Yamaha vs Denon

Started by Joskes, August 10, 2011, 14:03:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joskes

Beste forum leden,

Bij deze mijn ervaring met beide merken.
Ik hoop dat een ieder die nog aan het twijfelen is om een receiver te kopen hier zijn voordeel mee kan doen.

                                             
Rede Review
Deze beoordeling heb ik opgesteld omdat ik, na bijna een jaar complete ellende met een Denon receiver, nu eindelijk weer veel plezier heb in het beluisteren van muziek en het bekijken van video. Dit met de Yamaha receiver als centrale AV verdeler.

Criteria van Receiver
De criteria waar ik destijds op gezocht heb, waren: goede stereoweergave, ruim vermogen, internet aansluiting, WEB bediening, 3 zone mogelijkheid, veel toeters en bellen en natuurlijk een knap ogend apparaat. Met een prijs tussen de 1400,- en 1700,- euro.
In eerste instantie was de keuze gevallen op Denon 3310 of Yamaha 2065. Heb toen eerlijk gezegd niet veel geluisterd maar ben eigenlijk gewoon voor de goede naamsbekendheid van Denon gegaan.
Nu in tweede instantie heb ik wat uitgebreider onderzoek gedaan. De merken die ik toen overwogen heb zijn, Yamaha RX-V3067, Marantz SR7005 en de Onkyo TX1009. Deze laatste 2 kan ik niet diepgaand beoordelen, omdat ik deze kortstondig in de winkel in stereo modus beluisterd heb, en ze daarop voor mijn oren afvielen.

Overwegingen bij beoordeling
Bij de beoordeling ben ik er vanuit gegaan dat, geen van de aanwezige bugs in de Denon receiver voorvielen, en het apparaat dus stabiel en naar behoren gewerkt zou hebben. (Lijst met bugs is op het eind te lezen voor de liefhebber)
Ik heb de Denon ongeveer ¾ jaar in gebruik gehad minus 2 reparatie pogingen van ca. 5 weken. Heb de Yamaha nu ongeveer een maand in huis en ben hem, in alle opzichten, tot het uiterste aan het gebruiken.

