Algemeen In Car Entertainment (I.C.E.) topic.

Started by Martijnst1990, August 5, 2011, 20:20:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ghanzzzzz

Mijn vriendin was eigenlijk niet zo heel blij dat vriendlief met zijn hobby zomaar de kofferbakruimte van haar Golfje inpikt, maar eigenlijk zou ze de sub ook echt niet meer willen missen!
Dus een tijdje gezocht naar een oplossing voor de sub. De versterker ligt al in het reservewiel, dus dat ging niet lukken.

Nu liep er vandaag toch een leuke aanbieding op ebay van een leuke subwoofer kist van Vantage (made bij JL audio) en yess.. zij blij, ik blij :D
Ditkeer dus niet voor mijn auto, maar toch een leuk stukje ICE: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220841547133#ht_500wt_1156

Ben er zelf eigenlijk erg benieuwd naar.. aan de ene kant zal ie vast zijn stevigheid missen door het gebruik van plastic, maar aan de andere kant heb ik ook wel het vertrouwen in de mensen van JL Audio.
Binnenkort de 10w4 er maar even in proberen


Ghanzzzzz

Hehe, ook eindelijk eens rustig aan begonnen met de auto. Moest eerst nog een setje verbrede stalen velgjes spuiten, dus ben helaas niet heel erg ver gekomen.

Maar het begin is er!
Om te beginnen de accu vervangen door een gel-accu die ik nog had liggen (Sonnenschein). Direct even een degelijke accuklem opgezet en een nieuwe kabel naar de startmotor getrokken (deze was zwaar geoxideert)
Vervolgens de voedingskabel (20mm2) naar achter getrokken tezamen met de de luidsprekerkabels. Mooi extra rubbertje tussen de kabel en het schutbord, zodat daar niets door kan schuren.
Voedingskabel uiteraard vlakbij de accu afgezekerd.

Nouja.. dat was het voor vandaag dan, haha.
Hopelijk morgen ff verder met de andere kant (signaalkabels door het midden, remote en luidsprekerkabels rechts).

Madhouse

Vroeger ook veel gehad van Rockford Fosgate, tot dat ik lease ben gaan rijden. Nu krijg ik 3 oktober weer een eigen auto (nieuwe Fiat Punto Evo) en begint het stiekem wel weer te jeuken.

Misschien maar eens beginnen met een compo setje ofzo.....
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Ghanzzzzz


Madhouse

Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Martijnst1990

Quote from: Ghanzzzzz on September 10, 2011, 17:04:15
Hehe, ook eindelijk eens rustig aan begonnen met de auto. Moest eerst nog een setje verbrede stalen velgjes spuiten, dus ben helaas niet heel erg ver gekomen.

Maar het begin is er!
Om te beginnen de accu vervangen door een gel-accu die ik nog had liggen (Sonnenschein). Direct even een degelijke accuklem opgezet en een nieuwe kabel naar de startmotor getrokken (deze was zwaar geoxideert)
Vervolgens de voedingskabel (20mm2) naar achter getrokken tezamen met de de luidsprekerkabels. Mooi extra rubbertje tussen de kabel en het schutbord, zodat daar niets door kan schuren.
Voedingskabel uiteraard vlakbij de accu afgezekerd.

Nouja.. dat was het voor vandaag dan, haha.
Hopelijk morgen ff verder met de andere kant (signaalkabels door het midden, remote en luidsprekerkabels rechts).

Mooi dat het begin er is! Ik ben het even kwijt, wat komt er nou allemaal in? :P
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ghanzzzzz

Haha, daar ben ik zelf nog niet helemaal over uit eigenlijk...

Mijn vriendin is gecharmeerd van de JL Audio 10W4 die ik onlangs had gekocht en deze past perfect in het kistje speciaal voor de Golf 3. Ik ben dus bang dat ik die kwijt ben... haha
Dan speel ik denk ik voorlopig nog met mijn oude vertrouwde Helix Sub.

Wat zal het dan worden?
- HU: Pioneer DEH-P77mp
- Compo: JBL C508 GTI of de Morel Pulse (nog niet over uit)
- Amp: óf de Sm@rt Devices stereo 220 icm de Sm@rt Devices The Bear (mono).. óf de Phoenix Gold Xenon 200.4 (nog niet over uit)
- Sub: Helix HXS1006 mk2

Ghanzzzzz

Quote from: ivo1986 on August 26, 2011, 10:18:37
Er zitten 2 fuses van 15a in. Maakt dat samen gewoon 15+15=30.
Of werkt dat anders?

Ivo, mocht je nog niet voorzien zijn, dan heb ik nog een kabelsetje over: http://www.sonicelectronix.com/item_33248_Renegade-REN20KIT.html
Incl verzending mag ie voor 25,- weg (dus 18,25 excl verzending)

Martijnst1990

Quote from: Ghanzzzzz on September 11, 2011, 11:18:01
Haha, daar ben ik zelf nog niet helemaal over uit eigenlijk...

Mijn vriendin is gecharmeerd van de JL Audio 10W4 die ik onlangs had gekocht en deze past perfect in het kistje speciaal voor de Golf 3. Ik ben dus bang dat ik die kwijt ben... haha
Dan speel ik denk ik voorlopig nog met mijn oude vertrouwde Helix Sub.

Wat zal het dan worden?
- HU: Pioneer DEH-P77mp
- Compo: JBL C508 GTI of de Morel Pulse (nog niet over uit)
- Amp: óf de Sm@rt Devices stereo 220 icm de Sm@rt Devices The Bear (mono).. óf de Phoenix Gold Xenon 200.4 (nog niet over uit)
- Sub: Helix HXS1006 mk2
Het word hoe dan ook een mooie install hoor ik al  8)

Het heeft heel wat moeite gekost, maar ook de Corsa van mijn neef is klaar. Morel Pulse 5 compo, Pioneer 7300BT HU, Morel Ultimo 10 subwoofer en een Boshmann 5 kanaler. De Morel sub krijgt nu maar 250 watt RMS @ 4 ohm maar speelt daar al ontzettend strak mee, laat staan als hij 600-700 krijgt.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ghanzzzzz

Mooie install.. maar BOSCHMAN??
Dat is echt de zwerver binnen de miljonairsfair als ik de rest van de componenten bekijk..


Martijnst1990

Quote from: Ghanzzzzz on September 11, 2011, 13:33:37
Mooie install.. maar BOSCHMAN??
Dat is echt de zwerver binnen de miljonairsfair als ik de rest van de componenten bekijk..


Klopt helemaal, helaas was het geld op  ::)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ghanzzzzz

Zoo.. vandaag ook nog lekker aan het klussen geweest, heerlijk!

Zoals vermeld had ik gisteren dus al de voedingskabel en speakerkabels (links) gedaan, nu was de rechterkant aan de beurt.
Om het makkelijk te maken eerst maar ff de signaalkabels (Micro Precision + Caliber) en de remote bundelen. Deze komen door het midden van de auto te liggen:




Omdat het zo makkelijk is bij de Golf 1 cabrio.. ff de stoel, middenconsole en zitgedeelte van de bank eruit gehaald zodat ik de ruimte had.
Dan kan het kabels trekken beginnen, wat door het bundelen lekker voorspoedig verliep.






Ligt de voeding mooi gescheiden van de rest en de signaalkabels niet bij bekabeling van benzinepomp ofzo in de buurt:






Ik had nog een mdf-vloerpaneeltje liggen, dus het testen kon beginnen:






En yes... het werkt allemaal zoals het hoort!
Maar de Phoenix Gold Xenon versterker is vrij groot en ik momenteel de versterker alleen gebruik voor een woofer (compo moet nog ingebouwd worden), toch een oude vriend van zolder gehaald. Een oldskool Sm@rt Devices 'The Bear' monoblok :D






Aangesloten icm met de Helix sub en het was ondanks het gemis van een lekkere composet toch al aardig genieten! :D


Martijnst1990

Dat is al een heel mooi begin! :) Ken dat merk Sm@rt helemaal niet, ziet er wel leuk uit, zo'n versterker. Hoe gaat het met de vorderingen?

Trouwens, ben inmiddels ook wel benieuwd naar de rest van je auto, zou je eens wat foto's hier of in het algemene auto topic kunnen plaatsen? Toevallig kwam ik jou naam net ook al tegen op het Automaxx forum ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ghanzzzzz

Quote from: Martijn90 on September 16, 2011, 15:27:30
Dat is al een heel mooi begin! :) Ken dat merk Sm@rt helemaal niet, ziet er wel leuk uit, zo'n versterker. Hoe gaat het met de vorderingen?

Trouwens, ben inmiddels ook wel benieuwd naar de rest van je auto, zou je eens wat foto's hier of in het algemene auto topic kunnen plaatsen? Toevallig kwam ik jou naam net ook al tegen op het Automaxx forum ;)

De auto is niet erg bijzonder... een gewoon een lekker hobby en klus objectje. Belastingvrij, lelijk en niet bepaald roestvrij, dus ik kan er lekker mee klooien en prutsen :D
Ik zal aankomende week nog wel ff een foto maken. Dan zit het verbreed staal er denk ik onder en de schroefset nog iets omlaag.

Sm@rt Devices is eigenlijk een beetje oldskool. Als ik me niet vergis is dit zo rond 2000 overgegaan in Helix :)
Inmiddels zijn ze vrij zeldzaam aan het worden, en zeker dit monoblokje zul je niet snel tegenkomen. Bekijk en vergelijk de Sm@rt Devices stereoversterkertjes bijvoorbeeld ook eens met A.M.A. en Protovision. Volgens mij zo'n beetje dezelfde onderneming.
Heb de versterkers van Sm@rt Devices echt al jaaaaaren (meeste jaren op zolder), maar ik kan er geen afscheid van nemen, haha

Ghanzzzzz

Quote from: Martijn90 on September 16, 2011, 15:27:30

Trouwens, ben inmiddels ook wel benieuwd naar de rest van je auto, zou je eens wat foto's hier of in het algemene auto topic kunnen plaatsen? Toevallig kwam ik jou naam net ook al tegen op het Automaxx forum ;)

Dit is mijn hobbybakje :)
Vandaag nog lekker zitten klussen met de velgen en verlaging. Schroefset toch weer een eind naar beneden nu en eigenlijk nu TE laag.
Bumpers ofzo zijn geen probleem, maar met de uitlaat en carter zijn drempels lastig en kan ik hier bijna de parkeerplaats niet op..  :blush:





Sorry voor de slechte foto's, komen van de telefoon

Martijnst1990

IK vind hem echt tof! :) Lekker hip kleurtje ;D

Dit zijn volgens mij die velgen die ik op automaxx had gezien? Staan hem erg goed in ieder geval.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ghanzzzzz

Thnx!
Hip he? ik noem het maar oud en fout, haha
Je komt er iig geen 2de van tegen :D

Dit zijn idd die velgen van het andere forum :)


Douma

Zijn er hier car-audio liefhebbers die mij tips kunnen geven waar ik moet beginnen met het afstellen van een car-audio set? Zijn er bijvoorbeeld standaard procedures of regels die toegepast kunnen worden?
Ik ben in het bezit van een setje Infinity Kappa 693.9i 6x9" luidsprekers, een Phase Linear 12" sub in gepoorte behuizing, een Precision Power DCX 300.4 versterker en een Alpine iDA-X311 head-unit. De Infinity's zitten op het frontkanaal, de sub op een gebrugd achterkanaal. Dit alles ligt in de kofferbak van een Polo 2.

Ik ben een beetje aan het prutsen geweest met highpass voor de Infinity's, lowpas voor de sub en gain van beide. Ik kom alleen nog niet in de buurt van iets waar ik tevreden mee kan zijn. Ik krijg het nog niet voor elkaar de sub te laten verdwijnen (en lijk er verassend weinig laag uit te krijge) en de enorme piek in het midlaag weg te krijgen.

Waar moet ik beginnen?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

WilcoL

Hey, leuke woofer heb je gekocht!

