Algemeen In Car Entertainment (I.C.E.) topic.

Started by Martijnst1990, August 5, 2011, 20:20:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ghanzzzzz

Quote from: Umberto. on November 21, 2012, 20:10:03
Helix 400, m'n eerste grote liefde  :wub:

Hebben meer mensen :D
Velen zijn verliefd geraakt op Helix in het polootje van Dave van de Audiogarage

Zelf heb ik ook nog de HXS1006 sub en de heerlijke tweeters uit de HXS636 avantgarde compo,

Umberto.

Ga al een tijdje terug op showyoursound, kan me nog herinneren in een van de Duitse bladen Helix te hebben gezien om daarna meteen contact op te nemen met Audio-Fischer. Waar bleek dat Dave me een paar weken voor was geweest...  :shaun:
Disturbing the peace sinds 1975

J.H

Ook Krell gaat voor In Car Entertainment, echt veel informatie geeft het artikel niet.
Of zou dit éénmalig zijn? Kan me niet voorstellen dat ze hier nog een grote markt inzien.

Krell Industries introduces audio systems in the 2014 Acura RLX
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

WilcoL

Quote from: J.H on November 29, 2012, 10:47:39
Ook Krell gaat voor In Car Entertainment, echt veel informatie geeft het artikel niet.
Of zou dit éénmalig zijn? Kan me niet voorstellen dat ze hier nog een grote markt inzien.

Krell Industries introduces audio systems in the 2014 Acura RLX

Oef, dat ziet er niet verkeerd uit. Ben benieuwd hoe het klinkt!

Hier zit alles nu op z'n plaats: de JL 8W7 is de perfecte sub voor mijn wensen. Mooie SQ-ondersteuning en het kelintje kan nog serieus punches throwen als het moet. Staat toch gewoon fijn te spelen op m'n monoblok. Ik kan in ieder geval de winter door; als de temperatuur wat gaat stijgen moet ik mijn tweeters nog in de A-stijlen poly-en (nu vastgebout in een cupje) en de JL uit zijn fabrieksbehuizing halen en eens gepoort proberen. Na dat experiment mnoet de woofer nog in de reservewielruimte terecht komen...

Maar, voor nu geniet ik elke meter dat ik onderweg ben met de auto  ;D ;D ;D
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

mikekiwi

#304
Mag ik wat kleine praktische vragen tussendoor stellen? Ik heb net een andere wagen aangeschaft (Ford Focus uit 2002) en daarin net de headunit vervangen (Pioneer DEH-6400BT) en ook andere luidsprekers liggen klaar (Hertz ESK570 composet in de voordeuren en Hertz ECX570 in de achterdeuren).

Nu wil ik de kofferbak ongemoeid laten (ruimte nodig), de deuren wat gaan dempen en wil eigenlijk wel een klein 4-kanaals versterkertje toevoegen (onder de bestuurdersstoel) om de speakers aan te sturen.

Nu zit ik aan de makkelijkste manier van installeren te denken zonder de speakerkabels overal weer opnieuw te trekken en dacht dat ik de speakeroutput van de versterker achter de headunit aansluit op de iso-bekabeling (knipje in de stekker die uit de radio komt en daar dan de versterkeroutput op aansluiten).

Is dat een slim idee qua kwaliteit en vermogen door die kleine draadjes? Versterker zal zeker niet boven de 50 watt RMS per kanaal uitkomen.

Andere vraag: hoeveel m2 bitumen is er nodig om een deur te dempen voor een 5x7 speaker die echt niet zo heel hard en laag gaat toeteren? Las dat je bitumen niet kunt aanbrengen onder de 10 graden celsius...klopt dat? (ik ga wel verwarmen op de matjes zelf voor de flexibiliteit, maar het deurmetaal blijft frisjes uiteraard...).

Doe dit niet vaak (eh...nooit :)  ) en 't is nogal een avontuur voor mij  :nervous:

WilcoL

Quote from: mikekiwi on November 29, 2012, 11:16:01
Mag ik wat kleine praktische vragen tussendoor stellen? Ik heb net een andere wagen aangeschaft (Ford Focus uit 2002) en daarin net de headunit vervangen (Pioneer DEH-6400BT) en ook andere luidsprekers liggen klaar (Hertz ESK570 composet in de voordeuren en Hertz ECX570 in de achterdeuren).

Nu wil ik de kofferbak ongemoeid laten (ruimte nodig), de deuren wat gaan dempen en wil eigenlijk wel een klein 4-kanaals versterkertje toevoegen (onder de bestuurdersstoel) om de speakers aan te sturen.