In het voordeel van Yamaha...
•   Zeer aangenaam, warm en goede sound. Op lage volumes is het geluid voller, op hogere volumes blijft er meer laag, helderheid en detail aanwezig, dit ondanks een lager opgegeven vermogen in de folder.
•   Het goede uitgangsvermogen van de Yamaha receiver wordt ook onderbouwd door het volgende; De full range, 2weg speakers met een laag rendement, aangesloten op zone 3, vertonen nu bij een hoog volume, speaker vervorming (doppler effect). Met de Denon receiver op deze speakers resulteerde, een hoog volume, in het geluid van een clippende van versterker.
•   Tot 2 ohm belastbare eindtrappen een technisch voordeel?!... volgens mij wel, zeker gezien de impedantie van de aangesloten luidsprekers (Chorus 836v) bij ~110 Hz nog maar 3,0 ohm bedraagt.
•   Bij het inmeten met YAPO worden, van alle niet full range speakers, de LF kantelfrequenties en de hoek tav de luisterplek, onafhankelijk van elkaar bepaald en ingesteld.  Het uiteindelijke resultaat  geeft een warmer en voller geluidsbeeld.
•   Als je na het inmeten, met de hand parameters bij wilt verstellen naar eigen smaak, blijven alle functies zoals AdaptiveDRC en CinemaDSP gewoon beschikbaar. Bij Denon komen bij een handmatige aanpassing deze vergelijkbare functies in z'n geheel te vervallen.
•   Uit de, Focal sib luidsprekers, die gebruikt zijn als zone2 en surround speakers, en de speaker van de TV, aanzienlijk voller geluid. Tevens sluiten nu alle luidsprekers veel beter bij elkaar aan op klank kleur.
•   Beduidend minder warmte opwekking, vooral bij normaal bedrijf (laag volume) werd de Denon al vlug zeer heet. De 2 koelribben van Yamaha bijna 2,5 x zo veel oppervlakte als de enkele van denon.
•   Duidelijker display, goed leesbaar (ook van grote afstand). Bij licht inval geen vervelende flikkeringen door sporen op lcd display.
•   Display heeft geen overbodige icoontjes, die van meer als een halve meter afstand toch niet meer te lezen en of van elkaar te onderscheiden zijn.
•   Web bediening, zowel qua werking en uiterlijk, duidelijk in een verder gevorderd stadium.
•   Keuze of er een mobile webpage of een standaard page geladen word. Bij Denon met een mobile device altijd de beknopte mobile page.
•   GUI zeer professioneel, overzichtelijkere menu's logischer van opbouw en veel sneller toegankelijk.
•   Overschakelen van een HDMI bron verloopt nu vlekkeloos op tv. Dus schakelen zonder meerdere malen tussenschakel acties en wazige blokken en strepen op de TV zichtbaar.
•   Bij diverse audio instellingen, is bij het verstellen het resultaat meteen hoorbaar. Bij de Denon diende je vaak na het verstellen eerst het betreffende menu af te sluiten alvorens de verstellingen te horen waren.
•   Save/load tool is nu razend snel, en functioneert perfect.
•   12 scènes (Quick select) instelbaar tegen over de magere 3 van Denon.
•   Elke scene configureerbaar, wat er wel of niet opgehaald dient te worden. Zeer handig.
•   Meer versterkers van de 7, vrij toewijsbaar (4stuks) waardoor je bij multi zone meer vrijheid hebt.
•   Voor alle mogelijk aansluitbare speakers eigen terminals (zones en surround ) dit samen met meerdere amp assigment setups, met een druk op de knop van een 11.2 setup naar 3 zone multi room setup.
•   Auto lipsync functioneert perfect, nog geen bestand gehad waar handmatig bijstelling noodzakelijk was. Bij Denon had ik die functie uiteindelijk maar uit gezet om deze vervolgens op de hand te verstellen.
•   Volume bediening via de afstandsbediening, vele malen beter controleerbaar.
•   Geen volume verschil meer tussen de televisie zenders nl 1,2,3 en commerciële zenders, heerlijk bij het zappen.
•   Geluid valt nooit meer weg onder het TV kijken. Bij de Denon gebeurde dit met enige regelmaat, dacht dat dit normaal was. TV geluid haal ik binnen via een digitale link.
•   Internet radio heeft vele malen sneller de zenders te pakken en valt nooit tussentijds uit. Ik wist niet beter, bij de Denon dat internet radio gewoon om de 20 a 30 minuten even uitviel om te bufferen.
•   Bij het kiezen van de bron internet radio, wordt automatisch het laatst gekozen station binnen een fractie van een seconde ten gehore gebracht. Bij Denon moest je altijd ook nog een keer een voorkeuze station kiezen.
•   De normale FM/AM tuner pakt vele malen sneller de zenders op bij afstemming van een ander station, of keuze van tuner als bron.
•   Het voelt continu aan of Yamaha een quad-core aan boord heeft, en Denon het moet doen met een magere 486 processor.
•   En last but not least!!!! Tot nu toe..... een perfect werkende machine, geen enkele bug of hapering tegen gekomen. En dit alles met maar één firmware update!!!!!! Dit tegenover de ca. 15 voor de Denon, waarna het apparaat nog niet fatsoenlijk werkte.

In het nadeel van Yamaha...
•   Bij gebruik van de zones worden de volume offset van de hoofd zones, tav de inputs, niet mee overgenomen.
•   Uitgebreide instellingen zijn alleen zichtbaar via de GUI op de TV, niet op front display.
•   Jammer dat er niet meer scènes bereikbaar zijn via commando's op de afstandsbediening.  
•   Tijdens het afspelen van een film kun je niet meer handmatig wisselen tussen de decoding varianten DTS PLII of NEO6. Dit kan pas weer als je de film stopt en even van de betreffende bron weg zapt en weer terug. Op deze manier kun je moeilijk vergelijken welke je voorkeur heeft.

Onderstaande punten staan de werking niet in de weg maar voelen gewoon wat minder solide aan. Overigens zijn deze items geheel in strijd met het feit dat de Yamaha maar liefst 1/3 zwaarder is.
•   Achterzijde aansluit plaat wat dun, daardoor iet wat beweging op Speaker terminals.
•   Zij-aanzicht net iets minder fraai. Dit doordat er diverse, en dan ook nog witte, lint-kabels achter de ventilatie roosters door lopen.
•   Over smaken valt natuurlijk te twisten maar ik vond de Denon 3310 van buiten op het oog iets, robuuster, stoerder en ook net iets knapper. Ik denk dat Denon daardoor in de winkel door de gemiddelde consument eerder gekozen zal worden. Ik ben er uiteindelijk in eerste instantie ook onterecht voor gevallen.

