Wil een muzikale sub bouwen...

Started by Thy, August 25, 2011, 12:26:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thy

Ja in navolging van vele andere wil ook ik aan de doehetzelf subwoofer gaan beginnen. Dit ter aanvulling van twee monitor luidsprekers.

Gesloten kast, een enkele 12inch of misschien toch twee losse kasten met 10inch, hypex ds4, dsp? Hoeft niet ultra laag te gaan, gewoon strak laag om de muziek aan te vullen, zou wel leuk zijn om bach eens echt orgel te horen spelen natuurlijk. Heb naar een aantal drivers zitten kijken, xxls van peerless, jl audio 12w6, en nog zowat. Ook heb ik even gespeeld met winisd alleen krijg ik steeds curves met 35-40hz -3. wel begrijp ik dat ik de q zo rond de 0.7 moet zien te krijgen voor een mooi muzikaal verloop.

Heeft iemand tips rond andere drivers en zou iemand mij een beetje in de juiste richting kunnen sturen qua kast volume en afmetingen, alle tips en meningen zijn welkom...

Het wordt mijn eerste sub en ben redelijk handig
Aiff > Mac > USB > b-dac > RB-991 > 804S

Former member 78


Thy

Dan neig ik denk ik eerder naar twee keer tien, tenzij je me van het voordeel van een enkele 15inch kan overtuigen. Ik vind 12 al best groot...
Aiff > Mac > USB > b-dac > RB-991 > 804S

morca

jl audio 12w6 zijn superwoofers daarvoor,plateamp zou ik nemen ipv een PA, je hebt voor een echte muzieksub wel een phaseregeling en kantelpunt nodig.

2 van deze woofers komen samen op 4 ohm uit dan zou je er gewoon 2 parralel op 1 DS8.0 dat ga je met een DS4.0 niet redden,met een DSP 1124 erbij.

JL heb ik al vaak gebouwd,als je deze comdi bouwd weet ik 100% dat jij heel blij gaat worden

kosten denk ong 1500 euro om je meteen een idee te geven wat dit je gaat kosten aan onderdelen

Bij verdere JL vragen mail je me maar ,ik heb ze vaker gebouwd  ;) en help je graag verder en een leverancier weet ik ook wel voor je

Thy

Nee met twee keer 10inch bedoelde ik twee losse subs. Ik sta dus voor de keus een dikke of twee iets kleinere.

Maar laten we als uitgangspunt een jl woofer van 12inch nemen, ds4 erop dan ben ik al een heel eind volgens mij? Volgens mij zijn er al 12 inch van jl vanaf zo'n dikke 200€ te krijgen, als ik me niet vergis las ik hier ergens over de 12w3? Ds4 voor 350. Dan zou ik er nu een kunnen bouwen voor 550 excl hout en dergelijke. Kan ik altijd later overwegen er nog zo een te bouwen als ik behoefte krijg aan stereo... W6 van jl is natuurlijk stukje duurder...
Aiff > Mac > USB > b-dac > RB-991 > 804S

morca

ik was voor mijn 12 icnh ook 700 kwijt en dat is zeer de mooite waard,inderdaad een 12W3 met een DS4 gaat super heb ik vorig jaar nog gebouwd met een makker

vester86

#6
12" zou ik gesloten doen, 2x10" kan prima gepoort en klinkt dan prima (heb zelf ook subs gebouwd 2x10" met eminence speakers erin. klinkt als een dijk, al zeg ik het zelf. met een ds-4 heb je mogelijkheden om het laag (20 tot 50hz) nog een boost te geven, maar als je het vooral voor muziek gaat gebruiken dan zou ik me niet te druk maken over die 35hz, daaronder geeft die echt nog wel weer hoor... alleen iets minder hard. en zet je het harder, dan klinkt het niet meer natuurlijk (hooguit bij electronische muziek nog).
stereo-subs hebben mijns inziens geen enkele meerwaarde, in die zin dat je het verschil tussen links en rechts bij sub toch niet zult horen. 2 losse subs (op 1 versterker) kan zeker wél een meerwaarde geven (maar dat is dus geen stereo, noem het eerder dubbel mono of zoiets)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=102832.0

PaulSQ

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=238&Itemid=223

en dat dan 2 keer bv op een hypex ucd400/ds4.0 :inlove:

ik moet alleen de dsp om alles aan te sturen nog in elkaar zetten :D
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Clifdon


ronnydepony

al een idee wat het gaat worden, heb mss ook interesse