Algemeen In Car Entertainment (I.C.E.) topic.

Started by Martijnst1990, August 5, 2011, 20:20:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Zo'n JL Audio 10" heb ik ook ooit voor 30 euro op de kop kunnen tikken (met kast en zelfs nog een versterker erbij) en ik ben er best tevree mee! Heb niet zo'n enorme versterker eraanhangen (80w RMS geloof ik), maar draai ook niet al te hard (is meer ondersteuning van mijn 10cm frontspeakers waar dus echt geen lage tonen uitkomen). Geen slechte koop lijkt mij dus.

Ik ben overigens voorstanden voor een Carstereo-onderdeel hier op het forum, voel me als beginner niet heel erg thuis op SYS, maar lees nu dat er meer en meer hier over dit onderwerp wordt geboomd...

Martijnst1990

Quote from: Ghanzzzzz on August 26, 2011, 10:40:37
Mijn aanwinstje... niet mooi, maar best for money :D





Vanavond maar ff testen bij mijn vriendin in de auto (ja.. daar moest ook een kleine install in..  :blink:)
Lijkt me een erg mooie sub voor het geld! Ik heb vandaag de Morel Ultimo SC even in mijn auto gehad en die klinkt toch wel erg lekker moet ik zeggen. En dat op maar zo'n 260 watt rms @ 2 Ohm. Heel erg strak en lekker vol, je hoort wel heel duidelijk dat het echt een muzikale sub is i.p.v. veel geboem.

Zo'n beetje de hele dag bezig geweest aan de Corsa van mijn neef (wat gaat daar toch altijd veel tijd in zitten). Kabels zijn allemaal getrokken, hoedenplank van MDF gemaakt, versterker op zijn plaats, sub op zijn plaats. Polen op de accu en dan blijkt de versterker het niet te doen. Gain open gedraaid, niks. Morgen langs een maat van me die er wat meer verstand van heeft en even de versterker/kabels doormeten. Kan het misschien zo zijn dat je op de HU in moet stellen dat er een versterker hangt? Is een Pioneer HU, model word nog steeds verkocht.

Quote from: mikekiwi on August 26, 2011, 11:58:25
Zo'n JL Audio 10" heb ik ook ooit voor 30 euro op de kop kunnen tikken (met kast en zelfs nog een versterker erbij) en ik ben er best tevree mee! Heb niet zo'n enorme versterker eraanhangen (80w RMS geloof ik), maar draai ook niet al te hard (is meer ondersteuning van mijn 10cm frontspeakers waar dus echt geen lage tonen uitkomen). Geen slechte koop lijkt mij dus.

Ik ben overigens voorstanden voor een Carstereo-onderdeel hier op het forum, voel me als beginner niet heel erg thuis op SYS, maar lees nu dat er meer en meer hier over dit onderwerp wordt geboomd...
Kijk dat zijn de leuke koopjes, ook zoals hierboven dus. En om je front speakers alleen maar te ondersteunen hoeft een sub inderdaad heel niet zo hard te staan, zeker niet als je toch al niet op hele hoge volumes draait.

Ik ga de topic titel veranderen in een algemeen I.C.E. topic, er blijkt toch wel wat animo voor te zijn. Kan wel een nieuw topic openen, maar dan ga ik daar zelf toch mijn vorderingen in plaatsen, dus dat kan net zo goed hier. Tenzij iemand liever een nieuw topic heeft?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

WilcoL

Martijn: het is inderdaad heel goed mogelijk dat je in de HU in moet stellen dat een externe amp wordt gebruikt.

Krijgt de versterker wel stroom? Je zou ook eens even preventief de zekeringen van de amp kunnen vervangen, maar ik denk persoonlijk dat de HU een instelling mist...

En inderdaad: behoorlijk veel animo voor een ICE-topic hier zeg  ;D ;D
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Mario D

@Martijn,

Je kan best werken met een externe zekering voor de versterker, deze plaats je dan dicht tegen de accu.

Zorg ook dat er enkel de + van de accu gebruikt voor je versterker, de - (massa)  moet je op je carosserie bevestigen en de draad zo kort mogelijk houden.

Natuurlijk ook de zekering van de versterker zelf eens bekijken.  ;)

Martijnst1990

Quote from: WilcoL on August 26, 2011, 22:05:59
Martijn: het is inderdaad heel goed mogelijk dat je in de HU in moet stellen dat een externe amp wordt gebruikt.

Krijgt de versterker wel stroom? Je zou ook eens even preventief de zekeringen van de amp kunnen vervangen, maar ik denk persoonlijk dat de HU een instelling mist...

En inderdaad: behoorlijk veel animo voor een ICE-topic hier zeg  ;D ;D
Zekeringen in de versterker is ook een goeie, hadden we nog niet aan gedacht. Op de versterker zitten zo te zien nergens lampjes dus kunnen met het blote oog niet zien of hij stroom krijgt, gaan we straks even doormeten. De HU gaan we straks ook even doorspitten, bedankt :)

Quote from: kalimero on August 27, 2011, 08:02:07
@Martijn,

Je kan best werken met een externe zekering voor de versterker, deze plaats je dan dicht tegen de accu.

Zorg ook dat er enkel de + van de accu gebruikt voor je versterker, de - (massa)  moet je op je carosserie bevestigen en de draad zo kort mogelijk houden.

Natuurlijk ook de zekering van de versterker zelf eens bekijken.  ;)
Bedankt, maar alle kabels zitten wel goed aangesloten. Plus op de plus van de accu, zekering net naast de accu, massa op een bout onder de bank, draad daarvan is 0.8 meter. Remote netjes van de radio naar de versterker en aangesloten. Sub ernaast en die gebrugd aangesloten op 2 speaker ingangen. Dus in principe zitten alle kabels goed.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Vanaf vrijdag tot nu de hele tijd bezig geweest met de Corsa van mijn neef en mijn auto. En nog steeds zijn we met de Corsa niet klaar, probleem, na probleem helaas. Verschillende zekeringen stuk gegaan, dan werkte dit weer niet, dan dat weer niet. Nu hebben we eindelijk de versterker + sub aan de praat gekregen, en dan volgende week verder met zijn Morel composet aansluiten.

Bij mij zijn we bezig geweest met een dubbele bodem voor sub/versterker en ook dat heeft even geduurd. Steeds paste het net niet, dus steeds weer een stukje eraf etc. Maar het is gelukt! ;D Dubbele bodem zit er nu in, met ruimte eronder voor velg bouten voor het reserve wiel, gevarendriehoek, veiligheidshesje, werk handschoenen en natuurlijk alle kabels. Nu alleen nog bedenken of er gewoon een stofje overheen komt of iets anders, mocht er iemand ideeën hebben zijn die welkom ;)

Voor:


Na:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ghanzzzzz

De JL ligt helaas nog niet in de auto. Reden: de kat heeft een nieuw warm plekje gevonden en tevens krabpaal (het al niet al te mooie stof)  :D



Nouja.. eigenlijke rede: te druk weekend gehad :)

Ghanzzzzz

Met het schaamrood op mijn kaken, moet ik mededelen dat ik alweer een compo heb gekocht...  :blush:

Dan denk je: Waarom? Je hebt de Morel nog niet eens in de auto?
Eigenlijk weer een aanbod die ik niet kon weerstaan. Het is de JBL GTI 508 composet geworden. Een compo die eigenlijk toen ik begon met ICE 1 van de speakerdromen was (kijk bijv alleen de filterkasten al..).
Morgen mag ik voor de apk en als ie erdoor is, kan ik alles eens rustig inbouwen. Ik benieuwd! En zeker ook de vergelijking tussen de JBL en de Morel :D


WilcoL

Quote from: Ghanzzzzz on August 30, 2011, 11:46:12
Met het schaamrood op mijn kaken, moet ik mededelen dat ik alweer een compo heb gekocht...  :blush:

Dan denk je: Waarom? Je hebt de Morel nog niet eens in de auto?
Eigenlijk weer een aanbod die ik niet kon weerstaan. Het is de JBL GTI 508 composet geworden. Een compo die eigenlijk toen ik begon met ICE 1 van de speakerdromen was (kijk bijv alleen de filterkasten al..).
Morgen mag ik voor de apk en als ie erdoor is, kan ik alles eens rustig inbouwen. Ik benieuwd! En zeker ook de vergelijking tussen de JBL en de Morel :D



Hahaha; mooie aankoop! Vooral omdat ik toevallig jouw topic op SYS gisteren heb gelzen waarin je je verwonderingen over "aanschafdrift" uit. Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar zo'n GTI-compo...ben al enkele malen in de verleiding gebracht...

Face it: je bent gewoon een junk!

Uiteraard herken ik het maar ik heb het geluk dat ik meestal erg tevreden ben met wat ik heb en impulsaankopen dus ook slechts gelimiteerd voorkomen bij mij  ;D ;D ;D
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Ghanzzzzz

Mjah.. verzameldrift..

Wat heb ik nu in totaal bij elkaar verzameld (al dan niet ingebouwd in mijn auto of de auto van de vriendin)  :wub:
- HU: Alpine CDA9835r
- HU: Alpine CDA9851
- HU: Pioneer DEH-p77MP
- Amp: Zapco Reference 650
- Amp: Audison VR404
- Amp: Phoenix Gold Xenon 4.200
- Amp: Sm@rt Devices Stereo 220 perfect
- Amp: Sm@rt Devices Stereo 50 mk2 Perfect
- Amp (mono): Sm@rt Devices The Bear
- Mids: Morel HCW6.5
- Tweeters: Morel MT-23
- Tweeters: Helix (van de HXS636 compo)
- Compo: Morel Pulse 5
- Compo: Boston Acoustics SC50
- Compo: Hertz HSK-165
- Compo: JBL C508 GTI
- Sub: Helix HXS 1006 mk2
- Sub: JL Audio 10W4
- Sub: Mac Audio MX 300 reflex

Oeps... ik moet maar eens opruimen ben ik bang...  :blush:

Martijnst1990

Dat is inderdaad een aardig lijstje zeg! :P Nu hopen dat de APK een beetje mee zit zodat je eindelijk kan beginnen met inbouwen en daarna genieten :)

Ik ben voor nu aardig tevreden. Mooie, zeer heldere compo met een leuke muzikale sub erbij en de deuren gedempt. Ik vind het een aardig beginners setje :) Alleen merk ik wel dat dit echt hetzelfde werkt als het HT virus, ook in d auto kan ik nog zat dingen bedenken die ik met de tijd wel zou willen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ghanzzzzz

Ik vind zelf dat het upgradevirus in de auto minder erg is dan in huis :)
Kan zijn dat ik het heb gemist, maar met welke HU speel je?

Martijnst1990

Ja dat is ook zo, komt denk ik ook omdat de community een stuk kleiner is. Speel zelf met de Alpine CDE-101R.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ghanzzzzz

Ok..

punt

punt

punt

punt

punt

punt

punt.........


:P ::) :angel:

jon81

Quote from: Ghanzzzzz on August 30, 2011, 12:12:17
Mjah.. verzameldrift..

Wat heb ik nu in totaal bij elkaar verzameld (al dan niet ingebouwd in mijn auto of de auto van de vriendin)  :wub:
- HU: Alpine CDA9835r
- HU: Alpine CDA9851
- HU: Pioneer DEH-p77MP
- Amp: Zapco Reference 650
- Amp: Audison VR404
- Amp: Phoenix Gold Xenon 4.200
- Amp: Sm@rt Devices Stereo 220 perfect
- Amp: Sm@rt Devices Stereo 50 mk2 Perfect
- Amp (mono): Sm@rt Devices The Bear
- Mids: Morel HCW6.5
- Tweeters: Morel MT-23
- Tweeters: Helix (van de HXS636 compo)
- Compo: Morel Pulse 5
- Compo: Boston Acoustics SC50
- Compo: Hertz HSK-165
- Compo: JBL C508 GTI
- Sub: Helix HXS 1006 mk2
- Sub: JL Audio 10W4
- Sub: Mac Audio MX 300 reflex

Oeps... ik moet maar eens opruimen ben ik bang...  :blush:


Mooi spul allemaal  :o

Heb zelf een oud type boston pro compo in de auto zitten op een ultimate versterker 4x85rms en een ultimate 12" sub.

Een tijdje terug heb ik een actief filter van alpine op de kop kunnen tikken, maar ik twijfel nog een beetje of ik dat ga inbouwen.
Deze versterker doet af en toe ook een beetje lastig, dus dan zou ik een andere (kleine) 4 kanaals willen voor de compo en dan moet er nog een 2 kanaals of monoblok bij voor de sub, en heel veel ruimte heb ik niet...
Maar dan heb je weer de optie om bijvoorbeeld een dls classic sa40 aan te schaffen en dan heb je een ingebouwd actief filter.

Wat is wijsheid...
Het zit trouwens in een Alfa 156sw, de versterker(s) zit(ten) op een plaat in de koffer achter de veerpoot, dus de versterkers zitten aan een maximum afmeting gebonden.
HU is een kenwood KDC-W7544U
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Ghanzzzzz

Actief aansturen is leuk, maar voor een leek een behoorlijke ontdekkingsreis waar je best wat uurtjes zoet mee kan zijn.
Van mij hoeft het actief aansturen niet meer zo. De passieve filters die vaak bij compo's zitten vind ik over het algemeen goed genoeg om mij het 'gedoe' te besparen. Natuurlijk.. het afstelwerk bij actief spelen is wel deel van de hobby ;)

Zeker een extern actief filter vind ik zeer lastig. Het is constant weer van plek wisselen van bestuurdersstoel naar kofferbak. Actief filteren op de HU is wat dat betreft een stuk handiger.

De hoeveelheid ruimte die je hebt, kan ik helaas moeilijk inschatten. Maar wat zijn de RMS waardes van je compo en sub (+ impedantie)?
Wat betreft ruimte.. de Helix versterkers zijn heel erg dun waardoor ze met een dubbele bodem nauwelijks ten koste gaan van je ruimte. Misschien een optie?

Zelf heb ik bij mijn vriendin voor ruimtebesparing een Audison VR404xr ingebouwd in het reservewiel. Past nét!

jon81

In eerste instantie was de reden om voor actief te kiezen dat de filters wel eens weigerden het signaal door te geven naar de tweeters.
Een ander passief filter leek me niet zo handig, omdat je dan waarschijnlijk met andere frequenties komt te zitten.

Maar nu speelt alles al enige tijd weer zonder al te veel problemen eigenlijk, dus is de noodzaak ook wat minder.

De versterker kan max. 35cm lang zijn ongeveer, een dubbele bodem zou op zich ook wel een optie zijn.
Omdat ik een gastank heb, zit ik toch al met een kleine verhoging van de laadvloer.

Rms waarde van de compo weet ik zo direct niet, bij boston is dat altijd tussen bepaalde waardes, als ik het goed heb is het bij mij 15-150w.
Het is in elk geval de boston pro 6.4
Subwoofer is 4 ohm en 250w rms
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Ghanzzzzz

Yes... binnenkort kan ik bezig met de ICE in de foute oude cabbie :)
Omdat ie 30 jaar is, hoeft ie nog maar 1x in de 2 jaar

Toch wel spannend.. je weet dat er roest aan zit en je hem voor weinig hebt gekocht. Zal ie dan verrot zijn of niet?
Volgens de keurmeester is hij voorheen al goed getectyleerd en is ie behoorlijk hard :D

Voor de apk slechts kleine dingen




Martijnst1990

Quote from: Ghanzzzzz on August 30, 2011, 22:48:27
Ok..

punt

punt

punt

punt

punt

punt

punt.........


