Nieuwe tour N-Limburg 15 Januari

Started by J.A.F._Doorhof, August 14, 2011, 08:45:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Annewiek

We zijn nu 17.47 bij de een na laatste in Heerlen. Zojuist gestart
www.hometheater.nl
www.studioFD.nl

PaulCM8

Dat was bij mij en ik ben zeer tevreden, kan het iedereen aanraden! Ook leuk om jullie een keer ontmoet te hebben dus wij vonden het erg geslaagd!
B&WCM8 - B&W CMC - B&W CM1 - PIONEER SC-LX73 - CANARE4S11 - MAC MINI

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bootvisser

#53
Hallo Frank,

Hier de persoon uit Landgraaf van de Sony kdl 52Z5500.
Ben zelf toch wel erg teleurgesteld. Toen je gisteren begon zei je dat dat ie erg slecht stond en ik m`n ogen niet zou geloven eens je klaar was met afstellen.
Die ervaring heb ik (nog) niet echt gehad. Vind het beeld overall zelfs achteruit gegaan.
De kleuren vind ik flets/vaal en totaal niet warm en ook heb ik nu last van ruis. Het zwart daarentegen is er wel beter op geworden.
Sorry maar heb gewoon totaal niet het WAUW gevoel deze keer dat ik bij m`n Philips pixel plus wel had die je destijds gedaan hebt.
Ik snap niet echt wat er "mis" is gegaan. Op de grafieken die je liet zien was een duidelijke verbetering te zien na callibratie maar in de praktijk merk ik er niks van. Snap het even niet meer.
Kan ik misschien zelf nog iets finetunen? Zo ja wat?  

J.A.F._Doorhof

Ik kan dat wel verklaren.
De Sony staat standaard uit de doos op wat wij noemen "cartoon" kleuren, maw de kleuren bloeden bijna van het scherm, als je dan de calibratie ziet zal dit gegarandeerd even wennen zijn, daarom vraag ik ook altijd om na een weekje te reageren :D

Sommige mensen zullen direct dag en nacht verschil zien, bij andere zal het even in moeten zinken helemaal als je de cartoon kleuren mooi vind, ik denk echter als je na een week kijken terug schakelt je je echt helemaal verrot schrikt van hoe het toestel voor de calibratie stond.

Ruis kan ik niet plaatsen als "ruis".
Wel is het zo dat alle ruis reductie bij de Sony standaard op maximaal staan, als ik dat uitzet zie je wel film GRAIN, maar dat is geen ruis, dit hoort in het beeld materiaal, maar word er af fabriek simpelweg uitgefilterd, dit kost je enorm veel klein detail en kan zelfs leiden bij bv voetbal wedstrijden tot een veld dat er uit ziet als een soort van schilderij ipv een veld met gras.

Pak eens een goede zender als bv NGC HD of BBC HD en kijk naar een documentaire of nieuwsuitzending en kijk of je dan nog ruis ziet, ik denk dat het dan helemaal weg is, bij een FILM is het redelijk normaal dat je grain ziet, daar is dus niets fout :-)

Heb je vragen stel ze gerust, waar mogelijk kan ik altijd uitleg geven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RvD

Gisteren was ik de eerste.  ;)

En ik ben dik tevreden de huidskleuren zijn nu tenminste echt en veel meer detail. Het klopt dat je bij films de grain nu veel beter ziet maar dit is normaal want heb ik al vaker terug gelezen in reviews. Dat van die cartoon kleuren klopt ook zelf vind ik bij Sony tv's de kleur rood echt altijd eruit springen nu is dat tenminste op een normaal level.

Een calibratie kan ik zeker aanraden en al helemaal als je in de buurd woont en zelf langs kunt gaan dan vallen de kosten reuze mee.

Bedankt Frank en misschien tot een volgende keer bij een volgende tv.  ;)
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

Bootvisser

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 16, 2012, 21:34:49
Ik kan dat wel verklaren.
De Sony staat standaard uit de doos op wat wij noemen "cartoon" kleuren, maw de kleuren bloeden bijna van het scherm, als je dan de calibratie ziet zal dit gegarandeerd even wennen zijn, daarom vraag ik ook altijd om na een weekje te reageren :D

Sommige mensen zullen direct dag en nacht verschil zien, bij andere zal het even in moeten zinken helemaal als je de cartoon kleuren mooi vind, ik denk echter als je na een week kijken terug schakelt je je echt helemaal verrot schrikt van hoe het toestel voor de calibratie stond.

