Algemeen In Car Entertainment (I.C.E.) topic.

Started by Martijnst1990, August 5, 2011, 20:20:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jon81

Quote from: WilcoL on April 30, 2020, 10:00:24
Valt allemaal mee hoor: de PXA100 is simpel, maar effectief. Zelf jaren meegespeelt. Een Mosconi DSP is heel wat geavanceerder en ingewikkeld.

Als je met de passieve filters tussen de PRS en je rear speelt en de PXA dus noet actief gebruikt, de kanalen van de PXA op high pass (of full of flat, maar dat kan niet dacht ik) zetten en zo'n laag mogelijke frequentie inzetten en de steilheid (slope) op 0 of 6db zetten. Dan gebruik je dus effectief de passieve filters van je speakers. Vooral niet dubbel gaan filteren,  dus de PXA niet op 80hz en 24db zetten ofzo.

Probeer dat eens...

Ain't no thing but a chicken wing...

De rears hebben zelf geen passieve filters, maar de rest ga ik eens proberen.

Ik meen me te herinneren dat als ik de filters op mijn versterker op full liet staan, dat de sub dan een fullrange signaal voor zijn kiezen kreeg van de pxa, dus de filters van de versterkers heb ik ook aangezet.
Dan krijg je in het geval van de fronts eigenlijk een driedubbel filter, zou dat een deel van het probleem zijn?
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

toetertje

Met alle respect, ik denk dat je een paar dingen door elkaar heen haalt.

Een slope van 0 db kan niet, dan zou er geen afval zijn, en dus flat.
Een high pass filter aktief toevoegen, beinvloed het passieve filter niet, je zit ver
onder het kantelpunt van het passieve filter. Die ligt bij de prs dacht ik rond de 3.5K.

Mijn advies, begin gewoon eens met alleen je front speakers. Zet je high pass 80 Hz
met een slope van 6 db. Kijk gewoon eens op verschillende volumes en verschillende
soorten muziek. Speel dan eens met frequentie, dus even naar 60, 80, 120.... en kijk
hoe het klinkt, en of het strak blijft op hogere volumes. Heb je voor je gevoel de juiste
instelling te pakken, dan gaan we naar stap 2.

toetertje

Ik zou in eerste instantie de actieve filters op de versterkers niet gebruiken.
Daar heb je pxa voor, met als voordeel, dat je alles vanaf de luisterpositie kunt instellen.

De coaxiale speakers hebben een passief filter d.m.v. een condensator die tegen de tweeter
geplakt zit.

WilcoL

Quote from: jon81 on April 30, 2020, 10:41:37
De rears hebben zelf geen passieve filters, maar de rest ga ik eens proberen.

Ik meen me te herinneren dat als ik de filters op mijn versterker op full liet staan, dat de sub dan een fullrange signaal voor zijn kiezen kreeg van de pxa, dus de filters van de versterkers heb ik ook aangezet.
Dan krijg je in het geval van de fronts eigenlijk een driedubbel filter, zou dat een deel van het probleem zijn?
Driedubbel filter zou niet goed zijn, maar ik denk dat er wat niet goed staat.

In jouw situatie:
- Alle filters op je versterker op full,
- Via je HU de PXA voor je front-output inregelen zoals ik hierboven stelde (naar PRS op full/flat of als dat niet kan een zo laag mogelijke high-pass met een zo flauw mogelijke steilheid),
- Via je HU de PXA voor je rear-output op 80hz high-pass met 24db ofzo,
- Via je HU de PXA voor je sub-output op 80hz low-pass met 24db ofzo.

Check alles even goed, want je sub zou nooit een fullrange signaal moeten hebben en je filters op je versterker moet je nu sowieso niet gebruiken.

Ain't no thing but a chicken wing...

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

WilcoL

Quote from: toetertje on April 30, 2020, 10:42:46
Met alle respect, ik denk dat je een paar dingen door elkaar heen haalt.

Een slope van 0 db kan niet, dan zou er geen afval zijn, en dus flat.
Een high pass filter aktief toevoegen, beinvloed het passieve filter niet, je zit ver
onder het kantelpunt van het passieve filter. Die ligt bij de prs dacht ik rond de 3.5K.

Mijn advies, begin gewoon eens met alleen je front speakers. Zet je high pass 80 Hz
met een slope van 6 db. Kijk gewoon eens op verschillende volumes en verschillende
soorten muziek. Speel dan eens met frequentie, dus even naar 60, 80, 120.... en kijk
hoe het klinkt, en of het strak blijft op hogere volumes. Heb je voor je gevoel de juiste
instelling te pakken, dan gaan we naar stap 2.

Je snapt toch wel dat ik flat bedoel? Ik weet niet meer hoe de PXA het weergeeft.

En de PXA te hoog laten filteren beïnvloedt uiteraard het passieve filter wel, want stuurt dat uit naar dat filter. Wanneer je een HP van 200Hz op de PXA zou instellen, gaat je midbass nooit iets onder de 160Hz weergeven natuurlijk... Ik denk dat je me niet goed gelezen hebt.

