"straal" richting sub

Started by Pb, November 2, 2003, 13:38:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pb

Hi,

Ik ben aan het slepen gegaan met mijn sub, peerless XA-10s 8), om een beter laag te krijgen. Nu heb ik meer een klein kamertje. Waar ook mijn bed bureau en pc in staan dus ik heb niet zo veel keus waar ik mijn sub neer kan zetten en dat was eigenlijk alleen maar op zijn oude plaats. Het probleem was dat in de hoeken onder mijn schuine dak de bas vele malen harder was dan op mijn luister positie. Nu beb ik mijn sub omgedraait, hij "straalt nu schuin de hoek in en nu is er verrassend veel meer laag.

Plaatje=> je kan hem net zien staan rechts achter in. Mijn serounds heb ik er niet ingetekend maar 1 staat er op mijn bureau en de ander op een Kastje. Het blok aan de voorkant moet mijn bed voorstellen en het blok links is mijn bed.

Als jullie nog ideeen hebben voor mijn opstelling zijn die welkom omdat ik vind dat ik een moeilijke kamer heb om alles naar mijn zin te krijgen. Het heeft mij dus een halfjaar gekost om mijn laag meer aanwezig te krijgen.

Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

SiR-ROUND

Tja, de beste manier om je sub te plaatsen blijft het volgende:

Zet de sub op de luisterplek en kruip de kamer rond om de beste response te vinden. Daar moet de sub dan uiteindelijk staan. Maar met een kleine kamer is het wel lastig ja...

Nu je de sub gedraaid hebt lijkt het erop dat je cancellation (gedeeltelijk) hebt kunnen weghalen... Je kunt ook x-perimenteren met de afstand tot de hoek...

hifiman

Quote from: SiR-ROUND on November  2, 2003, 18:38:43
Zet de sub op de luisterplek en kruip de kamer rond om de beste response te vinden. Daar moet de sub dan uiteindelijk staan. Maar met een kleine kamer is het wel lastig ja...

Het lijkt me sterk dat dit waar is. Namelijk de "materialen/reflecties/afstanden tot muren" die de geluidsgolven tegenkomen zijn vanuit de luisterpositie heel anders dan vanuit de subwoofer positie die je gevonden hebt.

Groetjes,

Ronald

Cinematic

Bij mij staat de sub tussen de tv en rechter speaker.
In de hoek klonk het veel te "boemerig".

Tussen de frontspeakers in is meestal de "beste" sub plek

Maaruh wat bedoel je met " mijn laag meer aanwezig te krijgen."
Luidere bas ? laag dat dieper door loopt?...

mvg.

AppleMies

Quote from: Pb on November  2, 2003, 13:38:44
Hi,

Ik ben aan het slepen gegaan met mijn sub, peerless XA-10s 8), om een beter laag te krijgen. Nu heb ik meer een klein kamertje. Waar ook mijn bed bureau en pc in staan dus ik heb niet zo veel keus waar ik mijn sub neer kan zetten en dat was eigenlijk alleen maar op zijn oude plaats. Het probleem was dat in de hoeken onder mijn schuine dak de bas vele malen harder was dan op mijn luister positie. Nu beb ik mijn sub omgedraait, hij "straalt nu schuin de hoek in en nu is er verrassend veel meer laag.

Plaatje=> je kan hem net zien staan rechts achter in. Mijn serounds heb ik er niet ingetekend maar 1 staat er op mijn bureau en de ander op een Kastje. Het blok aan de voorkant moet mijn bed voorstellen en het blok links is mijn bed.

Als jullie nog ideeen hebben voor mijn opstelling zijn die welkom omdat ik vind dat ik een moeilijke kamer heb om alles naar mijn zin te krijgen. Het heeft mij dus een halfjaar gekost om mijn laag meer aanwezig te krijgen.

Pb

Hi Pb,

Plaatje met SketchUp gemaakt?


gr.


Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Pb

Quote from: Mies on November  5, 2003, 15:18:37
Hi Pb,

Plaatje met SketchUp gemaakt?


gr.


Mies

Hi ja erg leuk progje

Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

Pb

Quote from: Cinematic on November  5, 2003, 13:32:25
Bij mij staat de sub tussen de tv en rechter speaker.
In de hoek klonk het veel te "boemerig".

Tussen de frontspeakers in is meestal de "beste" sub plek

Maaruh wat bedoel je met " mijn laag meer aanwezig te krijgen."
Luidere bas ? laag dat dieper door loopt?...

mvg.

Hi,

Ik heb een best forse sub en in mijn kamertje was bijzonder weinig laag of bass te horen nu is een explosie meer een EXPLOSIE het is veel bruter geworden zonder echt overdreven veel laag te krijgen.

Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

SiR-ROUND

QuoteHet lijkt me sterk dat dit waar is. Namelijk de "materialen/reflecties/afstanden tot muren" die de geluidsgolven tegenkomen zijn vanuit de luisterpositie heel anders dan vanuit de subwoofer positie die je gevonden hebt.

Groetjes,

Ronald

Dat geldt voor een groot gedeelte wel voor laag... Daarom kan je bas ook niet plaatsen...

johanus

hoi
ik heb mijn sub aan de zijkant van de kamer geplaatst en ook al heb ik de mogelijkheid om hem tussen mijn speakers
te plaatsen dan nog geeft dit voor mijn het beste resul-
taat.
nb is mijn kamer echt 4kant (520x850).
je zou zeggen dat het tussen de speakers plaatsen voor
mijn ideaal zou zijn dus niet.
zo zie je maar dat er voor het plaatsen van een sub geen
vaste regel bestaat.
henk.

patrick_vdb

Hi Pb,

Ben je nu tevreden of zijn er nog dingen die je mist cq verbeterd wilt zien binnen de mogelijkheden die je hebt?

Plaatsing van de sub, wel of niet gebruik maken van bounderies etc maakt veel verschil zoals je al hebt kunnen merken. Ook de luisterplek wat verschuiven kan veel verschillen opleveren, wellicht dat je hier nog wat kunt schuiven?

Mvrgr

Patrick

Pb

Hi,

Ik ben eigenlijk nooit tevreden het kan altijd beter en mooier ;D. Maar ik heb zo wienig vergelijkings materiaal om te kijken hoe het hiet nu eigenlijk gesteld is. En ik beh eigenlijk geen vrienden de zelfde hobby hebben en dan is het moeilijk om hulp te vragen met luisteren en afstellen.
dat gaat als volgt:

Ik: zo joris moet je luisteren naar het verschil als ik de sub aan zet .
Joris: mmmmmmmmm ja ik begrijp wat je bedoeld, kan ik nu weer tv gaan kijken?

Mischien woont er iemand in mijn buurt ( Delft ) die er verstand van heeft en geinterseerd is om met mij eens naar mijn opstelling te kijken en mischien kunnen we dan wat verbeteren.


Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

MaxxMark

Grappig :) Ikzelf kom ook uit Delft, ben toch wel een jaartje of anderhalf aan het rondlurken hier op et forum, heb genoeg kennis opgedaan, en sta op het punt een zelfbouw sub (peerless xls10) te gaan bouwen zoals Sullivan die heeft gemaakt :) Maar ben vind ik zelf nog beetje een rookie :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Sudesh

#12
Hoi,
Ik heb ook zo'n Xa10-S gebouwd, wereld ding, maar een sub is inderdaad moeilijk te plaatsen, zeker als de rest van de kamer inrichting al vast staat, ik ben nu aan het experimenteren met het dempingsmateriaal, ik heb alles eruit gehaald,en het klinkt nog net ietsje strakker, maar ook iets minder laag.
in het begin stond de sub direct op de vloer(hout)....geen buttshaker meer nodig ;D
nu maar een rubber tegel eronder gezet

Pb

Hoi,

Hi ben je ook student? En wat studeer je?
Toen ik mijn sub ging bouwen was ik eigenlijk ook pas maar net begonnen met mijn hobby.
Het is een geweldige sub en ik ben er erg tevreden mee, alleen mijn huis genooten soms iets minder ;D ;).
Een tip: zog dat je goed gereedschap hebt als je gaat beginnen!!

PS het is een beetje on samen hangend verhaal maar ik heb een beetje haast.

Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

Arno P

Quote from: tingtong5 on November  5, 2003, 12:54:07
Het lijkt me sterk dat dit waar is. Namelijk de "materialen/reflecties/afstanden tot muren" die de geluidsgolven tegenkomen zijn vanuit de luisterpositie heel anders dan vanuit de subwoofer positie die je gevonden hebt.

Groetjes,

Ronald

Werkt echt zo... ;)