Oradour Sur Glane

Started by VlisChris, July 27, 2011, 00:15:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Met het risico afgeschoten te worden....

Een aantal foto's die ik twee jaar geleden in Oradour Sur Glane heb gemaakt.
Bewerking is bewust gekozen op deze manier.

Graag onderbouwde kritieken.

1.

Oradour Sur Glane by Sauer Fotografie, on Flickr

2.

Oradour Sur Glane by Sauer Fotografie, on Flickr

3.

Oradour Sur Glane by Sauer Fotografie, on Flickr

4.

Oradour Sur Glane by Sauer Fotografie, on Flickr

5.

Oradour Sur Glane by Sauer Fotografie, on Flickr

6.

Oradour Sur Glane by Sauer Fotografie, on Flickr

Edit: update met de kerk.

7.

Oradour Sur Glane by Sauer Fotografie, on Flickr
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jowi

#1
Het is blijkbaar je bedoeling om de foto's te doen lijken alsof het foto's uit die tijd zijn? Als het je te doen zou zijn om op die manier de waanzin van oorlog over te brengen, ben ik persoonlijk juist méér onder de indruk van kleurenbeelden (zeker van dit monument), omdat het dán ineens dichtbij komt en echt wordt. Die zwartwitfoto's doen alleen maar denken aan iets van heel lang geleden... in dit geval dus erg dubbelop, omdat het stadje al die tijd juist onaangeraakt is, JUIST zodat je het niet alleen van oude zwartwit platen kunt zien, maar in het écht... hetzelfde heb ik bij (echte) kleurenfilm van oude WWII oorlogsmomenten, die zijn 10x heftiger dan zwartwit, gewoon omdat je dan ineens die oorlog als realiteit ziet, als iets wezenlijks, je kunt het ineens in het 'nu' plaatsen.

VlisChris

#2
Hm, zou ik nog kunnen proberen inderdaad.
Echt kleur en volledig digitaal vind ik gewoon helemaal niets bij deze foto's. Maar wellicht een zwaar gedesatureerde versie eens proberen.
Thanx.

Edit;

Je bedoelt meer een beetje -->dit<-- effect?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Ik vind ze persoonlijk top, de look is onheilspellend en passend.
Zou de kleuren versies ook wel willen zien maar vind dit persoonlijk erg goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Roksan

Ik vind het prachtige foto's, de hele sfeer vind ik passend bij wat hier allemaal gebeurd is in het verleden.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Jimmy Conway

De bewerking klopt niet bij het tijdsbeeld. Het doet me meer denken aan foto's uit 1850-1900.
In de jaren '40 hadden ze al gewoon goede lenzen, film en zilver prints.

Fotografisch gezien vind ik alleen de tweede interessant, al staat de horizon schuin.

Grappig, voor mij zijn ze weer niet echt onheilspellend, ik zit naar foto's op een zonnige zomerdag te kijken.

S@m


Gaeje

Ik vind 4 wel tof. Heb niet echt het gevoel dat de bewerking een gevoel uit die tijd wil oproepen. Lijkt me gewoon een grungy look en vind het niet ongepast ofzo

Jimmy Conway

Quote from: Gaeje on July 27, 2011, 10:04:43
Ik vind 4 wel tof. Heb niet echt het gevoel dat de bewerking een gevoel uit die tijd wil oproepen. Lijkt me gewoon een grungy look en vind het niet ongepast ofzo

Waarom zou iemand een oorlogsmonument waar honderden mensen zijn vermoord een grungy look willen geven?
Ik vind dat dan weer niet gepast enzo.

VlisChris

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 27, 2011, 05:45:59
Ik vind ze persoonlijk top, de look is onheilspellend en passend.
Zou de kleuren versies ook wel willen zien maar vind dit persoonlijk erg goed.

Thanx! Kleurenversie is gewoon te digitaal. Vind ik voor deze omgeving, met deze geschiedenis alles behalve passend om eerlijk te zijn.
Quote from: Roksan on July 27, 2011, 07:23:05
Ik vind het prachtige foto's, de hele sfeer vind ik passend bij wat hier allemaal gebeurd is in het verleden.

Thanx :)
Quote from: Jimmy Conway on July 27, 2011, 09:42:20
De bewerking klopt niet bij het tijdsbeeld. Het doet me meer denken aan foto's uit 1850-1900.
In de jaren '40 hadden ze al gewoon goede lenzen, film en zilver prints.

Ach, ik zie ook wel eens digitale middenformaatcamera foto's voorbijkomen met "modepoppetjes" die vintage nabewerkt zijn. Daar hoor je ook niemand over dat er al betere spullen te krijgen zijn :)

Quote from: Jimmy Conway on July 27, 2011, 09:42:20
Fotografisch gezien vind ik alleen de tweede interessant, al staat de horizon schuin.