Ruis kan ik niet plaatsen als "ruis".
Wel is het zo dat alle ruis reductie bij de Sony standaard op maximaal staan, als ik dat uitzet zie je wel film GRAIN, maar dat is geen ruis, dit hoort in het beeld materiaal, maar word er af fabriek simpelweg uitgefilterd, dit kost je enorm veel klein detail en kan zelfs leiden bij bv voetbal wedstrijden tot een veld dat er uit ziet als een soort van schilderij ipv een veld met gras.

Pak eens een goede zender als bv NGC HD of BBC HD en kijk naar een documentaire of nieuwsuitzending en kijk of je dan nog ruis ziet, ik denk dat het dan helemaal weg is, bij een FILM is het redelijk normaal dat je grain ziet, daar is dus niets fout :-)

Heb je vragen stel ze gerust, waar mogelijk kan ik altijd uitleg geven.

Frank,

Bedankt voor je antwoord en uitleg.
Misschien moet ik inderdaad nog wennen en ben ik te snel met conclusies trekken.
Ik zal het eens een poosje op me in laten werken en eraan wennen.
Ik had eigenlijk hetzelfde shockeffect verwacht als de vorige keer. Misschien zie ik het nu niet omdat ik ruim 2 jaar naar die cartoon kleuren gekeken heb.  :laugh:
Wel valt het me op dat ik meer kleurgradering zie, met ruis bedoel ik inderdaad grain.
Ook valt me op dat de gezichten bij de ene zender eruit zien alsof ze zwaar overbelicht zijn en bij de andere zender goed, kan dat kloppen?
 

J.A.F._Doorhof

Yep, welkom in de wereld van de goed afgestelde TV, je gaat ineens zien dat bepaalde zenders er met de pet naar gooien en andere niet. kun je nagaan hoe slecht hij daarvoor stond, als alles er hetzelfde uit zag :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Redah

Zo, even een weekje aangekeken, en dit zijn mijn bevindingen:

Het beeld ziet er op zich vrij mooi uit (inderdaad bij de ene zender beduidend minder dan bij de andere) maar zaken als het NOS Journaal op Nederland 1 of 'Wie is de Mol' zien er prima uit.

Echter toch nog twee kleine dingen: Ik heb met mijn Samsung 46D7000 toch nog altijd veel 'last' van het feit dat donkere kleuren vrijwel in het zwart worden getrokken. Schaduw van mensen is dus erg donker. Ik heb alsnog even geprobeerd te spelen met die optie om donkere tinten helderder te maken, maar dat hielp niet echt.

Tweede puntje is dat gezichten 'rozer' lijken dan dat ze in het echt zouden moeten zijn. Kan zijn dat ik daar ook nog aan moet wennen, maar het volgende viel me ook op bij een testbeeld:



Op mijn laptop zie ik bij alle drie de kleuren van 219 t/m 229 donkerdere balkjes. Bekijk ik dit beeld op mijn TV, dan zie ik bij rood en blauw wel de donkerdere balkjes, maar groen is compleet dezelfde kleur. Zou ik op mijn TV niet ook gradaties moeten zien?

J.A.F._Doorhof

Hi,
Bij overdags kijken kan het helpen om de gamma 2 punten aan te passen.
De groen clip is op zich apart, bekijk je dit vanaf een PC of vanaf een speler.
Kijk even in je speler of je de optie hebt om het contrast terug te zetten, als het een PS3 is kan dit jammer genoeg niet.
Groen clip kan bij sommige displays op treden, bij een CMS unit is dit niet ongebruikelijk bij LCD.

Wat kan helpen is het contrast van het toestel 4-5 punten naar beneden te zetten, dit hangt vaak samen met de speler.
Check dus eerst dat even, normaal loop ik dat hele systeem na dus het kan zijn dat daar ergens is gebeurt is wat niet hoort.

Mail me even aub wat settings door op [email protected] dan kijk ik even met je mee.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Redah

#60
Quote from: J.A.F._Doorhof on January 21, 2012, 17:08:31
Hi,
Bij overdags kijken kan het helpen om de gamma 2 punten aan te passen.
De groen clip is op zich apart, bekijk je dit vanaf een PC of vanaf een speler.
Kijk even in je speler of je de optie hebt om het contrast terug te zetten, als het een PS3 is kan dit jammer genoeg niet.
Groen clip kan bij sommige displays op treden, bij een CMS unit is dit niet ongebruikelijk bij LCD.

Wat kan helpen is het contrast van het toestel 4-5 punten naar beneden te zetten, dit hangt vaak samen met de speler.
Check dus eerst dat even, normaal loop ik dat hele systeem na dus het kan zijn dat daar ergens is gebeurt is wat niet hoort.