We zeggen hetzelfde Toetert  ;D
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

jon81

Goeie tips allemaal heren, ik ga er binnenkort eens mee aan de slag.  8)

Ik was zelf al bijna zo ver om een nieuwe HU of Compo aan te schaffen, maar ik heb nu weer wat hernieuwd vertrouwen om het met deze set zoals hij nu is zo goed mogelijk te krijgen :)
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

toetertje

#1181
Quote from: WilcoL on April 30, 2020, 10:57:20
Je snapt toch wel dat ik flat bedoel? Ik weet niet meer hoe de PXA het weergeeft.

En de PXA te hoog laten filteren beïnvloedt uiteraard het passieve filter wel, want stuurt dat uit naar dat filter. Wanneer je een HP van 200Hz op de PXA zou instellen, gaat je midbass nooit iets onder de 160Hz weergeven natuurlijk... Ik denk dat je me niet goed gelezen hebt.

We zeggen hetzelfde Toetert  ;D

We zeggen inderdaad ongeveer hetzelfde. Alleen het beinvloeden van de high pass op het passieve filter klopt echt niet. Dat passieve filter doet aan de onderkant van de woofer niets, die doet zijn werk pas ronde 3.5 Khz.
Het ingevoerde signaal verandert inderdaad, maar dat heeft geen effect op het passieve filter, wel op de woofer.

Een ander Hu kopen heeft in dit geval geen zin. Even heel bot gezegd, je hebt een fiets, maar je kunt niet fietsen, dan heeft een andere fiets kopen weinig zin.  ;)

WilcoL

Quote from: jon81 on April 30, 2020, 11:08:39
Goeie tips allemaal heren, ik ga er binnenkort eens mee aan de slag.  8)

Ik was zelf al bijna zo ver om een nieuwe HU of Compo aan te schaffen, maar ik heb nu weer wat hernieuwd vertrouwen om het met deze set zoals hij nu is zo goed mogelijk te krijgen :)
Moet zeker gaan lukken [emoji1417]

Ain't no thing but a chicken wing...

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

WilcoL

Quote from: toetertje on April 30, 2020, 11:15:38
We zeggen inderdaad ongeveer hetzelfde. Alleen het beinvloeden van de high pass op het passieve filter klopt echt niet. Dat passieve filter doet aan de onderkant van de woofer niets, die doet zijn werk pas ronde 3.5 Khz.
Het ingevoerde signaal verandert inderdaad, maar dat heeft geen effect op het passieve filter, wel op de woofer.

Een ander Hu kopen heeft in dit geval geen zin. Even heel bot gezegd, je hebt een fiets, maar je kunt niet fietsen, dan heeft een andere fiets kopen weinig zin.  ;)
Klopt wat betreft de onderkant filteren. In mijn voorbeeld laat je de woofer maar beneden toe eigenlijk full range spelen. Als dat wel wat laag oplevert (wat zou moeten en het echte probleem is) kan hij hoger gaan filteren, dus naar die 80hz toe of wellicht zelfs wat lager zolang die midwoofer dat fijn vindt..

Ain't no thing but a chicken wing...

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Raphie

Ook hier mosconi gladen
10 speakers, 13" JL Audio sub

JBL PRX Power!

Lion of Judah

Quote from: Raphie on May  1, 2020, 16:29:58
Ook hier mosconi gladen
10 speakers, 13" JL Audio sub
Welk type heb jij?
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Raphie

JBL PRX Power!

Witalik

Ik heb nu een Rockford P2 1x10 inch subwoofer in de auto. Effe om te testen omdat ik normaal alleen gesloten subwoofers heb gehad. Kon deze voor een nette prijs uit Engeland kopen.
Heb hem op een Gladen Rc600c aangesloten 4ohm. Het knalt lekker. Maar ik vind hem toch de 'vet' sommige frequenties zijn teveel aanwezig rond het crossover punt. Ik heb hem nu wat lager gezet rond de 60Hz. Dan valt het mee maarja mijn speakers vallen duidelijk af bij 80Hz.

Heb hem toch maar op marktplaats gezet. Ik twijfelde tussen deze Rockford en de Audison. Maar ben er denk ik toch achter dat ik een gesloten sub geluid lekkerder vind.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Lion of Judah

Quote from: Witalik on May  2, 2020, 01:24:31
Ik heb nu een Rockford P2 1x10 inch subwoofer in de auto. Effe om te testen omdat ik normaal alleen gesloten subwoofers heb gehad. Kon deze voor een nette prijs uit Engeland kopen.
Heb hem op een Gladen Rc600c aangesloten 4ohm. Het knalt lekker. Maar ik vind hem toch de 'vet' sommige frequenties zijn teveel aanwezig rond het crossover punt. Ik heb hem nu wat lager gezet rond de 60Hz. Dan valt het mee maarja mijn speakers vallen duidelijk af bij 80Hz.

Heb hem toch maar op marktplaats gezet. Ik twijfelde tussen deze Rockford en de Audison. Maar ben er denk ik toch achter dat ik een gesloten sub geluid lekkerder vind.
Jij hebt geen DSP toch in je auto?
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

eddy135

Hoe doet men dat tegenwoordig? Sinds je geen HU meer kan vervangen in moderne auto's...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

toetertje

Daar zijn al diverse systemen voor beschikbaar.
Deze hang je, met of zonder voertuigspecifieke adapter, tussen je iso aansluiting.
Een versterker met dsp, kan voor een aangename verassing zorgen, op je standaard apparatuur.

Raphie

#1191
Alles gaat idd met adapter op iso voor parallel ontsluiten high level/speaker bedrading. Moderne versterkers doen het hier uitstekend op. Maar zonder dsp ben je idd nergens aangezien de HU's allemaal dsp hebben, ingericht op de kartonnen OEM speakers
JBL PRX Power!

Perfectionist

Klopt heb ook de Mosconi 130.4 DSP. Dat laatste heb je echt nodig voor optimalisatie.
Een beter forum begint bij jezelf.

eddy135

Oké, de HU's hebben dus gewoon een iso aansluiting die je kan doorlussen naar een eind versterker. Dat is mooi, heb nog een Mosconi 60.6 (zonder dsp helaas) liggen, eens kijken wat ik daarmee kan. 😊
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

jon81

Quote from: WilcoL on April 30, 2020, 11:20:50
Moet zeker gaan lukken [emoji1417]

Ain't no thing but a chicken wing...

Ik heb de filters op de versterkers uitgezet en wat gespeeld met de crossovers van de HU, maar er blijft erg weinig uit de mids komen.

Ik zal het nog eens proberen helemaal zonder highpass en per speaker luisteren wat er nu echt uit komt.
Kan het zijn dat er toch ergens iets defect is?

De imprint er tussenuit halen kan ik ook nog eens proberen.
Een andere HU wordt al wat lastiger.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Raphie

Je kan geen versterker zonder dsp op een moderne oem HU aansluiten, dat klinkt nergens naar, is vere van lineair

Quote from: jon81 on May  4, 2020, 14:00:06
Ik heb de filters op de versterkers uitgezet en wat gespeeld met de crossovers van de HU, maar er blijft erg weinig uit de mids komen.

Ik zal het nog eens proberen helemaal zonder highpass en per speaker luisteren wat er nu echt uit komt.
Kan het zijn dat er toch ergens iets defect is?

De imprint er tussenuit halen kan ik ook nog eens proberen.
Een andere HU wordt al wat lastiger.
JBL PRX Power!

jon81

Quote from: Raphie on May  4, 2020, 14:12:17
Je kan geen versterker zonder dsp op een moderne oem HU aansluiten, dat klinkt nergens naar, is vere van lineair

Ik heb geen oem HU, maar een Alpine HU, zoals verder terug in dit topic te lezen is.
En de Alpine imprint is in wezen wel een dsp.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

jon81

Gisteren heb ik nog eens goed geluisterd met mijn oor bij de mids, en er komt toch echt wel bas uit, enkel lijkt het of de tweeters in verhouding veel te hard zijn.
Dit heb ik voor nu een beetje gecorrigeerd met de equalizer, maar er zit op de crossovers ook een mogelijkheid om de tweeters te verzwakken. Alleen kan ik daar niet zo makkelijk bij, aangezien deze boven het dashboardkastje zitten.
Een andere mogelijkheid is, om de imprint te laten meten en het te laten corrigeren, maar dan ben ik afhankelijk van de alpine hoe deze het instelt.
Sowieso waard om een keer te proberen natuurlijk.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

WilcoL

Quote from: jon81 on May  5, 2020, 09:07:17
Gisteren heb ik nog eens goed geluisterd met mijn oor bij de mids, en er komt toch echt wel bas uit, enkel lijkt het of de tweeters in verhouding veel te hard zijn.
Dit heb ik voor nu een beetje gecorrigeerd met de equalizer, maar er zit op de crossovers ook een mogelijkheid om de tweeters te verzwakken. Alleen kan ik daar niet zo makkelijk bij, aangezien deze boven het dashboardkastje zitten.
Een andere mogelijkheid is, om de imprint te laten meten en het te laten corrigeren, maar dan ben ik afhankelijk van de alpine hoe deze het instelt.
Sowieso waard om een keer te proberen natuurlijk.
Okay, er is dus vooruitgang. Wel apart hoor...

Ain't no thing but a chicken wing...

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

toetertje

Ik denk dat je toch beter de tweeters kunt verzwakken op het filter.
En aan het verschil te horen, kan hij wel op -6 db. Door rijgeluiden,
verlies je ook vaak nog mid/laag, dan is het hoog helemaal niet te harden,
als het te hard staat. Geeft ook wat extra bescherming voor de tweeters.