[Upgrade] Planning voor komende jaren .. ideeën?

Started by TomSwinnen, November 1, 2003, 21:05:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TomSwinnen

Beste audiofreaks ;),

Zoals jullie allemaal wel hebben gezien heb ik in de loop van de jaren een leuke HT aangebouwd , nu met binnekort de komst van een subwoofer is het cinema gedeelte wat mij betreft compleet ( ooit nog eens een beamer , maar dat komt pas als ik alleen woon ).

Nu , wat heeft dit er mee te maken , niets eigenlijk .. maar ik heb wel gemerkt dat ik me de laatste jaren echt heb gericht naar dat cinema aspect en dat mijn componenten eigenlijk op stereo/muzikaal gebied wat achterstaan tegenover de cinema power , en dat mijn speakers veel te braaf behandeld worden door mijn amp.

Nu zou ik dus komende jaren stilletjesaan het stereo gedeelte gaan verbeteren .. wat wil ik nou precies gaan doen?

Mijn huidige componenten ( betreffende stereo ) zijn :
Receiver : Marantz SR-4300
CD-speler : Marantz CD-60
Speakers : Celestion C-3 ( 4ohm , 200w )

Nu komen jullie aan de pas , wat kan ik nu het beste gaan doen? Ik dacht om mij volgende dingen aan te schaffen :
- een eindtrap ( één stereo , of 2 mono ) , en die aan de sr-4300's pre out hangen. ( of moet ik gewoon die SR-4300 buitengooien ? )
- een nieuwe cdspeler

Ik had in gedachten :
2x Marantz MA-500
of 2x Marantz MA-700
of 2x Marantz MA-6100
(is het verschil in prijs ook een verschil in kwaliteit bij deze? )
en voor cdspeler de CD-17 ook van Marantz ( niet de KI of MKII , gewoon de 17 ).

Dit is natuurlijk een goede upgrade , maar valt er voor de prijs ( ik denk dat ik ongeveer rond 1000 € zal komen ) iets beters te vinden?
Ik zal waarschijnlijk wel tweedehands gaan zien , want ik heb daar al altijd goede ervaringen mee , en in het hifi wereldje is het meestal zeeeer goed onderhouden.

Aja , nog iets voor eerder , welk is een goede , doch niet te dure bak voor stekkers ? Ik kan niet op de juiste naam komen maar zo een lang ding voor veel stekkers , je weet wel ;)

Gatver , wat een lange topicstart ! Nuja ik hoop op veel leuke ideeën , verbeteringen , aanraders , e.a van jullie voor mijn toekomstige muziek compatibele HT.

Scarp

#1
Voor 1000 euro is een leuke eindversterker (2x mono of 1x stereo) inderdaad een goed idee. Zoek iets wat goed zal matchen qua geluid met de marantz receiver, dus die marantz blokken zullen waarschijnlijk een prima verbetering kunnen leveren. De hele receiver weg doen zou ik alleen doen als je er echt een grote verbeter stap mee kan maken (dus gelijk een stuk duurdere receiver). Echter een verbetering in eindversterking zal een grote stap kunnen zijn.

Qua stekkerblokken (dat is toch wat je zoekt?) zijn er legio mogelijkheden. GekkeHekke heeft daar ook een topic over. Ik heb zelf een Oehlbach stekkerblok en die bevalt me prima. Gewoon een goede stevige blok die beter is dan de standaard witte gamma blokken :)

Wel ervoor zorgen dat je fronts niet uit de toon gaan vallen tov het surround. Vooral als surround een groot deel van je luisteren beslaat dan is dat weer minder als de balans doorslaat naar stereo.

TomSwinnen

Quote from: Scarp on November  1, 2003, 21:11:48
Voor 1000 euro is een leuke eindversterker (2x mono of 1x stereo) inderdaad een goed idee. Zoek iets wat goed zal matchen qua geluid met de marantz receiver, dus die marantz blokken zullen waarschijnlijk een prima verbetering kunnen leveren. De hele receiver weg doen zou ik alleen doen als je er echt een grote verbeter stap mee kan maken (dus gelijk een stuk duurdere receiver). Echter een verbetering in eindversterking zal een grote stap kunnen zijn.