Mail me even aub wat settings door op [email protected] dan kijk ik even met je mee.

Dit testbeeld is een .mp4 file die ik zowel via XBMC als via de interne Samsung speler (van een USB-stick) heb afgespeeld, er is dan geen verschil (ik heb jouw settings naar alle inputs (dus interne speler, TV, HDMI1, HDMI2, component, etc.) gekopieerd). Een testbeeld met alleen een zwart/wit ramp ziet er overigens wel prima uit, ieder blokje is perfect van de ander te onderscheiden.

Qua settings staat alles nog zoals jij het hebt ingesteld, dus ik weet niet of je die nog hebt?  :smile:

J.A.F._Doorhof

Mail me sowieso even dan zoek ik morgen even het rapport erbij, dan loop ik even door of het ergens anders aan kan liggen, heb zo niet alle opties voor de geest.
Het kan iets zijn met een actieve setting.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

phy

Ik heb de calibratie van mijn epson tw 3200 beamer  de nu een weekje laten inwerken
er zijn meer details waarneembaar het beeld is rustiger maar ook saaier fletser en donkerder zeg maar somberder in herfst kleuren
eerst spatten de kleuren van het scherm en hadden meer een wow effect net een mooie zomerdag
Nu is het grijzer en minder spectaculair, misschien is het wel echter zo dat zal best en misschien moet ik er nog langer aan wennen.
Aan de ene kant is het beter maar aan de andere kant is een beetje de kracht uit het beeld
misschien komt dat ook omdat ik nooit in een donkere kamer kijk en hij is wel zo gecalibreerd.
Als ik de kamer helemaal donker maak is die kracht wel weer in het beeld
Maar dan heb ik geen geluid omdat mijn buizen versterkers kleine schemerlampen zijn.
en die staan onder het scherm
voor de calibratie had ik hier geen last van.
kleine detail zijn wel meer zichtbaar zoals materiaal oppervlakken zijn duidelijker te herkennen en in het zwart zijn er meer nuances

J.A.F._Doorhof

Licht op het scherm is altijd een ramp. Het scherm reflecteerd wat er op valt en als er vals licht opvalt is het einde verhaal.

Wat je kan doen is de lichtbron afschermen. Ik zou zeker miet terug gaan naar de dynamic of livingroom stand. Kleuren zijn meer cartoon achtig maar ook enorm inaccuraat.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bootvisser

#64
Frank,

Heb je advies opgevolgd en heb het beeld eens een paar weken op me in laten werken.
En ik moet eerlijk bekennen dat het beeld er zeker wel mooier en gedatailleerder op is geworden!
Kleuren ogen veel natuurlijker en sprankelender en ook is het beeld rustiger geworden. Toch wel ongelooflijk hoe ik aan die cartoon kleurtjes
gewend was geraakt, ik vond de callibratie in eerste instantie vreselijk. Moest echt weer wennen aan écht mooi beeld want dat is het nu.
Nu zou ik voor geen goud meer terug willen naar die verschikkelijke en onnatuurlijke "kleuren pracht"!  ;D
Dus bij deze, bedankt!  :clapping:

Groetjes,

Roger

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

phy

Ik vind de calibratie een enorme teleurstelling
Ik had mooi helder en kleurrijk beeld met de fabrieksinstellingen en ik heb nu een flets grijs donker beeld ervoor in de plaats gekregen.
Een hoop geld betaald, werk gedaan om de kamer compleet te verduisteren en nu is mijn hele zin om de projector nog maar aan te zetten totaal verdwenen.
Ik heb de tijd genomen maar ik kan er niet aan wennen.
De projector is in een compleet verduisterde kamer gecalibreerd maar zo kijk ik nooit dat heb ik ook aangegeven
Er blijft nu niets over van de kleuren dat was voor de calibratie wel het geval.
Er was mij verteld dat een calibratie altijd beter zal zijn maar dat is dus zeker niet altijd het geval.

blue-eyes

Er van uitgaande dat de calibratie goed is gedaan.

In technische zin is het zeker een verbetering.
Het lijkt erop dat jij dat niet de fijnste afstelling vindt. Daar is niets mis mee, immers smaak is de norm, niet de techniek!



Ik zou gewoon even contact opnemen met diegene die de calibratie heeft gedaan :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

phy

#68
Quote from: Blue-Eyes on February 21, 2012, 10:27:04
Er van uitgaande dat de calibratie goed is gedaan.

