Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Started by Cyreg, July 24, 2011, 14:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Mr.M

Quote from: tompj on July  9, 2013, 14:38:48
Goed voorspeld. Laat mij de eerste zijn. Buizen op Harbeth :wub:
Op de nagra vv (buize) in combinatie met  kharma mononlokken klinkt het hemels...
Buizen en harbeth gaat prima samen in mijn ervaring.
**UNDER CONSTRUCTION**

Dr.Bedlo

Dan zou vervorming die buizen nu eenmaal schijnen te geven op de harbethjes hemels klinken. Tsja...kan
Quad vintage.

S@m

Quote from: fred19633 on July  9, 2013, 15:18:43
Dan zou vervorming die buizen nu eenmaal schijnen te geven op de harbethjes hemels klinken. Tsja...kan

Hahaha, Nagra en vervorming  ;D

Fred, een goede buizenversterker vervormt evenmin als een goede solid state versterker... ;)

twani

Quote from: maz on July  9, 2013, 14:43:22

Op de nagra vv (buize) in combinatie met  kharma mononlokken klinkt het hemels...
Buizen en harbeth gaat prima samen in mijn ervaring.
Jazeker! (ik zal de rest van de programmagids even afmaken ;D) met de helft van de 2x12 watt die ik nu heb zal het waarschijnlijk ook nog prima gaan.

Harbeth en buizen klinkt hemels :inlove: Ohw, dat is al 4 keer geroepen zie ik nu :D

twani

Alhoewel ik ook wel eens een Plinius zou willen proberen, heeft veel vermogen en lost zelfs akoestische problemen op ;D

Dr.Bedlo

Ja ik weet het...maar volgens onze grote guru Alan Shaw is die hemelse klank dus vervorming. Breem en van Ommeren denken  er net zo over overigens.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

#2781
X
Quad vintage.

AbZ

Quote from: fred19633 on July  9, 2013, 15:48:10
Ja ik weet het...maar volgens onze grote guru Alan Shaw is die hemelse klank dus vervorming. Breem en van Ommeren denken  er net zo over overigens.
Als mensen die vervorming prettig vinden zie ik het probleem niet.
Kan ook zijn dat hun muziek er minder beroerd van klinkt.

S@m

Quote from: fred19633 on July  9, 2013, 15:48:10
Ja ik weet het...maar volgens onze grote guru Alan Shaw is die hemelse klank dus vervorming. Breem en van Ommeren denken  er net zo over overigens.

Volgens mij is de grote kracht van Harbeth dat zelfs versterking met de meest beroerde versterker toch nog fatsoenlijk wordt weergegeven....

Mitch--

Quote from: twani on July  9, 2013, 15:46:20
Alhoewel ik ook wel eens een Plinius zou willen proberen, heeft veel vermogen en lost zelfs akoestische problemen op ;D

:P
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Joris1971

Quote from: twani on July  9, 2013, 15:46:20
Alhoewel ik ook wel eens een Plinius zou willen proberen, heeft veel vermogen en lost zelfs akoestische problemen op ;D

Hmmm mijn plinius doet dat niet hoor.  :tongue2:

twani

Quote from: Joris1971 on July  9, 2013, 17:01:13
Hmmm mijn plinius doet dat niet hoor.  :tongue2:
Nergens denk ik  ;D

tompj

Quote from: fred19633 on July  9, 2013, 15:48:10
Ja ik weet het...maar volgens onze grote guru Alan Shaw is die hemelse klank dus vervorming. Breem en van Ommeren denken  er net zo over overigens.
Ik geloof echt niet dat de man dat zegt. Hij beweert dat versterkers met een volgens hem te laag vermogen voor zijn luidsprekers (waaronder veel buizenversterkers) gaan vervormen wanneer ze op hoger volume moeten spelen. Hij beweert volgens mij niet dat buizenversterkers per definitie vervormen.

Afijn, zoals altijd, zelf luisteren is beter dan anderen geloven en zeker beter dan anderen verkeerd quoten.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

AbZ

Er bestaat ook zoiets als 'benign' distortion (de 'goedaardige' harmonischen).
Daarvoor worden vaak buizen gebruikt in opnametechnieken en zo.

