Algemeen In Car Entertainment (I.C.E.) topic.

Started by Martijnst1990, August 5, 2011, 20:20:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JTB81

Geen versterker op de Hertz speakers? Dat is normaliter ook nog wel een aanrader. Ik heb dezelfde composet op een 4 kanaals versterker waarbij de achterste 2 kanalen een subwoofer aansturen. Dat wil lekker zingen.
B&O Beosound Stage & Beoplay M5

Raphie

De COMAND is al 4x 55w RMS, EV voegde niks toe.
JBL PRX Power!

JTB81

Ok, ja mijn ervaring is dat de composet best wat vermogen lust. Ik geloof meteen dat het goed speelt in je huidige setting overigens.
B&O Beosound Stage & Beoplay M5

Raphie

JBL PRX Power!

Exxar

Ik heb al een aantal jaar Gladen SQX compo's voor en achter en een SQX 10" sub in de koffer, gekoppeld aan Mosconi D2 100.4DSP en D2 500.1 in mijn Golf7. Klinkt best lekker en een sub maakt het geluid veel homogener en haalt meteen ook het laag uit de deuren. Boeltje afregelen met een UMIC-1 is wel even werk, maar dan heb ook ook wat, en zeker icm de mini controler waarbij je 4 eq presets kunt instellen.

Nadeel is dat je met de standaard (in mijn geval) Discover Media ice blijft zitten (en eigenlijk werkt het wel goed, met ondersteuning voor sd kaarten waar er nu zo'n 120gb aan wav muziek op staat). Maar deze doet inderdaad iets met het geluid als je aan de volume knop draait.
Ik heb het heel even ook geprobeerd met een Pioneer Avic-F77dab, maar dat was een ramp dankzij de canbus converter. Na twee dagen stond ik 400km van huis stil met een auto waarvan de hele kerstboom aan meldingslampjes bleef branden. Origineel systeem er weer in dat nog in de koffer lag en alle problemen opgelost.

Het Golf7 Alpine systeem heb ik ook al overwogen, maar dat gebruikt dezelfde canbus convertor (door Pioneer gemaakt) en daar heb ik dus totaal geen vertrouwen in.

Raphie

Daarom heb ik ook niet gekozen voor aftermarket, is qua canbus meldingen, intergratie en functionaliteit niet meer te doen. Mijn auto heeft achter het stuur een 2e scherm van de Comand, met het stuur bedien je nagenoeg alles, van volume tot telefoon, zenders kiezen, nummers kiezen.
Inde middenconsole heb ik zo'n draaiknop, voor mijn HU, navigatie, wifi, boordcomputer echt ALLES is geintergreerd, linguatronic noem maar op.
Bij een 3rd PTY unit ben je dit allemaal kwijt. Moet er niet aan denken. Los daarvan de hoeveelheid kabels speakerkabels naar achteren en van versterker weer naar voren, lekker onder je tapijt gepropt, powerkabels door je schutbord, interferentie, klooien met high level uitgangen, de-equalizen van de outputs. En daar weer een DSP achterhangen om het nogmaals te doen.
Heb je een budget auto met een prut HU zonder vermogen en prutspeakers, dan snap ik het wel. Maar voor high end OEM units met volledige intergratie is dit echt niet te doen. En zoals je al merkt, vragen om vage problemen. Ik trek nu de power van de DCP1 uit de achterste SAM kast in de koffer, hier de dealer een plus en min laten trekken naar onder de bodemplaat van mijn koffer, samen met een stereo aftap van de achter speakers. De 4.0 opstelling draait dus nog volledig op originele bedrading.
De filters hebben we met wat snijwerk kunnen wegwerken IN de portieren, de tweeters achter de originele roosters, alles dus volledig stealth. Moest wel mercedes adapterringen en originele mercedes popnagels bestellen (zitten tegenwoordig geen schroeven meer in) ziet er dus nog hetzelfde uit, maar klinkt alleen een stuk beter. 
JBL PRX Power!

Exxar

Ja inderdaad, hier dus van hetzelfde. Zelfs met de popnagels, en zelfs met de tweeters (de originele waren in de a stijlen gesmolten)
Met de Pioneer HU geen navigatie weergave meer tussen de tellers, wagen instellingen en airco controle gingen nog wel, maar heel slecht leesbaar, en dan was het helemaal gedaan en dus alle mogelijke foutmeldingen (meer dan 20 in totaal, dus waarschijnlijk zowat alles dat via de LS canbus loopt had een fout)

De standaard luidsprekerkabels zijn nogal dikwijls erg dun wat dus maar even een hogere impedantie geeft, en dan ben je met een extra versterker en originele kabels toch weer aan het klooien. Werd hier allemaal vervangen en keurig weggewerkt. Nog een voordeel van die Mosconi D2 versterkers, je kan ze overal wel kwijt, dus geen kabels trekken naar de koffer om dan terug naar de voordeuren en dashboard te gaan (Die van mij zit onder de bijrijdersstoel, mini controller zit in het opbergvakje voor de versnellingspook, sub versterker zit in het reservewiel compartiment). Ik ben eens foto's tegengekomen van een firma die de Mosconi D2 achter het scherm in de middenconsole had ingebouwd in een Golf 7, netjes en niet zichtbaar.

En je merkt tegenwoordig aan alles in een auto dat die gewoon ontworpen werd om heel gemakkelijk èn snel gebouwd te kunnen worden. Uit elkaar, nieuwe spullen erin/erop is altijd minder eenvoudig.

Maar het is altijd leuk om een qua looks standaard wagen te hebben, tot wanneer je de ice aanzet en kunt beginnen genieten.


Perfectionist

#957
Juist Mosconi en ook Audison hebben daarom een prima lijn voor integratie met de originele head unit (Discover Media).

De versterker wordt verbonden met de speakeruitgangen (high level input met auto remote) van de headunit.

Ik heb zelf niet liggen klooien, maar dit door een specialist laten installeren. Die is alleen al drie uur bezig geweest met de DSP om alles goed in te stellen op de auto, fase etc.
Recent bij VAG (dealer) gaven ze ook aan dat het veel beter klinkt dan het upgrade Dynaudio systeem wat VAG aanbiedt .

Een beter forum begint bij jezelf.

WilcoL

Quote from: Perfectionist on November  7, 2017, 00:40:07
Juist Mosconi en ook Audison hebben daarom een prima lijn voor integratie met de originele head unit (Discover Media).

De versterker wordt verbonden met de speakeruitgangen (high level input met auto remote) van de headunit.

Ik heb zelf niet liggen klooien, maar dit door een specialist laten installeren. Die is alleen al drie uur bezig geweest met de DSP om alles goed in te stellen op de auto, fase etc.
Recent bij VAG (dealer) gaven ze ook aan dat het veel beter klinkt dan het upgrade Dynaudio systeem wat VAG aanbiedt .
Goed bezig allemaal hier met de OEM integratie mannen =D>

En inderdaad: al die dealerpakketten (Dynaudio, Bose, B&O) lijkt leuk totdat je er een écht systeem tegenover zet. Lekker genieten van goed geluid in de auto is -voor mij althans- een groot goed!

Groeten, Wilco

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Exxar

Quote from: Perfectionist on November  7, 2017, 00:40:07
Die is alleen al drie uur bezig geweest met de DSP om alles goed in te stellen op de auto, fase etc.


Dat valt best mee.
Ik duik af en toe nog de auto eens in met mijn laptop en UMIK-1, en dan ben je al gauw een paar uur bezig met nog wat kleine aanpassingen te doen.

Perfectionist

Quote from: Exxar on November  7, 2017, 08:18:29
Dat valt best mee.
Ik duik af en toe nog de auto eens in met mijn laptop en UMIK-1, en dan ben je al gauw een paar uur bezig met nog wat kleine aanpassingen te doen.

Wel een routinier die dagelijks inbouwt en het klappen van de zweep dus goed kende.
Een beter forum begint bij jezelf.

Perfectionist

Quote from: WilcoL on November  7, 2017, 02:54:30
Goed bezig allemaal hier met de OEM integratie mannen =D>

En inderdaad: al die dealerpakketten (Dynaudio, Bose, B&O) lijkt leuk totdat je er een écht systeem tegenover zet. Lekker genieten van goed geluid in de auto is -voor mij althans- een groot goed!

Groeten, Wilco

Die dealerpakketen is zelden iets. Als je alleen al de luidsprekers ziet die uitgebouwd worden van zo'n Dynaudio, Bose of HK systeem en je legt het naast een Hertz of Audison dan zie je direct het enorme verschil in kwaliteit.
Een beter forum begint bij jezelf.

knubbe

Nieuwe wagen, nieuwe kansen :)

Zit nog erg in dubio over hoe en wat maar heb iig alvast de deurpanelen eraf getrokken..
Ik wil een nette install met originele radio. Nu heb ik de meest simpele audio uitvoering in mijn auto dus enkel een speakertje in mn paneel.

Heb een 3-weg set op het oog welke helaas niet 123 te monteren is. Voor de tweeters zal ik aan de poly moeten en voor de sub(jes) onder de stoelen zal ik ook aan de knutsel moeten ivm het nu ontbreken ervan. Niet onoverkomelijk, maar wel veel werk..

Nu even mbt het aansluiten. De 3-weg zal versterkt moeten worden maar wil verder zoveel mogelijk origineel laten. Mid en tweeter met filter in de deuren, moet lukken als ik de huidige speaker kabel in het filter prik? Sub onder de stoelen zullen nieuwe bekabeling moeten krijgen, kan rechtstreeks van de nieuwe 4ch amp.

En dan de ingang van de versterker. Wil dus high level gaan gebruiken maar nog nooit gedaan. Begrijp ik het goed dat je een soort verloop achter je originele radio aansluit waardoor je de LS signalen aftapt? Die gaan dan dus naar je amp-in?

Dan nog power naar de versterker maar dat moet ook wel lukken.
Twijfel nog een beetje over de omvang van het project icm de winst :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

luistervinkje

Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

Lion of Judah

Quote from: knubbe on January  8, 2018, 21:00:43
Nu even mbt het aansluiten. De 3-weg zal versterkt moeten worden maar wil verder zoveel mogelijk origineel laten. Mid en tweeter met filter in de deuren, moet lukken als ik de huidige speaker kabel in het filter prik? Sub onder de stoelen zullen nieuwe bekabeling moeten krijgen, kan rechtstreeks van de nieuwe 4ch amp.

En dan de ingang van de versterker. Wil dus high level gaan gebruiken maar nog nooit gedaan. Begrijp ik het goed dat je een soort verloop achter je originele radio aansluit waardoor je de LS signalen aftapt? Die gaan dan dus naar je amp-in?
Je "tapt" het high-level signaal af van de luidsprekerkabels dus dat hoeft niet perse al vanachter je
radio. Dus ik zou even kijken wat jou het beste uitkomt. Dan idd nieuwe kabels vanaf de AMP naar de filters en van daaraf kan je originele bekabeling gebruiken van het filter naar de nieuwe luidsprekers. Zo zit het bij mij ook.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

knubbe

Quote from: Lion of Judah on January  8, 2018, 21:44:29
Je "tapt" het high-level signaal af van de luidsprekerkabels dus dat hoeft niet perse al vanachter je
radio. Dus ik zou even kijken wat jou het beste uitkomt. Dan idd nieuwe kabels vanaf de AMP naar de filters en van daaraf kan je originele bekabeling gebruiken van het filter naar de nieuwe luidsprekers. Zo zit het bij mij ook.

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik het idee voor nu maar laat varen, moet iets te veel gaan wijzigen om het naar mn zin te krijgen.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

mijkie

#966
Deze is binnen, nu nog een leuke composet .....

van de week Blam eens beluisteren, lijkt me mooi merk !

of hebben jullie nog een geheim-tip  ;D

gaat om 165 mm setje

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Exxar


JTB81

B&O Beosound Stage & Beoplay M5

mijkie

Heb setje Blam relax 165rx op de gok gekocht [emoji51]

Bedankt voor de tips
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mijkie

ik moet zeggen, nog even zonder externe versterker maar, klinkt erg netjes !!

wacht nog op demping en bekabeling voor Audison en Focal sub en dan ga ik alles verder inbouwen  ;D

vraagje, ik heb dus eigenlijk niks aan de versterker in mijn autoradio, ga ik niet gebruiken, zijn er ook radio's zonder loopwerk en zonder t versterker deel ? 1-din uitvoering !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

WilcoL

Quote from: mijkie on February  5, 2018, 20:16:29
ik moet zeggen, nog even zonder externe versterker maar, klinkt erg netjes !!

wacht nog op demping en bekabeling voor Audison en Focal sub en dan ga ik alles verder inbouwen  ;D

vraagje, ik heb dus eigenlijk niks aan de versterker in mijn autoradio, ga ik niet gebruiken, zijn er ook radio's zonder loopwerk en zonder t versterker deel ? 1-din uitvoering !!
Zonder interne versterking wordt lastig, maar is vaak uit te zetten. Alpine heeft de ida-serie en Clarion had ook altijd modellen... Ik ben eigenlijk niet zo bekend meer met HU's [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

mijkie

was al aan het neuzen bij verschillende merken maar, valt idd niet mee  :(
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

skyfox

Afgelopen weekend m'n nieuwe auto opgehaald, een Toyota Avensis uit 2004. Bleek dat er een speaker was opgeblazen (kraakt enorm, amper volume eruit). Daarnaast wilde ik graag Bluetooth muziek kunnen streamen. Dus naar de lokale audiozaak gereden om het een en ander te beluisteren. Vroeger (12jr geleden...) heb ik al eens een Hertz coax setje gecombineerd met een Pioneer HU, een Hifonics vijfkanaals poweramp en een Hertz bandpass subje in een Golf 1 cabrio, dus ik wist hoeveel zoiets kan brengen.

Ik heb niet veel hoeven luisteren. Gladen vond ik te dof klinken, Audison klonk al stukken beter maar het "mist" iets voor mijn gevoel. Hertz klonk weer als een klok. Na diverse setjes geluisterd te hebben viel de keuze op een Hertz Mille MPK 165.3 composet voorin, een MPX 165.3 coax set voor achterin, een Mosconi One 130.4 amp, wat Silentcoat spul en een Dension Bluetooth adapter met carkit en streaming functionaliteit. Ik had vooraf bedacht bij een andere winkel nog naar Focal te willen luisteren en misschien nog 1 of 2 andere merken, maar voor m'n gevoel was ik er met Hertz eigenlijk gewoon.

Ik twijfel nog een beetje of ik niet toch de dsp uitvoering zou moeten kiezen van de versterker, maar dat kost toch weer even 250 euro extra. Een hoop geld waarvan ik me afvraag in hoeverre ik dat eruit ga horen. Daarnaast vraag ik me af of de composet achterin voldoende is. Het scheelt 90 euro en eigenlijk is het geluid achterin puur wat vulling van de stage... wat zijn jullie ideeën hierover?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

WilcoL

Quote from: skyfox on February  6, 2018, 18:33:02
Afgelopen weekend m'n nieuwe auto opgehaald, een Toyota Avensis uit 2004. Bleek dat er een speaker was opgeblazen (kraakt enorm, amper volume eruit). Daarnaast wilde ik graag Bluetooth muziek kunnen streamen. Dus naar de lokale audiozaak gereden om het een en ander te beluisteren. Vroeger (12jr geleden...) heb ik al eens een Hertz coax setje gecombineerd met een Pioneer HU, een Hifonics vijfkanaals poweramp en een Hertz bandpass subje in een Golf 1 cabrio, dus ik wist hoeveel zoiets kan brengen.

Ik heb niet veel hoeven luisteren. Gladen vond ik te dof klinken, Audison klonk al stukken beter maar het "mist" iets voor mijn gevoel. Hertz klonk weer als een klok. Na diverse setjes geluisterd te hebben viel de keuze op een Hertz Mille MPK 165.3 composet voorin, een MPX 165.3 coax set voor achterin, een Mosconi One 130.4 amp, wat Silentcoat spul en een Dension Bluetooth adapter met carkit en streaming functionaliteit. Ik had vooraf bedacht bij een andere winkel nog naar Focal te willen luisteren en misschien nog 1 of 2 andere merken, maar voor m'n gevoel was ik er met Hertz eigenlijk gewoon.

Ik twijfel nog een beetje of ik niet toch de dsp uitvoering zou moeten kiezen van de versterker, maar dat kost toch weer even 250 euro extra. Een hoop geld waarvan ik me afvraag in hoeverre ik dat eruit ga horen. Daarnaast vraag ik me af of de composet achterin voldoende is. Het scheelt 90 euro en eigenlijk is het geluid achterin puur wat vulling van de stage... wat zijn jullie ideeën hierover?
Goede keuze!

DSP uitvoering voegt zeker wat toe! Je poets daarmee het hele geluid op en kunt een hoop akoestische dingen in je auto aanpakken. En volgens mij is er bij die Mosconi's een BT adapter te krijgen waarmee je rechtsreeks vanaf je telefoon kunt streamen naar de amp. Check dit even...

Rearfill is een persoonlijke keuze: ik kan me voorstellen dat dat wel prettig is. Ik heb het nooit gehad, maar nu ik standaard 2 achterpassagiers heb komt er toch wel iets in (gewoon 2 midwoofertjes zonder tweeters).

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear