Algemeen In Car Entertainment (I.C.E.) topic.

Started by Martijnst1990, August 5, 2011, 20:20:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijnst1990

Ze hadden echt nog maar heel weinig, alles wat ze hadden stodnd in de winkel en die was bijna leeg. Ga nu onderweg naar huis en type zo verder, gaat wat sneller op de pc ipv telefoon ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ghanzzzzz

Helaas pindakaas!
Bedankt voor het kijken natuurlijk! :D  :thumbs-up:

Martijnst1990

Quote from: Ghanzzzzz on August 16, 2011, 11:37:16
Helaas pindakaas!
Bedankt voor het kijken natuurlijk! :D  :thumbs-up:
Ik las jou reactie ook pas toen ik daar was. Had sowieso niet nog eens €200,- contant bij me gehad :P

Ze hadden nog wel 1 CDT 10" staan dus die heb ik voor mezelf meegenomen en de MB Quart bleek er na even zoeken ook te zijn :)




Nou zie ik dat er aan beide kanten van de sub 2 aansluitingen zitten, hoe werkt dat precies?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

WilcoL

Dat van die aansluitingen leg ik je vanavond uit! Super dat je er een hebt kunnen bemachtigen, echt tof! Mail even je adres  en GSM-nummer door dan spreek je me straks.

Nogmaals bedankt!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Ghanzzzzz

Lekker bezig met die CDT!
Heb je echt weer een superkoopje aan gedaan  :thumbs-up:

Martijnst1990

Quote from: Ghanzzzzz on August 16, 2011, 15:17:45
Lekker bezig met die CDT!
Heb je echt weer een superkoopje aan gedaan  :thumbs-up:
Thanks, ben ook reuze benieuwd :)

Trouwens, jij ook nog bedankt voor de tip hé!
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

OMD

2 paar aansluitingen is DVC ( Dual Voice Coil )
Je kan subs in serie en of paralelle schakeling zetten om zo meerdere subs op 1 versterker te krijgen.

Vandaar dat je wel is auto's ziet met 6 subs en maar 2 versterkers hebben. Dan schakelen ze de subs aan elkaar.

als je bv 2x 4 ohm op je sub hebt en je sluit hem paralell aan op je versterker dan betekent dat de sub op 2 ohm werkt.
als je bv 2x 4 ohm op je sub hebt en je sluit hem in serie aan zit je op 8 ohm.

Echter als je je 2 subs hebt met 8 ohm en je zet ze in serie ( je sluit de woofers aan elkaar aan ) dan heb je uiteindelijk 4 ohm, 4 subs is 2 ohm, 8 subs is 1 ohm.

Iets in die trend. Is en blijft een beetje trickie om het correct uit te leggen, dus als iemand een foutje ziet, correct me :)

Martijnst1990

Bedankt :) Had vanmiddag ook al even gezocht en kwam hierop:
http://www.xptuning.nl/tips_subwoofers-2kanaals-dvc-1.php
Als ik bij 2x4 ohm het bovenste plaatje neem en dus in serie aansluit ziet mijn versterker dat gewoon als 4 ohm en levert hij 230 watt rms? Dus zou ik het op die manier aan moeten sluiten om hem 230 rms te geven. De sub zelf is 250 rms, dus dat lijkt mij een mooie optie. Zo blijft de versterker ook stabieler op 4 ohm i.p.v. 2.

Wat ik mij nog wel afvraag. Ik heb de specificaties via de CDT audio website gevonden, maar hoe ik hier nou de juiste kist voor bereken? Zullen vast bepaalde programmaatjes voor zijn. Nu heb ik een mooie kist, zou ook mooi zijn als ik daar de perfecte kist voor kan berekenen/bouwen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

OMD

Ik wil niet snel een website in twijfel trekken maar volgens mij klopt dat niet helemaal.

Bij een 2x 4 ohm kan je volgens mij alleen kiezen tussen 2 of 8 ohm. Probleem is echter dat het voor mij behoorlijk tijdje geleden is en ik het simpelweg gewoon niet meer zeker weet.


Kast berekenen kan je inderdaad door programma's laten doen als je alle parameters hebt. ( WinISD bijvoorbeeld )



[EDIT]

Welke versterker hebben we het eigenlijk over?
als het een 2 kanaler is en die ga je bruggen dan klopt het wel, dan zet je namelijk die 2 kanalen ook nog is in serie en dan zit je inderdaad aan 4 ohm.
( ik ging even uit van een monoblok )

Martijnst1990

Het is een 4 kanaler, met kanaal 3 en 4 gebrugd voor de sub. Lijkt mij hetzelfde als een 2 kanaals gebrugd.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

OMD

si...

Mooi subje btw :)

Martijnst1990

Thanks :)

Nu nog een kistje berekenen en gaan bouwen en dan heb ik denk ik toch een mooie budget SQ install :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ghanzzzzz

Quote from: Martijn90 on August 16, 2011, 16:00:59
Thanks, ben ook reuze benieuwd :)

Trouwens, jij ook nog bedankt voor de tip hé!

Graag gedaan!
Wel foto's posten van de inbouw straks he! :D
Ben erg benieuwd hoe het straks klinkt

WilcoL

OMD heeft inderdaad gelijk: je versterker krijgt dan een 4Ohm belasting per kanaal. Aangezien je 2 kanalen gebruikt, zit je dan op 8Ohm totaal. Je moet de sub dus parallel aansluiten.

We zullen straks -als jij tijd hebt- eens het een en ander gaan bekijken. Ook kunnen we dan eens kijken naar een kistje met de juiste inhoud.

Groeten, Wilco
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Ghanzzzzz

En mocht die CDT niet bevallen.. ik weet nog wel een koper..  :angel:

Martijnst1990

Quote from: WilcoL on August 17, 2011, 10:18:00
OMD heeft inderdaad gelijk: je versterker krijgt dan een 4Ohm belasting per kanaal. Aangezien je 2 kanalen gebruikt, zit je dan op 8Ohm totaal. Je moet de sub dus parallel aansluiten.

We zullen straks -als jij tijd hebt- eens het een en ander gaan bekijken. Ook kunnen we dan eens kijken naar een kistje met de juiste inhoud.
Groeten, Wilco
Ik heb in ieder geval wel even de tijd. Heb ik daar nog ieta voor nodig, laptop ofzo?
Quote from: Ghanzzzzz on August 17, 2011, 10:07:55
Graag gedaan!
Wel foto's posten van de inbouw straks he! :D
Ben erg benieuwd hoe het straks klinkt

Ik ben minstens net zo benieuwd ;) zal tegen die tijd zeker foto's plaatsen.

En ik denk dat die CDT me wel goed genoeg gaat bevallen, zeker voor dit geld ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Ik heb net trouwens nog even gekeken naar het aansluiten van de DVC nadat je weg was, Wilco. En volgens dit schema:

http://www.xptuning.nl/tips_subwoofers-2kanaals-dvc-1.php

Zou mijn sub 1 Ohm per kanaal spelen als hij parallel word aangesloten, dus gebrugd is word dat 2 Ohm voor de versterker? Zoals OMD dus ook zei, word het 2 of 8 Ohm en 2 Ohm zou hij wel stabiel moeten draaien. Of zie ik toch weer iets over het hoofd?  ::) Edit: zie al dat het dan toch 1 Ohm per kanaal is en daar de versterker dus niet geschikt voor is.

In dat geval zou hij op 2 Ohm genoeg moeten leveren om de sub lekker aan te sturen.

Daarnaast nog even gezocht naar een kant en klare kist en vond ik deze:

LG25SP 10 inch SPL Behuizing

10 inch behuizing. Wanden 19mm europese kwaliteit MDF.

Inhoud: 23 Liter

Zou dat eventueel wat zijn? Sub is er wel voor gemaakt om in zeer kleine behuizingen te spelen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

WilcoL

Quote from: Martijn90 on August 17, 2011, 15:16:25
Ik heb net trouwens nog even gekeken naar het aansluiten van de DVC nadat je weg was, Wilco. En volgens dit schema:

http://www.xptuning.nl/tips_subwoofers-2kanaals-dvc-1.php

Zou mijn sub 1 Ohm per kanaal spelen als hij parallel word aangesloten, dus gebrugd is word dat 2 Ohm voor de versterker? Zoals OMD dus ook zei, word het 2 of 8 Ohm en 2 Ohm zou hij wel stabiel moeten draaien. Of zie ik toch weer iets over het hoofd?  ::) Edit: zie al dat het dan toch 1 Ohm per kanaal is en daar de versterker dus niet geschikt voor is.

In dat geval zou hij op 2 Ohm genoeg moeten leveren om de sub lekker aan te sturen.

Daarnaast nog even gezocht naar een kant en klare kist en vond ik deze:

LG25SP 10 inch SPL Behuizing

10 inch behuizing. Wanden 19mm europese kwaliteit MDF.

Inhoud: 23 Liter

Zou dat eventueel wat zijn? Sub is er wel voor gemaakt om in zeer kleine behuizingen te spelen.

Hey Martijn,

Ik zie aan je edit dat je het zelf al uitgevonden hebt...

Behuizing is trouwens niet aan te raden: een poort kan nooit een standaard lengte en oppervlakte hebben, da's echt woofer, behuizing en afstemmingsfrequentie-afhankelijk zeg maar.

Ik zou even wachten op de kistberekenaars op SYS, komt vast goed.

Bedankt nog voor de lekkere koffie!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

OMD

Voor SQ zou ik persoonlijk geen gepoorte kist nemen. Een gesloten behuizing speelt veel strakker.

Een juiste kist is erg belangrijk alhoewel ik in het verleden heel vaak gesloten kistjes heb gemaakt van rond de 30 a 35 liter omdat je bij een gesloten kist het nog kan verkleinen door materiaal erin te plaatsen.

Ik was vroeger ook een van die gasten van Show your sound die de berekeningen deed  :P


Nu laat ik het echter over aan de gasten die er al tijden mee bezig zijn. De laatste kist die ik heb berekend is zo een 5 a 6 jaar geleden  :nopompom:

B@rt


Martijnst1990

Quote from: WilcoL on August 17, 2011, 15:59:39
Hey Martijn,

Ik zie aan je edit dat je het zelf al uitgevonden hebt...

Behuizing is trouwens niet aan te raden: een poort kan nooit een standaard lengte en oppervlakte hebben, da's echt woofer, behuizing en afstemmingsfrequentie-afhankelijk zeg maar.

Ik zou even wachten op de kistberekenaars op SYS, komt vast goed.

Bedankt nog voor de lekkere koffie!
Komt toch heel wat bij kijken, bij een gepoorte behuizing zeg :P Ik denk dat ik eerst maar is een gesloten kast ga proberen. Bevalt dat niet kan ik altijd nog naar een gepoorte kast gaan kijken. Tot nu toe is een gesloten systeem mij altijd wel bevallen.

En geen dank hoor, jij nog bedankt voor het meedenken ;)

Quote from: OMD on August 17, 2011, 16:24:57
Voor SQ zou ik persoonlijk geen gepoorte kist nemen. Een gesloten behuizing speelt veel strakker.

Een juiste kist is erg belangrijk alhoewel ik in het verleden heel vaak gesloten kistjes heb gemaakt van rond de 30 a 35 liter omdat je bij een gesloten kist het nog kan verkleinen door materiaal erin te plaatsen.

Ik was vroeger ook een van die gasten van Show your sound die de berekeningen deed  :P


Nu laat ik het echter over aan de gasten die er al tijden mee bezig zijn. De laatste kist die ik heb berekend is zo een 5 a 6 jaar geleden  :nopompom:
Zoals hierboven, denk dat ik toch inderdaad eerst voor ene gesloten behuizing ga. Had al op internet gelezen dat een kleine kist het beste is voor deze woofer, 18-22 liter.
Quote from: B@rt on August 17, 2011, 22:09:28
misschien dat je hier iets mee kan martijn
http://www.12vhifi.nl/subkisten.html
http://www.12vhifi.nl/closed.html
Bedankt, had ik inderdaad al een poosje op rond zitten speuren :)

Aangezien mijn versterker niet stabiel speelt op 1 Ohm, hadden we (jij) bedacht om hem parallel op 1 kanaal van mijn versterker aan te sluiten, toch Wilco? Zodat hij op 2 Ohm speelt en 125 watt rms levert. Kan ik later altijd nog is op zoek gaan naar een leuk geprijsd mono blok die zo'n 300-350 watt rms op 2 Ohm levert.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Heb ook al een aardig tijdje na zitten denken over de afwerking. Wil de kofferbak nog gewoon bruikbaar houden dus het hoeft niet een hele poly install te zijn voor mij. Kwam na enig zoekwerk hierop terecht en dit vind ik wel heel netjes ogen. Met name de onderste foto's met dat leerachtige spul (skai misschien?). De neon zou er overigens niet in komen.

Iemand op of aanmerken op zo'n dubbele bodem?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

WilcoL

Quote from: Martijn90 on August 18, 2011, 14:04:05
Heb ook al een aardig tijdje na zitten denken over de afwerking. Wil de kofferbak nog gewoon bruikbaar houden dus het hoeft niet een hele poly install te zijn voor mij. Kwam na enig zoekwerk hierop terecht en dit vind ik wel heel netjes ogen. Met name de onderste foto's met dat leerachtige spul (skai misschien?). De neon zou er overigens niet in komen.

Iemand op of aanmerken op zo'n dubbele bodem?

Je foto is niet zichtbaar, maar die komt vast nog  ;) ;).

Ik zou gewoon een zo plat mogelijke kist maken van een liter of 20, kun je eigenlijk niet fout mee gaan. En je kunt inderdaad één kanaal gebruiken en hem met 125Wrms aan te sturen, maar ik zat er zonet nog even over te dneken: je kunt natuurlijk ook de 2 kanalen die je over hebt (3&4) gewoon niet bruggen en elk kanaal op één spoel zetten. Dan speel je gewoon op 4Ohm per kanaal op je 2x4Ohm spoelen. Enige wat dan echt goed moet staan is je gain op je amp, maar volgens mij is er één gain aanwezig voor kanaal 3&4.

Dus: kanaal 3 ---> één spoel & kanaal 4---> één spoel... Net wat meer vermogen op je sub (2x85Wrms als ik me niet vergis)
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Martijnst1990

Quote from: WilcoL on August 18, 2011, 14:21:43
Je foto is niet zichtbaar, maar die komt vast nog  ;) ;).

Ik zou gewoon een zo plat mogelijke kist maken van een liter of 20, kun je eigenlijk niet fout mee gaan. En je kunt inderdaad één kanaal gebruiken en hem met 125Wrms aan te sturen, maar ik zat er zonet nog even over te dneken: je kunt natuurlijk ook de 2 kanalen die je over hebt (3&4) gewoon niet bruggen en elk kanaal op één spoel zetten. Dan speel je gewoon op 4Ohm per kanaal op je 2x4Ohm spoelen. Enige wat dan echt goed moet staan is je gain op je amp, maar volgens mij is er één gain aanwezig voor kanaal 3&4.

Dus: kanaal 3 ---> één spoel & kanaal 4---> één spoel... Net wat meer vermogen op je sub (2x85Wrms als ik me niet vergis)
Daar dacht ik vanmorgen ook al aan ja, was ik vergeten te vragen of dat ook op die manier kon. Kanaal 3 en 4 hebben samen idd maar 1 gain, dus dat komt goed uit.

Ging om deze foto's. (weet niet of je ingelogd moet zijn op dat forum om de foto's te zien?)
http://www.saxperience.com/forum/showthread.php?t=78450
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Sub is inmiddels aangesloten en speelt lekker. Via een vriend van me kon ik aan een kant en klare 21 liter gesloten kist van Necom komen. De kist had al dubbele aansluit terminals dus heb gewoon 2 kanalen los gebruikt op de versterker, 1 per spoel op 4 ohm.

Speelt echt verrassend strak! En dat met 2 x 85 watt rms. Vanmorgen een heel poosje bezig geweest met de HPF en LPF en ik vind het nu erg aangenaam klinken. Ook geluid de gain van de versterker een end omlaag gedraaid, zodat de HU op max kan zonder dat de speakers/sub over hun nek gaan. Komt nog wel eens van pas als een vriend ineens besluit het volume omhoog te gooien.

Ligt nu allemaal nog slordig in de kofferbak (wel vast) maar hier komt als het goed is komend weekend verandering in. Dan ga ik met mijn neef zijn speakers/versterker/sub aansluiten en voor mij een dubbele bodem maken.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT