8 ohm speakers op 20 (!) ohm versterker

Started by rveldhuizen, November 2, 2003, 20:18:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rveldhuizen

Nou wil ik als tijdelijke oplossing nieuwe KEF q5 speakers aansluiten op mijn oude JBL ESC 550 set (das zo'n surround set van een paar jaar geleden), als vervanging van de frontspeakertjes. De Q5 heeft als Impedance 8 ohm, terwijl de JBL versterker (nou ja) een input impedance heeft, volgens de handleiding, van 20 ohm!! Is een dergelijk groot verschil schadelijk voor mijn boxen (moet namelijk nog ff doorsparen voor de NAD receiver...)????????????  :-\

SiR-ROUND

Een input van 20 Ohm? Je bedoeld dat de output een belasting van 20 Ohm verwacht?

Das een erg rare waarde. Wat staat er op de oude speakers dan voor waarde?

rveldhuizen

In de manual staat input impedance (onder de amplifier) 20 ohms, maar ik verwacht (bij vergelijkbare sat-speakers van jbl) dat de speakers gewoon 8 ohm speakers zijn; kan het helaas nergens vinden op de speakers... :(


DrBoom

mja ik heb hier ook zo'n setje, een miniketen van JVC met pro-logic surround op.
Die rear speakers zijn ook 16 ohm per stuk, om de simpele reden dat die parallel worden geschakeld op de versterker omdat Prologic toch mono surrounds gebruikt.
Zo'n sets zijn er niet op voorzien om daar "echte" speakers aan te hangen.
Ik zou er in elk geval niet op wagen want volgens mij gaat je versterker dat niet zo graag hebben.

SiR-ROUND

Dat kan, maar een impedantie parallel zetten levert nog geen 8 Ohm...

Maar ik denk ook dat het er niet echt voor gemaakt is.

Op een zacht volume testen kan geen kwaad...

rveldhuizen

Wellicht is het gewoon de input impedance van de CD, AUX, etc. ? Kan dat...?

Scarp

Input impedance is inderdaad van de gewone inputs. Heeft niets met je speaker output impedance te maken

SiR-ROUND

Die waarden liggen "normaal" wat hoger dan 20 Ohm...

Kilo Ohms, vanwege lage stromen...

rveldhuizen

dan moet dat het zijn... Dan gelijk die speakers halen deze week... :)

Vigier

Input impedance is inderdaad heel wat anders. Waarschijnlijk is het een input-impedance op de bronnen (CD, Tuner etc), en is de waarde daarvan 20 kOhm (dat is redelijk normaal. Meest voorkomend is 23,5kOhm en 47 kOhm).

Gewoon lekker aansluiten dus die handel!

Groet, Joris