Conclusie???
Een conclusie mag iedereen natuurlijk voor zich zelf trekken. Ik heb alleen maar de geconstateerde feiten beschreven. Zou mij gevraagd worden om opnieuw tussen deze twee merken te kiezen, zou ik zonder enige twijfel weer voor een Yamaha receiver gaan.

Voor de liefhebber de Denon bug Lijst.
Hier volgt de lijst met bugs, waarmee de receiver 2 maal ter reparatie is aangeboden.
De receiver is beide malen terug gekomen met de mondelinge opmerking dat hij naar behoren werkte?!?!?
Bij de tweede reparatie heb ik het door de winkel aangeboden leentoestel geaccepteerd.
Dit was een Denon AVR 2311 deze heb ik 5 weken in huis gehad en vertoonde ook diverse bugs. Heb deze niet beschreven omdat de zin daarin ver verloren was gegaan.

Opsomming Denon fouten van de AVR 3310 !!!!
1.   Niet altijd volgen van hoofd zone bij kiezen van knop "follow main zone" ofwel source. Soms volgt de zone één keer en af en toe meer achter elkaar. Geen logica in te ontdekken.
2.   Na het gebruiken van meerdere zones, gaan ze vaak wel weer mee aan bij het opnieuw inschakelen van de receiver, maar vaak ook niet. Ook hier is geen logica in te ontdekken.
3.   Diverse instellingen gaan regelmatig verloren uit  zone setup zoals, zone vol limit, zone bass en trebble instelling, zone mute level, zone HPF, initiaal volume.
4.   Soms wanneer ik een willekeurige bediening doe via de afstandsbediening, gaat de receiver naar de input cbl/sat met volume instelling op  - - -. Deze bron ingang is verborgen en dus niet in gebruik.
5.   Geen presets vast kunnen leggen en/of op kunnen opvragen bij net/usb bediening ofwel internet radio via web.
6.   Niet op kunnen halen van een nieuw config bestand krijg continu oud bestand met oude instellingen. Pas na het geheel spanningsloos maken van de receiver een nieuw config bestand op te halen.
7.   Na het sporadisch, succesvol laden van een config bestand vallen er vaak een aantal  willekeurige instellingen buiten de boot en dienen deze met de hand nagelopen te worden en ingesteld te worden.
8.   Niet kunnen laden van opgehaald config bestand. Na 30 min nog geen actie van receiver. Met fout melding (retry again).
9.   Vaak na zeer omslachtige handelingen een config bestand kunnen laden. (zie voetnoot)
10.   Bij het selecteren van het menu (GUI) diverse opties niet kunnen kiezen. Na het afsluiten van menu deze opties weer wel beschikbaar.
11.   Soms verliest de receiver de namen van quick select.
12.   De receiver verliest de instelling 5ch stereo, en springt op een willekeurig brondecoding, PLII komt vaak voor. Dan alleen geluid over center. Terwijl alle speaker gewoon in beeld staan.
13.   Diverse commando's van afstandsbediening komen ineens niet meer door. Begonnen bij één commando en daarna tot nu toe 8 commando's Z2 Q1, Z2 Q2, Z2 Q3, Z3 Q1, Z2 follow, Z3 follow, Tuner preset up, Tuner preset down. (zie voetnoot)
14.   Na het inschakelen van de receiver, op het moment van inkomen nulspanning relai, weer uitschakelen van de receiver en opnieuw opstarten.
15.   Hardnekkig bijvoegen van coax3 bij bron CD. Nu genaamd, Air-port.
16.   Het ongevraagd aangaan van zone 2 op sat/cbl volume - - - , bij het opnieuw inschakelen van de receiver.
17.   Bij het kiezen van de input airport (bron CD) op main zone geen geluid van deze bron. Bij het weg schakelen en opnieuw inschakelen van die zelfde bron wel geluid.
18.   Geen geluids weergave op zone 2 en 3 van Airport (bron CD). Diverse malen uit/in schakelen hielp niet. Nadat het #@&* apparaat een nacht op stanby heeft gestaan weer wel geluidsweergave van airport bron op zone's.
19.   De instelling volume power on zone 3, standaard 10 hoger dan op versterker word ingesteld. Via web wel de juiste weergave.
20.   Na het aanzetten van receiver geen Gui weergave op TV. Apparaat aan en uit was het probleem vaak opgelost.
21.   Bij het wegschakelen van een spelende tuner naar een andere bron en ook weer terugschakelen naar tuner geen geluidsweergave meer van tuner. Tuner wel rds text. Informatie. Daarna naar net usb voor internet radio weergave, zelfde probleem wel ontvangst van data maar geen geluid. Apparaat aan en uit daarna vaak wel weer wel tuner, internet radio. Ook hier is geen logica in te ontdekken.
22.   Regelmatig andere instellingen in de receiver, via uitlezing van front paneel, dan er in web weergegeven worden. Geheel willekeurig en ook hier is weer geen logica in te vinden.

