Van Sqeezebox Classic naar Touch

Started by PorscheHD, August 4, 2011, 22:21:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PorscheHD

Ik zit er aan te denken een nieuwe Touch te kopen. Ik gebruik al jaren de classic met veel plezier, is er buiten het uiterlijk en het zeer mooie scherm (ALBUMHOEZEN!!! Jeuh!) ook echte geluidsverbetering? Of is het puur de gimmicks die het apparaat 250,- maken?

Oftwel, is het de moeite om een nieuwe aan te schaffen?

MovieMax

#1
Ik heb de classic te leen gehad en daarna zelf de Touch aangeschaft. Als je de classic voor een redelijke prijs kunt verkopen moet je het meteen doen. Als je eenmaal de touch hebt dan is de classic meteen werkeloos.

De Touch heeft een iets beter geluid. Het verschil is wel marginaal. Het gaat van goed naar beter. Als je een optische SPDif kabel gebruikt zou ik die meteen vervangen door een 75 ohm digitale interlink. Je kunt zelfs een analoge dropveter gebruiken, maar dan krijg je wel af en toe drop outs. Het geluid is veel beter via coax.

De interface is uiteraard veel mooier. Wat het selling point is dat je een externe harde schijf meteen aan de touch kunt hangen via USB. Je hoeft geen PC meer aan hebben staan. Mijn PC is nogal rumoerig geworden door de nieuwe HDMI 1.4 videokaart.  

Nog een selling point is de buggy firmware van de classic. Als je een cue file hebt met een bijbehorende grote wave file, dan had de classic de neiging na een forward naar volgend nummer telkens aan het begin van de wav file te willen beginnen. Op het display stond dan wel braaf het volgende nummer. Als je dat een paar keer deed crashte de SQB server. Van ellende alle grote wav files met foobar opgesplitst in kleinere flac files.

Waar ik nog over loop te twijfelen of een externe DAC zinvol is. De DAC in mijn receiver vind ik heel goed. Een Metrum acoustics Octave of een Eastern Electric Minimax is 800 euro. Ik weet niet of dat werkelijk een stap vooruit is.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

)p(

Van een afstand zie je niet veel van die cover art vanwege de afstand en de kijkhoek. Ik vind het zelf wel handig dat je snel even de sb op het apparaat zelf kan bedienen maar velen vinden het nauwelijks iets toevoegen. Ik denk dat het belangrijkste verschil is dat je met een touch ook hogere bitrates (24/96) kunst afspelen. En volgens velen klinkt de touch beter analoog aangesloten dan de sb3. Voordeel van de sb3 is dat de firmware stabieler is dan die van touch, vooral wanneer je een upgrade doet naar een nieuwe versie.

PorscheHD

Okay even over nadenken dus.

Nog even een vraag, ik heb een MAC en ebruik dus iTunes om het te delen maar die kan veel bestanden niet hebben hoe doen jullie dat delen?

Alco

#4
Quoteis er buiten het uiterlijk en het zeer mooie scherm (ALBUMHOEZEN!!! Jeuh!) ook echte geluidsverbetering? Of is het puur de gimmicks die het apparaat 250,- maken?

Ik heb zowel een Classic (staat inmiddels ruim een jaar werkloos in de kast) en een Touch.
De Touch vind ik aanzienlijk beter klinken dan de Classic, zowel analoog als via een externe dac aangesloten!
(alleen daarom al zou ik die € 250,- er persoonlijk wel voor over hebben)

Die cover-art is inderdaad wel mooi, maar van een afstand gezien heb je er verder niet zo heel veel aan.
Het voordeel van de Classic vond ik de betere leesbaarheid (grotere letters/scherm) en de mogelijkheid tot voor/achteruit spoelen in een spelend nummer. (dat kan de Touch ook wel, maar dan skipt ie regelmatig over naar het volgende nummer)

QuoteVoordeel van de sb3 is dat de firmware stabieler is dan die van touch, vooral wanneer je een upgrade doet naar een nieuwe versie
Dit kan ik helaas alleen maar bevestigen! :unhappy:  De Touch is een geweldig product, maar als Logipech eens in de paar maanden weer met een 'update' komt,...ojee, dan breekt 't zweet me vaak uit.

Meestal heb ik dan na zo'n update wat problemen. Meestal zijn die dezelfde dag nog wel weer opgelost, maar zo'n 1,5 week geleden moest ik ook de nieuwste update installeren, en sindsdien kan ik niet meer overschakelen naar mysqueezebox.com, oftewel ik kan geen internetradio meer luisteren. (dan vraagt ie namelijk steeds opnieuw om de 'nieuwste' update te installeren)

Ook heb ik sinds die laatste update vaak geen cover-art meer. Het is er wel, maar je ziet 't alleen als je de Touch middels het Touchscreen gebruikt en niet via de afstandsbediening.
(alleen als een nummer eenmaal speelt, dan zie je de cover-art nog wel, maar niet bij 't navigeren door je collectie)

Om een lang verhaal kort(er) te maken... de Touch is zondermeer een upgrade, t.o.v. de Classic.
Nu zou alleen Logitech eens aan z'n reputatie moeten gaan werken en met stabielere updates komen!
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

)p(

Quote from: Alco on August  5, 2011, 17:26:44
en sindsdien kan ik niet meer overschakelen naar mysqueezebox.com, oftewel ik kan geen internetradio meer luisteren. (dan vraagt ie namelijk steeds opnieuw om de 'nieuwste' update te installeren)

Je bedoelt neem ik aan wanneer je pc niet aan staat? Indien wel kan je ook gewoon internetradio streamen zonder mysqueezebox.com via squeezeboxserver op je pc.

Alco

Zowel als mijn PC aan of uit staat, kan ik niet overschakelen naar internetradio.

QuoteIndien wel kan je ook gewoon internetradio streamen zonder mysqueezebox.com via squeezeboxserver op je pc.
O ? hoe werkt dat dan ?  (of haal ik soms dingen door elkaar...) :unsure: :blush:


Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

)p(

Quote from: Alco on August  6, 2011, 00:04:55
Zowel als mijn PC aan of uit staat, kan ik niet overschakelen naar internetradio.
O ? hoe werkt dat dan ?  (of haal ik soms dingen door elkaar...) :unsure: :blush:

Gewoon op dezelfde manier als via mysqueezebox.com. Kies gewoon een station onder internetradio of tik een url in daar.  Mysqueezebox.com is eigenlijk niets anders dan squeezeboxserver die op de computers van logitech draait.
Als het bij jouw niet werkt via je eigen server zou je kunnen proberen om onder settings>player<audio>mp3 streaming method te aanpassen van direct naar proxied streaming.

PorscheHD

Vandaag maar even kijken naar de Touch dan..... twijfel nog een beetje of het zijn geld waar is....

LittleNinja

Je zult er geen spijt van krijgen. Zeker niet als je nog niet streamt.

Ik heb de Classic en heb veel getwijfeld om naar de Touch te gaan. Nadeel van de Touch is in mijn geval dat het schermpje gewoon slechter leesbaar is op 5 meter afstand. Het Touch paneel vind ik onzin omdat ik altijd op afstand bedien. Het ziet er natuurlijk wel cool uit..

Bediening doe ik met mijn iPhone en iPad. Dat is nog vele malen fijner dan de standaard opties. Inclusief coverart....

Ik heb hem digitaal aan mijn Arcam gehangen (coax). Ik twijfel of de Touch beter zal klinken... zoveel beter dat dit opweegt tegen de nadelen.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Alco

#10
Via http://www.mysqueezebox.com/player/playerControl zie ik de internet radiostations uit mijn favorieten, maar als ik eentje kies en op play klik gebeurt er niets.

QuoteAls het bij jouw niet werkt via je eigen server zou je kunnen proberen om onder settings>player<audio>mp3 streaming method te aanpassen van direct naar proxied streaming.

Dat heb ik niet kunnen vinden helaas, maar bedankt voor je tips.

Het zijn wel grapjassen bij Logipech hoor.... ik dacht zojuist, laat ik dan maar eens een mailtje sturen.
(telefonisch helpt toch niet heb ik inmiddels gemerkt) :sleepy:

Je zou dan een bericht kunnen achterlaten via http://www.mysqueezebox.com/support
(ik hou daar niet van, waarom niet gewoon onder 'contact', 'support' een email adres :-\)

Ze vragen eerst om welk product het gaat... je kunt kiezen... staat de Touch er notabene niet eens tussen.
Je kunt wel klikken op 'anders', maar dan kom je op een Engelstalige pagina terecht met alle Logitech producten, behalve...

Er staat: "E-mailondersteuning U kunt dit formulier gebruiken om ons uw vragen of opmerkingen te e-mailen"

Ik kan op 'dit formulier' klikken tot ik een ons weeg, maar er gebeurt nix, nada, noppes  :dontgetit:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Alco

#11
Via http://www.logitech.com/nl-nl/support  -> 'Contact opnemen' -> 'per email' proberen om een bericht te sturen lukt ook al niet meer...  :crazy: >:(

Ik laat 't maar even voor wat 't is... dan maar 'even' geen internetradio en cover art.
Zolang de muziek via PC nog maar afspeelbaar is.  :sarcasm:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

)p(

Quote from: Alco on August  6, 2011, 08:51:29
Via http://www.mysqueezebox.com/player/playerControl zie ik de internet radiostations uit mijn favorieten, maar als ik eentje kies en op play klik gebeurt er niets.


Waarom ga je naar mysqueezeboxcom om internet radio the spelen. Je kan zowel internet radio als je favorieten ook gewoon in het hoofdmenu op je touch, web gui, ipeng etc. kiezen. Als je ze daar kiest en de sb is verbonden met je eigen server dan heeft hij mysqueezebox.com niet nodig.

Alco

#13
Thanx )p(  :)

btw...de cover-art doet 't nu ook weer! :happy:
(heb 7.5.5 geïnstalleerd. krijg nog wel onderin m'n PC de melding dat er een nieuwe update beschikbaar is, maar die negeer ik uiteraard)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)