De "gouden regel" luidt als volgt:

- Frontkanalen (compo) op 80hz highpass,
- Rearkanalen (sub) op 80hz lowpass,
- HU op 80% van maximaal volume,
- Gain van je front opdraaien tot vervorming optreed en dan een tikkie terug,
- Gain van je rear opdraaien tot vervorming optreed en dan een tikkie terug.

In jouw geval kan het zo zijn dat je je sub omhoog moet draaien om hem "naar voren" te krijgen of dat je hem juist lager moet draaien on hem beter te laten integreren.

Regel trouwens ook je high- of lowpass op óf je amp, of je HU. Dus niet op beiden. Laat de filtering op het andere component op fullrange of uit staan...

Succes!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Douma

Quote from: WilcoL on September 20, 2011, 23:03:41
Hey, leuke woofer heb je gekocht!

De "gouden regel" luidt als volgt:

- Frontkanalen (compo) op 80hz highpass,
- Rearkanalen (sub) op 80hz lowpass,
- HU op 80% van maximaal volume,
- Gain van je front opdraaien tot vervorming optreed en dan een tikkie terug,
- Gain van je rear opdraaien tot vervorming optreed en dan een tikkie terug.

In jouw geval kan het zo zijn dat je je sub omhoog moet draaien om hem "naar voren" te krijgen of dat je hem juist lager moet draaien on hem beter te laten integreren.

Regel trouwens ook je high- of lowpass op óf je amp, of je HU. Dus niet op beiden. Laat de filtering op het andere component op fullrange of uit staan...

Succes!

Bij mij wordt de filtering op de versterker geregeld aangezien de HU maar 1 output heeft. Op de versterker is alleen niet te zien wat 80Hz is. Hoe kan ik hier achter komen? Er is wel een min en en max aangegeven, maar zo'n filter loopt vast niet lineair.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

WilcoL

Quote from: Douma on September 21, 2011, 07:30:10
Bij mij wordt de filtering op de versterker geregeld aangezien de HU maar 1 output heeft. Op de versterker is alleen niet te zien wat 80Hz is. Hoe kan ik hier achter komen? Er is wel een min en en max aangegeven, maar zo'n filter loopt vast niet lineair.

Ja, dan wordt het lastig: je zou het natuurlijk op je gehoor kunnen doen, maar wellicht is het makkelijker om wat frequentiesweeps\testtonen te downloaden en daarop je systeem af te stellen. Dan blijft het toch een beetje natte vingerwerk, maar wellicht levert het iets op.

Tonen vind je oa hier:
http://ampguts.com/index.php?pageid=audio_downloads
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Douma

Ik heb een handleiding voor de versterker gevonden. En daar staat een "crossover detent chart" in. Oftewel een lijst die iedere stap aan een frequentie koppelt. 17 stapjes vanaf 0 is 76Hz. Hiermee kan ik dus een begin maken.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

WilcoL

Quote from: Douma on September 21, 2011, 09:02:20
Ik heb een handleiding voor de versterker gevonden. En daar staat een "crossover detent chart" in. Oftewel een lijst die iedere stap aan een frequentie koppelt. 17 stapjes vanaf 0 is 76Hz. Hiermee kan ik dus een begin maken.

Netjes: 17 steps it is...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Martijnst1990

Succes Douma :)

En Wilco, hoe staat het met je MB Quart?  ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

WilcoL

Quote from: Martijn90 on September 21, 2011, 10:14:18
Succes Douma :)

En Wilco, hoe staat het met je MB Quart?  ;D

Nou, da's toevallig dat je dat vraagt!

Nadat de BMW 3 maanden bij de garage heeft gestaan, hebben we hem sinds gisteren weer terug.

- Eerste prioriteit: compo woofertjes monteren (max. 30 minuten werk),
- Tweede prioriteit: MB Quart er in en proberen maar,
- Derde prioriteit: binnen- en buitenkant auto beetje poetsen (hij ziet er niet uit!).

En omdat ik lekker vrij ben op woensdag, ga ik daar over 5 minuten mee beginnen!  :clapping:
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear