Algemeen In Car Entertainment (I.C.E.) topic.

Started by Martijnst1990, August 5, 2011, 20:20:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

jon81

Quote from: WilcoL on June 27, 2013, 09:51:17
Ik zou actief gaan spelen! Vereist wel wat werk om het in orde te krijgen (klankmatig, je kunt blijven afstellen) maar biedt zeker meerwaarde in m'n oren  :bigsmile:

Zou ik dat goed krijgen zonder afstel apparatuur?

Ik kan denk ik wel de crossover frequenties vinden van de pioneer compo, en dat als beginpunt nemen, maar voor de rest wordt het op gehoor dan.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

WilcoL

Dat krijg je zeker wel goed zonder apparatuur...

Afstelen is eigenlijk altijd op gehoor, ik beschik echter altijd over afstelling van x-overs en steilheid op mijn HU. Ik zit dus op de luisterplaats en kan zo erg goed beoordelen wat gewijzigde instellingen doen.

Stel iig ook je gains op je Signat goed af, je tweets en mids zullen vast niet hetzelfde staan.

Een behoorlijke basis om vanuit te gaan qua settings is de volgende:
- midwoofer 63hz 24db highpass en 3khz 12db lowpass
- tweeter 3khz 24db

Vandaar uit kun je gaan tweaken. Let er op da je je tweeter niet te laag crossed en wanneer je mid niet geweldig ingebouwd is zou je misschien moeten beginnen met 80hz lowpass.

Succes en veel plezier!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

jon81

Goeie tips  :worship:

Mijn mid zit in een mdf ring gemonteerd met bitumen in de deur, maar de magneet van de pioneer is zo groot, dat er weinig 'ademruimte' overblijft, maar ja, zo is die mid nu eenmaal gemaakt.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

WilcoL

Quote from: jon81 on June 27, 2013, 10:29:22
Goeie tips  :worship:

Mijn mid zit in een mdf ring gemonteerd met bitumen in de deur, maar de magneet van de pioneer is zo groot, dat er weinig 'ademruimte' overblijft, maar ja, zo is die mid nu eenmaal gemaakt.

Klinkt solide. En als die mid nu goed speelt, speelt straks alleen nog maar beter als het goed is  ;)
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

jon81

Quote from: WilcoL on June 27, 2013, 11:06:58
Klinkt solide. En als die mid nu goed speelt, speelt straks alleen nog maar beter als het goed is  ;)

Het speelt wel goed, maar vind de diepgang vanaf de compo niet indrukwekkend, maar dat kan ook aan andere zaken liggen.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Raymond187


jon81

Aanpassen naar?

hpf staat op 50hz geloof ik, en de ram2 levert ook meer dan genoeg vermogen.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Raymond187

Dat dus :)

Wat voor diepgang verwacht je dan van de mid? Zou toch niet lager dan 100hz moeten spelen. Voor laag heb je een sub?

jon81

Ik heb het meer over het laag net boven subniveau zeg maar, misschien verwoord ik het verkeerd  :)
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

alexander2

#459
Ik heb even goed advies nodig. ;)

Mijn vrouw heeft een KIA Picanto en vindt het geluid waardeloos.
Ben even wezen shoppen maar heb er totaal geen verstand van, de verkoper heeft dit voor mij samengesteld:


Gladen US-8 (under seat subwoofer)
Komt onder de passagiers stoel.
komt een knopje ergens om de sub eventueel te versterken.

Product Description
• 8" under seat subwoofer
• Active with 150/100 Watt
• Low-and High-Level input
• High-Level with auto sense
• Aluminum case
• Remote control
• Size: 234x78x350 mm



http://www.germaniks.com/speakers/gladen-us-8/

____

Versterker Mosconi GLADEN ONE 120.2
om de voorspeakers aan te sturen.


2 x 120 Watt @ 4 Ohm, 2 x 175 Watt @ 2 Ohm
1 x 350 Watt @ 4 Ohm
Input sensitivity range 0,2 - 8V
HP filter range: 45 - 225 Hz 12dB/Oct
LP filter range: 45 - 225 Hz 12dB/Oct
Front Stage Adjuster FSA
High Level Input
Afmetingen (mm): 190 x 200 x 50
Interne zekering 2 x 20 A

http://www.hifimotive.nl/product/75/mosconi_gladen_one_120_2/62/2_kanaals/4/versterkers/



_____

Voorspeakers dashboard

http://www.polkaudio.com/products/db401

Polk Audio de DB401.

4-inch coaxial loudspeaker

Driver Complement
Tweeter
Quantity   1
Diameter   3/4" (1.91cm)
Type   Silk/polymer composite dome
Mid / Woofer
Quantity   1
Diameter   4" (10.16cm)
Type   Dynamic Balance driver with polymer/mica composite cone with rubber surround
Electrical
Total Frequency Response   85Hz-22kHz
Nominal Impedance   4 ohms
Efficiency   91 dB
Power Handling
Continuous   45 watts
Peak   135 watts
Dimensions
Cut-Out Diameter   3 11/16" (9.37cm)
Grille
Height   13/16" (2.06cm)
Full-Range Mounting Depth
Top Mount   1 13/16" (4.60cm)
Bottom Mount   1 15/16" (4.92cm)



____


De originele radio ziet er zo uit.




Mijn vraag is dit ok, kan dit allemaal wel,zijn het goede merken?

knubbe

Ik heb zelf de Mosconi Gladen 120.4 en die bevalt me prima.
Gladen / Mosconi & Audio System vallen volgens mij onder dezelfde holding of iets dergelijks en is allemaal prima spul met vaak een goede prijs/kwaliteit. De 120.2 is iig een lekker klein ding net als de 120.4 wat in een Picanto wel fijn is :)
Een platte 8" sub kan je natuurlijk niet vergelijken met een 'echte' sub, maar ik hoor eigenlijk best veel goede geluiden over die underseat dingen ! Zelf nooit gehoord.
Polk is volgens mij ook een prima merk. Het lijkt me een prima advies van A-merken :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

alexander2

Quote from: knubbe on July  5, 2013, 12:20:00
Ik heb zelf de Mosconi Gladen 120.4 en die bevalt me prima.
Gladen / Mosconi & Audio System vallen volgens mij onder dezelfde holding of iets dergelijks en is allemaal prima spul met vaak een goede prijs/kwaliteit. De 120.2 is iig een lekker klein ding net als de 120.4 wat in een Picanto wel fijn is :)
Een platte 8" sub kan je natuurlijk niet vergelijken met een 'echte' sub, maar ik hoor eigenlijk best veel goede geluiden over die underseat dingen ! Zelf nooit gehoord.
Polk is volgens mij ook een prima merk. Het lijkt me een prima advies van A-merken :)

Thanks.  ;)

Ik hoop dat er meer mensen zijn die er even naar willen kijken, het kost best wel wat dit spul had ik niet verwacht.
Wat is een normale prijs vh inbouwen en hoelang doen ze over zoiets?

WilcoL

Quote from: alexander2 on July  5, 2013, 12:29:35
Thanks.  ;)

Ik hoop dat er meer mensen zijn die er even naar willen kijken, het kost best wel wat dit spul had ik niet verwacht.
Wat is een normale prijs vh inbouwen en hoelang doen ze over zoiets?

Ik ben het helemaal eens met hetgeen Knubbe zegt: het zijn mooie producten en het lijkt me een behoorlijk goed advies!

Prijsbepaling voor inbouw is lastig. Voedings-, RCA- en luidsprekerkabels trekken kan best wat tijd kosten. En ook de materiaalkosten moet je niet uitvlakken. Wat vragen ze als totaalprijs als ik vragen mag?

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Raymond187


alexander2

Quote from: WilcoL on July  5, 2013, 13:14:11
Ik ben het helemaal eens met hetgeen Knubbe zegt: het zijn mooie producten en het lijkt me een behoorlijk goed advies!

Prijsbepaling voor inbouw is lastig. Voedings-, RCA- en luidsprekerkabels trekken kan best wat tijd kosten. En ook de materiaalkosten moet je niet uitvlakken. Wat vragen ze als totaalprijs als ik vragen mag?

950 inclusief btw

alexander2


Raymond187

Verschilt. Ik heb in het verleden alles laten inbouwen en een aantal gebeld wat hun uurloon was.
Zat tussen 50e en 60e inc. btw.

Legt eraan wat voor auto je hebt, maar 4 uurtjes zijn ze wel bezig.

alexander2

Quote from: Raymond187 on July  5, 2013, 13:39:05
Verschilt. Ik heb in het verleden alles laten inbouwen en een aantal gebeld wat hun uurloon was.
Zat tussen 50e en 60e inc. btw.

Legt eraan wat voor auto je hebt, maar 4 uurtjes zijn ze wel bezig.

4 uurtjes?
Wow ik dacht dat het plug and play was.
tsja dan begrijp ik de prijs wel.

Kan je dit spul makkelijk overzetten als zij een andere auto wil?
Met andere woorden is dit spul universeel?

Raymond187

Speaker draden zullen ze denk ik wel laten liggen, maar er moet wel voeding naar de versterker + en - (Kan op kaal carrosserie) uiteraard. En vanaf de accu de +. Dan verwacht ik voor de Picanto dat ze daar makkelijker bijkomen. Ergens boven de pendalen moeten ze door het schutbord om bij de accu te komen. RCA en remote vanaf je radio naar de versterker.

Er komt toch nog wel wat bij kijken. Veel loshalen netjes weg werken en dan alles testen en dan pas alles terug zetten.

Ik was zelf altijd 1 dag bezig om alles in te bouwen.

Laatste x had ik het laten doen ik had geen zin :) en het inbouwen koste me toen €350. Compo set voor en achter deuren, subwoofer en versterker. Hij was daar 8 uurtjes mee bezig. Dat was wel mooi afgewerkt.

Bovenstaande apparatuur ken ik niet, maar zal vast en zeker beter klinken. Versterker 2 x 120RMS  vind ik wel veel vermogen hebben vergeleken met de speakers 45 RMS.

Stelt hij ook alles af?

alexander2

Quote from: Raymond187 on July  5, 2013, 14:22:32
Speaker draden zullen ze denk ik wel laten liggen, maar er moet wel voeding naar de versterker + en - (Kan op kaal carrosserie) uiteraard. En vanaf de accu de +. Dan verwacht ik voor de Picanto dat ze daar makkelijker bijkomen. Ergens boven de pendalen moeten ze door het schutbord om bij de accu te komen. RCA en remote vanaf je radio naar de versterker.

Er komt toch nog wel wat bij kijken. Veel loshalen netjes weg werken en dan alles testen en dan pas alles terug zetten.

Ik was zelf altijd 1 dag bezig om alles in te bouwen.

Laatste x had ik het laten doen ik had geen zin :) en het inbouwen koste me toen €350. Compo set voor en achter deuren, subwoofer en versterker. Hij was daar 8 uurtjes mee bezig. Dat was wel mooi afgewerkt.

Bovenstaande apparatuur ken ik niet, maar zal vast en zeker beter klinken. Versterker 2 x 120RMS  vind ik wel veel vermogen hebben vergeleken met de speakers 45 RMS.

Stelt hij ook alles af?

Hij stelt alles af maar heeft eerlijk gezegd het is altijd een persoonlijke voorkeur.
Mocht ik iets te vinden dan gaan we er rustig voor zitten net zolang JIJ het goed vindt klinken.

Dus de speakers zijn niet toereikend?
Kunnen ze overbelast raken?

WilcoL

Speakers overbelasten lukt haast niet, maar een wat lichtere amp voor de Polk's zou inderdaad best kunnen...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

alexander2

#471
Quote from: WilcoL on July  5, 2013, 14:34:05
Speakers overbelasten lukt haast niet, maar een wat lichtere amp voor de Polk's zou inderdaad best kunnen...


welke Wilco?

vergat nog 1 dingetje hij had het erover dat het ook zonder versterker kan.
De Polk speakers en de sub geven al fikse verbetering?
Maar dan mis ik toch op volume spelen?

WilcoL

Quote from: alexander2 on July  5, 2013, 14:37:03

welke Wilco?

vergat nog 1 dingetje hij had het erover dat het ook zonder versterker kan.
De Polk speakers en de sub geven al fikse verbetering?
Maar dan mis ik toch op volume spelen?

Dat kan in principe elke versterker zijn zolang het maar van een gerenomeerd merk is. Bijvoorbeeld iets uit de M-lijn van Audio System, scheelt weer wat centjes  ;)  ;D

Ik zou in elk geval wel versterkt spelen. Dat biedt toch een enorme verbetering van de dynamiek tov onversterkt splen...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Raymond187

Quote from: WilcoL on July  5, 2013, 14:34:05
Speakers overbelasten lukt haast niet, maar een wat lichtere amp voor de Polk's zou inderdaad best kunnen...
Is niet helemaal waar. Te lang teveel vermogen op je speakers dan rook jij je spoel op :D
Maar dat zal niet gebeuren met deze combi. ALs je het volume TEveel omhoog gooit dan klinkt het zo naar dat je hem weer terug draait. De versterker gain op 50% zetten.

Quote from: WilcoL on July  5, 2013, 15:22:16
Ik zou in elk geval wel versterkt spelen. Dat biedt toch een enorme verbetering van de dynamiek tov onversterkt splen...
Agree  :thumbs-up:

ALS je zonder versterker zou willen spelen dan is er een mogelijkheid om de radio kanalen te bruggen :) Al zou dit niet mijn eerste keus zijn. Buiten of de radio dat wel aankan.


Exxar

Zou de Pioneer TS-WX710 niets zijn voor jou? Ik heb die vorige week gehoord en vergeleken met kleine under seat subjes van Pioneer en nog een merk, en die "grote platte koffersub" klonk toch beduidend beter en strakker (en een transmissielijn loopt ook wel een stuk lager dan een klein gesloten plastic doosje).