Algemeen In Car Entertainment (I.C.E.) topic.

Started by Martijnst1990, August 5, 2011, 20:20:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

SV..S

toch maar besloten om het geluid proberen te verbeteren.
de Audi a4 nu ongeveer 3 jaar in gebruik en het ass blijft gewoon irritant slecht klinken.
eerst de sub vervangen door een dhz sub met eigen versterker;
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=171486.0
we hebben nu wel meer laag, maar echt veel beter klinkt het nog niet.
daarna de frontspeakers vervangen door blam 165 rx en tevens de deuren behandeld met silent coat.

klinkt nu een stuk aangenamer, nog niet op het nivo wat ik gehoopt had maar wel een hele verbetering!




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

WilcoL

Goed bezig! Maar je filter in je deur monteren is wat mij betreft echt een no-go [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

SV..S

is ook niet echt gemonteerd, gewoon ertussen gepropt :P :D

wegens vocht bedoel je?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

WilcoL

Quote from: SV..S on May  8, 2019, 16:21:00
is ook niet echt gemonteerd, gewoon ertussen gepropt [emoji14] :D

wegens vocht bedoel je?
Ja en je wilt ongewenste resonanties voorkomen. Een plastic bakje monteren in je deur is dan onlogisch...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Exxar

Heb je de binnenkant van de deuren ook gecoat?

SV..S

Ja, zo ver ik erbij kon. Ik had maar net genoeg aan een pak voor de 2 deuren.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Exxar

Ja, er gaat wel redelijk wat van die rommel in zo'n deur.
Je kunt de binnenzijde (tussen deur en bekledingspaneel) ook nog bekleden met bvb ground zero absorptie foam. Dat heeft in mijn auto best veel geholpen.

NeoPhix

Even de experts hier raadplegen. Ik wil graag de audio in mijn Renault Twingo 2 (BJ 2012) wat verbeteren, de standaard audio klinkt toch wel erg dunnetjes.

Ik ben tevreden over de ingebouwde unit qua functies (de bluetooth werkt uitstekend) dus ik dacht vooral te kijken naar een speakerverbetering. Ik heb 0 ervaring met zelf knutselen aan dit soort dingen maar ik weet hoe een schroevendraaier en een hamer werken dus misschien is dit wel iets om zelf te proberen. Als ik het verpruts kan ik altijd nog naar een inbouwcentrum...

Er zitten 4 midwoofers en 2 tweeters in de auto. Tenminste, die tweeters is een vraagteken want die blijken niet bij elke auto ingebouwd te zijn dus ik zou eerst moeten kijken of er daadwerkelijk wat zit onder de roostertjes. Ik zit wat rond te kijken op internet en kom deze setjes tegen:

https://www.caraudioshop.nl/premium-speakers-voor-renault-twingo-2008-2016-911474022.html

https://www.acr-helmond.nl/shop/audio-upgrade-sets-acr/renault-twingo-ii-audio-upgrade-soundsystem-1/

Geen idee wat nu het beste is om te doen. Daarnaast is demping van de auto ook zeer gewenst, het is een lekker resonerend koekblikkie. Misschien ook extra dempingsmateriaal bestellen om de kofferbak en vloer wat mee te dempen? Andere mensen daar ervaring mee?

En ik lees ook over een dempingsmat die je onder de motorkap plakt zodat het motorgeluid minder wordt, lijkt me ook wel wat... iemand ervaringen mee?

De auto is deze week nog weg voor een grote ingreep (komt een nieuwe (tweedehands) motor in na een portie flinke motorpech) dus ik wil hier na het hemelvaartsweekend mee aan de slag  :thumbs-up:

H&C Hifi

Quote from: NeoPhix on May 28, 2019, 11:22:54
Even de experts hier raadplegen. Ik wil graag de audio in mijn Renault Twingo 2 (BJ 2012) wat verbeteren, de standaard audio klinkt toch wel erg dunnetjes.

Ik ben tevreden over de ingebouwde unit qua functies (de bluetooth werkt uitstekend) dus ik dacht vooral te kijken naar een speakerverbetering. Ik heb 0 ervaring met zelf knutselen aan dit soort dingen maar ik weet hoe een schroevendraaier en een hamer werken dus misschien is dit wel iets om zelf te proberen. Als ik het verpruts kan ik altijd nog naar een inbouwcentrum...

Er zitten 4 midwoofers en 2 tweeters in de auto. Tenminste, die tweeters is een vraagteken want die blijken niet bij elke auto ingebouwd te zijn dus ik zou eerst moeten kijken of er daadwerkelijk wat zit onder de roostertjes. Ik zit wat rond te kijken op internet en kom deze setjes tegen:

https://www.caraudioshop.nl/premium-speakers-voor-renault-twingo-2008-2016-911474022.html

https://www.acr-helmond.nl/shop/audio-upgrade-sets-acr/renault-twingo-ii-audio-upgrade-soundsystem-1/

Geen idee wat nu het beste is om te doen. Daarnaast is demping van de auto ook zeer gewenst, het is een lekker resonerend koekblikkie. Misschien ook extra dempingsmateriaal bestellen om de kofferbak en vloer wat mee te dempen? Andere mensen daar ervaring mee?

En ik lees ook over een dempingsmat die je onder de motorkap plakt zodat het motorgeluid minder wordt, lijkt me ook wel wat... iemand ervaringen mee?

De auto is deze week nog weg voor een grote ingreep (komt een nieuwe (tweedehands) motor in na een portie flinke motorpech) dus ik wil hier na het hemelvaartsweekend mee aan de slag  :thumbs-up:

Hebben wij toevallig al telefonisch contact gehad, verhaal komt me erg bekend voor  :)

NeoPhix

Quote from: HcHifi.nl on May 28, 2019, 12:02:05
Hebben wij toevallig al telefonisch contact gehad, verhaal komt me erg bekend voor  :)

Niet dat ik weet  ;D ik vermoed toevallig eenzelfde vraag bij iemand anders dan.
Maar je suggesties zijn welkom  :)

NeoPhix

#1135
Quote from: NeoPhix on May 28, 2019, 11:22:54
Even de experts hier raadplegen. Ik wil graag de audio in mijn Renault Twingo 2 (BJ 2012) wat verbeteren, de standaard audio klinkt toch wel erg dunnetjes.

Ik ben tevreden over de ingebouwde unit qua functies (de bluetooth werkt uitstekend) dus ik dacht vooral te kijken naar een speakerverbetering. Ik heb 0 ervaring met zelf knutselen aan dit soort dingen maar ik weet hoe een schroevendraaier en een hamer werken dus misschien is dit wel iets om zelf te proberen. Als ik het verpruts kan ik altijd nog naar een inbouwcentrum...

Er zitten 4 midwoofers en 2 tweeters in de auto. Tenminste, die tweeters is een vraagteken want die blijken niet bij elke auto ingebouwd te zijn dus ik zou eerst moeten kijken of er daadwerkelijk wat zit onder de roostertjes. Ik zit wat rond te kijken op internet en kom deze setjes tegen:

https://www.caraudioshop.nl/premium-speakers-voor-renault-twingo-2008-2016-911474022.html

https://www.acr-helmond.nl/shop/audio-upgrade-sets-acr/renault-twingo-ii-audio-upgrade-soundsystem-1/

Geen idee wat nu het beste is om te doen. Daarnaast is demping van de auto ook zeer gewenst, het is een lekker resonerend koekblikkie. Misschien ook extra dempingsmateriaal bestellen om de kofferbak en vloer wat mee te dempen? Andere mensen daar ervaring mee?

En ik lees ook over een dempingsmat die je onder de motorkap plakt zodat het motorgeluid minder wordt, lijkt me ook wel wat... iemand ervaringen mee?

De auto is deze week nog weg voor een grote ingreep (komt een nieuwe (tweedehands) motor in na een portie flinke motorpech) dus ik wil hier na het hemelvaartsweekend mee aan de slag  :thumbs-up:

Even schaamteloos mezelf quoten, de auto is dit weekend weer terug van de garage gekomen dus even de tijd gehad om te kijken. Er zitten inderdaad 4 mid-woofers in, maar onder de mooie speakergrilletjes in het dashboard zitten dus mooi geen tweeters!  :yawnee:
Maar goed, dat betekent dus veel ruimte voor verbetering! Nog steeds sta ik open voor suggesties, ook op het gebied van demping. Aanraders in materialen e.d.

Ik heb wat foto's geschoten van de achterkant van de radio, ik weet niet hoe het werkt met bedrading als je tweeters toevoegt. Prik je die er gewoon bij?

@HcHiFi, Marcel, ik sta ook nog steeds open voor suggesties van jouw kant. Als je dit niet meer leest zal ik je van de week even een mailtje sturen.

Edit: ondertussen ook deze set gevonden: https://www.renaultmagazijn.nl/accessoires/focal-speaker-upgrade-music-premium-61-130mm+130mm

Is meteen een heel mooi setje en origineel voor Renault dus qua aansluitingen makkelijker (denk ik tenminste..) iemand ervaringen mee of deze set ook z'n geld waard is?

LittleNinja

#1136
Ligt de bekabeling voor de tweeters er wel al? Zo ja, dan kun je ze gewoon er bij plaatsen.

Je had trouwens ook gewoon de radio aan kunnen zetten en met je hand de roostertjes af kunnen dekken om te horen of er tweeters in zitten... :D

Als ik jou was zou ik een redelijk eenvoudig subkastje met een eigen versterkertje er aan toevoegen en dan klaar. Bijvoorbeeld in het reservewiel. Ik vermoed echter dat de radio van Renault geen sub uit heeft, dus die informatie moet je met een stel condensatortjes van de andere speakers onttrekken..

Simpel maar wel effectief. Niet teveel moeite en je kunt het makkelijk weer meenemen naar de volgende auto.

EDIT Ik lees nu de audio upgrade set die je gepost had door en dat lijkt me ook een aardig setje. Kijk ook even bij BLAM. Dit is een merk dat instaan is vanuit Focal (een engineer is een eigen merk gestart na wat discussies geloof ik). Prijstechnisch nog wat gezelliger en kwalitatief erg goed!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

WilcoL

Als er al bekabeling voor tweeters ligt even Kijken of dat geen fullrange signaal is. Vaak zit er voor de tweeter nog een simpel filtertje wat je zeker nodig hebt. Anders zijn je nieuwe tweeters in 1 seconde kapot...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

WilcoL

Ik zou er gewoon een 10cm (volgens mij is het 10cm in zo'n Twingo) coaxiaaltje inzetten. Heb je een puntbron en dat kan verrassend leuk spelen. Zolang je geen "pegelorgieën" verwacht of nastreeft [emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

NeoPhix

Bedankt voor de reacties. Er ligt geen bekabeling onder de roostertjes voor zover ik kan zien, dus die zou ik los moeten trekken.

Quote from: WilcoL on June 18, 2019, 09:49:32
Ik zou er gewoon een 10cm (volgens mij is het 10cm in zo'n Twingo) coaxiaaltje inzetten. Heb je een puntbron en dat kan verrassend leuk spelen. Zolang je geen "pegelorgieën" verwacht of nastreeft [emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk



Dus niet tweeters en subs gaan toevoegen maar alleen de bestaande 4 speakers vervangen?
En welk merk raad je dan aan? Ik ga in ieder geval even naar BLAM kijken zoals littleninja aanraad.
De focal set bestaat uit 130mm woofers, dus ik denk dat 13 cm ook wel past   :)

WilcoL

#1140
Okay, mijn vuistregels:
Merken aanraden heeft weinig nut,
Versterker plaatsen geeft direct een enorme verbetering,
Groter conusoppervlak voor midwoofers of coaxiaaltjes heeft de voorkeur tov kleiner conusoppervlak,
Less is more,
Bouw zo goed en solide mogelijk in.

Simpelste weg qua hardware:
4 kanaalsversterker waarvan je 2 kanalen gebruikt voor je front speakers (in jouw geval 13cm coaxjes of een 13cm compo en tweeters in je a-stijl) en de resterende 2 kanalen gebruiken voor een subje. Axhterspeakers kun je naar wens laten meespelen...

Alles afhankelijk van wensen en budget uiteraard.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

darkrunner

#1141
Nieuwe auto en daar hoort weer een nieuwe car audio set bij

Amp, sub heb ik nog

Headunit: Uconnect 7" HD Live zat standaard bij de auto en die blijft

Compo setje vanaan, coaxiaal setje vanachter

Dacht eerst om voor de Blam Live te gaan toen zag ik een setje Xcelsus dat eens beluisterd en toch onder de indruk daarvan, een geduchte tegenstanders voor menig car audio merken.

Witalik

Quote from: darkrunner on March  6, 2020, 19:28:38
Nieuwe auto en daar hoort weer een nieuwe car audio set bij

Amp, sub heb ik nog

Headunit: Uconnect 7" HD Live zat standaard bij de auto en die blijft

Compo setje vanaan, coaxiaal setje vanachter

Dacht eerst om voor de Blam Live te gaan toen zag ik een setje Excelsius dat eens beluisterd en toch onder de indruk daarvan, een geduchte tegenstanders voor menig car audio merken.

Maar welke spullen ga je nu gebruiken ? Zie geen types erbij staan  ::)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

darkrunner

#1143
-Headunit: Uconnect 7" HD Live
-Amps:Gladen RC 600c1 en  Gladen RC 90c2
-Sub: Audison APBX 10 DS
-Bekabeling van Ground zero
-in de deuren gaat er weer Ctk demping van 4mm komen
-Compo moet ik nog kiezen.


Ook erachter gekomen dat het merk Xcelsus van de oude maker van DLS is verklaard dan ook ineens de kwaliteit ervan.

Witalik

Ik zie vaker die Audison subwoofer gecombineerd worden met de Gladen 600c1, is wel een goede combinatie geloof ik niet ?

Ik heb die versteker ook in mijn A6 liggen, daar heb ik een Bose subbox aagenpast naar een andere Hertz subwoofer. Maar ik denk dat zo'n Audison subwoofer toch beter tot zijn recht komt met die Gladen :-)   Alleen kost het wel weer ruimte in de kofferbak, die bosebox is weg gewerkt op de originele plek naast reserve wiel.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

WilcoL

Die Audison is een erg populaire woofer bij de betere shops en inbouwers. Helemaal niks mis mee. Maar ik denk niet dat je heel veel verschil zou merken met een andere woofer. Is een prima presterend product voor zijn klasse en prijs, maar daarvan zijn er in principe wel meer...

Ain't no thing but a chicken wing...

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

darkrunner

Subs van DD Audio zijn onverslaanbaar imo, kleine monstertjes die zeer groots klinken, nu ben tevreden van men Audison ma moest ik een nieuwe nodig hebben dan zeker een DD Audio

Die Gladen amps zijn gewoon zeer goed doe je gene miskoop mee.

Witalik

Tja , dat hou je natuurlijk altijd. Ik heb nu een Hertz ES F20.5 in een Bose subbox gebmaakt. Is niet ideaal qua volume voor de unit. Maar ik verlies niks qua kofferruimte. En deze Audison is ook wel redelijk compact. Dat is wel netjes. Welke zou nog aanraden dan ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

darkrunner

Jl audio of DD audio kom je al een heel eind mee qua subs.


WilcoL

Quote from: Witalik on March  7, 2020, 20:05:13
Tja , dat hou je natuurlijk altijd. Ik heb nu een Hertz ES F20.5 in een Bose subbox gebmaakt. Is niet ideaal qua volume voor de unit. Maar ik verlies niks qua kofferruimte. En deze Audison is ook wel redelijk compact. Dat is wel netjes. Welke zou nog aanraden dan ?
Ik hoef je denk ik niet te vertellen dat de inhoud en je beschikbaar vermogen bepalend zijn voor wat het theoretisch het beste zal gaan doen.

Dus: hoeveel liters en vermogen heb je en wat zoek je in een sub?

Ain't no thing but a chicken wing...

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear