Seas speaker ontwerp gezocht

Started by JWO, August 14, 2005, 20:44:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JWO

Hoi!

Ik ben weer toe aan het bouwen van een nieuw setje speakers.  :D
Nu ben ik goedkoop aan een setje Seas T17REX(h823)(ook wel W171XP je word gek van al die type nummers  ::) ) mid/laag drivers gekomen. Maar ik zoek er nu nog een ontwerp(kast/filter) bij. Ik kon op internet zo 1-2-3 niets vinden.Misschien heeft iemand nog een ontwerp liggen of weet een ontwerp in een hifi blad te staan?

Keuze van tweeter en grootte van de speakers staat dus nog niet vast.

Wie helpt mij verder ?  ;D

groet,

Johan
Denon - Vincent - Marantz - Klipsch - Barco data 500

michiel

Das nou toevallig, ik heb zo'n half jaartje geleden twee ontwerpjes gemaakt voor deze driver; een smalle vloerstaander TL met 2 drivers per speaker en een kleine monitor kast.
Ik heb zelf helaas nog geen tijd/geld gehad om deze projectjes verder af te maken dan de bouwtekeningen.

Nadeeltje is dat ik er geen (nog) filter voor heb. Voor zover ik kan wil ik je daar ook graag mee helpen en/of wat andere diy-ers met veel kennis over filters om raad vragen.

Neem anders even contact met me op via de email voor uitgebreide toelichting.  ;)

JWO

je hebt mail  ;D

voor het forum is het natuurlijk wel leuk om vorderingen hier wel te displayen O0
Denon - Vincent - Marantz - Klipsch - Barco data 500

michiel

Natuurlijk mag de rest van het forum ook mee genieten. Alleen al het "gezeik" er omheen maakt het al gauw onoverzichtelijk.
Zodra we weten wat het gaat worden dan zetten we dat gewoon op het forum. ;D

JWO

Ok we zijn er nu uit dat Michiel dus een ander type woofer heeft,
namelijk de P17REX of h602 of W171EXP

ook heb ik mijn woofers binnen gekregen inmiddels.
Maar ik weet nu niet precies wat ik hier heb  ??? ???

Op de woofers staat:   T17REX/P8-IT    H1067-08 OHM
En die is natuurlijk weer niet vinden op de Seas site  >:(

Nu staat hij op de Intertechnik site als W171EX-XP.
Ok prima denk je dan, zoek je op google, kom je op een weer een ander H-nummer tegen nl. H1013.
Hier wordt je dus niet echt wijzer van.

Iemand die mij hier kan helpen ?   :'(
Denon - Vincent - Marantz - Klipsch - Barco data 500

fgroen

Waar heb je ze gekocht?

Ze staan inderdaad niet op de huidige SEAS site. MIsschien dat SEAS units heeft geproduceerd voor Intertechnik, op hun specificatie (OEM units). De enige die je van informatie kan voorzien is de persoon die je die dingen verkocht heeft, of de originele handelaar.

Op de intertechnik site staat wel wat info. Twijfel je eraan of de data klopt?

Als jouw unit er precies zo uitziet en het H-nummer komt overeen, dan zou ik daar maar op dichtvaren. Zekere als ze bij IT vandaan komen.

Als je niet weet wat je hebt en je hebt niet gekregen wat je besteld hebt, dan kan je ook nog trammelant gaan maken bij de verkoper....
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

JWO

Ik heb ze via marktplaats gekocht, omdat ze nogal goedkoop aangeboden waren (nieuw 92 euro p/st ) nu 2 voor 83,-  :)
Ik heb van de verkoper gehoord dat hij ze van iemand had overgenomen die ze verkeerd had besteld bij speakerland, maar er zelf ook niets mee deed.

Dus ze komen bij speakerland vandaan.
Maar die verkopen geen T17REX/P zoals op de driver staat.
Het probleem is dus, dat slechts alleen intertechnik een unit kent, met het H1067-08 nummer zoals op mijn driver staat.
Intertechnik noemt deze unit de W 171 EX-XP.

Maar "Officieel" wordt de w171 ex-xp onder het nummer h1013 uitgegeven door seas ( zie ook Hobby Hifi 03/01).

Volgt je het nog  ;D,
Ik denk dat ik er maar van uit moet gaan dat ik een W171EX-XP heb, deze komt kwa afbeelding ook het meest overeen.

Denon - Vincent - Marantz - Klipsch - Barco data 500

voodooless

Altijd heerlijk met Seas. Minstens 3 verschillende namen voor een unit. Tja, wordt daar maar een wijs uit  O0

fgroen

Wat je misschien te controle kan doe in de free-air resonatiefrequentie meten. Heb je niet veel voor nodig, alleen een testCD met testtonen van vaste frequentie (10Hz, 20Hz, 30Hz etc.) (of een toongenerator natuurlijk ;D) , een weerstand van 10 Ohm en een AC voltmeter.

Weet je in ieder geval of de unit qua specs ook een beetje in de buurt zal komen.