Nu zit ik aan de makkelijkste manier van installeren te denken zonder de speakerkabels overal weer opnieuw te trekken en dacht dat ik de speakeroutput van de versterker achter de headunit aansluit op de iso-bekabeling (knipje in de stekker die uit de radio komt en daar dan de versterkeroutput op aansluiten).

Is dat een slim idee qua kwaliteit en vermogen door die kleine draadjes? Versterker zal zeker niet boven de 50 watt RMS per kanaal uitkomen.

Andere vraag: hoeveel m2 bitumen is er nodig om een deur te dempen voor een 5x7 speaker die echt niet zo heel hard en laag gaat toeteren? Las dat je bitumen niet kunt aanbrengen onder de 10 graden celsius...klopt dat? (ik ga wel verwarmen op de matjes zelf voor de flexibiliteit, maar het deurmetaal blijft frisjes uiteraard...).

Doe dit niet vaak (eh...nooit :)  ) en 't is nogal een avontuur voor mij  :nervous:

Uiteraard mag je een vraag stellen, daarvoor is dit topic bedoelt  ;D! Het kan uiteraard wel wat je schetst; misschien moet je eens kijken naar de zogenaamde ISO-amps?

De hoeveelheid demping is smaakafhankelijk en ligt dus aan je eigen wensen. Ik heb mijn deuren dit keer niet heel extreem aangepakt; daar zit nu schat ik 0,8m2 per deur aan (2mm Silent Coat). Bovendien heb ik ook wat Noise Isolator, Sound Absorber (tussen staal en deurpaneel) en wat dempingspasta aangebracht.

Silent Coat werkt prettiger dan bitumen en kun je ook aanbrengen wanneer het koud is. Maar bitumen is veel goedkoper en werkt -mits je de deur goed ontvet en het echt lekker warm maakt- ook prima. Ik heb overigens tot deze auto altijd met bitumen uit Gorinchem gewerkt, maar ben nu om: Silent Coat is het spul voor mij!

Ik heb nog wat sheets over van mijn bulk pack. Als je interesse hebt, moet je effe contact opnemen...

Succes!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

mikekiwi

Hmmm... ISO-ampes, die ken ik niet. Interessant product. Nieuw te duur, tweedehands ook wel te krijgen voor een leuke prijs, maar dan moet ik nog een juiste kabel zien te vinden. Er staat er nu een op MP te koop met een Laguna-kabel, terwijl ik gewoon standaard-iso heb.

Hoe kan overigens zo'n isoamp gewoon op de bestaande bekabeling werken, terwijl voor een losse versterker je een extra kabel van de accu moet gaan trekken? Dan kan ik zo'n 4x40 watt Caliber versterker toch ook op de standaard 12v-bekabeling aansluiten? Of denk ik te simpel?

Ik zoek een budget-ampje, een oldschool Caliber competition is goed genoeg voor mij, kabelsetje is waarschijnlijk duurder dan de versterker ;)

En je krijgt een pb-tje over de Silent-Coat!

Raymond187

Hertz heeft mooie speakers. Zonde om die niet goed aan te sturen. op MP of showyoursound heb je vast leuke 4 kanaals Amps voor relatief weinig.

NielsLu

Even dit topic omhoog brengen.

Ik heb sinds kort een set Hertz HSK 165.4 in mijn Peugeot 307, aangesloten op een Pioneer DEH-P65bt met daartussen een I-Sotec Medialink versterker.

Nu valt het me op dat deze speakerset naar mijn idee wel erg helder klinkt. Hebben meer van jullie ook deze ervaring met deze speakers?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Raymond187


WilcoL

Quote from: NielsLu on March 11, 2013, 08:53:09
Even dit topic omhoog brengen.

Ik heb sinds kort een set Hertz HSK 165.4 in mijn Peugeot 307, aangesloten op een Pioneer DEH-P65bt met daartussen een I-Sotec Medialink versterker.

Nu valt het me op dat deze speakerset naar mijn idee wel erg helder klinkt. Hebben meer van jullie ook deze ervaring met deze speakers?

Hmmm: ik ken de speakers niet... Heb je wel genoeg mid & bass? Anders zou de boel wellicht uit fase kunnen staan ofzo...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

NielsLu

Quote from: WilcoL on March 11, 2013, 09:59:43
Hmmm: ik ken de speakers niet... Heb je wel genoeg mid & bass? Anders zou de boel wellicht uit fase kunnen staan ofzo...

De speakers zijn absoluut correct aangesloten. Overigens heb ik de deuren al behoorlijk gedempt met bitumen van Merford.

Ik was eigenlijk nog niet van plan om een andere versterker aan te schaffen. Zou het kunnen dat de speakers nog goed moeten inspelen?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Ghanzzzzz

Misschien een stomme vraag: maar wil je juist niet dat het helder klinkt?

Of bedoel je meer vrij hard, analytisch, weinig warmte?

NielsLu

Quote from: Ghanzzzzz on March 11, 2013, 12:30:15
Misschien een stomme vraag: maar wil je juist niet dat het helder klinkt?

Of bedoel je meer vrij hard, analytisch, weinig warmte?

Ja, dat dus. Ze zijn inderdaad erg analytisch. Ik had hiervoor een set Pioneer TS C1700r, deze klinken veel warmer.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Raymond187

Speakers moeten sowieso  in gespeeld worden. 24 uur staat daar geloof ik voor.
Ze zullen 100% zeker beter gaan spelen met een goeie versterker erop. Vooral met de speakers die jij erin hebt zitten.


Ghanzzzzz

Klinkt dus met name als tweeterprobleem. Heb je iets gedaan met instellingen? (Loudness aan? Treble omhoog?)
En in de filters bij de luidsprekers heb je vaak de mogelijkheden om de tweeters op -2db te zetten. Heb je dit al geprobeerd?
Eventueel de tweeter van je Pioneer al eens geprobeerd op je Hertz set?

H&C Hifi

Kan ook zomaar een plaatsing probleem van je tweeters zijn.
waar heb je deze geplaatst en zijn deze nog uitgericht ?
toch niet op je dashboard gericht naar de ruit ?? want dat zorgt ook voor teveel hoog.

Gr,

Marcel

NielsLu

Quote from: Ghanzzzzz on March 11, 2013, 12:40:58
Klinkt dus met name als tweeterprobleem. Heb je iets gedaan met instellingen? (Loudness aan? Treble omhoog?)
En in de filters bij de luidsprekers heb je vaak de mogelijkheden om de tweeters op -2db te zetten. Heb je dit al geprobeerd?
Eventueel de tweeter van je Pioneer al eens geprobeerd op je Hertz set?

De scheidinsfilters heb ik ingesteld op -2db. Ik heb vooralsnog wel loudness aan (op laagste niveau van de low/mid/high). Ik zal dit eens gaan proberen om uit te schakelen.
De treble heb ik in mijn radio al behoorlijk naar beneden ingesteld.

Quote from: HcHifi.nl on March 11, 2013, 12:50:20
Kan ook zomaar een plaatsing probleem van je tweeters zijn.
waar heb je deze geplaatst en zijn deze nog uitgericht ?
toch niet op je dashboard gericht naar de ruit ?? want dat zorgt ook voor teveel hoog.

Gr,

Marcel

De tweeters zitten inderdaad wel in het dashboard, omhoog gericht via de voorruit, maar ik zou niet weten hoe ik de tweeters mooi uit het zicht kan plaatsen zonder te overheersen.

Quote from: Raymond187 on March 11, 2013, 12:37:48
Speakers moeten sowieso  in gespeeld worden. 24 uur staat daar geloof ik voor.
Ze zullen 100% zeker beter gaan spelen met een goeie versterker erop. Vooral met de speakers die jij erin hebt zitten.

Wil je hiermee zeggen dat mijn versterker erg te kort schiet met deze speakers?

Ik heb nog niet geprobeerd om de Pioneer tweeters met de Hertz set te gaan combineren, maar eigenlijk vind ik dit zonde, deze set zou toch als set goed moeten kunnen klinken. Overal wat ik op internet lees zijn positieve reactie's over deze set.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

H&C Hifi

Zeker een combinatie van je loudness en de plaatsing van de tweeters...

begin met de loudness uitteschakelen, dit zal minder spannend maar wel rustiger klinken.
Het beste is om de tweeters op de astijl te monteren en deze uitterichten, dan krijg je ook een veel beter(e) stereobeeld/plaatsing.
Hertz is namelijk echt niet agressief alleen wel gedetailleerd.

Bij carhifi komt het meer neer op de kwaliteit van inbouwen dan de gebruikte componenten.
Spelen de mid/bass woofertjes zomaar in het plastic paneel van de auto (zonder demping) zul je ook al veel minder laag en mid/laag krijgen waardoor
het geheel veel sneller ''schraal'' zal gaan klinken.

Succes !

Raymond187

Quote from: NielsLu on March 11, 2013, 13:05:45

Wil je hiermee zeggen dat mijn versterker erg te kort schiet met deze speakers?

Excuus had erover heen gelezen dat je ze al op een versterker hebt aangesloten. Dacht alleen op je Pioneer HU. Advies van Marcel zou je probleem weleens kunnen oplossen.

Suc6

NielsLu

Quote from: HcHifi.nl on March 11, 2013, 13:19:22
Zeker een combinatie van je loudness en de plaatsing van de tweeters...

begin met de loudness uitteschakelen, dit zal minder spannend maar wel rustiger klinken.
Het beste is om de tweeters op de astijl te monteren en deze uitterichten, dan krijg je ook een veel beter(e) stereobeeld/plaatsing.
Hertz is namelijk echt niet agressief alleen wel gedetailleerd.

Bij carhifi komt het meer neer op de kwaliteit van inbouwen dan de gebruikte componenten.
Spelen de mid/bass woofertjes zomaar in het plastic paneel van de auto (zonder demping) zul je ook al veel minder laag en mid/laag krijgen waardoor
het geheel veel sneller ''schraal'' zal gaan klinken.

Succes !

Ik heb de loudness inmiddels uitgeschakeld. Nu valt het me wel op dat ik een behoorlijk stuk laagweergave mis, het hoog is al wel wat beter geworden. Helaas hangen de midwoofers momenteel nog wel aan de plastic deurpanelen (die wel behoorlijk verzwaard zijn met bitumenmatten), echter heb ik wel een opening achter de speaker gemaakt om een grote klankkast te creëren.

Ik ga als het weer beter wordt mdf ringen bevestigen aan het metaal van de deuren om de speakers zo beter te bevestigen. Ik had bij de Pioneer speakers 3 mdf ringen van 22mm aan de achterkant van de woofers geschroefd (aan de deurpanelen) en goed beplakt met bitumen. Dat heb ik nu bij deze speakers nog niet weer gedaan omdat ik de binnenkort toch rechtstreeks aan de deuren wil bevestigen.

Ik weet ook zeker dat de basweergave met een goede bevestiging enorm veel beter wordt. Maar het hoge schelle lijkt me niet dat dat van de bevestiging van de midwoofers komt.
Ik zal eens proberen om de tweeters in de losse plastic behuizinkjes op het dashboard te zetten en uit te richten, ben benieuwd hoe het dan gaat klinken.


Hebben jullie trouwens ook ervaringen met de I-sotec isoamp versterkers? Deze versterker zit dan tussen de iso bekabeling van de autoradio. Naar mijn idee levert het een stuk meer vermogen op dan rechtstreeks aan de HU, maar ik heb nog nooit geprobeerd om een "echte" versterker in mijn auto in te bouwen. Ik wil ook eigenlijk liever niet een gewone versterker, ivm lastige aanleg van bekabeling en dynamofluiten enz.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Ghanzzzzz

Heb je ook al geexperimenteerd met de instellingen van de versterker zelf?
(ik heb overigens geen ervaring met deze amps)

NielsLu

Quote from: Ghanzzzzz on March 11, 2013, 19:11:59
Heb je ook al geexperimenteerd met de instellingen van de versterker zelf?
(ik heb overigens geen ervaring met deze amps)

Helaas valt er niks af te stellen aan deze versterker. Hierbij een link met meer info over mijn versterker: http://www.i-sotec.com/auxloesungen/handy-integration/140/medialink?c=2197 (ik meen ooit gelezen te hebben dat dit een klasse d versterker is).
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

WilcoL

Quote from: NielsLu on March 11, 2013, 21:39:16
Helaas valt er niks af te stellen aan deze versterker. Hierbij een link met meer info over mijn versterker: http://www.i-sotec.com/auxloesungen/handy-integration/140/medialink?c=2197 (ik meen ooit gelezen te hebben dat dit een klasse d versterker is).

Je had het over een "echte" versterker, maar je i-sotec is prima hoor. Maak je daar maar niet te druk over!

Ik zou inderdaad eens even kijken naar de plaatsing van je tweeters: omhoog naar de vooruit reflecteert behoorlijk natuurlijk... Experimenteer ook of off-axis wellicht beter klinkt: recht op je mikken is meestal ook wat te direct...

Succes!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Raymond187

#324
Heb je je speakers gebrugged aangesloten op je versterker?

Zag dat het compo setje die je hebt 125RMS is en je versterker 70rms. Als je daar wat meer laag uit wil halen dan kan meer vermogen wel eens helpen. Zijn best zware speakers.

je sub thuis is heb je ook een 500W RMS versterker op zitten. Als je daar een 100W RWS op zet dan zal daar ook niet het laag uit komen die je nu wel hebt.

:)