In technische zin is het zeker een verbetering.
Het lijkt erop dat jij dat niet de fijnste afstelling vindt. Daar is niets mis mee, immers smaak is de norm, niet de techniek!



Ik zou gewoon even contact opnemen met diegene die de calibratie heeft gedaan :)
Heb ik gedaan de oplossing zou zijn instellingen veranderen maar dan heb ik niets meer aan de calibratie
En die was toch 225 euro

J.A.F._Doorhof

Wel even nuanceren.
De calibratie zet de kleurendriehoek op de rec709 driehoek, dit zijn de kleuren zoals ze bedoeld zijn, voor de calibratie draaide je op de (even uit mijn hoofd) dynamic mode. Dit een mode zonder cinemafilter en waanzinnig overgesatureerde kleuren.

Ik heb in al die tijd dat ik calibreer 3 mensen gehad die dat mooier vonden dan de gecalibreerde setting, dus op de duizenden die het anders vinden mag je toch zeggen dat een calibratie in principe altijd een verbetering geeft.

De calibratie is 100% uitgevoerd, er zijn alleen wel beperkingen in een machine, je kan geen 2000 ansilumens uit een tw3200 pompen met correcte kleuren en goede grayscale, dat is gewoon onmogelijk, je zal in de cinema standen moeten draaien met het cinema filter actief, en ja dat scheelt enorm qua lightoutput.

Echter weggegooid geld en tegen vallen vind ik een veel te grote uitspraak, de kleuren zijn nu zoals ze horen, zoals het bedoeld is, en je had voor de calibratie 10 tallen procenten afwijking, ik kan daar niets aan doen als de persoonlijke keuze is om toch het oude beeld te prefereren.

In dat geval zou ik bv een vw1000 adviseren, enorm veel meer geld maar dan heb je wel een bak licht met correcte kleuren.


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

phy

Maar ik had aangegeven dat ik niet. In het donker keek
Dat gaat helemaal niet met mijn versterkers
En ik had eerst wel de kracht in het beeld.
Dus de calibratie is voor mij een echte verslechtering
T.o.v de fabrieksinstelling dat met die filters of instellingen wist ik allemaal niet
Als ik het nu vergelijk met mijn ongecalibreerde tv dan is het echt vaal
En kleurloos .
Ik heb zelfs geen zin meer om de projector te gebruiken
En dan hb jij het over nuanceren?

Ik hoef ook geen w1000 wat dat ook mag zijn
Ik weet dat mijn 3200 ook een mooi beeld kan geven
Voor de calibratie had ik dit namelijk

J.A.F._Doorhof

De definitie van een mooi beeld ligt duidelijk anders.
Voor de calibratie waren de kleuren sterk oververzadigd, maw het ziet er allemaal cartoon achtig uit, daarnaast had je een behoorlijk afwijkende grayscale en een clippend wit en gamma.

Nu is alles binnen de specs zoals het hoort.

Hier hoort gewoon bij dat er minder licht vanaf komt dan vanuit de living room of dynamische stand. Ik heb je aangeboden dat ik eventueel als alternatief een van die settings zogoed mogelijk wil instellen in Emmeloord (gratis) het zal dan verre van ideaal zijn maar een stuk beter als dat het was.

Als je nu de dynamic stand kiest trouwens is er niets veranderd, de hele calibratie zit in de cinema stand, dus als je terug wilt houd niemand je tegen om de dynamic stand te kiezen, ik denk alleen dat als je serieus maar de kleuren gaat kijken dat je snel het verschil gaat zien.

Je hoeft trouwens niet 100% te verduisteren, er moet alleen geen direct licht op het scherm vallen, dan heb je het niet ideaal maar wel redelijk.

Nogmaals ieder heeft zijn smaak, maar ik doe dit nu meer dan 10 jaar en van duizenden tevreden klanten heb ik er echt minder dan 10 die niet tevreden zijn (projectoren mischien 2-3) dus ik mag rustig zeggen dat een calibratie altijd zin heeft, daarnaast zie je ook duidelijk dat de grafieken gewoon enorm afwijken voor de calibratie en een stuk beter is erna, maw ik heb mijn werk goed gedaan. Dat dit niet uw smaak is, is natuurlijk mogelijk.

Vandaar ook dat ik bij hoge uitzondering aanbiedt om de dynamic stand te calibreren, iets waar ik totaal niet achter sta, maar ik vond klant tevredenheid belangrijker dan de "code" ;) je mag langskomen, de projector versturen etc. De calibratie is gratis.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview