Post hier je Long Exposure foto's

Started by VlisChris, August 14, 2011, 23:11:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

danielo

#76
Quote from: BuSpu on August 22, 2015, 10:34:49
Een ND filter haalt licht weg. Daardoor gaat je camera naar een langere sluitertijd.

Even een aanvulling hier op LittleNinja ik ben ook maar een beginner maar een redelijke nerd dus probeer dingen snel te doorgronden. Leer ook veel van andere op forums.

Zoals aangegeven een ND filter haalt simpelweg licht weg voor het ooit je lens bereikt. Een Variable ND filter is veel handiger (maar duurder voor zelfde kwaliteit) omdat je dan met 1 draai kan bepalen hoeveel licht je wilt weghalen (vaak 1 tot 6 stops of hoger).

Maar de effecten hiervan maken wat meer mogelijk dan in BuSpu korte reactie. Normaal kan je met 3 dingen spelen je sluitertijd, je iso waarde en je iris (f-stop). Het nadeel (en voordeel) is dat ze niet alleen effect hebben op de hoeveelheid licht maar ook op hoe de foto eruit ziet. Bijvoorbeeld hoeveel diepte je in de foto krijgt of je beweging in de foto hebt en hoeveel ruis je krijgt. Het voordeel van een ND (en helemaal een viariable) is dat je vaak de f-stop en sluitertijd kan krijgen hoe je wilt maar toch de correcte belichting krijgt door simpelweg de hoeveelheid licht die de camera bereikt te beinvloeden.

In de praktijk houd dat bv veel makkelijker LE foto's kan maken met effecten als vloeiend water of wolken, objecten laten verdwijnen (auto's verdwijnen van een snelweg of een mensen massa bij een bekende attractie zolang ze maar bewegen).

Een Variable ND filter (veel video's over online hoe bepaalde effecten te doen) is leuk om in je tas te hebben hiervoor en maakt het super eenvoudig om snel 3 of 4 foto's te maken en achteraf te besluiten wat je wilt maar het wordt vooral zijn geld waard als je af en toe ook buiten video doet. Met video wil je vaak 25/50/100 beelden per seconde maar ook vaak de achtergrond niet in focus (bv als je iemand interviewed) dan wil je dus de iris open (bv f4) en dan krijg je al snel veel te veel licht want je hebt een lange sluitertijd en lens vrij ver open. Dan is een variable ND beste manier om beeld weer goed te krijgen maar wel je onderwerp 'los' te maken van de achtergrond door deze uit focus te krijgen.

Ook maar een beginner dus als ik iets niet helemaal correct vertel aub een correctie :).

Daniel.

PS: ik zal vandaag op Sail eens kijken of ik een voorbeeld van een LE kan gebruiken om kleine bootjes te laten verdwijnen als je een grote schip wil hebben wat stil ligt (weet niet of ze stil genoeg liggen).

PS: hier wat voorbeelden van objecten laten verdwijnen of juist verergeren (zoals de licht trails). de eerste 2 foto's zijn vlak achter elkaar gemaakt. Zijn geen mooie foto's van die dag maar geven het effect aan.

https://www.flickr.com/photos/128068908@N03/15964240591/in/album-72157649650934665/
https://www.flickr.com/photos/128068908@N03/15343950404/in/album-72157649650934665/
https://www.flickr.com/photos/128068908@N03/15780607007/in/album-72157649650934665/

eerste is 1/125
tweede is 10seconde
laatste is 123seconde




denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

LittleNinja

Die laatste vind ik echt geweldig!!! 😎
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Wat bij LE ook wel erg handig is is een afstandsbediening, of een stukje software op je camera om de bulb-functie fatsoenlijk te kunnen bedienen.
Vaak is 30 seconden aan de korte kant. Langer dan dat geeft ook weer (technische) problemen, maar je komt regelmatig in situaties dat je langer dan 30 seconden wilt kunnen gebruiken.

Hier nog een LE va mijn kant van een tijdje terug.

Onze Grote Ninja kent hem al, maar toch even posten ;)

_MG_0076 by Christiaan Sauer, on Flickr
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Henrie

Quote from: Christiaan S on August 22, 2015, 22:12:27
Wat bij LE ook wel erg handig is is een afstandsbediening, of een stukje software op je camera om de bulb-functie fatsoenlijk te kunnen bedienen.
Wat is de bulb-functie?

Mijn camera heeft overigens een maximum sluitertijd van 30 seconden. Als dat al niet lang genoeg is...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

VlisChris

Bulb zorgt ervoor dat je camera blijft belichten zolang je de sluiterknop ingedrukt houdt.
Of dat nu 1/1000e seconden is, of 10 minuten: indrukken is fotograferen. Met name voor bv startrailfotografie erg handig ;) Dan zit je als je wil aan zeer riante sluitertijden.

Het nadeel waar ik het eerder over had: je sensor zal erg warm gaan worden bij langere tijden. En dat uit zich weer in ruis.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Henrie

Quote from: Christiaan S on August 22, 2015, 23:51:36
Bulb zorgt ervoor dat je camera blijft belichten zolang je de sluiterknop ingedrukt houdt.
Of dat nu 1/1000e seconden is, of 10 minuten: indrukken is fotograferen.
Ok, duidelijk. Ik snap dat een afstandsbediening dan handig is, omdat je anders je camera beweegt met je handen. Mijn camera kent die functie niet...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

danielo

Quote from: Henrie on August 23, 2015, 00:00:31
Ok, duidelijk. Ik snap dat een afstandsbediening dan handig is, omdat je anders je camera beweegt met je handen. Mijn camera kent die functie niet...

Sorry dat is inderdaad nog wel iets, afhankelijk van merk moet je soms nog wel even zoeken hoe hem in bulb mode te krijgen, soms werkt het niet in alle settings of moet er perse een remote op. Een remote is zeker een goed idee ik zou gewoon met een draadje doen meestal iets van 20 euro of 1 met een timer. Niet alleen voorkomt dat bewegen van de camera maar meestal moet je anders het knopje ingedrukt houden een remote kan je meestal locken.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Quote from: LittleNinja on August 22, 2015, 21:25:58
Die laatste vind ik echt geweldig!!! 😎

Die was ook niet perse als test bedoeld zoals de eerste 2.

Het goeie nieuws is dit echt niet lastig is te maken, ND filters en een remote zijn handig/nodig soms maar dan heb je het gehad. Er zijn veel voorbeelden op youtube wat je kan doen met je zulke lange sluitertijden. Er zijn best veel dingen die je misschien niet in eerste instantie verwacht.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

LittleNinja

Blijft in mijn geval de beperking van de camera de grootste uitdaging.

Bedankt voor de tips. Ik ga experimentere. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

De snelweg by Christiaan Sauer, on Flickr

Ik zie net dat ook ik een LE van een snelweg heb ;) Ja, hier reden auto's op het moment dat het plaatje geschoten werd ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

danielo

Quote from: Christiaan S on September  8, 2015, 00:00:12
De snelweg by Christiaan Sauer, on Flickr

Ik zie net dat ook ik een LE van een snelweg heb ;) Ja, hier reden auto's op het moment dat het plaatje geschoten werd ;)

In sommige opzichten beter dan de A2 want hier verwacht je best dat de weg leeg kan zijn. Aan de andere kant een A2 overdag leeg geeft een wat vreemder gevoel doet mij denken aan de jaren 70 en de auto vrije zondag.

Maar indien je een ND filter heb is dit altijd een leuke test om zelf eens te doen, maar we moeten niet vergeten dat het ook een prima truuk is om mensen te laten verdwijnen als het erg druk is. Meestal gaan ze niet allemaal vanzelf in rook op maar je hoeft aanzienlijk minder mensen weg te photoshoppen (indien je geen mensen wil).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

LE voor grappig effect ?

title : blowing away the clouds, Zaanse Schans Netherlands

denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

BernHardN

Ik had er nog een van de vakantie, dit was een kolen-laad-station in de Donau, aan de overkant is Slowakije.
met een ND3.0

Esztergom by Bernhard, on Flickr

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Absoluut! Erg fijne plaat.

Kom ik met mijn probeersel aanzetten van vanavond :) Want dat het was het; Speciaal voor onze Kleine Ninja ;)

_MG_8461 by Christiaan Sauer, on Flickr
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Rob Eric Blank


Dday


BernHardN


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

danielo

Quote from: Dday on October 14, 2015, 10:05:14
Amsterdamse grachten by night.



Erg mooi, wat waren de settings ?. Ook beetje jammer is de 600kb grens hier bij het posten kan niet echt verder kijken bv waarom lijkt fietslicht aan of hoe relaxed zit persoon op het bankje.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Dday

Die meneer lag te slapen op bankje. Dus die bewoog heel weinig. Fiets heb ik gesaboteerd. Hier klein fietslampje in gedaan.

Fujifilm X T1 + 10-24 + Lee NDG soft 0.9 + Lee Landscape CPL
@10mm  - Diafragma f/14 , Sluitertijd 110 seconden , ISO 200

Rob Eric Blank

DDay mooie plaat van een bekend stekkie.

danielo

Quote from: Dday on October 14, 2015, 10:15:17
Die meneer lag te slapen op bankje. Dus die bewoog heel weinig. Fiets heb ik gesaboteerd. Hier klein fietslampje in gedaan.

Fujifilm X T1 + 10-24 + Lee NDG soft 0.9 + Lee Landscape CPL
@10mm  - Diafragma f/14 , Sluitertijd 110 seconden , ISO 200

wow 110sec dan zat die wel erg stil, dacht al zoiets want zie net sterretjes ontstaan.. zeker de moeite waard geweest om even tijd voor te nemen. Grappig van het lampje vroeg mij dat gelijk af...

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"