Retro gaming

Started by Joris1971, August 4, 2011, 20:51:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joris1971

Hier zitten vast een aantal leden die net als ik in de jaren 70-80 het begin van the gaming industry hebben meegemaakt.
Regelmatig ging ik met een paar gulden naar de plaatselijke speelhal, om daar wonderboy, space harrier en afterburner te spelen.. Qua graphics is het niks vergeleken met de games van tegenwoordig, maar de arcade joystick en de simpele gameplay maakt alles goed.

Het lijkt me leuk om hier een vast topic over te maken, hier kun je alles kwijt over arcade spellen uit de speelhal, mame emulators, flipperkasten ... oftewel retro gaming.

Zelf heb ik onlangs een icade gekocht, wat mij de spellen uit die tijd geeft... Donkey kong, ikari warriors, Ghost 'n Goblins, 1943' etc komen weer tot leven.

Niet na hoeven te denken welke button je moet indrukken, geen tutorials spelen, geen boekje hoeven door te lezen, et, nee gewoon spelen!
Geweldig!

Leuke Game History video:  http://video.google.com/videoplay?docid=3637639460474263178


squeek

Ik ben van 1980 dus ik heb het prille begin niet gekend. Maar ik herinner me wel de 'kaskes' in de lunaparks op de kermis. Nu zie ik bijna alleen nog berenvangmachines en gokkassen.

Die simpele games zijn gewoon puur fun. En feitelijk erg verslavend betreft high scores.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Joris1971

Wat ik alleen niet helemaal begrijp is dat er toen printplaten vol zaten met chips etc om een spel van een paar honderd kb te laten draaien.

squeek

Quote from: Joris1971 on August  4, 2011, 21:17:34
Wat ik alleen niet helemaal begrijp is dat er toen printplaten vol zaten met chips etc om een spel van een paar honderd kb te laten draaien.

Mja, dat is enkel omdat de technologie toen niet zo ver stond als nu.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

roland p

Ik heb me net op retro-gamer geabonneerd:


Ik speel af en toe nog wel eens een oud spelletje op de emulator zoals: Metal Gear 1 & 2, Snatcher, SD-Snatcher, Another world, Flashback om maar eens wat te noemen. Maar er zijn genoeg pareltjes. Ik heb momenteel niet de ruimte om veel consoles neer te zetten (er staat al een xbox360, wii, dreamcast onder de tv) dus moet het maar via de emulator op de laptop of psp.
Op vakantie had ik een Gameboy micro mee met Zelda Minish Cap.

Momenteel ben ik veel met homebrew bezig en probeer ik ballblazer te porten naar de atari 2600. Alles in assembly programmeren en slechts 128byte ram (met truuks 256bytes) en 4Kb rom (met bankswitching 32Kb)
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Etiennevh

Ik speelde nooit op een kast, maar op mijn 186 in begin 90 speelde ik wel lemmings en Keen 3d . Vooral Keen was enorm verslavend
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Joris1971

Als je een ipad hebt en echt de spellen wilt spelen van toen op die manier, koop dan een icade.. Echt super!

blue-eyes

Laatst Wolfenstein 3D weer gespeeld.

En verbazingwekkend, ik wist alle levels na 20 jaar nog steeds gemakkelijk te vinden. Wist vaak zelfs precies wat er om het hoekje stond, hoe het eruit zag :D




Zelfs voor Wolfenstein indertijd de ProAudioSpectrum gekocht, geluidskaart van 500 gulden. Inmensgroot bedrag voor die tijd! Ergo, 1Mb geheugen voor meer dan 1000 gulden erbij gekocht :D :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Joris1971

Quote from: Blue-Eyes on August  4, 2011, 21:34:35
Zelfs voor Wolfenstein indertijd de ProAudioSpectrum gekocht, geluidskaart van 500 gulden. Inmensgroot bedrag voor die tijd! Ergo, 1Mb geheugen voor meer dan 1000 gulden erbij gekocht :D :D

Jee, wat voor bijbaantje had jij?  ;) ;D

blue-eyes

boerenzoon, 15 gulden zwart, soms tot 120 uur per week in 6 dagen ;)
Vanaf mijn 15e jaar oid zo betaald geworden.
En later, eigen zaak. We voorzagen de gehele school van computers, XT's met DOS en WP. Overall 2ehands spullen kopen en samenvoegen tot een goede PC. En uiteraard vele nieuwe verkocht, etc. etc.