Voet noot bij punt 9, 13
Na een paar maal achter elkaar resetten van micro processor, zat er weer leven in de receiver met basis de instellingen en volledige bediening via AB. Toen, na het eerst proefondervindelijk ophalen van een standaard config bestand, is het me gelukt om 70 van de instellingen van het config bestand te laden. Zij het met de melding failure retry. Toen bleken de voorheen aangegeven commando's van de afstandsbediening wederom niet meer te werken. Toen weer een aantal maal resetten, leeg bestand opgevraagd, en weer geladen wederom met fout maar nu wel bediening van ab. De rest van de instellingen, voor bijna de tienduizendste keer weer met de hand ingevoerd. En ik kon weer een week !!!!!ongestoord!!!!! muziek beluisteren.

Groeten Joske

m9

onvoorstelbaar dat zo`n product op de markt wordt gezet en dat zal dan ook wel zo zijn.
heb je een andere denon (zelfde type) al geprobeerd want het lijkt me toch dat er met die processor (incl versterker :)) echt iets aan de hand is en hij uiteraard niet naar behoren werkt met die enorme lijst van bugs die je opsomt.

misschien is het zo iets eenvoudigs als kapot flash geheugen in de denon.

merk wel dat je behoorlijk pissig bent gezien de zeer uitgebreide post  8).

danielo

Quote from: Joskes on August 10, 2011, 14:12:41
Beste forum leden,

Bij deze mijn ervaring met bijde merken.
Ik hoop dat een ieder die nog aan het twijfelen is om een receiver te kopen hier zijn voordeel mee kan doen.


Echt nodig dit in meerdere gebieden te plaatsen?. Het klinkt alsof je een machine had die duidelijk stuk was en dat je slechte service hebt gehad. Aantal dingen zijn bekende bugs aantal dingen zijn echt niet normaal.

Maar veel plezier met je nieuwe keuze, persoonlijk vind ik vooral het eq systeem van de yamaha's een stuk minder en hun zwakste punt.

Daniel.

PS: ik heb weinig problemen met mijn denon spullen op 1 of 2 bekende bugs (zoals gui 1 a 2 keer per jaar weg is en stroom er even af moet) na die er echt al jaaaren inzit (vanaf de xx08 tot de xx11 lijn).
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Dirc

Samengevoegd ivm dubbelpost.

Hans47

Ik kan ook niet anders zeggen dan dat ik erg gelukkig ben met de 3067, ik had daarvoor de combi CA 650R en 840a.
In 1 woord: een ramp.

Bij mij is de Yamaha het centrale punt waarbij:

Internetradio
iPOD touch (dock gekocht werkt voortreffelijk)
Dune Smart D1
Netwerkspeler van Yamaha de 2000
Blu Ray speler 1067

Samenkomen en dat alles zonder 1 hick up en ook nog eens met een mooi geluid, kortom!

Top product voor mij

Jinsu

Ik vind dat Yamaha muziekaler klinkt dan een Denon. Ik heb trouwens nog nooit problemen met Denon gehad en de DVD-2900 doet nog steeds zijn werk, terwijl ik binnenkort aan de 3e Sony BD-Player toe ben...
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

FeaR1986

Quote from: Joskes on August 10, 2011, 14:03:54
•   Tot 2 ohm belastbare eindtrappen een technisch voordeel?!... volgens mij wel, zeker gezien de impedantie van de aangesloten luidsprekers (Chorus 836v) bij ~110 Hz nog maar 3,0 ohm bedraagt.

Mijn Denon heeft ook geen enkel probleem met mijn Chorus, en ik heb de 826W welke tot 2.9 Ohm dippen rond de 117 Hz.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

marz01

Quote from: FeaR1986 on August 10, 2011, 21:17:04
Mijn Denon heeft ook geen enkel probleem met mijn Chorus, en ik heb de 826W welke tot 2.9 Ohm dippen rond de 117 Hz.

volgens mij is de 2809 serie ook van betere/zwaardere kwaliteit dan de 33xx serie van denon die je nu in de winkel terugkan vinden,
Worden ze indezelfde fabriek gemaakt?
pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

danielo

Quote from: FeaR1986 on August 10, 2011, 21:17:04
Mijn Denon heeft ook geen enkel probleem met mijn Chorus, en ik heb de 826W welke tot 2.9 Ohm dippen rond de 117 Hz.

Mijn kleine denon's hebben ook geen problemen met 2.9ohms speakers :)

Daniel.

PS: Ieder zijn voorkeur, je kan verschillende merken, prijspunten en zelfs jaargangen niet zomaar vergelijken.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

FeaR1986

Quote from: marz01 on August 12, 2011, 13:25:22
volgens mij is de 2809 serie ook van betere/zwaardere kwaliteit dan de 33xx serie van denon die je nu in de winkel terugkan vinden,
Worden ze indezelfde fabriek gemaakt?

Mijn AVR-2809 komt nog uit Japan inderdaad. Was één van de redenen voor mij om voor dat model te gaan en niet voor de AVR-2309 uit China. Volgens mij komt nu alles vanaf de AVR-4311 nu pas uit Japan. Volgens sommigen is dit niet merkbaar, maar als ik mijn Japanse receiver tegenover mijn Chinese DVD-2500BT zet dan merk ik toch wel wat verschil. Niet dat het meuk is, want de 2500BT is nog steeds beter gebouwd dan welke andere LG, Samsung of Onkyo dan ook.

Maar ik heb ook het idee dat de AVR-3300 serie niet je van het is. Natuurlijk is het opgenomen vermogen groter en leveren ze (iets) meer vermogen. Maar er zit tegenwoordig zo veel DSP en dergelijke in dat daar ook veel stroom naar toe moet gaan. Vooral de AVR-3312 is gewoon letterlijk niet meer hoe Denon het middensegment ooit had. De AVR-3312 is lager en nog lichter dan de AVR-3311!
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Joskes

Het is inderdaad even wennen aan de EQ van de yamaha. Maar als je er wat energie in steekt kun je er uiteindelijk meer mee en krijg je een beter beeld van de uiteindelijke curve die het resultaat is van je instellingen.

Verder was ik me niet bewust dat er verschillende produktie landen waren, voor denon, en dat daar zowaar ook nog verschil in zit. Je zou zeggen een ontwerp word volgens Denon specs gemaakt en geproduceerd!

digitalboy

Denon is gewoon duurbetaalde crap klinkt hard maar het is zo, moet je eens op het internet kijken naar de problemen van denon
eigenaars 3 keer terug voor reparatie is niets.
ik heb in mijn leven veel yamahas gehad, inclusief vrienden en kennisen die ook yamahas hadden.
en er is er nog NOOIT een stuk gegaan!
om nog maar te zwijgen over dynamiek / vermogen / geluidskwaliteit en features.
Waar koop je een surround (hd) receiver voor: juist voor de surround, de surround tech van denon is absoluut low end
In vergelijking met yamaha bv. de rx-v 3067 is veel dynamischer en ruimtelijker, alsof je zelf in bv. de concerthall zit
zo realistisch ruimtelijk klinkt het. Ook in stereo staat deze zn mannetje en is zeker niet minder dan de denon stereo
weergave. de yamaha is ook zeer veel uitgebreider in features, instellingen en aansluitingen!
Maar goed dat hoef je natuurlijk niet te zeggen tegen een "denonliefhebber" die zal alerlei argumenten proberen te verzinnen
waarom denon beter zou zijn dan yamaha. Er is niets nieuws onder de zon want dit was in de jaren 90 ook al zo.




danielo

Quote from: digitalboy on August 14, 2011, 22:08:51
Denon is gewoon duurbetaalde crap klinkt hard maar het is zo, moet je eens op het internet kijken naar de problemen van denon
eigenaars 3 keer terug voor reparatie is niets.
ik heb in mijn leven veel yamahas gehad, inclusief vrienden en kennisen die ook yamahas hadden.
en er is er nog NOOIT een stuk gegaan!
om nog maar te zwijgen over dynamiek / vermogen / geluidskwaliteit en features.
Waar koop je een surround (hd) receiver voor: juist voor de surround, de surround tech van denon is absoluut low end
In vergelijking met yamaha bv. de rx-v 3067 is veel dynamischer en ruimtelijker, alsof je zelf in bv. de concerthall zit
zo realistisch ruimtelijk klinkt het. Ook in stereo staat deze zn mannetje en is zeker niet minder dan de denon stereo
weergave. de yamaha is ook zeer veel uitgebreider in features, instellingen en aansluitingen!
Maar goed dat hoef je natuurlijk niet te zeggen tegen een "denonliefhebber" die zal alerlei argumenten proberen te verzinnen
waarom denon beter zou zijn dan yamaha. Er is niets nieuws onder de zon want dit was in de jaren 90 ook al zo.

Dit was nou precies mijn punt, je kan niet zomaar zulke vergelijkingen maken. De 3067 ziet er mooi uit maar is bijvoorbeeld niet "zeer veel uitgebreider in features, instellingen en aansluitingen!" dan elke denon.

Dit soort discussies zijn redelijk zinloos, De originele poster heeft zijn review geplaatst en mensen kunnen dat lezen maar iemand met een beetje internet ervaring kan van elk merk/model/support reviews positief en negatief vinden. Op het eind van de dag moet iedereen zijn keuze maken en lezen vooral achteraf hun reviews 'lezen' om hun keuze te bevestigen.

Gegroet,

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Cobraatje

@digitalboy trauma's van die 'denonliefhebbers' opgelopen?
Of je nu Yamaha, Onkyo, Marantz of Denon koopt, het zijn allemaal goede merken.
Persoonlijk vond ik de klank van de Denon het beste bij mijn voorkeur passen, maar een volgende receiver(eerst even niet, genoeg geupgraded 8)) kan dat een receiver van alle merken zijn.
Qua instellingen heb ik met mijn Denon 3311 nog nooit een probleem gehad, werkt al maanden perfect. 

WilcoL

En hier ook een zeer tevreden Denon AVR-4308a & AVR-2808 gebruiker.

Iedereen kan met elk product pech hebben en persoonlijke voorkeur of bedieningsgemak zijn individuele overwegingen, maar generalisaties zijn eigenlijk altijd gebaseerd op kortzichtigheid of onwetendheid...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Denon Focal

Ik ben ook zeer tevreden met Denon, heb nog een uitstekend werkende combi uit eind jaren 80 staatn (PMA920 met de DCD910).
Heb nu al een jaar een 4810 en ben daar zeer tevreden over.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Joost80

#16
Fijn om te lezen dat de Yamaha het zo goed doet. Ben van plan om de nieuwe Yamaha RX-A3010 te kopen :wub:. Heb een probleemloze Denon 3805 gehad, een Onkyo 905 met een technisch mankement en nu een Onkyo 906 met een technisch mankement. Aan Onkyo begin ik voorlopig niet meer. Was van plan voor de nieuwe Pioneer LX85 te gaan, maar ben afgehaakt omdat je de crossover niet per speakergroep kan instellen. (Domme misser in die prijsklasse). De voorganger van de Yamaha, de RX-A3000 heeft niets dan lovende reviews gehad, en daarbij is Yamaha niet zo vreselijk omhoog geschoten met de prijzen. (Volgens sommigen betekent duurder beter en een hoger segment, maar dat is bullshit. Flagship is flagship.) Heb een Yamaha RX-V750 gehad en dat was al een topper. Hun betrouwbaarheid wordt op diverse forums geroemd.
- LG 55 C1 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

pietr

Ik vind het wel een misser van Yamaha dat ze geen Airplay hebben. Waarschijnlijk te veel licentiekosten. Ik ben in de markt voor een Aventage A1010, zul je net zien dat het er bij de opvolgers van de huidige lijn wel in zit.

Joskes

 :clapping: :worship: :pompom:

Halo forum leden.
Een update op dit topic.. still verry happy. Yamaha nog steeds onbetwist de betere voor mij. Kinkt perfect en werkt perfect!!!!!!

