Algemeen In Car Entertainment (I.C.E.) topic.

Started by Martijnst1990, August 5, 2011, 20:20:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijnst1990

Quote from: WilcoL on September 21, 2011, 10:26:29
Nou, da's toevallig dat je dat vraagt!

Nadat de BMW 3 maanden bij de garage heeft gestaan, hebben we hem sinds gisteren weer terug.

- Eerste prioriteit: compo woofertjes monteren (max. 30 minuten werk),
- Tweede prioriteit: MB Quart er in en proberen maar,
- Derde prioriteit: binnen- en buitenkant auto beetje poetsen (hij ziet er niet uit!).

En omdat ik lekker vrij ben op woensdag, ga ik daar over 5 minuten mee beginnen!  :clapping:
Kijk dat is mooi, veel plezier en succes dan! :)

Enne.. mocht je de mogelijkheid hebben voor wat foto's zijn die altijd welkom :P
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

knubbe

Quote from: Ghanzzzzz on September 17, 2011, 18:10:06
Dit is mijn hobbybakje :)
Vandaag nog lekker zitten klussen met de velgen en verlaging. Schroefset toch weer een eind naar beneden nu en eigenlijk nu TE laag.
Bumpers ofzo zijn geen probleem, maar met de uitlaat en carter zijn drempels lastig en kan ik hier bijna de parkeerplaats niet op..  :blush:





Sorry voor de slechte foto's, komen van de telefoon

Leuke auto man ! Oldskool VW's zijn altijd gaaf :) Helemaal na het zien van het inbouwen van je ICE begint het weer te kriebelen!
Heb nu een '90 Polo Coupe mk2 op het oog, als hobby auto en om eens een keer niet op de fiets naar het werk te moeten :)
Heb nog een JL 2 kanaals amp en Helix 636 Compo set dus kunnen meteen weer gaan hobbyen :D

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Ghanzzzzz

Quote from: knubbe on September 21, 2011, 10:37:35
Leuke auto man ! Oldskool VW's zijn altijd gaaf :)
Helemaal na het zien van het inbouwen van je ICE begint het weer te kriebelen!
Heb nu een '90 Polo Coupe mk2 op het oog, als hobby auto en om eens een keer niet op de fiets naar het werk te moeten :)
Heb nog een JL 2 kanaals amp en Helix 636 Compo set dus kunnen meteen weer gaan hobbyen :D

Thnx!
Over een week of 2 komt er een nieuw dakje op dus is de kofferruimte ook droog. Wel zo handig bij een beetje ICE  :angel:

Die JL versterker en Helix compo is zeker een leuke basis :D
Heb zelf ook de 636 compo gehad, superfijne compo! Misschien wat lafjes in de kick, maar een fluweel hoog!


Douma

Ik heb net een eerste afstelling gedaan. Ik kom al in de buurt, al heb ik inmiddels wel sterk het idee gekregen dat ik een flink portie overkill, wat dB's betreft dan, in mijn Polo heb liggen. Ach aldoende leert men.  :D

Een verschil met mijn vorige HU is dat de output en de frontspeakers intern tegelijk aangestuurd worden. Ik zal daarom mijn frontspeakers aan het achterkanaal van de HU moeten knopen. Dan kan ik ze namelijk met de fader wat minder hard mee laten spelen. Nu zijn ze te aanwezig waardoor ik de gain van mijn achterspeakers en subwoofer redelijk hoog heb staan. Ik heb het idee dat ik een grotere dynamiek kan bereiken als ik de gains lager zet.

De komende tijd maar eens even een beetje finetunen. Ik ben in ieder geval erg blij dat ik een fatsoenlijk stuk muziek heb als ik komende vrijdag naar de Ardennen rij. :music:

Nog even een paar foto's. De subwoofer had ik toen nog niet.





Deze sub is erin gekomen:
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Ghanzzzzz

Ziet er al netjes uit, maar hoe dik heb je je voeddingskabel en massakabel op de versterker?
Deze zien er vrij dun uit.

Douma

Quote from: Ghanzzzzz on September 22, 2011, 09:44:32
Ziet er al netjes uit, maar hoe dik heb je je voeddingskabel en massakabel op de versterker?
Deze zien er vrij dun uit.

Geen idee hoe dik. Ik heb bij de aanschaf aangegeven dat de versterker maximaal 50A trekt (in de praktijk zal ik dit niet halen aangezien ik niet zo hard speel). Ik heb een kabel inclusief 40A zekering meegekregen.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Martijnst1990

Net nog even bezig geweest met wat bitumen plaatjes in de koffer klep te plakken, maar ik blijf een rateltje horen. Nou lijkt het van mijn kentekenplaat te komen, als ik achter de auto sta hoor ik hem ook iets trillen. Iemand een oplossing om dat goed vast te zetten?