En, andere nostalgie.... Command and Conquer. My all time favorit. Wel de orinele, de eerste series. Niet de huidige. Die zien er veel beter uit, maar missen veel spelplezier zoals de eerste series dat wel hadden.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

J.S.

Erg gaaf! Ik speel spellen als Ikari Warriors, Rush'n Attack en Rad Racer nog heel soms op de NES. Onlangs nog bij iemand Afterburner en F29 Retaliator gespeeld, pure nostalgie O0 En hoewel het nog niet retro is, heb ik pas Daggerfall (Elder Scrolls II; 1996) draaiend gekregen onder Linux (zonder Wine).
Ik vind het heerlijk dat je in een uur nog gewoon een spelletje uit kan spelen als je er een beetje bedreven in bent (Daggerfall dan weer niet).

Vroeger keek ik trouwens altijd m'n ogen uit bij Homerson (?) in het winkelcentrum op de boulevard in Scheveningen; wat een walhalla was dat.

Jimmy Conway

Mijn eerste game op de MSX die ik kocht (cassette bandje), de winkel had 3 spellen om uit te kiezen ;D :



blue-eyes

#12
Wie kent nog het basic spelletje gorilla's?

Klein basic programma, zat in MS DOS: gorrilla.bas uit mijn hoofd. Afstand en hoek meegeven :D :D.
Uren gespeeld. Geen idee waarom als ik er nu aan denk :D



Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kjelt

Quote from: Joris1971 on August  4, 2011, 21:17:34
Wat ik alleen niet helemaal begrijp is dat er toen printplaten vol zaten met chips etc om een spel van een paar honderd kb te laten draaien.
Honderd kb? Dat is al veel later. Ik heb nog een Gorf kast gehad van Bally Midway, daar zaten twee hele grote printplaten vol met eproms in, die waren 32 en 64 bytes per eprom, dat is retro gaming  :D

Ik heb nu nog steeds een Bally flipperkast op zolder staan, de Elektra die komt uit 1981, heeft een 6502 processor en geloof 4 eproms van 2kB. Daarnaast een geluidskaart met speech en 6kB eproms.
Pracht spul, blijf het leuk vinden om het in leven te houden, ben alleen op zoek naar nieuwe rubbers voor de flippers enzo.

Zelf het begin wel meegemaakt, van Pong in het van der Valk hotel lobbie, tot de schietkasten zonder beeldscherm, een geweer en mechanische cowboys die bij de ramen en deuren tevoorschijn kwamen, tot de space invaders zwart wit beeldscherm met plastick gekleurde strips ervoor om kleur te simuleren op de camping in Frankrijk. Later de betere echte games zoals centipede, galaxian, en weer later elevator man. Tja, was mooi om mee gemaakt te hebben, had zelf op mijn 12e een Philips videopac spelcomputer, kun je niet meer uitleggen aan de huidige generatie jonge gamers dat dat boeiend was  :D

Jimmy Conway

Dit is toch wel mijn favoriete flipperkast, daar zijn heel wat guldentjes in verdwenen... : 8)



J.A.F._Doorhof

Leuk topic
Heb hier verschillende flipperkasten gehad :
Fire, Ricky And bullwinkle, Batman, theater of magic, star trek tng ;)
Prachtige dingen.

Heb nu in de studio na HEEL lang zoeken (en een paar jaar geleden gevonden) een echte arcade kast staan met een originele print van ms pacman. Echt fantastisch om af en toe even weer te spelen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Snutchz

Gouden tijden  8)



..en aangezien de 3DS straks fors in prijs zal zakken... 20 retro spelletjes voor nop uit de -eShop- (voor den early adopters/"ambassadors") ..lekker terug in de tijd  :smile:
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on August  4, 2011, 22:56:09
Leuk topic
Heb hier verschillende flipperkasten gehad :
Fire, Ricky And bullwinkle, Batman, theater of magic, star trek tng ;)
Prachtige dingen.

Heb nu in de studio na HEEL lang zoeken (en een paar jaar geleden gevonden) een echte arcade kast staan met een originele print van ms pacman. Echt fantastisch om af en toe even weer te spelen.
Zorg dat je de eproms kopieert, soms zijn ze ook nog online te vinden. De eproms van voor 1990 verliezen langzaam aan hun lading.  ;)

squeek

Quote from: Blue-Eyes on August  4, 2011, 22:17:15
Wie kent nog het basic spelletje gorilla's?

Klein basic programma, zat in MS DOS: gorrilla.bas uit mijn hoofd. Afstand en hoek meegeven :D :D.
Uren gespeeld. Geen idee waarom als ik er nu aan denk :D





Oh ja, die heb ik ook gespeeld  :)
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Melbury

Leuk topic, ga ik volgen.

Ik ben van 1954... :o en heb dus 'alles' meegemaakt.
Vol verbazing voor de Pong kast gestaan in mijn stamcafé en menige gulden daar ingeworpen.
Later Atari 2600-Megadrive-Commodore Amiga-MSX/MSX2 (mijn grootste 'liefde' ) Ps1 verslaafd aan Wipeout uren race om de snelste tijd van mijn zoon te verbeteren  ;D
Wipeout HD /fury is overigens ook nu nog mijn favoriete game, speel het bijna dagelijks online. iemand?  ;)

Zie deze link naar mijn website, waaraan ik overigens jaren niets meer aan heb gedaan.Helaas is door mijn verhuizing naar een kleinere woning de verzameling flink ingekrompen.

http://groeneveldmsx.homestead.com/Overview.html

Erik

Ik speel nu Dukenukem3d de oude versie dus, wist ook alles nog te vinden.
En nu Halflife 1 daar moet ik af en toe nog wel een walkthrough bij nemen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Ik zou niet weten hoe ik ze zou moeten kopiëren :(
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Joris1971

Quote from: Jimmy Conway on August  4, 2011, 22:28:18
Dit is toch wel mijn favoriete flipperkast, daar zijn heel wat guldentjes in verdwenen... : 8)




Die Indiana Jones flipperkast heb ik thuis gehad,erg gaaf.. totdat ik hem beu gespeeld was. (maar nu mis ik hem wel)

Denon Focal

Leuk Topic, ik heb een Mame emulator draaien om al die oude videokast spellen weer te kunnen spelen. Is 100% hetzelfe spel omdat de oude ROms zijn gebruikt.

Ben echt into videogames geraakt met Galaga, Donkey Kong en de spellen uit die tijd.
Heb de Collecovision gehad omdat daar de meest levensechte Donkey Kong bij zat.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Tinus_

#24
Quote from: Blue-Eyes on August  4, 2011, 21:34:35

Zelfs voor Wolfenstein indertijd de ProAudioSpectrum gekocht, geluidskaart van 500 gulden. Inmensgroot bedrag voor die tijd! Ergo, 1Mb geheugen voor meer dan 1000 gulden erbij gekocht :D :D
Dat ken ik. Ik was ook 1 van de eerste met een soundblasterPro. Koste toen de tijd wel wat maar dan had je ook wat.  :headbanging:

Mijn favoriet was in die tijd Choplifter op de C64.  :clapping:
Rebuilding my HT