Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Started by Cyreg, July 24, 2011, 14:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dura

Quote from: fasteddie on October 19, 2021, 13:20:17
Bedankt voor de reacties....exposure 35?
Er is net een nieuwe uit, de 3510. Mooi ding zo te zien.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Cyreg

Quote from: fasteddie on October 19, 2021, 13:20:17
Bedankt voor de reacties....exposure 35?

XXXV INT; ja, is ouder model, 2ehands gekocht  ;)

Maar de INT 3010S2D zou nog beter moeten zijn; i.i.g. wel dezelfde grote, nog betere? powervoorziening
Nu hier en daar voordelig nieuw te koop ivm opvolgende serie 3510

Even beluisteren in winkel?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

garmtz

Quote from: fasteddie on October 18, 2021, 15:42:42
een beetje hierop voortbordurend...van de harbeth 30.1 spelende forumleden...wat voor versterking hebben jullie daar op aangesloten....?
Ben zelf zoekende...naim supernait 4 en moon beluisterd....naim sprak me het meest aan....of toch maar een andere eindversterker  aansluiten op mijn BMC puredac voorversterker?
Hoor graag jullie ervaringen?

da k en groet

Luxman is subliem. Een L-505UX is al meer dan genoeg!

H&C Hifi

Ik vind Leben ook heel erg fraai met Harbeth.

En als het een stuk betaalbaarder moet Atoll  :)

fasteddie

Quote from: HcHifi.nl on October 21, 2021, 16:59:16
Ik vind Leben ook heel erg fraai met Harbeth.

En als het een stuk betaalbaarder moet Atoll  :)

Aan welke Atoll denk je dan?

H&C Hifi

Quote from: fasteddie on October 24, 2021, 10:50:05
Aan welke Atoll denk je dan?


Ik heb verschillende klanten die met de M30.1 / 30.2 draaien op een Atoll IN200 Signature.
Voor ongeveer 1300,00 Euro nieuw niet te verslaan in mijn optiek.

Cyreg

#5381
Het is rustig hier en er is nog niet gepost in 2022    ;)

Dus doe ik het maar even om te vermelden dat ik nog steeds zeer tevreden ben met m'n C7's
Versterker is nog steeds de prima Exposure XXXV Int met Exposure LSkabel en met nog steeds de DNM interlinks

Nog wel redelijk wat veranderd en n.m.m. verbeterd aan de netspanningsvoorziening. dus....
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Bas Akkerman

Hier net zo tevreden! De 30.1 op de Linn Majik DSM in de huiskamer en de 30.2 op Resolution Audio in de luisterruimte/thuiswerkplek. Zal de luidsprekers niet zo snel veranderen. Ooit nog eens een Luxman setup!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

fasteddie

Harbeth 30.1 aangesloten op de NAD 296 eindversterker...daar hebben ze zeker baat bij! ;D

tompj

Quote from: fasteddie on June 12, 2022, 11:26:40
Harbeth 30.1 aangesloten op de NAD 296 eindversterker...daar hebben ze zeker baat bij! ;D
De Harbeths kunnen al veel op een relatief eenvoudige versterker, maar een goede match maakt zeker veel verschil. Ik vind ze het lekkerst met buizen of klasse A en speel al weer een hele tijd zeer tevreden met 30.1 en Accuphase E550. Genieten!
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

fasteddie

Quote from: tompj on June 23, 2022, 11:23:10
De Harbeths kunnen al veel op een relatief eenvoudige versterker, maar een goede match maakt zeker veel verschil. Ik vind ze het lekkerst met buizen of klasse A en speel al weer een hele tijd zeer tevreden met 30.1 en Accuphase E550. Genieten!

Eens, spelen dan ook geregeld op een Cayin MK2 buizenversterker, maar mijn voorkeur gaat dan weer uit naar nad icm bmc puredac voorversterker...zo zie ja maar weer....

Huub-13

#5386
Nieuws van HARBETH!
In de HUG (Harbeth Users Group) verscheen afgelopen week volgende tekst van eigenaar en ontwerper Alan Shaw:

We will be following-up this announcement with a formal Press Release in due course, but I thought that I owe it to you to give you a heads-up.

For the last 18 months we have been developing digital equivalents of the existing Harbeth speakers. We first set ourselves a challenge with the most complex model, the three-way Monitor 40.3, and worked our way through the range to the P3ESR and to other concepts. At the Bristol show next week in one of our three adjacent demo rooms (230, 232, 234) we will be demonstrating the Monitor 40-D amongst other speakers, on open frame studio-style stands.

Over the coming weeks we plan to discuss the development of these digital Harbeths in as much detail as we can in a public forum, hint at the sort of technical challenges we encountered and overcame, and consider together where this digital technology takes our brand. Digitising the existing models is a logical but hardly radical move: the M40-D is our 'concept car' that hints at a journey which is already significantly mapped-out. But first, for the avoidance of any doubt, I want to make it absolutely clear that there has been no change in ownership of the Harbeth company, no buy-ins or buy-outs, all R&D has been self-funded from our reserves and most importantly, there have been no tie-ups or commercial or contractual arrangements with any third parties with the exception of expert guidance in PCB physical layout of our prototype circuits to avoid hum and noise problems from digital circuitry sharing a PCB with analogue circuitry.

In short, the entire design has been undertaken in-house with my continuous guidance as to what sounds 'right' as my colleagues experiments with different potential DSP implementations. The team collaboration has worked effectively because we have given each other space and time to experiment and respect each other's contribution, and no timescales of any sort were set. And when they invite me to listen to alternative candidate DSP strategies, I'm confident that they have carefully pre-selected potential winners from a myriad of possibilities. My colleagues know that I'm going to listen carefully and give them constructively feedback in meaningful language that they can understand, absorb and build in to DSP code. Absolutely no hi-if mumbo jumbo guff. No audio poetry. Comments on frequency, level, balance, distortion and integration. They can work with that sort of feedback.

The power of even a moderately sophisticated DSP engine is simply incredible. The smallest lump and bump in the already world-class frequency responses of our Harbeth-made drive units can be completely eliminated. The energy in sub-sub-sub octaves can be minutely adjusted on a Hz by Hz basis to achieve any desired sonic experience. The relative timing between drive units can be adjusted to subsample accuracy (a few microseconds): none of this would be remotely achievable using passive crossover components at any cost or complexity. That said, the investment that we've made in designing sophisticated passive crossovers over the past near 50 years has stood the test of time: the passive solutions have set a high benchmark, and will continue to be honed and refined as our digital solutions trickle down to new passive implementations. Both can and will coincide - forever - as they solve different problems.

There are and were many unknowns at the start of our journey, not all technology matters, many are pragmatic consumer-led issues. Will enough consumers abandon their love-affair with hi-fi amplifiers and cables and opt for an all-in-one, buy-and-forget digital solution? How would such a package make business sense to a hi-fi retailer whose income depends upon continuous upgrades? What sort of connectivity is required at a minimum and how would that allow the continuing use of existing sources (incl. vinyl)?

Then there is the issue of how much access to give to the user to tinker with the Harbeth DSP. This is really a serious matter and our opinion has much altered as we have purchased and analysed many competitive DSP speakers and familiarised ourselves with how they have addressed that question. In every case, the graphical user interface (GUI) that sits between the DSP chip and the user's plugged-in laptop both (reasonably) protects the DSP and speaker but locks-out more than a superficial sub-set of the available DSP facilities. In some cases, the speaker manufacturer's default ex-factory (reset) DSP settings are so bizarre, that the motivated and able user could indeed sort-out and dramatically improve the speaker if only he had deep access to the DSP. So the question is, do you give the user complete access to the DSP, for which he will need a minimum level of acoustics/DSP/loudspeaker design knowledge as the 'real' DSP code is not managed through a pretty consumer GUI but in a much less familiar engineering language - or none at all? Or somewhere in between?

For me, the experience of taking the M40.3 that I designed and know well and digitising it has confirmed, above all, the excellence of the 'raw' electro-mechanical-acoustic properties of the Harbeth-made woofers/midrange drivers and their exclusive material science and injection moulded cones. I assumed, wrongly, that the 40.3 was as about as good at it got for transparency, neutrality, imagery: the 'being there' sensation. But I was wrong. 😊

Hij heeft het over de ontwikkeling van "digital equivalents of the existing Harbeth speakers".
Te beginnen met de M40.3 worden er blijkbaar DSP's ingebouwd.
Of dit betekent dat het aktieve speakers (met ingebouwde versterking dus) worden is mij niet helemaal duidelijk.
Liever zag ik een externe DSP-unit die je los kan kopen en ook bij oudere modellen kan toepassen . . .
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Barry32

Goede uitleg van de voordelen van dsp en daarmee actieve Harbeth's. Wat blijft er over van de klank en ziel? Ik ben benieuwd naar de toekomstige reviews en berichten.
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

Dura

Ah, Huub-13 was me voor.
Nogal verbazend vind ik. Ik wist als af-en-toe bezoeker van HUG al dat Shaw enorm geïnteresseerd was in DSP, en dan met name de crossover toepassingen. Want dat is helemaal zijn ding, net zolang aan de cross-overs zitten tunen tot de speakers nagenoeg lineair meten, ook als dat uiteindelijk tot een fikse, dichtbevolkte printplaat leidt. 
Maar anderzijds, Harbeth is een bedrijf dat geen electronica maakt, alleen luidsprekers.
Ik heb hier gemengde gevoelens over; de lineariteit zal nog beter worden, er kan vooral in het laag meer bereik gehaald worden, maar het begint zo langzamerhand ook wel duidelijk te worden dat bij actieve speakers de electronica beduidend sneller problemen geeft dan de speakers.
En er is veel beweging in dat veld, dat maakt dat actieve speakers minder lang hun waarde behouden.
Heb je bijvoorbeeld 10 jaar geleden een setje actieven gekocht dan kan het best dat je nu al in een van de twee versterkerproblemen hebt.
En je hebt waarschijnlijk geen room correction mogelijkheden terwijl dat nu juist een van de aantrekkelijkste punten is van modernere typen.

Maar goed, afwachten maar, het zal ongetwijfeld interessant worden, ze hebben kwaliteit en duurzaamheid hoog in het vaandel staan.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Xander32

Zo'n traditioneel merk, met zo'n traditioneel assortiment speakers, in jaren opgebouwd  en gefinetuned, gaat opeens actieve varianten uitbrengen. Dit vind ik totaal niet matchen met hetgeen het merk en diens producten uitstralen.

Ik denk dat het enkel is om nog weer een paar jaar te kunnen overleven in deze krimpmarkt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sopper

Hier nog steeds heel tevreden met mijn Harbeth SHL5 plus 40th Anniversary  :D
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Mitch--

Quote from: Sopper on March 10, 2023, 19:57:33Hier nog steeds heel tevreden met mijn Harbeth SHL5 plus 40th Anniversary  :D

Met die set er ook achter.... :wub:
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

jahtari

Harbeth heeft laat het licht gezien.

Als de ontwerper zo enthousiast is over dsp en een actief ontwerp, moet je je als harbeth eigenaar toch wel even achter de oren krabben.  :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Mitch--

Quote from: jahtari on March 10, 2023, 23:23:20Harbeth heeft laat het licht gezien.

Als de ontwerper zo enthousiast is over dsp en een actief ontwerp, moet je je als harbeth eigenaar toch wel even achter de oren krabben.  :D

Want?
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Dura

Quote from: jahtari on March 10, 2023, 23:23:20Harbeth heeft laat het licht gezien.

Als de ontwerper zo enthousiast is over dsp en een actief ontwerp, moet je je als harbeth eigenaar toch wel even achter de oren krabben.  :D

Ik ben even kritisch gaan luisteren, nearfield. Maak je geen zorgen hoor, niets aan de hand, ze klinken nog steeds geweldig!
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

tompj

#5395
Zijn er nog meningen hier over of een Harbeth het beste speelt met veel of weinig vermogen?

Ik lees best vaak dat ze eigenlijk het beste spelen met solid state met aardig wat vermogen.

Dat terwijl ik bij mijn laatste uitgebreider vergelijking solid state vrij saai vond en van 4 buizenversterkers degene met het minste vermogen (21 watt) duidelijk het fijnste vond klinken.

Hoe is jullie ervaring?
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Mitch--

Quote from: tompj on September 25, 2023, 21:04:35Zijn er nog meningen hier over of een Harbeth het beste speelt met veel of weinig vermogen?

Ik lees best vaak dat ze eigenlijk het beste spelen met solid state met aardig wat vermogen.

Dat terwijl ik bij mijn laatste uitgebreider vergelijking solid state vrij saai vond en van 4 buizenversterkers degene met het minste vermogen (21 watt) duidelijk het fijnste vond klinken.

Hoe is jullie ervaring?

Goeie vraag, ik heb 2*15 watt en speelt subliem... kwestie van proberen denk ik....
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

tompj

#5397
Quote from: Mitch-- on September 27, 2023, 16:20:18Goeie vraag, ik heb 2*15 watt en speelt subliem... kwestie van proberen denk ik....
Toen ik jaren geleden begon met Harbeth (M30), werd bij Beter Beeld en Geluid dacht ik met 4 versterkers gedemonstreerd: Linn, Naim, Luxman en Leben. Die laatste had 15watt en had duidelijk mijn voorkeur toen.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

tompj

Wat een rust hier..

Ik heb de laatste tijd van alles gelezen over Harbeth luidsprekers.

Dat geeft me weer duidelijkheid over hoeveel onzin er wordt verspreid over audio, ook in testverslagen van 'serieuze' audiobladen en bronnen. Het lijkt erop dat mensen elkaar graag napraten, zeker ook op fora.

Een paar zaken die ik tegenkwam die m.i. niet waar zijn:

1.
Hoewel Allan Shaw beweert dat zijn luidsprekers zo'n beetje hetzelfde spelen op goed functionerende versterkers, vind ik juist verschillen in versterkers zeer goed hoorbaar via Harbeth luidsprekers. Toegegeven, ze spelen op veel versterkers uitstekend, maar voor de finesses is de combinatie met versterking heel belangrijk.

2.
Harbeth luidsprekers zijn vrij lastig aan te sturen en hebben versterking nodig met voldoende wattage.
Wanneer leren we nu eens dat wattage iets zegt over hoe hard een luidspreker bij aansturing speelt, maar niet noodzakelijkerwijs over de controle of geluidskwaliteit die de versterker biedt via de luidsprekers. Een Harbeth is heel gemakkelijk aan te sturen en heeft weinig watts nodig om erg goed te klinken. Uiteraard afhankelijk van omvang van de ruimte en geluidsniveau waarop je wilt kunnen luisteren. Maar met weinig watts kan het al heel luid spelen.

3.
Buizenversterkers zijn niet geschikt voor een Harbeth.
Alweer onzin. Een buizenversterker kan uitstekend combineren met een Harbeth. Voor velen geniet een buis zelfs de voorkeur boven solid state op een Harbeth. Gebruik vooral een buizenversterker met een stevige voeding e.d. Gebruik van buis of solid state zal vooral van persoonlijke smaak afhangen.

4.
Een Harbeth is vooral een luidspreker voor jazz en 'rustiger' muziek.
Ze kunnen rocken die dingen. Verwacht alleen geen oorverdovende scherpte. Een Harbeth is echter geen full range luidspreker (behalve de M40).

Afijn, ik beweer niet dat Harbeth voor iedereen werkt. Maar de hoeveelheid onzin die ik tegenkom over de luidsprekers is verbazingwekkend. En dat zal ongetwijfeld bij andere merken en luidsprekers niet anders zijn. Vertrouw vooral alleen je eigen oren en probeer dingen zelf uit. Maar dat is natuurlijk een waarheid als een koe.

Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

remco320

Ik hoop ooit nog een keer een setje P3ESR-XD in de woonkamer te kunnen zetten, wellicht zelfs met die nieuwe subwoofer poot eronder.. hoewel ik die dan wel weer een stuk minder aantrekkelijk vind dan een mooie fishtank..
Zou voor mij wel een endgame zijn als er Harbeths hier staan..