com/hp/products/iconhdp/index.php

Hmmm spreekt me minder aan qua uiterlijk...
Waarom zijn die dingen vaak zo lelijk...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Quote from: Audiofiel on August 16, 2011, 21:14:25
Die Esoteric D-07 kost €4500. Voor dat geld kun je toch ook aardig wat andere dingen kopen lijkt mij. ;D

Yep ook mijn idee, maar neemt niet weg dat hij erg mooi is ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Quote from: Roeland on August 16, 2011, 20:57:27
Ik ben wel fan van Audio GD (Kingwa).

Leuke DAC's gericht op headhifi, maar zeker ook goed te gebruiken een een stereo opstelling.
Big bang for the buck  ;)

http://www.audio-gd.com/Pro/dac/NFB-2/NFB2EN.htm

Ook vind ik de Stello DAC's erg lekker klinken, maar die zijn wat duurder dan je budget.

Dat is het leuke... Ik heb geen budget.
Als ik mijn Velodyne verkoop heb ik weer buck ineens, dus dat is het probleem niet...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

AbZ

#17
Quote from: aMUSEd on August 16, 2011, 23:27:12
Het zijn allemaal dacs die je aan de pc/mac en/of nas kan knopen en er zijn veel positieve ervaringen te lezen.
Lavry zou er inderdaad ook goed bij passen (en er zullen er wel meer zijn).
Vanwege de vraag naar dacs à la die Teac dacht ik dat Peerless gewoon 'spelen vanaf de pc' bedoelde, of met een losse Sqzbx of zo, dus geen complete netwerkspeler?  Linn zou ik niet als dac noemen; is wel mooi spul natuurlijk.

Quote from: Peerless Monster on August 16, 2011, 23:33:15
Hmmm spreekt me minder aan qua uiterlijk...
Waarom zijn die dingen vaak zo lelijk...
Huisstijltje van NuForce he.  Dat lelijke noemen we dan hip  :D

garmtz

Ik zou zelf het eerst aan Linn denken... UPnP voorkomt een hele hoop hoofdpijn met software, USB kabels, nog meer software, bedieningsproblemen etc. etc.

Peerless Monster

Quote from: garmtz on August 16, 2011, 23:37:35
Ik zou zelf het eerst aan Linn denken... UPnP voorkomt een hele hoop hoofdpijn met software, USB kabels, nog meer software, bedieningsproblemen etc. etc.

Mwha Mac mini heeft weinig troubles. Maar ik sta open voor veel dingen...
Als je naar een Linn overgaat, dan heb je geen DAC nodig?
En dan daarbij kan ik meerdere digitale bronnen aansluiten?
Ook wel belangrijk...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

aMUSEd

Quote from: AbZ on August 16, 2011, 23:36:28
Vanwege de vraag naar dacs à la die Teac dacht ik dat Peerless gewoon 'spelen vanaf de pc' bedoelde, of met een losse Sqzbx of zo, dus geen complete netwerkspeler?  Linn zou ik niet als dac noemen; is wel mooi spul natuurlijk.
Ik las:
Quote from: Peerless Monster on August 16, 2011, 20:44:28
Ik ga de wereld van high end streaming eens betreden.
En dacht: die wil muziek van een pc/mac/nas af gaan spelen  ;)

Ik speel ook muziek op een mac af en heb gekozen voor een firewire-spdifconverter (zou ook usb mogen zijn hoor) icm een dac.
Het voordeel hierbij is dat je (bijna) elke dac kunt gebruiken.
Linn DS lijkt me ook een mooie oplossing want dan heb je niet eens een mac/pc nodig.

Audiofiel

Quote from: Peerless Monster on August 16, 2011, 23:34:27
Yep ook mijn idee, maar neemt niet weg dat hij erg mooi is ;).

Zeker, maar of hij beter klinkt dan een Classé DAC-1? :sly:


Als je een Mac Mini Server, een DAC-1 en een hele goede geluidskaart voor de Mac Mini koopt, dan ben je minder dan de helft van een nieuwe Esoteric D-07 kwijt... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: aMUSEd on August 16, 2011, 23:53:27
Ik speel ook muziek op een mac af en heb gekozen voor een firewire-spdifconverter (zou ook usb mogen zijn hoor) icm een dac.
Het voordeel hierbij is dat je (bijna) elke dac kunt gebruiken.

Precies. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Quote from: Peerless Monster on August 16, 2011, 23:40:40
Mwha Mac mini heeft weinig troubles. Maar ik sta open voor veel dingen...

Inderdaad weinig troubles en klinkt goed indien Purer Music wordt gebruikt bovenop iTunes.

QuoteAls je naar een Linn overgaat, dan heb je geen DAC nodig?

Het IS een DAC. Een netwerk-dac wel te verstaan... ;)

QuoteEn dan daarbij kan ik meerdere digitale bronnen aansluiten?
Ook wel belangrijk...

Nope, dus valt af...

FDLARRY

CYRUS  Stream XP

Niet mooi, wel in 1 keer klaar.

Streaming audio ontvanger met geïntegreerde hoogwaardige DAC, de perfecte basis voor elk streaming systeem. DLNA en UPnP geschikte netwerkaansluitingen voor zowel bedrade als draadloze (WiFi-) ontvangst, USB ingang voor aansluiting van USB portable opslagmedia en Apple iPod digitale USB aansluiting. Met de bijgeleverde tweeweg n-remote afstandsbediening met kleurenscherm kan eenvoudig door al uw muziekbestanden gebladerd worden. TuneIn Radio biedt eenvoudige toegang tot meer dan 30.000 internet radiostations, met uitgebreide zoekopties en preset mogelijkheden. Twee hoogwaardige Burr-Brown DAC's met 24-bit/192 kHz decodering bieden een ultieme weergavekwaliteit. Ondersteunt WAV, FLAC, AAC, MP3, WMA en AIFF bestandsformaten. In Brushed Black uitvoering.

OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II