Als je een BR behuizing wilt maken, is het wel erg wenselijk om de parameters goed te kennen, anders is een goed afgestemde kast niet eenvoudig te realiseren, de enige methode die overblijft is dan de alom beproefde trial- en error methode.  ::)

Om de klaagzang nog maar eens te bevestigen: het is inderdaad bagger met die SEAS typenummers. Het geeft niet bepaald de indruk dat ze een consistent produktenprogramma hebben. :-\
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

voodooless

Quote from: fgroen on August 19, 2005, 10:59:06
Om de klaagzang nog maar eens te bevestigen: het is inderdaad bagger met die SEAS typenummers. Het geeft niet bepaald de indruk dat ze een consistent produktenprogramma hebben. :-\

Het is wel consistent bagger  ;D (nouja, kwa naamgeving in iedergeval)

Ik zou idd de TSP (laten) meten. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.
(

BernHardN

kijk hier ook eens heel veel "Bauvorschläge"

http://www.speaker-online.de/bauen/
misschien ken je hem wel
groeten,

bernhard

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

DIY_Freak

Quote from: fgroen on August 19, 2005, 10:59:06Om de klaagzang nog maar eens te bevestigen: het is inderdaad bagger met die SEAS typenummers. Het geeft niet bepaald de indruk dat ze een consistent produktenprogramma hebben. :-\
Dat heeft niets met Seas te maken. Het zijn Intertechnik èn de nederlandse zelfbouwzaakjes die voor de overige naamgevingen zorgen. Seas hanteert de H-code en een typenummer waaruit je wat info kunt halen.

Jouw type staat niet in het archief (te oud? OEM voor Intertechnik?), maar deze wel: http://www.seas.no/seas_line/woofers/H823.PDF

Het enige verschil met deze driver en die van jou is dat er bij de T17REX een grotere magneet gebruikt is. Bl, Qms, Qes en Qts zijn daarom ongeveer 15-20% hoger en het rendement zal in het midden-hoog 1-2dB hoger liggen. De unit is beter geschikt voor een BR behuizing.

Probeer het eens bij Intertechnik. Die hebben gezien het typenummer vast een specsheet als je de precieze waarden wilt weten.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

JWO

QuoteSorry, we don't have a data sheet because the driver is made exclusive for IT in Germany.
For cabinet developements you can use the parameters for the P17REX/P

Best regards

SEAS Fabrikker AS

Michael Zahler
Sales and Marketing Executive
Automotive Product Manager

En dan is het dus de intertechnik W171EX-XP :)

met de volgende T/S Parameters:

QuoteImpedanz  8 Ohm

Belastbarkeit (Nenn/Musik)   100 / 250 Watt

Resonanzfrequenz (fs)  37 Hz

Gleichstromwiderstand(Re)  6,2 Ohm

Kennschalldruck  88,2 dB (1W; 1m)

Luftspalthöhe  6,0 mm

Schwingspule (D; Länge)  39 mm; 12 mm

Kraftfaktor (F/I)  9,8 N/A

Schwingspuleninduktivität  0,42 mH

Effektive Membranfläche   120 qcm

Bewegte Masse incl. Luftlast  18,8 g

Äquivalentvolumen (Vas)  23,4 l

Aufhängungsnachgiebigkeit  0,97

Mechanische Güte (Qms)  1,58

Elektrische Güte (Qes)  0,28

Freiluftgesamtgüte (Qts) 0,24

Ok dan weten we dat ook weer  :D

Nu nog een ontwerp vinden. Of een bijpassende tweeter zoeken en zelf wat ontwerpen  ;)
Ik zat zelf te denken aan een Scan Speak 2905/9500 of een Seas Excel tweeter.
Denon - Vincent - Marantz - Klipsch - Barco data 500

DIY_Freak

Quote from: JWO on August 28, 2005, 16:16:51
En dan is het dus de intertechnik W171EX-XP :)
Nee, dat is de H1067... De man van Seas bedoelt deze: http://www.seas.no/seas_line/woofers/H602.PDF

Die unit (H602) heeft inderdaad een 15-20% hogere Bl, Qms, Qes en Qts, evenals een iets hoger rendement in vergelijking met de H823 die ik in m'n vorige post aanhaalde. Alleen het gewicht van de conus van de H602 is anders dan de unit die jij in je handen hebt (zou hetzelfde moeten zijn). Dit bevestigt dat de unit die jij hebt de H823 met een zwaardere magneet is.

Als je het precies wilt weten moet je bij Intertechnik zijn.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

JWO

Quote from: JWO on August 18, 2005, 16:44:34
.......Op de woofers staat:   T17REX/P8-IT    H1067-08 OHM
En die is natuurlijk weer niet vinden op de Seas site  >:(

Nu staat hij op de Intertechnik site als W171EX-XP......
Ik heb dus inderdaad de H1067 ;)
Denon - Vincent - Marantz - Klipsch - Barco data 500

DIY_Freak

Quote from: JWO on August 29, 2005, 10:12:55
Ik heb dus inderdaad de H1067 ;)
Ja, nu zie ik het ook...suf  :P Dan heeft de man van Seas je de verkeerde kant opgestuurd... en mij ook ;D
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Rinus TrueHD

Om even ouwe koeien wakker te maken...
Zocht je zo iets:




Dune HD Smart D1 - QNAP869 pro - Ipad 3 - Samsung 50" plasma