Qua stekkerblokken (dat is toch wat je zoekt?) zijn er legio mogelijkheden. GekkeHekke heeft daar ook een topic over. Ik heb zelf een Oehlbach stekkerblok en die bevalt me prima. Gewoon een goede stevige blok die beter is dan de standaard witte gamma blokken :)

Wel ervoor zorgen dat je fronts niet uit de toon gaan vallen tov het surround. Vooral als surround een groot deel van je luisteren beslaat dan is dat weer minder als de balans doorslaat naar stereo.

Bedankt Scarp , hier kan ik al verder mee !
Waarschijnlijk ga ik dus eens zien of ik kan luisteren naar die Mono's van Marantz , die lijken me ook wel een fatsoenlijke keuze , en dan in mijn ogen kan het merk Marantz niet veel verkeerd doen , dus wordt het een MA-** waarschijnlijk... tenzij er iemand me op een ander idee kan brengen :)

Qua stekkerblokken zal ik ook eens rondzoeken , hij mag wel redelijk veel plaats hebben want ik heb nogal een overvloed aan stekkers..

En wat dat laatste betreft , eigenlijk beslaat surround juist het minste van mijn luisteren .. het is daarom misschien ook dat ik een wat vreemde keuze heb gemaakt van eerst een volledige 5.1 setup aan te maken en dan pas stereo in acht te nemen ( beetje het omgekeerde van jou hé, Scarp ;) ) .. maar zo als het nu is kan het niet verder , ik hoor echt alles wat in mijn speakers zit dat er niet uitkomt ... ik heb ze even aan een oudere marantz versterker gehangen met een veel groter vermorgen en veel meer punch en daar kwamen mijn cd's helemaal tot leven... het ligt dus duidelijk aan die SR-4300 zijn stereo mogelijkheden.

DrBoom

Ergens is het natuurlijk wel logisch dat een SR4300 niet je van het is voor stereo weergave hé, 't is en blijft een surround receiver uit het instapgamma.
Met aparte monoblokken of een goede stereo eindtrap zal je zeker en vast al verbetering merken, niet zozeer door dat beetje extra vermogen, maar eerder door de grotere hoeveelheid stroom en stabiliteit die je krijgt.
Wat me ook altijd een leuke monoblok leek is de SP996 van Vincent, en kost ook niet echt veel.
Misschien leuk gezien 't feit dat je toch bijna alles in Duitsland haalt, daar zijn ze namelijk makkelijker verkrijgbaar dan hier.

Als je echt het onderste uit de kan wil halen kan je later nog altijd een aparte pre-amp bijkopen en je SR op pensioen sturen. :)

TomSwinnen

Quote from: DrBoom on November  1, 2003, 22:04:22
Ergens is het natuurlijk wel logisch dat een SR4300 niet je van het is voor stereo weergave hé, 't is en blijft een surround receiver uit het instapgamma.
Met aparte monoblokken of een goede stereo eindtrap zal je zeker en vast al verbetering merken, niet zozeer door dat beetje extra vermogen, maar eerder door de grotere hoeveelheid stroom en stabiliteit die je krijgt.
Wat me ook altijd een leuke monoblok leek is de SP996 van Vincent, en kost ook niet echt veel.
Misschien leuk gezien 't feit dat je toch bijna alles in Duitsland haalt, daar zijn ze namelijk makkelijker verkrijgbaar dan hier.

Als je echt het onderste uit de kan wil halen kan je later nog altijd een aparte pre-amp bijkopen en je SR op pensioen sturen. :)

Dat de SR-4300 niet een stereo beest ging zijn , wist ik al voor dat ik hem had... maarja , je moet ergens beginnen hé ! ;) Wat ook nog gaat zijn denk ik , is dat eindversterkers meestal 4 ohm speakers zonder probleem aankunnen , en de sr-4300 heeft hier nogal moeite mee denk ik ( wordt ook verschrikkelijk warm bij iets of wat volume ) ..

Vincent had ik ook eigenlijk al als optie , vraag me nog wel af of die qua geluid kan matchen bij een marantz set ..

Over later : De sr zal ooit wel buiten geraken hoor .. updating will never stop :)

P.S : Wat zijn jullie ideeën over die Cd speler , de CD-17 = een goede keuze , of zijn er betere voor die prijs ?

TomSwinnen

Quote from: TomSwinnen on November  1, 2003, 23:50:26
P.S : Wat zijn jullie ideeën over die Cd speler , de CD-17 = een goede keuze , of zijn er betere voor die prijs ?

Klein schopje?