Algemeen In Car Entertainment (I.C.E.) topic.

Started by Martijnst1990, August 5, 2011, 20:20:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ghanzzzzz


Ghanzzzzz

Zo.. heb ook een leuk subje gevonden voor weinig :D
Waarschijnlijk zal ie morgen of overmorgen wel deze kant op komen.

Tis een oude JL 10w4-4 in kist
Kon dit koopje voor 30,- niet laten liggen :D

Ben benieuwd hoe het gaat klinken, maar JL kennende zal het geen miskoop zijn :D

Martijnst1990

Wauw, dat noem ik inderdaad nog eens een koopje! Ben heel benieuwd hoe die je zal bevallen :) Als je foto's ervan hebt, mag je ze hier wel plaatsen.

Gisteren met mijn neef zo'n beetje het hele land door gereden voor speakers/sub/versterker voor hem :P Van Utrecht naar Winschoten, daarvandaan naar Veendam, toen naar Breda en vervolgens weer naar Utrecht, kortom een kleine 600 km. Hij heeft die Morel Ultimo SC 10" gekocht voor €150,- ben erg benieuwd hoe die zal zijn. Eerder deze week kwam zijn setje Morel Pulse 5 binnen dus dat gaan we van het weekend inbouwen in zijn Corsa B en gelijk ook weer aan de slag met Vibraflex bitumen :)

En waarschijnlijk ook voor mij een dubbele bodem van MDF maken dit weekend.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ghanzzzzz

Lekker bezig zeg!
Flinke rit heb je dan ook gehad, haha

Allemaal weer aangestoken door het virus..

WilcoL

Jullie zijn bedien lekker op dreef! Ik ben stilletjes aan bezig met een kistje in elkaar te flansen voor de 15"-er. Hoop hem zaterdag de eerste keer eens te kunnen testen...

Succes!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Martijnst1990

Jij dan ook succes ;) Ben erg benieuwd hoe die je zal bevallen, hij ziet er in ieder geval erg apart/mooi uit!
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ghanzzzzz

In dit topic is haast meer bedrijvigheid dan op SyS tegenwoordig  :D

Martijnst1990

Quote from: Ghanzzzzz on August 25, 2011, 19:42:44
In dit topic is haast meer bedrijvigheid dan op SyS tegenwoordig  :D
Viel mij inderdaad wel op dat dat een erg rustig forum is. Ken het pas sinds kort, maar dat was dus vroeger anders?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

ivo1986

Ik heb al een jaar een audison srx4 in doos zitten.
Aangestoken door dit topic wil ik m een keer gaan installeren.

Is het makkelijk zelf te doen? Welke kabelset raden jullie aan? ga nu naar de winkel.

Ghanzzzzz

Quote from: ivo1986 on August 25, 2011, 20:07:09
Ik heb al een jaar een audison srx4 in doos zitten.
Aangestoken door dit topic wil ik m een keer gaan installeren.

Is het makkelijk zelf te doen? Welke kabelset raden jullie aan? ga nu naar de winkel.

Op zich is het makkelijk zelf te doen. Een paar basis/vuistregels:
- Zeker de voedingskabel zo dicht mogelijk bij de accu af
- Naast de voeding en massa heb je een remote.. deze loopt vanuit de radio en zorgt ervoor dat de versterker aan en uitgaat
- Gebruik een doorvoerrubber bij het naar binnen gaan van de kabel (door schutbord)
- Werk netjes met kabelvorken en ogen
- Sluit de versterker niet aan wanneer hij op het metaal van de auto staat (dan kan ie massa zoeken..)
- Leg de voedingskabel gescheiden van de signaalkabels
- Voor jouw versterker zou ik de voeding en massa absoluut niet lager gaan dan 16mm kwadraat..
Ik zal vast nog wel een paar dingen zijn vergeten :)

Veel informatie is te vinden op www.12vhifi.nl

Martijnst1990

Het aansluiten zelf is niet moeilijk, maar het vinden van een geschikte plek om de + kabel door het schutbord de auto in te krijgen is vaak lastig en de kabels verder door de auto naar achter trekken. Ik kan je qua kabels helaas niks aanraden, ben bij een winkel gaan informeren en die gaf mij alles wat ik nodig had, enige wat ik nog weet is dat ik het best duur vond en dat ik zo'n dikke kabel niet nodig had achteraf.

In ieder geval succes en als je wilt mag je ons in dit topic best op de hoogte houden :)

Edit: en wat ghanzzzzz allemaal zegt ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ghanzzzzz

Haha, dan kan je het bijna het ICE-topic of Car Audio topic noemen Martijn :D
Maar dan wordt jouw mooie basis overspoeld..