Grappig, voor mij zijn ze weer niet echt onheilspellend, ik zit naar foto's op een zonnige zomerdag te kijken.

Hou er rekening mee dat de weg schuin oploopt, en wegloopt, en het lijkt als snel erger dan het is. Hij staat schuin ja, maar niet danig dat ik me er aan erger.

Quote from: S@m on July 27, 2011, 09:44:57
Indrukwekkend...

Zie je niet vaak reageren in de fototopics geloof ik, dus leuk dat je hier reageert :)

Quote from: Gaeje on July 27, 2011, 10:04:43
Ik vind 4 wel tof. Heb niet echt het gevoel dat de bewerking een gevoel uit die tijd wil oproepen. Lijkt me gewoon een grungy look en vind het niet ongepast ofzo

Echt een look uit die tijd heb ik niet geprobeerd mee te geven nee. Vond ik gewoon niet hard genoeg. Dus bewust een paar slagen extra rond gegaan om het toch zo neer te zetten. Uiteindelijk was alleen de eerste foto die ik bewerkte wat werk om te ontdekken wat ik precies wilde, maar daarna was de rest van de serie erg consistent en dus vlot gedaan.

Quote from: Jimmy Conway on July 27, 2011, 10:14:27
Waarom zou iemand een oorlogsmonument waar honderden mensen zijn vermoord een grungy look willen geven?
Ik vind dat dan weer niet gepast enzo.


Ik kan er ook wel een vrolijke happy HDR bewerking van maken (ok, moet dan even terug om ze opnieuw te maken, maar soit); DAT is voor mij pas ongepast. Er hangt een zware duistere sfeer in dat monument, en nogmaals: daar past wat mij betreft geen vrolijke kleurrijke/in kleur nabewerking bij.
Het is 1 van de zwartere dagen uit de oorlog wat daar gebeurd is, en dat wil ik gewoon in grof zwart wit zien.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Gaeje

wat leuk is aan foto nr 2 zijn de tramsporen die je in het beeld trekken

Jimmy Conway

Quote from: Christiaan S on July 27, 2011, 12:58:10
Hou er rekening mee dat de weg schuin oploopt, en wegloopt, en het lijkt als snel erger dan het is. Hij staat schuin ja, maar niet danig dat ik me er aan erger.
Heb je al eens een carrière in de politiek overwogen? Ik zie als toeschouwer gewoon lantaarnpalen kei-schuin staan. Of stonden die ook schuin in de grond? :D

QuoteAch, ik zie ook wel eens digitale middenformaatcamera foto's voorbijkomen met "modepoppetjes" die vintage nabewerkt zijn. Daar hoor je ook niemand over dat er al betere spullen te krijgen zijn 
QuoteBewerking is bewust gekozen op deze manier.
Sorry, ik heb me vergist, je bent wat minder bewust bezig geweest dan ik dacht dat jij bedoelde, geeft niks joh... :)

QuoteIk kan er ook wel een vrolijke happy HDR bewerking van maken (ok, moet dan even terug om ze opnieuw te maken, maar soit); DAT is voor mij pas ongepast. Er hangt een zware duistere sfeer in dat monument, en nogmaals: daar past wat mij betreft geen vrolijke kleurrijke/in kleur nabewerking bij. Het is 1 van de zwartere dagen uit de oorlog wat daar gebeurd is, en dat wil ik gewoon in grof zwart wit zien.
Dat was op Gaejes reactie, maar ik heb een heeeeel ander idee bij grungy als grafische stijl dan jullie twee. Ik vind jouw foto's er helemaal niet grungy uit zien, maar meer pinhole achtig met een rozig sausje.
Maar hoeveel zwartwitroze en ruis enzo je ook toevoegt, ik blijf die zonnige dag zien. Misschien kun je zoiets beter in de herfst op een druilerige dag fotograferen i.p.v. oplossen met een filtertje.

QuoteGraag onderbouwde kritieken.
Dit was je vraag in het begin, maar volgende keer krijg je gewoon niet onderbouwde complimenten van mij...   ;)

VlisChris

#13
QuoteDit was je vraag in het begin, maar volgende keer krijg je gewoon niet onderbouwde complimenten van mij...   Wink

LOL. Denk dat dat het is ja.


QuoteHij staat schuin ja, maar niet danig dat ik me er aan erger.
Hier zul je wel overheen gelezen hebben.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

FDLARRY

Ik heb totaal geen verstand van fotograferen maar vind ze als leek erg mooi. :clapping:
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II