:P ::) :angel:
Het kan aan mij liggen, maar ik snap dit bericht niet helemaal :P

Quote from: Ghanzzzzz on September  1, 2011, 16:00:20
Yes... binnenkort kan ik bezig met de ICE in de foute oude cabbie :)
Omdat ie 30 jaar is, hoeft ie nog maar 1x in de 2 jaar

Toch wel spannend.. je weet dat er roest aan zit en je hem voor weinig hebt gekocht. Zal ie dan verrot zijn of niet?
Volgens de keurmeester is hij voorheen al goed getectyleerd en is ie behoorlijk hard :D

Voor de apk slechts kleine dingen




En goed nieuws, kan je eindelijk aan de slag om wat van je verzameling te gaan benutten ;) Succes met inbouwen en vergeet geen foto's te plaatsen!
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ghanzzzzz

Quote from: Martijn90 on September  1, 2011, 16:04:52
Het kan aan mij liggen, maar ik snap dit bericht niet helemaal :P

Ik denk dat je op je HU al heel wat aan kwaliteit kunt winnen..
Maar nog ff en we maken je arm hier :D

Martijnst1990

Quote from: Ghanzzzzz on September  1, 2011, 16:11:26
Ik denk dat je op je HU al heel wat aan kwaliteit kunt winnen..
Maar nog ff en we maken je arm hier :D
Daar kan ik zeker nog heel wat winnen :P Hij heeft namelijk maar 1 RCA uitgang en is bij de versterker dus gesplit. Waardoor mijn sub en front speakers op hetzelfde kanaal spelen. Heb ook al wel is zitten kijken naar wat anders, maar momenteel simpelweg het geld even niet voor en dat zal er ook niet heel snel in zitten  ::)

Dan gaat de thuis audio ook weer een rol spelen, daar is het namelijk hetzelfde verhaal. Kan nog heel veel winst behalen met een betere receiver  ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ghanzzzzz

Haha, alles op z'n tijd toch!
Je hebt al in korte tijd denk ik een mooie upgrade gemaakt :D  :thumbs-up:

Martijnst1990

Over een nieuwe HU gesproken (helaas niet voor mij  ::))

Mijn neef zoekt een HU met 3 rca uitgangen van rond de 140-150 euro. Iemand die wat kan aanraden, want wij zien door de bomen het bos niet meer ;) De Alpine CDE-123R, Pioneer DEH-6300SD waren hem in ieder geval al opgevallen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ghanzzzzz

Net als hifi thuis, is de afschrijving op ICE enorm!
Ik zou dus lekker eens kijken naar de 2de hands markt. In het volgende topic staan wel wat suggesties: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=113526.0

Pioneer en Alpine zouden idd mijn voorkeur hebben, al ben ik niet van de nieuwe modellen op de hoogte. Met jouw budget kun je denk ik goed aan de oudere topmodellen komen.

Dit vind ik altijd nog een superfijne alpine: http://link.marktplaats.nl/456000586 (heb hem zelf ook)
Misschien ook leuk? http://link.marktplaats.nl/478003986 (zo te zien incl ipod kabel)
Mooie topper van Pioneer: http://link.marktplaats.nl/459614273
Hier net zo: http://link.marktplaats.nl/479115589
Ook niet gek (alleen klein foutje): http://link.marktplaats.nl/476859393

Martijnst1990

Weet ontzettend bedankt voor het meedenken! :)

Helaas heeft mijn neef nogal slechte ervaringen met tweedehands auto audio dus hij durfde er niet meer aan te beginnen. Het is uit eindelijk de Pioneer DEH-7300BT geworden.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT