Post hier je Long Exposure foto's

Started by VlisChris, August 14, 2011, 23:11:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

#50
Tuurlijk. ::)

Even iets anders (en ik weet dat het geen long exposure is).. Ik reed gisteren naar huis en de zo'n brak geweldig mooi door de wolken heen en reeksen grote stralen licht daalden naar de horizon. Mijn auto heb ik aan de kant gezet om het vast te leggen. Zoals je weet maak ik alleen foto's met mijn mobieltje en het lijkt dan nog moeilijker om dit op de foto te krijgen. Het bleef dan ook meer een poging dan een succes.

Hoe leg je dit nou vast of krijg je dat terug in de plaat? Zoals bijvoorbeeld deze foto:

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

Ik zag hem al binnen komen. Thanks mate! 8)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Doe er je voordeel mee ;) Misschien handig voor die factuur die straks binnenkomt :P
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

c20v

Quote from: Christiaan S on July 24, 2015, 21:03:59
@ C20V ik vond je laatste foto overigens minder sterk dan die daarvoor.

De Zeelandbrug krijgt wel erg weinig aandacht terwijl die wel nadrukkelijk in beeld is, de palen op de voorgrond trekken mij te veel te aandacht. En 3 seconden sluitertijd komt op mij als te kort over. Voor mij persoonlijk zit er nog veel te veel beweging in het water wat voor wat onrust in het beeld zorgt.

Maar, dat is slechts mijn mening ;)
Haha, geen probleem. Hij is ook al wat ouder (en ik meen dat ik daar samen met de vrouw een flesje wijn had genuttigd).
Het was meer om binnen het thema Zeeland & LE te blijven :)
Life is really simple, but we insist on making it complicated.

BernHardN

#55
Een long expo. pano. van Budapest.


Edit door Christiaan: foto iets kleiner gemaakt zodat die goed zichtbaar is

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

VlisChris

Ik heb de maat van je foto even aangepast. Nu moest ik wel heel veel scrollen ;)

Mooie kleuren in je foto! En de vegen in de lucht doen het voor mij ook goed.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank


LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

BernHardN

Dank allen!

@ Chris; bij mij was hij niet te groot trouwens ??? maar is prima zo!

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

BuSpu

Als je een shot hebt waar absoluut geen beweging in zit is er dan voor jullie toch een reden om voor lange sluitertijden te gaan?

VlisChris

Hooguit dat je kleinere diafragma's en/of lagere ISO waardes kunt gebruiken.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

BuSpu

Ja precies dat snap ik, maar jullie hebben niet het gevoel dat de kleurintensiteit of iets dergelijks verandert?

Hootie

#63
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Bij de foto van Bernard beweegt het water en de wolken. Dan heeft de lange sluitertijd een effect op datgene dat je op de foto ziet. Water wordt meestel 'melkachtig' en in de lucht zie je de beweging van de wolken.

Ik kies in principe maar om 2 redenen een lange sluitertijd:
1. Om bovenstaand effect te verkrijgen in combinatie met een filter.
2. Wanneer het nodig is omdat er anders te weinig licht is.

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

BuSpu

Oké duidelijk, maar ik dacht dat er misschien nog andere effecten waren door de lange sluitertijd, niet dus .

BernHardN

Quote from: BuSpu on August 14, 2015, 19:47:57
Oké duidelijk, maar ik dacht dat er misschien nog andere effecten waren door de lange sluitertijd, niet dus .

Het heeft eigenlijk nadelen, grotere kans op beweging onscherpte door bv. trillingen
en kans op meer ruis door langer actief zijn van de sensor.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

VlisChris

De enige reden die ik kan bedenken om bewust een foto met een LE te maken waar het om een statisch object gaat is dat je zoveel mogelijk scherptediepte wil = kleine diafragma's. En dat je zo min mogelijk ruis wil = zo laag mogelijke ISO waarde. Dat samen heeft als gevolg dat je dus inderdaad met langere sluitertijden te make kunt krijgen waardoor je een statief "moet" gaan gebruiken.
Als je goed gaat opletten zul je een miniem verschil in dynamiek kunnen ontdekken bij de verschillende ISO waardes. Maar dat zijn volgens mij dermate kleine verschillen dat ik niet weet of je daar nu rekening mee moet gaan houden.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Henrie

Quote from: Christiaan S on August 18, 2015, 20:18:41
De enige reden die ik kan bedenken om bewust een foto met een LE te maken waar het om een statisch object gaat is dat je zoveel mogelijk scherptediepte wil = kleine diafragma's. En dat je zo min mogelijk ruis wil = zo laag mogelijke ISO waarde. Dat samen heeft als gevolg dat je dus inderdaad met langere sluitertijden te make kunt krijgen waardoor je een statief "moet" gaan gebruiken.
Of gewoon omdat je in het (bijna) donker zonder flitser wilt fotograferen. Zo heb ik een keer een foto gemaakt in een grot, met een sluitertijd van 20 of 30 seconden of zo...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

danielo

#68
Omdat LE en watervallen samen gaan :) , Doel was vooral de watervallen achter de brug ook te zien maar dat zie je op een kleine jpg als deze wat minder. Gemaakt deze zomer in Geirangen Noorwegen.

denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

LittleNinja

Ik moet eerlijk zeggen dat ik LE lastiger vond dan ik hoopte! Hoe lang moet je exposure zijn om het water als streep te krijgen (in een waterval)? Mijn foto's bevatte altijd wat "stapjes" in de stroming..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

danielo

Quote from: LittleNinja on August 21, 2015, 21:54:16
Ik moet eerlijk zeggen dat ik LE lastiger vond dan ik hoopte! Hoe lang moet je exposure zijn om het water als streep te krijgen (in een waterval)? Mijn foto's bevatte altijd wat "stapjes" in de stroming..

Echt ? Ook als je een variable nd filter gebruikt ? gewoon een beetje draaien tot je de tijd hebt die je wilt. Deze was 1sec/f18 met een dacht variable 6 stops ND van B+W.

Meestal maar ik ze op een aantal snelheden als eenmaal op een plek sta met tripod. Van deze plek heb ik gedaan 1/500 (normaal). 1/4,1/3,1,1.5,2sec. Das meer dan ik meestal doe maar het gaat zo snel dus waarom niet.

Daniel.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

VlisChris

Dat ligt aan de hoeveelheid turbulentie in het water.

Hoe onrustiger het water Hoe beter het effect. Dan kan je sluitertijd wisselen tussen bv de 10 en 30 seconden.
Maar dat is gewoon proberen. Bevalt het niet: sluitertijd verlengen :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

Quote from: danielo on August 21, 2015, 22:28:23
Echt ? Ook als je een variable nd filter gebruikt ? gewoon een beetje draaien tot je de tijd hebt die je wilt. Deze was 1sec/f18 met een dacht variable 6 stops ND van B+W.

Meestal maar ik ze op een aantal snelheden als eenmaal op een plek sta met tripod. Van deze plek heb ik gedaan 1/500 (normaal). 1/4,1/3,1,1.5,2sec. Das meer dan ik meestal doe maar het gaat zo snel dus waarom niet.

Daniel.

Daniel.

Hi Daniel.

Bedankt voor jouw reactie. Ik ben maar een leekje met nul komma nul ervaring in hoe ik mooie foto's moet maken. Ik heb ook geen idee wat je bedoelt met het ND filter.. :D

Sowieso zijn mijn foto's gemaakt met een smartphone dus ik vraag me af of ik die mogelijkheden heb..

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: Christiaan S on August 21, 2015, 22:59:50
Dat ligt aan de hoeveelheid turbulentie in het water.

Hoe onrustiger het water Hoe beter het effect. Dan kan je sluitertijd wisselen tussen bv de 10 en 30 seconden.
Maar dat is gewoon proberen. Bevalt het niet: sluitertijd verlengen :D

Thanks Chris.

Ik heb inderdaad geprobeerd daarmee de boel te verbeteren. Het water wat ik vast heb proberen te leggen was niet erg rustig, dus wellicht ligt het deels daar aan.

Ik zal eens kijken hoe ik de foto's gepost krijg vanaf de iPhone of iPad..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

BuSpu

Een ND filter haalt licht weg. Daardoor gaat je camera naar een langere sluitertijd.