Ik zou bijna zeggen: als het geen verschil maakte, dan kochten mensen het niet,
maar die logica gaat natuurlijk niet op in audio.

tompj

Verschil maakt het zeker.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Dr.Bedlo

Quote from: tompj on July  9, 2013, 22:39:23
Ik geloof echt niet dat de man dat zegt. Hij beweert dat versterkers met een volgens hem te laag vermogen voor zijn luidsprekers (waaronder veel buizenversterkers) gaan vervormen wanneer ze op hoger volume moeten spelen. Hij beweert volgens mij niet dat buizenversterkers per definitie vervormen.

Afijn, zoals altijd, zelf luisteren is beter dan anderen geloven en zeker beter dan anderen verkeerd quoten.

Hij beweertbhet toch echt hoor.
Quad vintage.

BuSpu

Quote from: AbZ on July  9, 2013, 22:48:11
Er bestaat ook zoiets als 'benign' distortion (de 'goedaardige' harmonischen).
zijn toch de derde harmonischen? Vindt de mens van nature prettig.

AbZ

Quote from: tompj on July  9, 2013, 22:51:16
Verschil maakt het zeker.
En dat zal toch vooral met de THD te maken hebben.
Misschien ook minder tight-ass in de controle.

AbZ

Quote from: BuSpu on July  9, 2013, 22:52:30
zijn toch de derde harmonischen? Vindt de mens van nature prettig.
Dacht dat het juist ging om de 'even' orde.
(Vooral de 2e, zal daarboven rap meestal wel afnemen.)

AbZ

#2794
Linkje opgesnord voor de diehards:
http://www.sengpielaudio.com/calculator-harmonics.htm

p.s.  gaat om dit stukje:
Typical "warm" tube sound, particularly triodes contain predominantly in the spectrum
even-numbered multiples of the fundamental frequency, and thus outstanding
even-numbered harmonics, or even-numbered partial tones 2, 4, 6...
One can also say, tube amplifiers at high levels (distortion) contain strong
odd-numbered overtones - that are even-numbered partials or harmonics.

twani

1e, 2e, 3e harmonischen, grafieken, enge linkjes, kan iemand mij vertellen waar dit heen gaat? :o ;D

AbZ

#2796
Quote from: twani on July  9, 2013, 23:07:28
1e, 2e, 3e harmonischen, grafieken, enge linkjes, kan iemand mij vertellen waar dit heen gaat? :o ;D
Heb het net aangevuld hierboven.

Als je een 'toon' hoort van een muziekinstrument (dus geen sinus testtoon)
dan hoor je er meestal een heleboel hogere tonen bij.
Die staan in een bepaalde verhouding (gewoon vermenigvuldiging)
tot de grondtoon (zeg maar de muzieknoot).  Dat klinkt mooi.

Een buizenversterker doet dat nog eens dunnetjes over,
zoiets als "iedereen kan schilderen" van hoe heet die fabrikant
(je kunt gewoon de cijfertjes volgen) maar dan met muziek.


tompj

Quote from: AbZ on July  9, 2013, 23:04:02
One can also say, tube amplifiers at high levels (distortion) contain strong
odd-numbered overtones
[/i]
Precies; 'at high levels'. Buizenversterkers ('especially triodes') leveren vrij weinig vermogen, dus zullen bij een lastiger luidspreker vanwege lager vermogen bij hoger volume gaan vervormen. Maar dan wel op een zachtaardige manier.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

AbZ

Quote from: tompj on July  9, 2013, 23:19:28
Precies; 'at high levels'. Buizenversterkers ('especially triodes') leveren vrij weinig vermogen, dus zullen bij een lastiger luidspreker vanwege lager vermogen bij hoger volume gaan vervormen. Maar dan wel op een zachtaardige manier.
Yep...
maar het is wel zoiets als automatisch peper&zout op je eten doen voordat je het geproefd hebt.

garmtz

Buizenversterkers vervormen inderdaad meer, maar doen dat veel consistenter bij verschillende loads en verschillende frequenties. Dus absoluut gezien vervormen ze meer, maar harmonisch gezien, vervormen ze 'beter' dan transistorontwerpen. Het kale cijfertje zegt in deze niet zoveel, je moet kijken hoe de versterker vervormt bij verschillende loads en verschillende frequenties.