:pompom: :worship: :clapping:

danielo

Quote from: Joskes on December 31, 2011, 17:16:21
:clapping: :worship: :pompom:

Halo forum leden.
Een update op dit topic.. still verry happy. Yamaha nog steeds onbetwist de betere voor mij. Kinkt perfect en werkt perfect!!!!!!

:pompom: :worship: :clapping:

Misschien moet je even (puur als test) een denon avp en poa kopen om te checken of het wel onbetwist is :)

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Joskes

 Ik ken ze beide niet, maar als er denon op staat bedank ik ervoor heb m'n portie gehad!  :wacko:

kippekop

Yamaha is zonder twijfel het meest betrouwbare (lower-end) receiver merk. Pioneer komt enigzins in de buurt. Het geluid van Yamaha vind ik zelf niet eens het meest overtuigende punt, alhoewel zeker ook niet slecht is. Maar het gebruiksgemak, de robuustheid waarmee dit gebeurd en het overall gevoel is gewoon super. Een stom vorbeeld is bijvoorbeeld de afstandsbediening, al 100 keer laten vallen en doet het nog steeds perfect. Wordt inderdaad ook niet heet, en er gaat nooit wat kapot. Ook geen kraakjes, statische lading of plopjes bij het switchen tussen inputs of geluids modus.

Was vorig jaar bij mijn vader trouwens en hij was helemaal niet blij omdat zijn yamaha receiver het niet goed deed (ging uit in de protectie stand). Ik ga echter bij Yamaha altijd meteen eerst naar de andere componenten in de set kijken, en ja hoor, bleek er één van zijn goedkope speakertjes kapot te zijn en geen weerstand meer te hebben. Bij andere receivers was ik heel waarschijnlijk eerst alles daaraan veranderen... er zullen uitzonderingen zijn, maar vaak is het gewoon top spul.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

danielo

#22
Quote from: Joskes on January  8, 2012, 15:55:40
Ik ken ze beide niet, maar als er denon op staat bedank ik ervoor heb m'n portie gehad!  :wacko:

Een oordeel hebben zonder ze te kennen meer bewijs hebben we niet nodig lijkt mij. Als ik mijn ervaring met denon als leidraad zou nemen gaan ze nooit stuk immers bij mij is dat nog nooit gebeurd en dus bij niemand :). Gelukkig weet ik wel beter,  een 200 euro all in one is niet gelijk aan een avp+poa nu advies prijs 18000,- euro.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Quote from: kippekop on January  8, 2012, 18:52:49


Was vorig jaar bij mijn vader trouwens en hij was helemaal niet blij omdat zijn yamaha receiver het niet goed deed (ging uit in de protectie stand). Ik ga echter bij Yamaha altijd meteen eerst naar de andere componenten in de set kijken, en ja hoor, bleek er één van zijn goedkope speakertjes kapot te zijn en geen weerstand meer te hebben. Bij andere receivers was ik heel waarschijnlijk eerst alles daaraan veranderen... er zullen uitzonderingen zijn, maar vaak is het gewoon top spul.

Niemand trekt hier de kwaliteit van yamaha in twijfel maar ook daar is er verschil tussen de prijs punten. Je ziet dat ook met speakers bijna elk merk heeft wel en 'top' serie die echt niet verkeerd is terwijl de instap dingen _alleen_ een zelfde merkje hebben en vaak door andere gemaakt worden (ja pioneer, denon, marantz worden vaak door een andere fab gemaakt bijvoorbeeld sherwood).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

kippekop

Quote from: danielo on January  8, 2012, 21:07:06
Niemand trekt hier de kwaliteit van yamaha in twijfel maar ook daar is er verschil tussen de prijs punten. Je ziet dat ook met speakers bijna elk merk heeft wel en 'top' serie die echt niet verkeerd is terwijl de instap dingen _alleen_ een zelfde merkje hebben en vaak door andere gemaakt worden (ja pioneer, denon, marantz worden vaak door een andere fab gemaakt bijvoorbeeld sherwood).

Daniel.

Klopt, toplijn wordt dan nog in Japan gemaakt, lower-line in China. Maar afgaande op de Yamaha receivers die ik zelf heb gehad en rond mij heen heb gezien is de QC erg goed. Denon is ook prima trouwens, maar ik hoor de laatste tijd meer klachten. In de tijd van de 3805 was Denon nog juist referentie binnen de prijsklasse, ook qua bediening en betrouwbaarheid.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome