Algemeen In Car Entertainment (I.C.E.) topic.

Started by Martijnst1990, August 5, 2011, 20:20:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arcenon

Wat heel veel mensen vergeten wanneer ze een nieuwe (degelijke) composet plaatsen is dat de laagweergave een stuk minder word over het algemeen. De composet die standaard in de wagen wordt gebouwd door de fabrikant zijn gemaakt om veel boem boem te doen, echter wel een heel stuk minder gedetailleerd en met veel minder volume mogelijk in vergelijking met de nieuwe composet. Ze gaan er van uit dat de speakers worden gepaired met een subwoofer ter ondersteuning van het laag. Dit is dus niet in alle gevallen, maar zeker wel in de meeste gevallen. Daarnaast zul je echter nooit het laag wat er wel in zit uit de speakers halen zonder goede demping/bevestiging.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

WilcoL

@Arcenon: het gaat juist om z'n hoog. Daar is ie niet tevreden over...

En doe mij maar aftermarket over OEM anyday  :sigh: ;D
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Arcenon

Quote from: WilcoL on March 12, 2013, 08:56:25
@Arcenon: het gaat juist om z'n hoog. Daar is ie niet tevreden over...

En doe mij maar aftermarket over OEM anyday  :sigh: ;D

Dat snap ik, echter werd er in de reacties hierboven ook gesproken over laagweergave waar hij nog niet tevreden over is, vandaar mijn reactie. Ik draai ook aftermarket ;)

Over het hoog zijn hier al voldoende suggesties gekomen, in de meeste gevallen is de tweeter ''zachter'' zetten op het filter de oplossing maar het kunnen tevens instellingen zijn (loudness is no no, treble kan maar dan +2 of -2 maximaal om geen gat te laten vallen in je geluid) en in dit geval werkt de plaatsing dus niet mee, gericht op de voorruit geeft feller weer. Wat is de reden voor de loudness? Bass tekort? Dan zou je nog beter de bass een +1 of low kunnen boosten dan gebruik te maken van de loudness functie imo.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

NielsLu

Ik heb nu de bass op +2 en ook nog een bassboost op +1 om een beetje fatsoenlijk laag weergave te krijgen, en heb ook een kleine subwoofer in de kofferbak die ik nu ook wat harder heb gezet (met als nadeel dat deze nu ook meer lokaliseerbaar is geworden).

Ik zal proberen zsm de woofers echt degelijk te gaan inbouwen, dan wordt de laagweergave veel beter.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Arcenon

Quote from: NielsLu on March 12, 2013, 09:49:35
Ik heb nu de bass op +2 en ook nog een bassboost op +1 om een beetje fatsoenlijk laag weergave te krijgen, en heb ook een kleine subwoofer in de kofferbak die ik nu ook wat harder heb gezet (met als nadeel dat deze nu ook meer lokaliseerbaar is geworden).

Ik zal proberen zsm de woofers echt degelijk te gaan inbouwen, dan wordt de laagweergave veel beter.

Wat is het verschil tussen je bass en bassboost, beide op je headunit? De subwoofer kan je eventueel lager af filteren, op welke LPF heb je hem nu?
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

NielsLu

Quote from: Arcenon on March 12, 2013, 11:00:28
Wat is het verschil tussen je bass en bassboost, beide op je headunit? De subwoofer kan je eventueel lager af filteren, op welke LPF heb je hem nu?

Ja, bass en bassboost is beide op HU. De LPF van sub staat op 50hz, lager kan niet.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Ik laat morgen een aantal mdf ringen maken door een collega. Dan ga ik eerst zorgen dat de midwoofers goed bevestigd gaan worden aan de deuren. Ik ben benieuwd hoe het dan gaat klinken, ik verwacht veel beter.

Quote from: Arcenon on March 12, 2013, 08:32:18
Wat heel veel mensen vergeten wanneer ze een nieuwe (degelijke) composet plaatsen is dat de laagweergave een stuk minder word over het algemeen. De composet die standaard in de wagen wordt gebouwd door de fabrikant zijn gemaakt om veel boem boem te doen, echter wel een heel stuk minder gedetailleerd en met veel minder volume mogelijk in vergelijking met de nieuwe composet. Ze gaan er van uit dat de speakers worden gepaired met een subwoofer ter ondersteuning van het laag. Dit is dus niet in alle gevallen, maar zeker wel in de meeste gevallen. Daarnaast zul je echter nooit het laag wat er wel in zit uit de speakers halen zonder goede demping/bevestiging.

Overigens was de Pioneer TS-C1700R set die ik al een hele tijd in mijn auto had ook geen misselijk setje hoor. Deze Pioneer speakers geven van zichzelf bijna sublaag, maar de Hertz set is wel detailrijker.
Ik lees her en der op internet ook dat deze Pioneer set wordt bestempeld als 1 van de beste car-audio speakers die Pioneer ooit gemaakt heeft, iets wat ik me absoluut kan voorstellen. 
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Raymond187

Quote from: Raymond187 on March 12, 2013, 07:54:48
Heb je je speakers gebrugged aangesloten op je versterker?

Zag dat het compo setje die je hebt 125RMS is en je versterker 70rms. Als je daar wat meer laag uit wil halen dan kan meer vermogen wel eens helpen. Zijn best zware speakers.

je sub thuis is heb je ook een 500W RMS versterker op zitten. Als je daar een 100W RWS op zet dan zal daar ook niet het laag uit komen die je nu wel hebt.

Arcenon

Quote from: NielsLu on March 12, 2013, 11:27:14
Ja, bass en bassboost is beide op HU. De LPF van sub staat op 50hz, lager kan niet.

Hoe heb je de HPF afgesteld op je headunit/versterker? 50Hz is wel erg laag trouwens voor je subwoofer tenzij het een monster van een subwoofer is, met wat voor subwoofer speel je? Ik zou hem eens proberen op 80/90 hz te zetten en het volume van de subwoofer wat zachter te zetten icm je bass en bassboost uit.

De lage filtering kan ook meehelpen aan het lokaliseer probleem, je composet heeft bijna geen laag beneden de 50hz en je hebt bassboost en bass geboost dus als er dan 1 toon in die frequentie aankomt dan is die ook veel duidelijker er tussen uit te halen.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Ghanzzzzz

Quote from: Arcenon on March 13, 2013, 09:05:47
Hoe heb je de HPF afgesteld op je headunit/versterker? 50Hz is wel erg laag trouwens voor je subwoofer tenzij het een monster van een subwoofer is, met wat voor subwoofer speel je? Ik zou hem eens proberen op 80/90 hz te zetten en het volume van de subwoofer wat zachter te zetten icm je bass en bassboost uit.

De lage filtering kan ook meehelpen aan het lokaliseer probleem, je composet heeft bijna geen laag beneden de 50hz en je hebt bassboost en bass geboost dus als er dan 1 toon in die frequentie aankomt dan is die ook veel duidelijker er tussen uit te halen.

Helemaal mee eens!
Ik zou je sub ook iets hoger affilteren om betere aansluiting te krijgen op je compo

NielsLu

Ok, ik ga dit proberen. Ik hoop ook vandaag de mdf ringen te krijgen, dan kan ik de speakers ook degelijk gaan bevestigen.

Mocht de set dan uiteindelijk niet bevallen, dan gaat de Pioneer set er weer in. Ik heb met deze set al vele jaren met veel plezier naar geluisterd.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Vandaag heb ik de speakers opnieuw bevestigd met de nieuwe mdf ringen. Het klinkt al een heel stuk beter maar om te testen heb ik de Pioneer woofers nog weer terug in de deur geschroefd om het geluid even te vergelijken.

Het is me duidelijk opgevallen dat de Pioneers veel lager doorlopen zonder boemerig laag weer te geven. Ook lijken de Hertz speakers last van een piek in de frequentiegebied tussen 100hz en 200hz te hebben (wat op mij meer als boemerig over komt).

Uiteindelijk heb ik de Pioneer woofers in de deuren laten zitten, met de Pioneer scheidingsfilters en de Hertz tweeters. Ik vind de Hertz tweeters goed combineren met de Pioneer woofers en het geheel erg goed klinken, detailrijker dan de Pioneer tweeters (op de Pioneer scheidingsfilters kun je de tweeters -3db instellen, dit klinkt erg goed). De tweeters heb ik nog niet eens uitgericht (nu nog steeds via voorruit) maar zijn niet meer overheersend.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

WilcoL

Quote from: NielsLu on March 13, 2013, 21:18:32
Vandaag heb ik de speakers opnieuw bevestigd met de nieuwe mdf ringen. Het klinkt al een heel stuk beter maar om te testen heb ik de Pioneer woofers nog weer terug in de deur geschroefd om het geluid even te vergelijken.

Het is me duidelijk opgevallen dat de Pioneers veel lager doorlopen zonder boemerig laag weer te geven. Ook lijken de Hertz speakers last van een piek in de frequentiegebied tussen 100hz en 200hz te hebben (wat op mij meer als boemerig over komt).

Uiteindelijk heb ik de Pioneer woofers in de deuren laten zitten, met de Pioneer scheidingsfilters en de Hertz tweeters. Ik vind de Hertz tweeters goed combineren met de Pioneer woofers en het geheel erg goed klinken, detailrijker dan de Pioneer tweeters (op de Pioneer scheidingsfilters kun je de tweeters -3db instellen, dit klinkt erg goed). De tweeters heb ik nog niet eens uitgericht (nu nog steeds via voorruit) maar zijn niet meer overheersend.

Nice! Pioneer compo is ook erg goed! Maar de Hertzjes zouden toch ook wel lekker moeten spelen...

Maar als dit naar wens is, is het allemaal goed  ;D ;)

Geniet ze!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

NielsLu

Quote from: WilcoL on March 13, 2013, 21:52:03
Nice! Pioneer compo is ook erg goed! Maar de Hertzjes zouden toch ook wel lekker moeten spelen...

Maar als dit naar wens is, is het allemaal goed  ;D ;)

Geniet ze!

Ja, de Pioneer set was ook de top wat ze op dat moment maakten (afgezien van de PRS set, met enkel losse componenten).
Ik denk dat ik nu mogelijk nog wel opzoek ga naar een Pioneer TS-W 12PRS subwoofer, eventueel met een andere versterker, maar dat heeft geen haast.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

WilcoL

Quote from: NielsLu on March 13, 2013, 21:58:27
Ja, de Pioneer set was ook de top wat ze op dat moment maakten (afgezien van de PRS set, met enkel losse componenten).
Ik denk dat ik nu mogelijk nog wel opzoek ga naar een Pioneer TS-W 12PRS subwoofer, eventueel met een andere versterker, maar dat heeft geen haast.

Zoek lekker een Aliante: kan in een klein kistje en klinkt fenomenaal! Maar zo'n PRS woofer is ook erg exclusief: ik geloof dat Ghanzzzzzz er niet al te lang geleden eentje aanbood!!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Ghanzzzzz

Ik heb er inderdaad nog 1 liggen...
Hoeft echter niet weg, maar mag voor een goed bod uiteraard altijd

NielsLu

Quote from: Ghanzzzzz on March 13, 2013, 22:02:19
Ik heb er inderdaad nog 1 liggen...
Hoeft echter niet weg, maar mag voor een goed bod uiteraard altijd

Hmm, interessant. Kan die subwoofer ook (al dan niet tijdelijk) op de achterkanalen van mijn I-sotec versterker aangesloten worden? Ik draai niet met volumes om gehoorbeschadiging te krijgen, dus zo hard gaat het toch niet. Wat zou je eventueel voor die woofer willen hebben?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Ghanzzzzz

Ik weet zo niet wat je I-sotec kan leveren, maar volgens Pioneer wil de sub zo'n 300rms hebben. Uit ervaring weet ik echter dat hij graag wat extra sap wil hebben en dit met gemak aankan. Met een te laag vermogen heb je eerder de kans om de sub kapot te spelen.
Prijs die ik voor ogen heb is 150,-

Eventueel als packagedeal met Focal FP1.800 monoblok (erg mooie aanvulling) voor 350,-
Link voor versterker: http://www.onestopcaraudio.co.uk/focal-fp1800-800w-mono-amplifier-p-2745.html

RubenV.

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Raymond187

Denk dat een 3 of 5 kanaals goeie versterker beter zal zijn. Dan worden zijn Compo set ook meteen goed aangestuurd. valt me op dat daar niemand over valt. De iso versterker is prima, maar dat hertz compo setje heeft wel een betere aansturing nodig.

Ghanzzzzz

Quote from: Raymond187 on March 14, 2013, 13:29:43
Denk dat een 3 of 5 kanaals goeie versterker beter zal zijn. Dan worden zijn Compo set ook meteen goed aangestuurd. valt me op dat daar niemand over valt. De iso versterker is prima, maar dat hertz compo setje heeft wel een betere aansturing nodig.

Ik ken de i-sotec amp niet, dus ik ken de (actieve?) filtermogelijkheden ook niet. Daarnaast kan ik geen oordeel geven over de kwaliteit ervan.
Wat mist deze zoal dan waardoor de compo niet goed kan worden aangestuurd?

Raymond187

Ken jij een subwoofer die optimaal speelt die een versterker heeft die de helft van het vermogen levert wat de driver nodig heeft? Buiten het hoog probleem lees ik ook dat hij laag mist terwijl dit compo setje niet de minste is en zeker wel goed laag moet hebben voor een compo set.

Denk dat we het wel eens zijn dat voor laag je ook echt vermogen nodig hebt.

Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar ik heb hetzelfde probleem gehad. Een Sony versterker volgens specs 150w rms @ 4 ohm. speakers gingen wel hard genoeg maar miste mooi gecontroleerd laag (Voor wat een compo set als laag kan verwegen dan) tot ik er een andere versterker op aansloot  :wub:

Ghanzzzzz

Quote from: Raymond187 on March 14, 2013, 15:00:20
Ken jij een subwoofer die optimaal speelt die een versterker heeft die de helft van het vermogen levert wat de driver nodig heeft? Buiten het hoog probleem lees ik ook dat hij laag mist terwijl dit compo setje niet de minste is en zeker wel goed laag moet hebben voor een compo set.

Denk dat we het wel eens zijn dat voor laag je ook echt vermogen nodig hebt.

Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar ik heb hetzelfde probleem gehad. Een Sony versterker volgens specs 150w rms @ 4 ohm. speakers gingen wel hard genoeg maar miste mooi gecontroleerd laag (Voor wat een compo set als laag kan verwegen dan) tot ik er een andere versterker op aansloot  :wub:

Ok, misverstandje: je hebt het over vermogen en niet over filtermogelijkheden. Dat zowel sub als compo genoeg sap nodig hebben, dat is natuurlijk helemaal waar.
Maar snap nog niet waarom je een 3- of 5-kanaler aanraad. Er zijn er maar weinig waar het subkanaal >300 watt rms levert.


Raymond187

2 kanalen voor zijn compo set met goeie instel mogelijkheden en genoeg vermogen. en de sub kanaal. de 5 kanaals kan je natuurlijk de eerste 4 kanalen bruggen.

Ik heb een mooie 5 kanaals te koop staan met een 5e kanaal die 365RMS levert. alleen twijfel ik nog of ik hem wel echt wil verkopen :D

Ghanzzzzz

Haha, zo heb ik ook nog een (6-kanaals) Zapco Reference 650 versterker met genoeg vermogen liggen waarvan ik ook denk: verkopen of niet?
Zoeen kom je vrijwel nooit tegen en de audiomarkt is zo slecht dat men er ook niet hetgeen voor zou geven als dat ik zou willen ontvangen :)