En ook de binnenkant van mijn sub kist beplakt met bitumen. Ik zie wel eens dat mensen zo'n kist vullen met schapenwol of iets dergelijks, dit zorgt er voor dat een sub droger/korter speelt lijkt me? En heeft dat zin bij elke sub?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

WilcoL

Quote from: Martijn90 on September 25, 2011, 15:06:43
Net nog even bezig geweest met wat bitumen plaatjes in de koffer klep te plakken, maar ik blijf een rateltje horen. Nou lijkt het van mijn kentekenplaat te komen, als ik achter de auto sta hoor ik hem ook iets trillen. Iemand een oplossing om dat goed vast te zetten?

En ook de binnenkant van mijn sub kist beplakt met bitumen. Ik zie wel eens dat mensen zo'n kist vullen met schapenwol of iets dergelijks, dit zorgt er voor dat een sub droger/korter speelt lijkt me? En heeft dat zin bij elke sub?

Martijn: stukje bitumen tegen de achterkant van je kentekenplaat doet al heel veel.

Dempingswol in je kist vergroot het interne volume van je kist, dus kun je een kleinere kist op het juiste volume krijgen door deze bijvoorbeeld op te vullen. Het is dus niet zo dat elke woofer icm de gebruikte behuizing beter gaat spelen door het toevoegen -of juist weglaten- van wol: it's all in the combination. Maar ermee experimenteren kun je uiteraard zeker wel...

Bij mij is alles woensdag behoorlijk verlopen: ik heb iig weer geluid! Heel druk de laatste tijd, maar als ik een momentje vind zal ik echt een verhaaltje en wat foto's posten.
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Martijnst1990

Quote from: WilcoL on September 25, 2011, 19:34:09
Martijn: stukje bitumen tegen de achterkant van je kentekenplaat doet al heel veel.

Dempingswol in je kist vergroot het interne volume van je kist, dus kun je een kleinere kist op het juiste volume krijgen door deze bijvoorbeeld op te vullen. Het is dus niet zo dat elke woofer icm de gebruikte behuizing beter gaat spelen door het toevoegen -of juist weglaten- van wol: it's all in the combination. Maar ermee experimenteren kun je uiteraard zeker wel...

Bij mij is alles woensdag behoorlijk verlopen: ik heb iig weer geluid! Heel druk de laatste tijd, maar als ik een momentje vind zal ik echt een verhaaltje en wat foto's posten.
Plaatje bitumen erachter, dat is een idee :) En ga ook nog wel eens experimenteren met dempingswol dan, zijn toch leuke dingen om te doen.

En goed om te horen dat het lekker is verlopen, ben benieuwd naar je verslagje en foto's :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

WilcoL

Nou, op dit vroege tijdstip even snel wat delen met jullie:

Vorige week woensdag was het dus prioriteit voor mij om mijn midwoofertjes weer een plekje te geven in de auto (ik heb de wagen 3 maanden moeten missen en in die tussentijd heb ik weer een aantal setjes van mijn geliefde Xetec G6 mids kunnen bemachtigen via Duitsland). Hieronder wat pics die mijn "werk' tonen:

Alvorens montage in de deur nog even wat Dynamat aangebracht op de binnenkant van de speakermontagering:


De ruimte in mijn custom deurpanelen met de reeds geplaatste montagering (+/- 7cm dik MDF), als je goedkijkt zie je de uitgeharde dempingspasta zitten aan de binnen kant van de deur. Ik heb daar destijds een soort sandwich-constructie toegepast. Verschillende diktes bitumenmatten afgewisseld met lagen Brax exVibration dempingspasta. Deuren zijn extreem stijf en solide: ik denk dat ze 15Kg zwaarder zijn geworden per stuk...


Functioneel afgewerkte bekabeling op de terminal van de midwoofer:


Eindresultaat: het speelt weer heerlijk! Ik zie nu overigens wel dat de deurgreep wel weer even gespoten mag worden  ::) :P


Toen was het tijd om het testkistje verder af te maken: inslagmoeren geplaatst zodat de MB Quart stevig met 8 M5 boutjes vast blijft zitten in de 25mm MDF behuizing en wat schapenwol aangebracht om aan de 42 liter te komen:


MB Quart in testkistje:


Maar toen kwam ik er achter dat de testkist te groot is voor een goede plek in mijn huidige kofferbak! Nah ja; het belangrijkste was om het front weer goed te hebben. Ik heb het toen maar even voor gezien gehouden en ben gewoon gestopt om vervolgens te gaan genieten van de muziek in de wagen. Ik werd meteen weer gepakt door de heerlijke sub-klanken van de Aliante en begon te twijfelen of ik die 15" MB Quart überhaupt wel zou willen gaan gebruiken  ;D ;)!