Martijnst1990

Ik zou het zelf geen probleem vinden om er een ICE/Car audio topic van te maken (of desnoods een nieuw topic). Vind het vaak leuk om ideeën op te doen en zelf te delen :)

Jij bent er nu best druk mee, Wilco is bezig met zijn nieuwe sub, nu Ivo, Mimic heeft een topic erover. Dus er is nog best wat animo voor.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

ivo1986

Quote from: Ghanzzzzz on August 25, 2011, 20:25:41
Op zich is het makkelijk zelf te doen. Een paar basis/vuistregels:
- Zeker de voedingskabel zo dicht mogelijk bij de accu af
- Naast de voeding en massa heb je een remote.. deze loopt vanuit de radio en zorgt ervoor dat de versterker aan en uitgaat
- Gebruik een doorvoerrubber bij het naar binnen gaan van de kabel (door schutbord)
- Werk netjes met kabelvorken en ogen
- Sluit de versterker niet aan wanneer hij op het metaal van de auto staat (dan kan ie massa zoeken..)
- Leg de voedingskabel gescheiden van de signaalkabels
- Voor jouw versterker zou ik de voeding en massa absoluut niet lager gaan dan 16mm kwadraat..
Ik zal vast nog wel een paar dingen zijn vergeten :)

Veel informatie is te vinden op www.12vhifi.nl


Ok dank voor de tips. Kabelset is een Caliber cpk 5 geworden.

Wat bedoel je met 16mm kwadraat voor de voeding en massa?

ivo1986

De powerkabel sluit ik dus aan op de + van de accu en aan de andere kant op de plus van de versterker.
Voor de rest bij accu niks?
Op de min van de versterker doe ik de aarde? Waar maak ik dan de aarde?
Die kabel is 0,8m met een gouden ring.

Ik heb 2 keer een fuse een in de versterker andere in de powerkabel. Geen probleem?

Ghanzzzzz

Aiii.. als ik het goed zie heb jij nu 5mm kwadraat gekocht. Echt veel te weinig..

Op www.12vhifi.nl staat wel een handige tool waarmee je de dikte van de voeding en massakabel kan bekijken

Martijnst1990

Quote from: ivo1986 on August 25, 2011, 21:35:27
Ok dank voor de tips. Kabelset is een Caliber cpk 5 geworden.

Wat bedoel je met 16mm kwadraat voor de voeding en massa?
Met 16mm kwadraat bedoeld Ghanzzzz een kabel van 16mm2 voor de voeding (kabel van je accu naar de versterker) en de massa (kabel van de versterker naar een vast massa punt in de auto, bijvoorbeeld een moer in de kofferbak).

Heb even die Caliber kabelset gegoogled en dat blijkt een 5mm2 kabel te zijn wat redelijk dun is (heb zelf 35mm2). Dus misschien is het handiger om hem (als dat nog kan) te ruilen voor een andere set.

Edit: wederom ben ik weer eens te langzaam ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

ivo1986

Klopt ik heb 5mm. Er staat op dat dat voldoende is voor versterkers tot 250 watt.
Moet ik nu een nieuwe powerkabel halen? Zit wel een 15a fuse in net als in de amp.

ivo1986


Ghanzzzzz

Ik had gedacht dat hij meer dan 15a was, maar ben bang dat 5mm2 alsnog te weinig is voor je versterker..

Martijnst1990

Quote from: ivo1986 on August 25, 2011, 21:49:37
Klopt ik heb 5mm. Er staat op dat dat voldoende is voor versterkers tot 250 watt.
Moet ik nu een nieuwe powerkabel halen? Zit wel een 15a fuse in net als in de amp.
Even naar je Audison gegoogled en die levert meer dan 250 watt en een voedingskabel is al gauw 15-20 mm kwadraat. Zoals Ghanzzzzz dus ook aangeeft zou ik voor minimaal 16 of 20mm gaan voor de voedings- en massakabel. Voor zover ik weet hoeft de zekering bij de accu niet van dezelfde ampère te zijn als in je versterker. In mijn versterker zit bv 30A en bij de accu 80A. Of je die 15A zekering kan blijven gebruiken met een dikkere kabel durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Wel zonde dat je hem niet kan ruilen. In principe moet dat met de bon toch kunnen bij een winkel? Mits ongeopende verpakking.  
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

ivo1986

Ik had de verpakking helaas al geopend. Stond voor 250 watt op dus had gedacht dat dat wel voldoende zou zijn.
Maar niet dus. Zal morgen wel even naar een echte winkel gaan en niet halfords.

Dank voor de tips en de motiverende werking van het topic  :).

ivo1986

Quote from: Ghanzzzzz on August 25, 2011, 22:04:46
Ik had gedacht dat hij meer dan 15a was, maar ben bang dat 5mm2 alsnog te weinig is voor je versterker..

Er zitten 2 fuses van 15a in. Maakt dat samen gewoon 15+15=30.
Of werkt dat anders?

Ghanzzzzz

Quote from: ivo1986 on August 26, 2011, 10:18:37
Er zitten 2 fuses van 15a in. Maakt dat samen gewoon 15+15=30.
Of werkt dat anders?

Klopt idd.. 30a afgenomen stroom.
Wanneer ik ff kijk op 12vhifi, zou je met 10mm kwadraat een maximale afstand van accu tot versterker van 3,8 meter mogen overbruggen (daar zit je met alle bochten enzo snel aan).
Met 16mm2 tot 6,1 meter

Ghanzzzzz

Mijn aanwinstje... niet mooi, maar best for money :D





Vanavond maar ff testen bij mijn vriendin in de auto (ja.. daar moest ook een kleine install in..  :blink:)