Luistershow bij STS-Digital

Started by Arden, July 31, 2011, 22:32:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Audiofiel

Ook ik was vrijdagavond van de partij. Er is al het een en ander aan gras voor de voeten weggemaaid natuurlijk, maar ik zal proberen wat aan te vullen.

De 'plek des onheils' was door Fritz al gemarkeerd door een foutgeparkeerd busje, dus het was makkelijk te vinden. Bij de goed beveiligde en zwaar geluidsgeïsoleerde bunker was de deurbel makkelijk te vinden. Een enthousiaste eigenaar deed open en wees mij naar de laatst overgebleven stoel die, naar later bleek, helemaal rechts op de minst goede luisterplek opgesteld stond. De rest van het gemêleerde gezelschap was al begonnen de eerste klanken tot zich te nemen.

Voor mij bevond zich in de akoestisch behoorlijk aangepakte ruimte een set van voornamelijk apparatuur van het bijna 50-jaar oude Marantz, maar dan wel de zware Reference serie. Aan weerskanten twee enorme speakers, die qua voorkomen nog het meest weg hebben van een PA-systeem. Later tijdens de avond zal blijken dat ook de dynamiek daar grote overeenkomsten mee heeft, wanneer forumgenoot Nahpets van schrik een kleine meter uit zijn stoel opspringt door het geluidsgeweld.

Na een korte gewenningsperiode aan de ruimte en het karakter van de set kan het echte luisteren beginnen. Duidelijk is meteen dat Fritz zeer enthousiast is over de nieuwe Blumenhofer Genuin FS-1. In vergelijking met de vorige Wilson Watt/Puppy natuurlijk een groot verschil in klankkarakter, een dermate grote verandering van sound dat ik die niet snel kon plaatsen (ook niet na de antwoorden van Fritz). De Blumenhofers zitten als het ware bijna aan de andere kant van het spectrum. De afwerking en het materiaal van de speakers is overigens prachtig te noemen, dit is vakmanschap.

Deze set speelt uiteraard op een zeer hoog niveau, dus dan zijn de verschillen in veel andere zaken terug te vinden en wordt het door alle tweaks steeds meer een smaakkwestie. Naar deze set is zeer goed te luisteren en het is duidelijk dat we te maken hebben met een echte liefhebber en audiokenner. Gedurende de hele avond heb ik geen luistermoeheid gekend, ondanks het (soms extreme) volume waarop werd gedraaid.

Belangrijkste kenmerk van de nieuwe speakers is de live-ervaring. Ze zijn in staat om een zeer realistisch beeld te geven met een grote ruimtelijke afbeelding. De soundstage varieert van flink vóór de speakers bij upfront-opnames tot heel diep er achter bij opnames in bijvoorbeeld een kerk. In de opnames van Fritz is duidelijk te horen dat hij een 'galm-man' is en dat kunnen deze speakers prima weergeven. Maar het meest indrukwekkende is toch wel de enorme dynamiekverschillen die deze speakers weer kunnen geven. Echt dat live-gevoel!

Luisteren is natuurlijk een subjectieve ervaring en ook voor mij geld dat ik een bepaalde voorkeur heb. Ik moet zeggen dat het geluid van de Blumenhofers mij in eerste instantie een tikje aggressief overkwam, vooral in het midhoog. Een saxofoon hoort natuurlijk ook niet vriendelijk en fluweelzacht te klinken, maar hier had ik het idee dat het instrument ieder moment de geest kon geven. Ook bij sommige andere opnames had ik af en toe rafelige randen in het midhoog. Ik had het idee dat Fritz het niet erg vond of dat het juist zijn live-gevoel nog verder versterkte. Mij gaf het af en toe het galmende, resonerende, geluid in de oren bij het midhoog dat ik ook met buizenversterkers vaak krijg. Niet helemaal mijn smaak dus, maar desondanks van grote klasse. Nog een minpuntje vond ik de weergave van het middengebied. Ik ben op mijn Acoustat electrostaten gewend om bij mannen- en vrouwenstemmen nog wat meer body, wat meer lucht, te horen. Vooral bij de STS Marantz 13 test CD viel mij dat op, omdat ik die thuis ook heb. Mijn speakersmaak is duidelijk anders, maar dat wil niet zeggen dat ik de speakers niet kon waarderen, integendeel.

In midlaag en laag blinken de speakers overigens behoorlijk uit. Ook is duidelijk dat ze een zeer groot rendement hebben; ik heb de hele avond de woofers niet of nauwelijks zien bewegen, ondanks de zeer grote volumes. De 16" TAD woofer (eigenlijk ontworpen voor hoog kwaliteits PA) kan enorm veel lucht in beweging brengen met een kleine uitslag. Het echte sublaag heb ik niet (veel) gehoord, een deel daarvan kan liggen aan inspelen. Maar wie heeft trouwens dat laatste onderste octaaf nodig, alleen de (kerk)orgel fanaat?

Erg interessant vond ik de verschillen tussen de originele track van Boz Scaggs en de door Fritz geremasterde versie van "Thanks to You" van het album Dig. Erg interessant om de verschillen te horen. Ik moet zeggen dat ik de upfront stem juist wel mooi vind klinken (daarom vind ik de de Stockfisch opnames van Günther Pauler ook erg fraai), maar de versie van Fritz heeft ook zijn charmes. De soundstage is veel groter en dieper geworden en het wordt meer orchestraal. Erg leuk om dat eens te horen, ik vind beide opnames - hoewel anders - erg mooi. Ik ga nu zeker het origineel ook kopen.

Ik vond het een zeer geslaagde avond. Eigenlijk jammer dat ik deze set met de Wilsons niet heb gehoord, ik was wel benieuwd geweest. Als je een keer zin hebt om een totaal ander soort speaker te horen ben je van harte welkom Fritz.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Pjotr27

QuoteIk moet zeggen dat het geluid van de Blumenhofers mij in eerste instantie een tikje aggressief overkwam

Dit zal ook zeker te maken hebben met inspelen, de Blumenhofers van Fritz  moeten echt nog wel de nodige uren inspelen.
Voor de rand van de woofer los ik ben je al snel 300 uur muziek verder en zo lang heeft Fritz ze nog niet...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

AbZ

Quote from: Pjotr27 on August  7, 2011, 13:18:53
Dit zal ook zeker te maken hebben met inspelen, de Blumenhofers van Fritz  moeten echt nog wel de nodige uren inspelen.
Voor de rand van de woofer los ik ben je al snel 300 uur muziek verder en zo lang heeft Fritz ze nog niet...
300/24h = 12.5 dagen  ;)
Verrassend leuke verslagen overigens  :thumbs-up:

@Naphets, gewoon lekker springen op de muziek als dat op jouw beleving aansluit   :headbanging:
al ben ik het met Audiofiel eens dat Acoustats (lijnbron) dit meer faciliteren.

Pjotr27

Quote300/24h = 12.5 dagen

Ja dat zou kunnen, maar bij Fritz staan de spullen `s nachts niet aan en overdag als hij aan het werk is ook vaak niet....

Maar ik ben het met je eens leuke verslagen!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

chansig

Pjotr27..ben jij de spooksman van Frits ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Pjotr27

Quote from: chansig on August  7, 2011, 14:06:54
Pjotr27..ben jij de spooksman van Frits ?

Gr Hans

Soms wel ja  ;)

Maar wat AbZ net mooi voorrekende proberen wij Fritz al jaren duidelijk te maken, zet het gewoon 24 uur per dag aan, desnoods in een andere kamer.
Beter 2 weken achter elkaar inspelen als iedere dag een stukje....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

chansig

Buiten dat het langer duurt..waarom zou het beter zijn ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

#33
Los van het rekensommetje roept het inspeelverhaal sowieso vragen op.  Zou je niet verwachten dat een speakerbouwer op dit niveau zelf al een testperiode en burn-in doet, of dat het iig voor de 'sessies' (zij het werk of demo's) al gebeurd is, indien nodig?  Vindt men bij STS ook dat ze nog niet ingespeeld zijn?

Of is het meer een soort van 'acclimatiseren'?  Just wondering.

Pjotr27

Quote from: chansig on August  7, 2011, 14:17:55
Buiten dat het langer duurt..waarom zou het beter zijn ?

Gr Hans

Natuurlijk is het niet beter maar omdat Fritz er op móet masteren is het belangrijk dat ze ingespeeld zijn. Ik kan me voorstellen dat er nog het nodige gaat veranderen ( er gaat zeker nog meer laag bij komen) ... en Fritz moet de mastering wel perfect hebben.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

viceadmiraal61

Mooi verslag van audiofiel...Ik ben het volledig met je eens..met uitleg...De opname,s waar een saxophone uit pakt kan met de Blumenhofers knap
stevig zijn,maar dat is in live ook zo.Ga maar eens 1 meter voor een trompet of sax staan..denk dat niemand dat volhoudt.
Dat is een en twee het inspeelspook.Wij hebben met ons team gehoord waar de Blumenhofers ingespeeld toe in staat zijn...en dat heb ik
nog niet bereikt..Dan drie de Blumenhofers geven een heel ander laag dan de meeste speakers..het is schoon en strak en alleen daar waar
het in de opname zit..Geen baspoort overdruk,of overbloeming..En gelukkig is er ook die beroemde smaak kwestie,dat is prima we leven vrij en blij..
Ik hou van een meer on stage zanger..en Audifiel begrijp ik meer upfront..van daar zijn liefde voor het label Stockfisch..waar ik dus niet van hou.
Heel breed stereo maar geen diepte....Ik hou meer van de Labels    ECM.Ref recording.en oude opname,s uit de 50e jaren..
De uitnodiging neem ik met beide handen en oren aan.

AbZ

#36
Informatieve aanvulling  :thumbs-up:   (hmm, galm...  ECM...  moet aan Keith Jarrett in Keulen denken...  galm kan ook teveel zijn...)

@Fritz, ik zag op het Marantz forum iets over Stokowski opnamen:  heb je daar wat mee?

viceadmiraal61

ABZ...Dat is zo,n ruimtelijke opname van het label RCA red label..opname ..Jawel uit 1959

AbZ

#38
Quote from: viceadmiraal61 on August  7, 2011, 16:47:20
ABZ...Dat is zo,n ruimtelijke opname van het label RCA red label..opname ..Jawel uit 1959
:)  Heb nog wel wat van zulke LP's (dirigent & label; weet niet wie het geluid heeft gedaan), zal er eens op letten  :music:

Benieuwd wat je van de Acoustats vindt.  Als het over ruimtelijkheid gaat...

chansig

Daar had ik het met Audiofiel nog over. De speakers die hij heeft heb ik ook een aantal keer bij iemand anders gehoord. Deze persoon heeft de hele speaker aangepakt en ook zijn ruimte. Niet te bevatten wat daar voor een geluid uitkomt. Dat ging zelfs een stapje verder dan de speakers die ik bij Frits heb gehoord.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

:)  maar het gaat Fritz kennelijk om ruimte-info in de opname.  Dat is niet hetzelfde als de ruimtelijkheid van zulke electrostaten.  Vandaar dat ik benieuwd ben wat hij ervan vindt.

chansig

Misschien is het wel overdone ? Geen flauw idee. Teveel ruimte kan ook vermoeiend/saai zijn.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Nahpets

Ik had beloofd nog iets meer te schrijven.

Ik heb een heerlijke avond gehad. De beschrijvingen zijn al geweest. Mijn ervaring met de set van Fritz is dat het hier een vreselijk mooie ruimtelijke set betreft. De voorliefde voor galm (waar Fritz volgens mij gewoon ruimtelijkheid in alle 3 de dimensies bedoeld) komt heel duidelijk naar voren en zeker een hele sterke troef. Het laag is gortdroog, het midden en hoog  tekent heel mooi, de dynamiek is waanzinnig (ps Fritz, hoop dat je die plafondplaten nog kunt herstellen die ik gesloopt heb met mijn sprong in de ruimte, damn!).

Wat mij verder van het hart moet is dat Fritz gewoon een hele gezellige, boeiende gastheer is. Duidelijk verstand van muziek, muzikanten, apparatuur, de business, noem maar op. Kan me niet zo snel iemand herinneren die zo veel te melden heeft. En dan ook nog weet waar hij het over heeft. Geen arrogantie, maar gewoon een houding die gedekt wordt door inhoud.

Ik heb trouwens de spullen in huis gehaald om hetzelfde met mijn plafond te doen als jij hebt gedaan. Ben zeer benieuwd of het iets doet.

Frtiz, nogmaals bedankt voor de luistersessie. De CD-tjes zijn we helaas vergeten, was eigenlijk wel benieuwd wat je voor ons in petto had. Misschien toch nog maar even CD13 bij je bestellen, kun je ze daar wellicht bij doen.  :D

Weet iemand wat we allemaal beluisterd hebben?

Ik kom zo snel even op:
Midnight Slows (verzamel CD, geen idee wie en welk nummer)
Buddy Guy - ??
Michel Jonas - ??
Arne Domenerus - Nobody knows the trouble I've seen.
SRV - Tin Pan Ally
Ein Straussfest
Jaren 50 opname van tape (overgezet op CDR)
Boz Scaggs - Thanks To You (zowel in STS als originele uitvoering)
Hans Teessink - When Luther plays the blues (zowel in STS als originele uitvoering)
Earth And Fire Orchestra - Frames
Grace Jones - Don't Cry
Yello - Don Turbulento
Victor Wooten - Miller Time

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

SpeedyAndré

Quote from: Nahpets on August  7, 2011, 20:01:35
Ik had beloofd nog iets meer te schrijven.

de dynamiek is waanzinnig (ps Fritz, hoop dat je die plafondplaten nog kunt herstellen die ik gesloopt heb met mijn sprong in de ruimte, damn!).


Ik heb trouwens de spullen in huis gehaald om hetzelfde met mijn plafond te doen als jij hebt gedaan. Ben zeer benieuwd of het iets doet.


Vreemd, eerst sloop je zijn plafond en dan wil je er zelf ook zo een  :P
Ik kan me zo'n dynamiek nog herinneren toen ik mijn oude Northstar cd combi bij Jitze in A'dam speelde.
Met het volume iets te hoog werd je er gewoon bang van  :devil:

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Pjotr27

Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

AbZ


Pjotr27

Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Audiofiel

#47
Quote from: viceadmiraal61 on August  7, 2011, 15:46:22
Mooi verslag van audiofiel...Ik ben het volledig met je eens..met uitleg...De opname,s waar een saxophone uit pakt kan met de Blumenhofers knap stevig zijn,maar dat is in live ook zo.Ga maar eens 1 meter voor een trompet of sax staan..denk dat niemand dat volhoudt.

Ik in ieder geval niet. ;D

QuoteDat is een en twee het inspeelspook.Wij hebben met ons team gehoord waar de Blumenhofers ingespeeld toe in staat zijn...en dat heb ik
nog niet bereikt..

Ik geloof direct dat ze niet maximaal presteren zonder ingespeeld te zijn, daarom noemde ik ook het inspelen. Maar ik kan natuurlijk ook geen uitspraken doen over wat ze nu 'achterhouden' qua prestaties, daarvoor moet je ze al eens ingespeeld gehoord hebben. Ik kan alleen mijn oordeel geven over wat ze die avond hebben laten horen. ;)

QuoteDan drie de Blumenhofers geven een heel ander laag dan de meeste speakers..het is schoon en strak en alleen daar waar het in de opname zit..Geen baspoort overdruk,of overbloeming..

Klopt helemaal. En daarom heb ik ook heel erg genoten van deze speakers. Ze zijn bijzonder en goed!

QuoteEn gelukkig is er ook die beroemde smaak kwestie,dat is prima we leven vrij en blij..
Ik hou van een meer on stage zanger..en Audifiel begrijp ik meer upfront..van daar zijn liefde voor het label Stockfisch..waar ik dus niet van hou.
Heel breed stereo maar geen diepte....

Ik hou duidelijk meer van upfront dan jij. Maar dan liefst wel met een flinke stage er achter. Ik hou namelijk ook van diepte. Idealiter hoor ik een soundstage die zich 1/3 voor en 2/3 achter de speakers uitstrekt. Alles afhankelijk van de opnames natuurlijk. Een close mic opname wil ik niet 3 meter achter mijn speakers terugvinden en een kerkorgel hoort natuurlijk niet op schoot te komen. 8)

Ik heb hier overigens best wat Stockfish opnames die veel diepte laten zien en dicht bij mijn 1/3 voor 2/3 achter ideaal komen. Ben benieuwd wat je daar van vindt (op de Acoustats dan).

QuoteIk hou meer van de Labels ECM.Ref recording.en oude opname,s uit de 50e jaren..
De uitnodiging neem ik met beide handen en oren aan.

Je bent van harte uitgenodigd, ik woon een half uurtje rijden van je vandaan. Mijn luisterruimte is overigens een onbehandelde* woonkamer.


* Hoewel je een overvolle huiskamer ook een vorm van akoestische behandeling kunt noemen. :hehe:

edit: fixed quote
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

viceadmiraal61

Oke..we gaan er voor,graag je Email naar [email protected]..Denk er aan dat ik graag volgens het nautisch protocol wil worden ontvangen.
bij de Loopplank een matroos met lamp,Een matroos moet mij aanboord fluiten.ik zal de vlag groeten..en kom dat pas aanboord van
jou audio jacht..mvg  Vice Admiraal 61  ..............

Audiofiel

Ik stuur je even een emailtje. Uiteraard volgen we het nautisch protocol. Hier vast een foto van de boot:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.