Maar dat zal er vast wel eens van komen (al is het maar voor de hobby-kriebels): sowieso is mijn kofferbak nog verre van netjes afgewerkt en moet ik daar eigenlijk ook eens echt mee aan de gang. Het is nu niet strak en ik wil het beter en vooral de versterkers wat "beschermder" afgewerkt hebben. Ik heb nu het MDF gewoon bedekt met een met zwarte skai beklede mat die niet helemaal strak is en dat kan véél mooier. Nu schuift er weleens wat over m'n versterkers heen en bladdert daardoor de zwarte lak van het originele helblauwe (waarom blauw in godsnaam?) monoblok af (de vierkanaler is wel standaard zwart en voor de look heb ik het monoblok een jaar geleden ook zwart gespoten). Zie de foto hieronder voor een overview van mijn huidige kofferbak met de schitterende onderkant van de Aliante:



Gelukkig klinkt het allemaal wel weer erg lekker ondanks dat ik al mijn zorgvuldige instellingen kwijt ben omdat de auto heel lang stroomloos heeft gestaan.

Vanmiddag ga ik eens in de weer met mijn tot dusverre ongebruikte Alpine KTX-100 Imprint-kit; dit is eigenlijk gewoon een module van Audyssey wat dus de crossovers, afstanden van drivers ten opzichte van elkaar en bijbehorende levels automatisch inregelt op basis van de omstandigheden in de auto. Ik heb het nooit gebruikt en ben benieuwd wat de resultaten er van zullen zijn.

Keep y'all posted!

Groeten, Wilco


@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Ghanzzzzz

Mooi dat het allemaal weer goed werkt Wilco!  :thumbs-up:
Lekkere deurtjes heb je zo zeg, dat ziet er idd goed en solide uit (ook je omschrijving)

Martijnst1990

Dat zijn zeker mooie solide deuren zeg!  :thumbs-up:

Idee van de kofferruimte vind ik ook erg mooi, als dat strak is afgewerkt zal dat prachtig staan :) Lijkt me inderdaad wel een beste kist voor de MB Quart, ach als het echt niks word in de auto kan je hem altijd nog inzetten voor thuis gebruik  :P
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

MiLaN

Hallo,

Ik lees her en der informatie over het inbouwen van nieuwe frontspeakers in de auto maar ik kom er niet helemaal uit. Welk formaat is aan te raden om aan te schaffen (13 cm?/ hoe diep mogen ze zijn)?

Als dit eenmaal duidelijk is volgt de volgende keuze, welke model/ merk kiezen uit het immense aanbod . Wellicht suggesties? Ik ga deze speakers aansluiten op een vierkanaals versterker (de hoedenplankspeakers zijn al versterkt). Bedankt!

Groet,

Milan

Ghanzzzzz

Eigenlijk is over het algemeen 16,5cm beter dan 13cm. Iets meer diepgang en een mooiere overgang naar evt een sub
Hoe diep ze mogen zijn is afhankelijk van je auto. Bij sommige auto's heb je bijv last van scharnieren die in de weg zitten, waardoor diepe speakers moeilijk zijn

Martijnst1990

En welke formaat ze mogen zijn is weer verschillend per auto. Over het algemeen hebben hatchbacks gaten voor 13 cm speakers en de wat grotere auto's hebben 16,5 cm.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Douma

Wie kan mij helpen met wat tips voor het wegkrijgen van een flinke midlaag piek? Ik krijg het prima voor elkaar om de sub te laten integreren met mijn 6x9 achterspeakers, maar ik heb last van een overdreven midlaag. Mijn HU heeft alleen bas en treble controls en mijn versterker de standaard gain en hp/lp filtering.

Is er nog iets wat ik kan proberen zonder direct een externe EQ of DSP aan te schaffen?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

WilcoL

Quote from: Douma on October 13, 2011, 07:45:18
Wie kan mij helpen met wat tips voor het wegkrijgen van een flinke midlaag piek? Ik krijg het prima voor elkaar om de sub te laten integreren met mijn 6x9 achterspeakers, maar ik heb last van een overdreven midlaag. Mijn HU heeft alleen bas en treble controls en mijn versterker de standaard gain en hp/lp filtering.

Is er nog iets wat ik kan proberen zonder direct een externe EQ of DSP aan te schaffen?

Da's lastig: met een standaard HU (en EQ) is dat eigenlijk onbegonnen werk...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Douma

Quote from: WilcoL on October 13, 2011, 07:50:19
Da's lastig: met een standaard HU (en EQ) is dat eigenlijk onbegonnen werk...

Wat zou je aanraden? Andere HU?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Ghanzzzzz

En je subfrequentie is op je versterker niet verder omlaag te draaien?
Oftewel: je geeft aan dat ze prima aansluiten, maar is er daarbij niet te veel overlap?

WilcoL

Quote from: Douma on October 13, 2011, 08:49:17
Wat zou je aanraden? Andere HU?

Ja, dat is wel het meest praktische: ga dan wel voor een echt goede met veel instellingsmogelijkheden (aanpassingen Q-factor, parametrische EQ, etc).

Tips zijn dan oa:

Alpine CDA-9812/9830/9831/9833/9835/9855

Check voor de zekerheid specs online; ben een beetje stroefjes  ;) ;D
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Douma

Quote from: Ghanzzzzz on October 13, 2011, 09:01:33
En je subfrequentie is op je versterker niet verder omlaag te draaien?
Oftewel: je geeft aan dat ze prima aansluiten, maar is er daarbij niet te veel overlap?

Zonder sub had ik de piek in het midlaag ook. Ik kan het hp filter zo instellen dat de piek verdwijnt, maar als ik dan de sub laat aansluiten komt de piek er weer in het is de sub dermate hoog afgefilterd dat deze enorm staat te bonken en te lokaliseren is.

Quote from: WilcoL on October 13, 2011, 09:15:49
Ja, dat is wel het meest praktische: ga dan wel voor een echt goede met veel instellingsmogelijkheden (aanpassingen Q-factor, parametrische EQ, etc).

Tips zijn dan oa:

Alpine CDA-9812/9830/9831/9833/9835/9855

Check voor de zekerheid specs online; ben een beetje stroefjes  ;) ;D

Ik zal eens kijken. Ik wil sowieso USB aansluiting hebben. Ik was ervan uitgegaan dat de Alpine HU die ik nu heb genoeg instelmogelijkheden zou hebben. Mijn vorige "goedkope" Alpine had dit ook. Maar de iDA-X300 die ik nu heb blijkt deze controls niet te hebben.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

knubbe

Afgelopen week alles in de auto gebouwd. Nieuwe RCA kabels en remote getrokken, voeding en aarde lagen eral.
Netjes alles aangesloten allen komt er nog geen fatsoenlijk geluid uit. Of de radio ontvangst is echt mega slecht of er zit ergens een storing.
Maar ook een CD klinkt extreem hol, dat kan nooit de bedoeling zijn :)
Als ik de RCA pluggen die de amp ingaan een beetje aan loop te pielen dan veranderd het geluid. Bij een hoog volume begint ook nog eens alles te kraken als een malle..

Kortom; voorlopig nog niet klaar ;(
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Quote from: knubbe on October 14, 2011, 10:24:41
Afgelopen week alles in de auto gebouwd. Nieuwe RCA kabels en remote getrokken, voeding en aarde lagen eral.
Netjes alles aangesloten allen komt er nog geen fatsoenlijk geluid uit. Of de radio ontvangst is echt mega slecht of er zit ergens een storing.
Maar ook een CD klinkt extreem hol, dat kan nooit de bedoeling zijn :)
Als ik de RCA pluggen die de amp ingaan een beetje aan loop te pielen dan veranderd het geluid. Bij een hoog volume begint ook nog eens alles te kraken als een malle..

Kortom; voorlopig nog niet klaar ;(

Vandaag om te testen even me iPod direct aan de amp gehangen en hij speelt gewoon normaal.. Kan dus niet anders dan dat het in de HU zit neem ik aan. Kan iig me versterker wegstrepen van het lijstje waar het aan kan liggen. Heb helaas geen andere HU liggen om even te testen.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

jon81

Kan iemand mij hier wat nuttigs zeggen over de keuze tussen de volgende compo setjes?

1. Boston Pro 6.4 (Huidig) passief dan wel actief afgefilterd (dan moet er een versterker bij komen voor de sub, heb een optie op een phoenix gold xs2300 + xmax 12")

2. Boston Pro 6.5 mids en crossovers met huidige tweeters

3. Rainbow SLC265.NG

4. Alpine SPX177R

Versterking geschiedt via een Signat ram2mk2, bas komt van een Ultimate 12" sub (250w rms geloof ik), HU is een kenwood kdc-W7544, rearfill van een setje coaxials van Pioneer in de achterdeuren.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Ghanzzzzz

Wat betreft de compo's ken ik alleen de Bostons en deze vond ik wel erg lekker klinken!
Echter vond ik ze ook altijd wel te duur voor wat je ervoor kreeg.. dus het ligt er een beetje aan wat je ervoor moet betalen ;)

In eerste instantie zou ik niet direct gaan voor actieve aansturing. Waarom niet?
- Je komt kanalen tekort op je versterker --> extra versterker
- Hoever ben je thuis met frequenties, slopes, db octaven etc?

Als ik me niet vergis, is je headunit er iig wel geschikt voor (niet 100% zeker hoor)